Před několika dny zaznamenala letecká doprava významný milník, když americká společnost Boom Supersonic úspěšně překonala rychlost zvuku se svým demonstračním letounem XB-1. Stalo se tak poprvé od vyřazení legendárního Concordu v roce 2003, kdy se nevojenský pilotovaný letoun dostal za hranici Mach 1. Tento úspěch je prvním krokem v ambiciózním plánu společnosti, která chce do roku 2029 uvést do provozu komerční nadzvukový letoun pro přepravu cestujících.
Nadzvukový let představuje revoluční způsob cestování, kdy se rychlost letounu dostává nad rychlost zvuku. Zatímco běžná dopravní letadla létají rychlostí kolem Mach 0,8, tedy podzvukově, Boom plánuje vyvinout letoun s názvem Overture, který dosáhne rychlosti Mach 1,7. Tento pokrok by mohl zkrátit dobu letu mezi New Yorkem a Římem na pouhé čtyři hodiny a 40 minut namísto současných osmi hodin.
Boom však není jedinou společností, která se snaží o návrat nadzvukové dopravy. Další americká firma, Spike Aerospace, vyvíjí nadzvukový byznys jet s cílem „dodat světu polovinu času“. Přestože se jedná o technologicky vzrušující vývoj, historie ukazuje, že prosazení nadzvukových letadel není jednoduché, píše CNN.
Jedním z nejznámějších pokusů o nadzvukovou osobní přepravu byl Concorde, který v 70. letech 20. století spojoval Londýn a New York za pouhé tři hodiny letu. Přestože šlo o technologický zázrak, Concorde měl několik zásadních problémů. Kvůli své vysoké spotřebě paliva byl extrémně drahý na provoz, což se odrazilo na ceně letenek. Navíc byl velmi hlučný, zejména při startu, a jeho provoz byl kvůli nadzvukovému třesku omezen převážně na transatlantické lety.
Právě nadzvukový třesk, který způsobuje silné rázové vlny a může poškodit budovy, vedl v 70. letech k zákazu nadzvukových letů nad pevninou v USA. Tato regulace významně omezila trh pro Concorde a přispěla k jeho ukončení v roce 2003.
Současný vývoj se zaměřuje na řešení těchto problémů. NASA ve spolupráci s Lockheed Martin pracuje na projektu Quesst, jehož cílem je snížit nadzvukový třesk na přijatelnou úroveň. Testovací letoun X-59 by měl díky svému aerodynamickému designu rozptylovat rázové vlny a omezit hluk na slabé „zaklepání“.
Boom Supersonic plánuje nad pevninou létat jen těsně pod rychlostí zvuku, aby eliminoval problémy spojené s nadzvukovým třeskem. Jeho letoun Overture by měl být poháněn ekologickým leteckým palivem, což by pomohlo snížit jeho uhlíkovou stopu. Moderní konstrukční materiály, jako je titan a uhlíková vlákna, by navíc měly zlepšit efektivitu a snížit hmotnost letadla oproti Concordu.
Přesto zůstává otázkou, zda se nadzvukové lety stanou běžnou součástí komerční letecké dopravy. Zatímco v 60. letech byl Concorde odpovědí na rostoucí potřeby obchodníků a movitých cestujících, dnešní doba přináší alternativy, jako jsou videokonference a hybridní práce, které snižují potřebu rychlých transatlantických letů.
Zůstává tak otázkou, zda se nadzvuková osobní přeprava vrátí jen jako exkluzivní služba pro bohaté cestující, nebo se díky technologickému pokroku skutečně stane dostupnější a běžnější formou dopravy. Budoucnost ukáže, zda se Boom Supersonic podaří to, co Concorde nedokázal – přinést nadzvukové cestování širokému spektru pasažérů.
Související
Nadzvukové létání se po 20 letech vrací. Je ale potřeba vyřešit zásadní problém
Dostaneme se kamkoliv na světě pod čtyři hodiny? Nadzvukové cestování se vrací
Aktuálně se děje
před 7 minutami
Policie hledá dvanáctiletého Marka. Už ve čtvrtek nedorazil do školy
před 1 hodinou
Počasí se příští týden výrazně ochladí. Během dne bude i mrznout
včera
Nezvládli krize, inklinují k neonacismu a chtějí Česko odklonit od Západu. Vžene nás nová vláda do náručí Kremlu?
včera
EU zmrazila ruská aktiva natrvalo, aby obešla veto Maďarska a Slovenska ohledně pomoci Ukrajině
včera
Machadové pomohla utéct americká armáda. Z Venezuely se dostala v přestrojení
včera
VIDEO: Rvačky, alkohol, vulgarity, ponižování žen. Ostudné zasedání parlamentu, jaké Slovensko nepamatuje
včera
Írán zatkl držitelku Nobelovy ceny za mír Narges Mohammadiovou
včera
OBRAZEM: Došlo i na úsměvy. Nejbližší a přátelé se rozloučili s Patrikem Hezuckým
včera
Ukrajinské síly znovu dobyly osady v Charkovské oblasti
včera
"Zákaz spalovacích motorů v roce 2035 je smeten ze stolu." EU příští týden kontroverzní nařízení zmírní
včera
Česko se rozloučilo s moderátorem Hezuckým. Bouček dojemně promluvil
včera
Ukrajina by podle mírového plánu měla vstoupit do EU v roce 2027
Aktualizováno včera
Lidé se rozloučili s Theodorem Pištěkem. Na obřad dohlížela Hradní stráž
včera
Německo: Rusko stojí za kybernetickým útokem proti kontrole letového provozu, snažilo se i ovlivnit volby
včera
Po Ruttem přichází další důrazné varování: Válka klepe na dveře Evropy
včera
Zásadní změny od nového roku: Konec tělesných trestů i střídavé péče
včera
Politika SPD a Motoristů vyhovuje oligarchům, Babiš se v EU může chovat jako Meloniová, říká politoložka
včera
USA mají nový návrh týkající se Donbasu, oznámil Zelenskyj. Kyjev už jej nemusí předat Rusku
včera
Krajní pravice sílí po celé Evropě. Problémy má Starmer, Merz i Macron
včera
Británie čelí masivní vlně super chřipky. Nic horšího jsme od pandemie nezažili, tvrdí NHS
Obrovský nárůst případů chřipky uvrhl britský Národní zdravotnický systém (NHS) do situace, která představuje „výzvu, která se nepodobá ničemu, co země zažila od pandemie“. Britský ministr zdravotnictví Wes Streeting zároveň vyzval lékaře, aby ukončili plánovanou stávku.
Zdroj: Libor Novák