Před několika dny zaznamenala letecká doprava významný milník, když americká společnost Boom Supersonic úspěšně překonala rychlost zvuku se svým demonstračním letounem XB-1. Stalo se tak poprvé od vyřazení legendárního Concordu v roce 2003, kdy se nevojenský pilotovaný letoun dostal za hranici Mach 1. Tento úspěch je prvním krokem v ambiciózním plánu společnosti, která chce do roku 2029 uvést do provozu komerční nadzvukový letoun pro přepravu cestujících.
Nadzvukový let představuje revoluční způsob cestování, kdy se rychlost letounu dostává nad rychlost zvuku. Zatímco běžná dopravní letadla létají rychlostí kolem Mach 0,8, tedy podzvukově, Boom plánuje vyvinout letoun s názvem Overture, který dosáhne rychlosti Mach 1,7. Tento pokrok by mohl zkrátit dobu letu mezi New Yorkem a Římem na pouhé čtyři hodiny a 40 minut namísto současných osmi hodin.
Boom však není jedinou společností, která se snaží o návrat nadzvukové dopravy. Další americká firma, Spike Aerospace, vyvíjí nadzvukový byznys jet s cílem „dodat světu polovinu času“. Přestože se jedná o technologicky vzrušující vývoj, historie ukazuje, že prosazení nadzvukových letadel není jednoduché, píše CNN.
Jedním z nejznámějších pokusů o nadzvukovou osobní přepravu byl Concorde, který v 70. letech 20. století spojoval Londýn a New York za pouhé tři hodiny letu. Přestože šlo o technologický zázrak, Concorde měl několik zásadních problémů. Kvůli své vysoké spotřebě paliva byl extrémně drahý na provoz, což se odrazilo na ceně letenek. Navíc byl velmi hlučný, zejména při startu, a jeho provoz byl kvůli nadzvukovému třesku omezen převážně na transatlantické lety.
Právě nadzvukový třesk, který způsobuje silné rázové vlny a může poškodit budovy, vedl v 70. letech k zákazu nadzvukových letů nad pevninou v USA. Tato regulace významně omezila trh pro Concorde a přispěla k jeho ukončení v roce 2003.
Současný vývoj se zaměřuje na řešení těchto problémů. NASA ve spolupráci s Lockheed Martin pracuje na projektu Quesst, jehož cílem je snížit nadzvukový třesk na přijatelnou úroveň. Testovací letoun X-59 by měl díky svému aerodynamickému designu rozptylovat rázové vlny a omezit hluk na slabé „zaklepání“.
Boom Supersonic plánuje nad pevninou létat jen těsně pod rychlostí zvuku, aby eliminoval problémy spojené s nadzvukovým třeskem. Jeho letoun Overture by měl být poháněn ekologickým leteckým palivem, což by pomohlo snížit jeho uhlíkovou stopu. Moderní konstrukční materiály, jako je titan a uhlíková vlákna, by navíc měly zlepšit efektivitu a snížit hmotnost letadla oproti Concordu.
Přesto zůstává otázkou, zda se nadzvukové lety stanou běžnou součástí komerční letecké dopravy. Zatímco v 60. letech byl Concorde odpovědí na rostoucí potřeby obchodníků a movitých cestujících, dnešní doba přináší alternativy, jako jsou videokonference a hybridní práce, které snižují potřebu rychlých transatlantických letů.
Zůstává tak otázkou, zda se nadzvuková osobní přeprava vrátí jen jako exkluzivní služba pro bohaté cestující, nebo se díky technologickému pokroku skutečně stane dostupnější a běžnější formou dopravy. Budoucnost ukáže, zda se Boom Supersonic podaří to, co Concorde nedokázal – přinést nadzvukové cestování širokému spektru pasažérů.
Související
Nadzvukové létání se po 20 letech vrací. Je ale potřeba vyřešit zásadní problém
Dostaneme se kamkoliv na světě pod čtyři hodiny? Nadzvukové cestování se vrací
Aktuálně se děje
před 13 minutami
Počasí na Vánoce bude mrazivé, místy napadne 20 cm sněhu. Meteorologové vydali výstrahu
před 1 hodinou
Vzdám se Agrofertu navždy, tvrdil Babiš. Ukázalo se, že to není pravda
před 2 hodinami
Jsme ochotni právně zakotvit, že nezaútočíme na EU a NATO, tvrdí Rusko. Pak si ale nadiktovalo podmínky
před 3 hodinami
Trumpův účet, Trumpův institut, teď třída Trump. Prezident USA po sobě nechal pojmenovat i Kennedyho centrum
před 4 hodinami
Trump oznámil plány na vybudování "zlaté flotily". Třída Trump mají být největší lodě na světě
před 6 hodinami
Počasí zase začne připomínat zimu, ukazuje dlouhodobý výhled
včera
Vánoce omezí vlakovou dopravu. Cestující si musí dát pozor na omezení
včera
Novým trenérem české fotbalové reprezentace je velezkušený Miroslav Koubek
včera
Bude se propouštět, rozhodla vláda. Babiš ale odmítá, že jde o čistky
Aktualizováno včera
Turek u Pavla nepochodil. Prezident je připraven ho nejmenovat
včera
Zemřel hitmaker Chris Rea, podlehl krátké nemoci
včera
Konečně zimní počasí. Letošní Vánoce budou jiné, potvrdili meteorologové
včera
Trump se zřejmě nevzdává "amerického" Grónska. Jmenoval nového vyslance
včera
Drama v Liberci. Sedm zraněných při požáru domu, zachraňovali je hasiči
včera
Bratrství je silné slovo, ale slabý kompas. Babiš si rozumí s Ficem a Orbánem, důležitější jsou Němci
včera
Zůna má pokračovat jako ministr obrany. Zastal se ho i prezident
včera
Tragédie v Českých Budějovicích. Chodkyně nepřežila střet s autem
včera
Co se stane, až Rusko zaútočí na Evropu? Hrozí extrémně krvavá válka
včera
Exploze v Moskvě. Generál je po smrti, mluví se o podílu Ukrajinců
včera
Podnikatel Karel Kadlec zemřel. Z CarTec Group udělal respektovanou firmu
Českou podnikatelskou scénu zasáhla smutná zpráva během předvánočního víkendu. Ve věku nedožitých 66 let zemřel Karel Kadlec, zakladatel a majitel společnosti CarTec Group. Podle dostupných informací podlehl krátké a těžké nemoci.
Zdroj: Jan Hrabě