RECENZE: Tři princezny jsou dalším nekonzistentním a paradoxně zpátečnickým pokusem o inovaci

Nové štědrovečerní pohádky České televize jsou každoročně pod ostrým drobnohledem a nejsledovanějším programem dne. Po několikaleté nadvládě režiséra Karla Janáka, i když s občasnými pauzami, se režie ujal svěží tvůrce stylizovaně autentických tragikomedií Tomáš Pavlíček. Jakkoli je jeho snaha dělat pohádku odlišně znatelná a sympatická, postupně se drolí do stereotypních cestiček.

S vánočními svátky se nevyhnutelně pojí i každoroční vášnivá diskuse o stavu české filmové pohádky. Nároky publika jsou vysoké, široká kulturní paměť se obrací k takřka mytizované zlaté éře socialistických filmových pohádek, na jejichž kritiku je většina lidí stále silně háklivá. Pohádkové světy z 50. let, ve kterých senilní králové předávají vládu mladším a socialisticky smýšlejícím svazákům, už jsou v mnohém přežité. A to nikoli jen z hlediska ideologie, jakkoli je pro některé stále těžké překousnout, že nostalgií zabarvené a milované pohádky jsou důmyslnými konstrukty budovatelské propagandy. Což neznamená, že si je nemůžeme užít. Jen občas není na škodu více otevřít oči.

Posouvat štědrovečerní pohádky se Česká televize svou původní produkcí snaží již několik let. Lokální vzorce kombinovala se zahraničními, přinášela nadhled i netradiční náměty, odkláněla se od princezen k odlišným a ne tolik reflektovaným postavám. I přes několik podnětných motivů se většinou vždy jednalo o relativně schematické záležitosti, jež se určité svébytnosti bojí oddat. To je bohužel případ i letošních Tří princezen, jejichž ohlášení konečně slibovalo svěží variaci zajetých narativů. Stejně jako v loňském Klíči svatého Petra i tentokrát sledujeme trojlístek ústředních postav.

Právě se přehrává: Tři princezny - trailer

Tři princezny - trailer Video: YouTube

Království tří princezen je v ohrožení. Hrozí mu zlověstná Mortana – královna sousední říše. Princezny se s posvěcením svého otce rozhodnou situaci urovnat. Cestou ke smíru má být sňatek s princem Felixem. Ten však Mortana podmíní záludným úkolem – přinést z podsvětí blahodárný zářivec. Dobrodružná zápletka staví na dynamice protagonistek s jasně rozčrtnutými atributy. Sofie je chytrá s vůdčími předpoklady, horkokrevná Leona miluje boj a Flóra disponuje omamnou krásou. Mají se navzájem doplňovat a učit se od sebe. Jenže přesně v tom tkví největší problém.

Princezny se nijak nevyvíjí, jako by vypadly z antického vyprávění, k němuž odkazují jejich jména. To by nevadilo, kdyby tomu byl celkový koncept podmíněn. Takhle však sledujeme pásmo překážek, kde postupné překonávání rozdílů a sbližování se působí neorganicky a vynuceně. Nemá takřka žádný emocionální dopad. Princezny na cestě nedospívají. Změny v jejich chování jsou uměle nasoukané do pro příběh nutných zvratů. Na vině je i křečovitá herecká stylizace princezen. Každá z hereček volí jinou hereckou polohu a situace rapidně kolísají mezi ležérním pokecem a přepjatou teatrálností. Chemie i dynamika se rozpadají. Nejde o hru kontrastů, nýbrž o absolutní nesourodost a rozladěnost. Problematický je i fakt, že každá z princezen je definována takřka jedinou vlastností.

Jistě, v pohádkách přistupujeme na zjednodušování. Avšak ve chvíli, kdy se tvůrci snaží o subverzi stereotypních motivů, působí i tato skutečnost značně stereotypně. Celá pohádka je ve své podstatě staromódní, jakkoli se cesta k pohádkovému konci na způsob Prince a večernice trochu liší. Ženské hrdinky jsou proaktivními postavami, zatímco jim z útrob zámku pomáhá vynálezce/kutil Felix. Jde o půvabný prvek synergie, kdy se tvůrci nesnaží léta heroických princů a spanilých slečen čekajících na záchranu smést obratem o 180 stupňů. Hledají cesty, jak genderovou dynamiku vyrovnat.

A minimálně to se daří. Milostná linie mezi Sofií a Felixem vnitřní svět těchto dvou postav táhne a funguje. Leona a Flóra jsou však za jejich obětavost odměněny životem ve fantaskních palácích, kde se sice mohou oddávat svým oblíbeným aktivitám, zároveň jsou ale navždy odsouzené k životu v domácnosti s muži, s nimiž nemají žádné pouto. Drolící se vyprávění pak bez citu pro rytmus dobrodružnou cestu paralelně střídá s komploty na zámku. Zámecká linie s chladně zápornou Mortanou a jejím sluhou v tradici poťouchlých padouchů je divácky paradoxně záživnější, než princeznovské putování, i díky mnohem vycizelovanějšímu komediálnímu timingu.

Dobrodružná cesta je zkrátka mdlá. Procházení postapokalypticky laděnou krajinou, kdy těžba nerostů a ničení přírody vysála z okolí život, pro protagonistky skýtá některé nebezpečné segmenty. Ty jsou však řešené přinejmenším nešťastně. Když Flóra bojuje s nebezpečnými přízraky, inscenační řešení a tonální ladění míří mimo. Filmu chybí osobitá výtvarná imaginace. Nadpřirozené prvky nejsou ve fikčním světě vizuálně ukotvené a doslova působí jako pěst na oko, především vinou nekonzistentních vizuálních efektů. Dobrodružství je nudná nutnost.

Je to škoda, jelikož minimálně způsob snímání odvíjející se od množství podhledů a nadhledů a nápadité kompozice potvrzují tvůrčí kompetentnost, stejně jako dynamické střídání různorodých pohybů kamery. Žádný záběr není stejný a důmyslně vystihuje stylizovanost pohádkových světů. Širokoúhlé objektivy deformující perspektivu, podtrhující třeba zlověstnost padouchů, a práce s velkými statickými celky dokáží navodit pocit království v absolutním rozkladu. Drobné interakce s chudým párem či zničeným horníkem ukazují dopady sobeckého vládnutí na dříve možná prosperující velmoc. Obdobná preciznost se bohužel do osobních osudů a práce s hlavními postavami nepropsala.

Největší zklamání nad ambiciózním pokusem o novou pohádkovou krev pramení ze skutečnosti, že namísto toho, aby tvůrci několikrát viděná schémata variovali, tak se jim ve většině případů podřizují. Scénář Hany Cielové a Zdeňka Jecelína má možná ambici dělat pohádky jinak, ve své podstatě se ale od několikrát viděných televizních pohádek liší jen v drobnostech. Stává se tak dalším zástupcem v zásadě nekonfliktních a k přežité tradici neexplicitně hlásících se filmů, jež se do premiéry další štědrovečerní pohádky vypaří z hlavy. A zrovna u titulu s takhle velkými počátečními přísliby je zklamání dvakrát takové.

Hodnocení: 45 %

Režie: Tomáš Pavlíček

Scénář: Hana Cielová, Zdeněk Jecelín

Hrají: Josefína Marková, Sára Černochová, Dorota Šlajerová, Josef Trojan, Klára Melíšková, Michal Isteník, Martin Pechlát, Anna Šišková, Vojtěch Vondráček

Česká premiéra: 24. prosince 2024

Distribuce: Česká televize

Související

film Hříšníci

RECENZE: Vraždění upírů v rytmu černošské hudby. Hříšníci jsou eruptivním kino zážitkem

Přes dominantní postavení snímků Minecraft film a Vyšehrad Dvje, jež dominují návštěvnosti a takřka boří kina, by se v současné nabídce nemělo zapomenout na pozoruhodný a vrstevnatými možnostmi interpretace disponující film Hříšníci. Systematicky vystavěný tok obrazů ztělesňuje důvod, proč má audiovize stále nejsilnější zásah v bouřícím kinosále. Dokonale propojuje multižánrový zážitek s reflexí společenské problematiky a kulturní historie.

Více souvisejících

recenze Tři princezny (pohádka) pohádka filmy Česká televize

Aktuálně se děje

před 38 minutami

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

Ilustrační foto

Počasí jen v Evropě tvrdě dopadá na statisíce lidí. A bude to jen horší

Evropa zažila v roce 2024 nejteplejší období ve své historii, které bylo doprovázeno ničivými bouřemi a rozsáhlými povodněmi. Podle nové zprávy „Evropský stav klimatu“, kterou zveřejnily klimatické služby EU Copernicus a Světová meteorologická organizace (WMO), bylo přírodními katastrofami postiženo více než 413 000 obyvatel kontinentu.

před 5 hodinami

Donald Trump

Pronásledování odpůrců, návrat detektorů lži, citování předních nacistů. Amerika se za Trumpa mění

Zavádění polygrafů uvnitř FBI na příkaz administrativy Donalda Trumpa není obranou státu, ale symptomem hluboce znepokojivého vývoje. Místo řešení reálných hrozeb sledujeme stíhání „neloajálních“ hlasů a bezostyšné normalizování rétoriky nacistické propagandy. Spojené státy se tak pod vedením paranoidního vůdce posouvají směrem, který si donedávna nikdo netroufl veřejně hájit.

před 5 hodinami

před 7 hodinami

před 8 hodinami

včera

Mike Waltz

Trump posílá Waltze do OSN. Nahradí ho Rubio

Prezident Donald Trump dnes ráno informoval Michaela Waltze, že ho odvolává z funkce poradce pro národní bezpečnost a nominuje ho na post amerického velvyslance při OSN. Informaci potvrdil mluvčí Bílého domu stanici CNN. Několik hodin poté Trump oznámil změnu i na své sociální síti Truth Social.

včera

včera

včera

včera

Mike Waltz

Otřes v Bílém domě: Mike Waltz končí

Poradce pro národní bezpečnost Donalda Trumpa Mike Waltz a jeho zástupce Alex Wong opustí své posty poté, co ztratili důvěru ostatních činitelů administrativy a přišli o podporu v Bílém domě. Uvedly to dva informované zdroje, napsal server The Guardian.

včera

Donald Trump

Co říká ukrajinsko-americká dohoda o nerostech? Je hlavně symbolická, ale Trumpovi to stačí

Ve Washingtonu podepsali USA a Ukrajina dohodu o těžbě a zpracování nerostných surovin – krok, který sice postrádá okamžitý ekonomický dopad, ale politicky je mimořádně významný. Pro prezidenta Donalda Trumpa jde o symbolické vítězství, které má ukázat, že Amerika z partnerství s Ukrajinou něco získává. Pro Kyjev je zase klíčové demonstrovat, že vztahy s Bílým domem fungují, navzdory dřívějším napětím.

včera

film Hříšníci

RECENZE: Vraždění upírů v rytmu černošské hudby. Hříšníci jsou eruptivním kino zážitkem

Přes dominantní postavení snímků Minecraft film a Vyšehrad Dvje, jež dominují návštěvnosti a takřka boří kina, by se v současné nabídce nemělo zapomenout na pozoruhodný a vrstevnatými možnostmi interpretace disponující film Hříšníci. Systematicky vystavěný tok obrazů ztělesňuje důvod, proč má audiovize stále nejsilnější zásah v bouřícím kinosále. Dokonale propojuje multižánrový zážitek s reflexí společenské problematiky a kulturní historie.

včera

Arktida

Co se děje s počasím na Zemi? To, čeho se vědci obávali, se naplnilo

Ekosystémy v Arktidě, jednom z nejnehostinnějších míst planety, procházejí podle nové vědecké studie nečekanými proměnami, které odborníci považují za varovný signál rychle postupujících klimatických změn. Výzkum, na kterém se podílelo 54 vědců a který sledoval více než 2 000 rostlinných společenství na 45 místech napříč kanadskou Arktidou, Aljaškou a Skandinávií, ukazuje, že se tundra mění rychle a nepředvídatelně.

včera

HC Dynamo Pardubice

Pardubice se po prohraném finále loučí s trenérem Hořavou. Klub s ním smlouvu neprodloužil

Poté, co s ambiciózními Pardubicemi nedokázal dojít k vysněnému extraligovému titulu, když ve finále nestačily na Brno, se kterými nakonec prohrály až po sedmi zápasech, se s východočeským klubem loučí s koučem Miloslavem Hořavou. Třiašedesátiletému velezkušenému stratégovi totiž v klubu skončila koncem dubna smlouva a klubové vedení neprojevilo zájem tuto spolupráci prodloužit. 

včera

Derby semifinále play off mezi Hradcem a Pardubicemi

Na hradecký hokejový klub padl opět stín dopingu. Pozitivní test měl útočník Chalupa

Po jednom z testů během letošního extraligového play-off, konkrétně z toho po třetím zápase semifinále Pardubice vs. Hradec Králové, měl pozitivní nález útočník hradeckého klubu Matěj Chalupa. Nechvalně tak navázal na dva roky starý případ, kdy během tehdejšího play-off zjistili nepovolené látky u tří hradeckých hokejistů Kevina Klímy, Graemea McCormacka a Martina Štohanzla. Samotný Chalupa byl z pozitivního testu překvapen a není si vědom, že by někdy bral nějakou zakázanou látku. 

včera

Největší novodobý podvod? Musk nečekaně napadnul Pentagon

Americké ministerstvo obrany čelí nové vlně kritiky – tentokrát od technologického magnáta Elona Muska. Bývalý šéf SpaceX a současný šéf „Ministerstva vládní efektivity“ (Department of Government Efficiency – DOGE), zřízeného prezidentem Donaldem Trumpem, tvrdě zaútočil na vývoj stíhačky F-35 Lightning II. Podle něj jde o jeden z největších podvodů na americké daňové poplatníky v moderní historii.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy