Po více než dvou dekádách od vyřazení slavného Concordu se nadzvukové lety vracejí do hry – tentokrát možná i nad pevninskými Spojenými státy. Boom Supersonic, ambiciózní startup z Colorada, pracuje na vývoji letadla Overture, které má být prvním komerčním nadzvukovým letounem od dob Concordu. K tomu ale bude potřeba odstranit jeden zásadní zákaz: létání nadzvukovou rychlostí nad pevninou USA.
Zákaz podle CNN pochází z dob Concordu a byl zaveden kvůli hluku způsobenému sonickým třeskem. Nyní však Senát i Sněmovna reprezentantů projednávají návrhy zákonů, které by mohly zákaz zrušit, čímž by se Overture otevřelo více tras než jeho předchůdci.
Boom má za sebou úspěšné testy svého demonstračního letounu XB-1, který v lednu a únoru tohoto roku překonal rychlost zvuku bez zaznamenatelného sonického třesku. Díky tzv. „boomless cruise“ – speciálním podmínkám, kdy se zvuk od letounu odráží mimo zemský povrch – se podařilo letět tiše i při nadzvukové rychlosti.
CEO společnosti Blake Scholl považuje rok 2025 za přelomový. Do konce roku chce Boom postavit první motor pro Overture a v roce 2029 dodat první letadla americkým aerolinkám jako American Airlines, United Airlines či japonské JAL.
Overture by měl přepravovat 80 cestujících rychlostí až Mach 1,7 – tedy téměř dvojnásobnou rychlostí běžného letadla. Cestu z New Yorku do Londýna by tak mohl zvládnout za polovinu času. Sedadla by měla odpovídat úrovni dnešní business třídy.
Zájem aerolinek je však zatím spíše symbolický – žádná ze zmiňovaných společností zatím objednávky neuvádí jako závazné ve svých finančních zprávách.
Navíc je zde technická výzva: dolet 4 888 km stačí pro transatlantické nebo transkontinentální lety, ale na cestu přes Pacifik už ne.
Letoun Overture má mít výhradně business třídu, ale i tak přinese vyšší provozní náklady. Spálí dvakrát až třikrát více paliva na sedadlo než moderní letouny jako Boeing 787. Nezisková organizace ICCT dokonce uvádí, že to může být až sedminásobek.
Ceny letenek tak budou muset být výrazně vyšší. Studie německé vysoké školy Worms odhaduje, že letenka z New Yorku do Londýna by musela stát o 38 % více než současná business třída – tedy kolem 4 830 dolarů za jednosměrný let.
Výhodu by mohla mít západní trasa – zpáteční let „proti času“ totiž přináší cestujícím reálnou úsporu času. Na východních trasách je výhodnost nižší kvůli časovým posunům.
V době videokonferencí a e-mailů na palubě už není čas na cestě tak neproduktivní jako dříve. Otázkou je, kolik lidí bude ochotno zaplatit prémiovou cenu za zkrácení cesty o pár hodin.
Navíc před Boomem stojí i finanční realita: firma má k dispozici přibližně 800 milionů dolarů, ale podle některých analytiků potřebuje 12 až 15 miliard. CEO Scholl tvrdí, že vývoj zvládne pod dvě miliardy díky zefektivnění výroby a integraci procesů pod jednu střechu.
Jeho cílem je zalétnout Overture v roce 2028 a první stroje dodat o rok později – podle odborníků je to ale extrémně optimistické.
Jednou z největších výzev zůstává certifikace. Od problémů Boeingu 737 MAX je schvalovací proces amerického leteckého úřadu FAA výrazně pomalejší. Boom si přesto věří – testy chce zvládnout za rok, zatímco třeba Airbusu A350 trvala certifikace 18 měsíců.
Scholl zůstává optimistou: „Není to zaručený úspěch – statisticky je nejpravděpodobnější neúspěch – ale možné to je. Technologie existuje, trh tu je, zákazníci a aerolinky také. Musíme to jen dokázat.“
Boom Supersonic sází na návrat nadzvukového cestování – rychlejší, tišší a exkluzivní. Přesto mu stojí v cestě řada překážek: vysoké náklady, regulace, technické limity i změněné potřeby cestujících. Otázkou zůstává, zda si svět opravdu přeje druhý Concorde – a kdo si ho bude moct dovolit.
Související

Návrat nadzvukových letadel zkrátí lety do USA na pět hodin. Čeká nás revoluce v letecké dopravě?

Dostaneme se kamkoliv na světě pod čtyři hodiny? Nadzvukové cestování se vrací
Boom Supersonic XB-1 , Overture , letadla, letectví
Aktuálně se děje
včera

Hvězda seriálu Živí mrtví Kelley Macková podlehla rakovině
včera

Policie vyšetřuje tragédii v Karlových Varech. Turistka přišla o život
včera

Fotbalistům Plzně se vidina Ligy mistrů vzdálila. Ve Skotsku s Rangers padli jasně 0:3
Aktualizováno včera

Nebyl to jen Parkinson. Lékaři odhalili příčinu smrti Ozzyho Osbournea
včera

Policisté podnikli složitý zásah v Ústí nad Labem. Po obchodech chodil muž se zbraní
včera

Potvrzeno. Pavel Šulc už patří Lyonu
včera

Zemřel Miroslav Merhaut, zakladatel úspěšné sítě pekáren
včera

Srpen ve znamení povodní. Česko zasáhly v letech 2002 a 2010
včera

Zelenskyj a Putin tváří v tvář? Jednou a bez výsledku, Moskva mezitím připravila invazi
včera

Zaplatíme vysokou cenu, přiznal Módí po rozhodnutí dál nakupovat ruskou ropu
včera

Dobyté území, stažení sankcí, odložení války. Trump toho Putinovi nabídnul hodně, tvrdí polský server
včera

Utrpení, které svět nevidí. Lékař popsal, co se odehrává v nemocnicích v Pásmu Gazy
včera

Počasí dělá sportovcům ze života peklo. Fotbal je pro mnohé nehratelný
včera

EU přitvrzuje rétoriku: Dění v Pásmu Gazy připomíná genocidu
včera

Trumpova celní strategie brzy narazí, varují experti
včera

Kreml se opět vykrucuje. Najednou se se Zelenským setkat nechce, před týdnem tvrdil opak
včera

Šance, kterou nesmí promarnit. Zelenskyj před schůzkou Trumpa s Putinem řeší s Evropou další kroky
včera

V USA začala platit Trumpova cla uvalená na desítky zemí
včera

Trump se příští týden možná setká s Putinem
včera
První předpověď počasí na příští týden. Léto s námi setrvá
Letní počasí, na jaké jsme byli zvyklí z posledních let, se pomalu, ale jistě vrací. A setrvat by v Česku mělo i v příštím týdnu. Vyplývá to z předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).
Zdroj: Jan Hrabě