RECENZE: Před 30 lety zemřel frontman Nirvany. Podcast Cobain jej portrétuje v širokých souvislostech

Idol, legenda, rebel a svéráz. Obdobných přízvisek pro Kurta Cobaina bychom nalezli tucet. Kapela Nirvana, s níž je jeho jméno neodmyslitelně spjato, je dodnes fenoménem, na nějž minimálně v podobě merche narazíte snad každý den. Podcast Cobain se na hudebníkův život, jenž byl postupem let zahuštěn mytizujícím oparem, kouká odlišnou perspektivou se značně trpkým podtónem a ptá se, co nám ve světě bez Kurta z Kurta zbylo. 

Cobainův život je předmětem několika desítek audiovizuálních děl. Ať už šlo o bulvarizující dokument Kurt & Courtney, meditativní fikční rozpravu Poslední dny režiséra Guse Van Santa nebo doposud nejpovedenější dokument Kurt Cobaine: Montage of Heck, zachycující hudebníka v intimní a empatické poloze pomocí mluvících hlav, archivních materiálů a animovaných sekvencí. Pětidílný podcast pod hlavičkou Českého rozhlasu Vltava s příznačně prostým názvem Cobain, jenž vyšel u příležitosti 30. výročí tragické Cobainovy smrti, se nesnaží chronologicky zmapovat pochmurný osud sebedestruktivní generační ikony. Vnímá jeho příběh v kulturním a společenském kontextu a snaží se Cobaina a jeho dílo pochopit jako fenomén. Fenomén opředený ambivalencí a pachutí v podobě mediální mašinérie. Někoho může zarazit, že samotná hudba a její rozbor nemá v podcastu výsostnou pozici. Tady jde však o něco zcela jiného. 

Za podcastem stojí tvůrčí tým v čele s publicistou Pavlem Klusákem, který roku 2021 na základě úspěšné demytizující publikace Gott: Československý příběh vytvořil podcast Gotťák, zkoumající fenomén “zlatého slavíka” na pozadí doby, bez jejíhož kontextu zpěvákův hvězdný obraz nelze analyzovat. Cobain se drží ve stejných kolejích, ale zatímco Gotťák byl tvořen formou publicistického dialogu, zde je Klusák pomyslným průvodcem a vypravěčem, nikoli však výhradně. Jeho vstupy doplňují stylizované hrané pasáže, významotvorná ruchová stopa a originální hudba, asociující neuhlazenou muziku kapely Nirvana. Podcast je hravou mozaikou, jejíž forma je stejně neukotvená, impulzivní a nápaditá, jako Cobainovy písně. Ačkoli první epizody svádí k tendenčnímu chronologickému převyprávění hudebníkova života, další epizody se od klasického životopisného pojetí záměrně odklání. 

První část představuje pro vyprávění důležité kořeny, sahající do Cobainova dětství a k zárodkům jeho tvorby. Každá z dalších epizod je rámovaná jiným zastřešujícím tématem, v nichž je portrétovaný zasazený do širších souvislostí, přesahujících jeho samotného. Druhá část rozebírá rozkol mezi mainstreamem a undergroundem, třetí Cobainův feminismus a vztah s Courtney Love, vyhýbající se bulvarizujícím tendencím, čtvrtá se noří do významu náhlého odchodu a absurdity mytického Klubu 27, přičemž poslední pátá epizoda, která je zároveň tou nejostřejší, ukazuje trpkou manipulaci s posmrtným odkazem. Forma i množství hraných pasáží se liší, například třetí epizoda ve dvou sekvencích přepne do rozhovoru mezi Klusákem a odbornicí na hudební průmysl. 

Cobain není oslavován, ani ponižován. Zprostředkované informace jsou omezené pouze na ty nezbytné k tomu, abychom pochopili celistvou úlohu Cobainova jména v rámci celospolečenské a kulturní debaty. Jméno, jež si řada firem a lidí vzalo za své. Že jde o stále živé jméno autoři potvrzují již v samotném úvodu, tvořeného několika komentáři lidí ze sociálních sítí, kteří vzpomínají na to, co v den Cobainovy sebevraždy dělali a jak je náhlá zpráva zasáhla. Ostatně když se dnes podíváme na Cobainův portrét na Wikipedii, kapitola o jeho smrti zabírá třetinu celého textu. Klusák několikrát připomíná silně osobní rovinu, když zmiňuje své pozorovatelské zkušenosti. Demytizuje démonizovanou osobnost Courntey Love, jíž mnozí dávají Kurtovu sebevraždu za vinu. Drží se čistých faktů a nepouští se do věcí, na něž vzhledem k soukromé podstatě nelze odpovědět. 

Nesnaží se vynášet jednoznačné soudy a pravdy. Podcastu jde o odlišnou perspektivu, která nevede k definitivnímu závěru. Jak v něm i zazní, autoři se snaží si domyslet, proč je Nirvana nesmrtelná. Jednou Klusák dokonce zmíní, ať si posluchači dohledají informace sami. Jde spíše o pobídku k dialogu. K dialogu a revizi toho, jak vnímáme kulturní ikony. Proč je tak vnímáme a proč je milujeme. Střídání vypravěčů v průběhu díla vytváří podvratnou rovinu. Každý máme tendenci vyprávět cizí život jinak. Každý má svou verzi, každý přikládá důležitost něčemu jinému. Mluvené slovo je dokreslené chytře pracujícímu ruchy, například při líčení jednoho z Cobainových pokusů o sebevraždu, kdy přijíždějící vlak simuluje burácející elektrická kytara. Jindy zase jeden z mluvčích satirickým tónem imitujícím reklamního hlasatele popisuje účinky drog. Při dialogu Courtney s Kurtovým dopisem na rozloučenou v pozadí zase kráká ptactvo. 

Hrané pasáže stylem asociují kazeťákové záznamy. Záznamy jsou totiž pro mnohé tím jediným způsobem, jakým blonďatého rebela poznali. Jeho persona a nekonvenční přístup zkoušený komerčním průmyslem nepřestává rezonovat i mezi současnými dospívajícími. Bezvýchodnost bytí, naštvanost vůči systému a absenci mužských vzorů spousta z nich pociťuje i dnes. Není tak divu, že právě krátké archivní záběry Cobainova života zachycující jeho esprit a z bytí unavené hlášky, jsou na sociálních sítích populární. Kvůli tlaku doby a přehršeli podnětů digitálního věku je Cobainův přístup k životu a umění stále živý a lehce ztotožnitelný. Podcastem se proplétá kousavá linie jasně značící, že tou největší tragédií není Cobainova smrt, jako spíš to, co se s jeho odkazem stalo po ní. Namísto dodnes aktuálních myšlenek si Cobaina připomínáme lacinými merchem a nevkusnými elektronickými remixy. 

Podcast není jen cenným příspěvkem v rámci debaty o Cobainovi. Jde především o podnětný způsob, jak zbořit léta zajetý a do značné míry přežitý narativní diskurz, který se snaží život osobností vyprávět v osobní a souvislý příběh tvořících rovině, což vede ke zkreslujícímu a až příliš zjednodušujícímu dojmu. Skutečnost je totiž vždycky mnohem složitější. Stejně jako to, zda milujeme Kurta, nebo spíš jeho téměř ikonografický obraz. 

Hodnocení: 85 % 

Scénář a režie: Pavel Klusák 

Účinkují: Pavel Klusák, Kateřina Císařová, Vojtěch Vondráček, Anita Krausová, Daniel Šváb 

Premiéra: 5. dubna 2024 

K poslechu: Na portálu Českého rozhlasu, Spotify a dalších podcastových platformách 

Související

Více souvisejících

Kurt Cobain recenze

Aktuálně se děje

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 2 hodinami

Peter Pellegrini

Pellegrini dostal pokutu za loňskou předvolební kampaň

Slovenský prezident Peter Pellegrini před loňskými volbami porušil kampaňová pravidla. Dostal pokutu ve výši 10 tisíc eur (cca 250 tisíc korun). Provinil se tím, že přijal značný finanční dar po uplynutí lhůty k tomu určené. 

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

Ukrajinská armáda, ilustrační fotografie.

Unikl americký návrh příměří na Ukrajině. Rusové si mnou ruce

Američané ve čtvrtek v Paříži představili spojencům návrhy mírové dohody mezi Ruskem a Ukrajinou. Počítají se zmrazením konfliktu na současné linii a ponecháním okupovaných území pod kontrolou Moskvy. Kyjev také v tuto chvíli nebude mít jistotu budoucího přijetí do NATO.  

před 5 hodinami

 J. D. Vance, MSC 2025 | 14. – 16.02.2025

Vance neztrácí víru. Naznačil, že jednání o míru na Ukrajině mají progres

Skoro to vypadá, že pravá ruka neví, co dělá ta levá. Americký viceprezident J. D. Vance na návštěvě v Itálii naznačil, že americké diplomatické snahy o dosažení míru na Ukrajině mají jistý progres a mohly by vést k ukončení války. Šéf americké diplomacie Marco Rubio přitom v pátek naznačil, že Washington by mohl roli mírotvůrce opustit. 

před 7 hodinami

Ježíš Kristus

Svět si připomíná smrt Ježíše. Nebyl jediným ukřižovaným

Na Velký pátek si věřící připomínají smrt Ježíše Krista na kříži. Ukřižování v minulosti patřilo k častým trestům smrti, a tak bylo takto popraveno mnoho osob, a to především z řad věřících křesťanů. Kdo stejně jako Kristus zemřel na kříži?

před 7 hodinami

před 8 hodinami

před 9 hodinami

před 9 hodinami

Pavel Hapal

Baník Ostrava povede kouč Hapal po podepsání nové smlouvy minimálně další dva roky

I když sezóna 2024/25 ještě není u konce, už teď se může v ostravském Baníku mluvit o sezóně úspěšné. Vždyť ani samotní ostravští fanoušci a možná ani sám klub nečekal, že bude hrát o druhou příčku ligové tabulky zaručující boj o Ligu mistrů v příští sezóně. Proto se tak klub, jenž se aktuálně před posledním kolem základní části Chance ligy nachází se svými 61 body na kontě na třetí příčce o bod za druhou Plzní a dva body před čtvrtou Spartou, rozhodl pokračovat v dosavadní úspěšné spolupráci s trenérem Pavlem Hapalem. Dle nově podepsané smlouvy by měl na lavičce Baníku vydržet minimálně další dva roky.

před 11 hodinami

před 12 hodinami

Marco Rubio

Americké ultimátum. Do pár dní má být jasno, zda skončí válka na Ukrajině

Sliby administrativy Donalda Trumpa, že zajistí mír na Ukrajině, dostávají další vážné trhliny. Šéf americké diplomacie Marco Rubio v pátek připustil, že Washington vzdá své snahy o ukončení konfliktu, pokud se ukáže, že ho není možné ukončit. Podle Rubia se musí situace během následujících dní vyjasnit.

před 12 hodinami

před 13 hodinami

Unipetrol

Česko se definitivně zbavilo závislosti na ruské ropě, oznámil Fiala

Česko je poprvé v historii zásobováno výhradně neruskou ropou, a to západní cestou ropovody TAL a IKL. První zvýšené dodávky neruské ropy už dorazily z italského tankoviště v Terstu na Centrální tankoviště ropy v Nelahozevsi, odkud se přepraví do litvínovské rafinerie. Zásobování Česka pouze neruskou ropou je možné díky projektu TAL-PLUS, který umožnil navýšit kapacitu evropského ropovodu TAL.

před 13 hodinami

před 15 hodinami

včera

Donald Trump

Kalifornie se vzbouřila. Trumpa žene k soudu

Kalifornský guvernér Gavin Newsom a generální prokurátor Rob Bonta ve středu podali žalobu na administrativu šéfa Bílého domu Donalda Trumpa. Prezident podle nich při uvalování rozsáhlých cel použil určité mimořádné pravomoci nezákonně.

včera

První finále extraligy vyhrála Kometa Brno 1:2. Zápas srovnala v závěru, prodloužení rozhodl obránce Holland

Hokejové finále extraligy začalo dramatem – Pardubice sahaly po vítězství, ale Kometa Brno v závěru srovnala a v prodloužení urvala výhru 2:1. Zápas rozhodl po více než dvaceti duelech bez gólu obránce Holland. Série pokračuje v pátek znovu v Pardubicích.

Zdroj: Adam Skála

Další zprávy