Kručí vám v břiše? Hlad nemusíte mít jen z nedostatku jídla

Známe to všichni. Najíme se a za pár minut máme hlad znovu. Kvůli váze nechceme jíst několikrát po sobě, pocit prázdného žaludku ale také není dvakrát příjemný. Vědci na základě těchto pocitů zjistili, že hlad nemusí vždy souviset zrovna s nedostatkem jídla. Pocit hladu podle nich může vyvolat celá spousta faktorů.

Hlad může vyvolat celá řada příčin – málo spánku, hodně stresu. Velkou roli hrají i hormony. Záleží také na tom, jaký druh jídla jste snědli. Některé potraviny totiž mohou vyvolat ještě větší „chutě“.

„Hlad není jen jednoduchý, nejde jen o to naplnit fyzickou potřebu,“ vysvětluje pro magazín Time  Aner Tal, asistent výzkumu na Cornell University, který se specializuje na jídlo. „Existuje mnoho různých psychologických, biologických a environmentálních faktorů, které ovlivňují hlad."

V neposlední řadě záleží, jaké jsou vaše stravovací návyky, říká Tal. „Pokud jste zvyklí jíst oběd každý den ve 14:00, budete cítit potřebu jíst ve 14:00, i když v tu chvíli nemáte biologický požadavek," vysvětluje. Pokud jíte nepravidelně a celý den, bude vaše tělo jídlo vyžadovat celý den.

Důležitý je výběr potravin

Jak říká doktorka Belinda Lennerzová, endokrinoložka a výzkumnice z Bostonské dětské nemocnice a Harvard Medical School, roli hraje také výběr potravin. „Základní úlohou hladu je donutit nás hledat a konzumovat potraviny s cílem udržet si stabilní množství dostupné energie v naší krvi," říká Lennerzová. „V takovém případě je účinnější, když konzumujeme jídlo vyšším obsahem tuku, bílkovin a vlákniny, které se pomalu tráví."

Zatímco tyto potraviny pomáhají našemu tělu dosáhnout a udržet si dostatečně dobře vyvážený stav celé hodiny mezi jídly, jiné potraviny naopak vyvolají metabolické výkyvy, které nás pošlou zpátky do kuchyně mnohem dříve. Jde o potraviny s vysokým obsahem sacharidů.

Její kolega a výzkumník, doktor David Ludwig Lennerz, uvádí, že mezi nejpopulárnější jídla s velkým obsahem sacharidů patří třeba bílé pečivo, bramborové výrobky, cukrem slazené nápoje, sušenky, chipsy nebo snídaňové cereálie. „Tyto potraviny zmatou přirozené kontrolní systému těla, které v nás spouští hlad.

Problém je, že jídlo vidíme všude

Na rozdíl od zdravých tuků a na vlákninu bohatých potravin, třeba řeckého jogurtu, listové zeleniny a luštěnin, které jsou v těle zpracovávány pomalu, jsou cukrovinky a potraviny plné sacharidů zpracovány rychle – a tím dříve potom máme opět hlad. Dochází zároveň k uvolňování velkého množství inzulínu do krevního oběhu, aby se normalizovala stoupající hladina cukru v krvi.

Kalorie z jídla se proto ukládají, čímž vznikají tukové polštáře. To podporuje nejen nabírání na váze, tělo si pak také myslí, že potřebuje více energie. Lennerz poukazuje, že dnes je jídlo velmi snadno a bez průtahů dostupné, občerstvení nebo fast-foody najdeme na každém rohu. Pouhý pohled na jídlo nebo jeho vůně, přitom dokáže v těle vyvolat v těle pocit „nakrm mě“. Stačí se tak dívat na pořad o vaření a člověk má hned potřebu dát si alespoň sušenku nebo něco malého na zakousnutí.

A co se s tím dá dělat? Prvním krokem by podle vědců mělo být nahrazení potravin s vysokým množstvím cukru jinými potravinami bohatými na vlákninu nebo bílkoviny. Dalším doporučením je samozřejmě i pohyb – chůze, cvičení či další fyzické aktivity. A v neposlední řadě – dejte jídlo pryč z vašeho dohledu. Tím, že nebudete mít pamlsky stále na očích, se vyhnete neustálé chuti na jídlo.

Související

Vědci

Čína devastuje evropský chemický průmysl. Zasáhněte, než bude pozdě, žádají firmy EU

Evropská komise intenzivně připravuje nová opatření na podporu unijního chemického průmyslu, který se kvůli masivnímu přílivu levného čínského dovozu ocitl na pokraji kolapsu. Tímto problémem se budou unijní lídři podrobně zabývat na nadcházejícím summitu ve dnech 18. až 19. června. Evropští výrobci chemikálií však důrazně varují, že bruselský aparát postupuje příliš pomalu a tvorba ochranných mechanismů může trvat měsíce či roky, které domácí průmysl k dispozici nemá. Podle vyjádření zástupců sektoru celý obor v Evropě krvácí a současný stav označují za průmyslovou sebevraždu.

Více souvisejících

Vědci potraviny jídlo

Aktuálně se děje

před 52 minutami

před 1 hodinou

před 2 hodinami

Vít Rakušan (STAN)

Pavel toho vyjedná více než vy, udeřil Rakušan v diskuzi s Macinkou

Stále nevyjasněná otázka účasti prezidenta Petra Pavla na červencovém summitu NATO v Turecku vyvolává vášnivé diskuze mezi sněmovními politiky. Podle exministra Víta Rakušana (STAN) není pochyb o tom, že prezident toho může na jednání vyjednat více než ministr zahraničí Petr Macinka (Motoristé). 

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

Fotbal, ilustrační fotografie.

Zemřela česká trenérská fotbalová legenda Petr Uličný

V době, kdy celý svět žije ve čtvrtek zahájeným fotbalovým světovým šampionátem, přišla pro český fotbal nesmírně bolestná a smutná zpráva. Ve věku 76 let totiž po dlouhé vážné nemoci zemřela tuzemská trenérská fotbalová legenda Petr Uličný, který jako trenér zaznamenal úspěchy s Brnem nebo Olomoucí. Tam zakončil i svou hráčskou kariéru, během které nastupoval i za Spartu a Plzeň.

před 6 hodinami

Zdena Mašínová

Pohřeb Zdeny Mašínové proběhne příští týden v Olomouci

Česko v tomto týdnu zasáhla jedna velmi smutná zpráva, když ve věku 92 let zemřela Zdena Mašínová, dcera odbojáře Josefa Mašína a sestra kontroverzně vnímaných bratří Mašínů. Od pátku je známo, kdy a kde se uskuteční poslední rozloučení s vyznamenanou dámou. 

před 7 hodinami

před 8 hodinami

před 9 hodinami

včera

včera

Alexus Grynkewich

Státy NATO zvažují zásadní změnu. Chtějí udělit nejvyššímu veliteli pravomoc sestřelovat drony

Členské státy Severoatlantické aliance usilují o to, aby měl nejvyšší vojenský velitel NATO v Evropě větší pravomoci při sestřelování cizích bezpilotních letounů. Nový návrh by měl být schválen do nadcházejícího červencového summitu lídrů v Ankaře. Podle informací od aliančních diplomatů a představitelů by tak americký generál Alexus Grynkewich získal podstatně větší flexibilitu při operativním přesouvání prostředků protivzdušné obrany a určování stupňů bojové pohotovosti bez nutnosti zdlouhavého schvalování.

včera

Elon Musk

Tolik peněz, že je nemá šanci do konce života utratit. Elon Musk se stal prvním bilionářem na světě

Vstup vesmírné a technologické společnosti SpaceX na akciový trh zajistil Elonu Muskovi historické prvenství, neboť se stal vůbec prvním dolarovým trilionářem, resp. bilionářem na světě. Hodnota jeho majetku, který spočívá převážně v akciových podílech automobilky Tesla a právě SpaceX, se odhaduje na astronomických 1,11 bilionu dolarů. Takto obrovské jmění, představující milion milionů, se zcela vymyká běžnému lidskému chápání.

včera

včera

včera

Evropská unie

Bohaté státy Evropské unie se bouří. Chtějí razantní škrty

Skupina bohatých států ze severu Evropské unie v čele s Německem a Nizozemskem se vzbouřila proti novému návrhu unijního rozpočtu na období let 2028 až 2034. Kypr, který v současnosti předsedá Radě EU, totiž ve svém vyjednávacím dokumentu navrhl snížení původního plánu Evropské komise o pouhá dvě procenta, což představuje zhruba 32,8 miliardy eur. Podle fiskálně konzervativních zemí je takové snížení naprosto nedostatečné, neboť celkový objem rozpočtu ve výši dvou bilionů eur zůstává v době omezených finančních možností evropských vlád neúnosně vysoký.

včera

včera

Zahajovací zápas fotbalového MS zvládlo domácí Mexiko. JAR dohrávala o devíti lidech

Fotbaloví fanoušci se dočkali. Ve čtvrtek večer středoevropského času vypuklo 23. fotbalové mistrovství světa, navíc takové, jaké svět dosud neviděl. Poprvé se koná ve třech zemích (v USA, Kanadě a Mexiku) a poprvé se ho účastní rekordních 48 týmů. První z trojice pořadatelských zemí se představila již v první hrací den, konkrétně Mexiko. To v Mexico City hostilo v zahajovacím zápase šampionátu (mimochodem, stejný zahajovací duel mělo fotbalové MS před 16 lety) Jihoafrickou republiku v rámci skupiny A. Africký celek doplatil na své chyby v obraně a nedisciplinovanost. Mexičané toho díky své síle dokázali využít a dokráčeli si k radosti domácích příznivců pro úvodní výhru 2:0.

Zdroj: David Holub

Další zprávy