Supersonické cestování, které před lety slibovalo revoluci v letecké dopravě, se po dlouhé pauze vrací na scénu. Americká společnost Boom Supersonic plánuje uskutečnit historický milník – testovací let letounu XB-1, který má poprvé překonat rychlost zvuku. Událost se má odehrát 28. ledna v Mojave v Kalifornii, kdy letoun vzlétne v 7:45 místního času, píše CNN.
XB-1, známý také jako demonstrátor technologie, představuje první krok na cestě k vývoji komerčního nadzvukového letounu Overture. Tento ambiciózní projekt si už nyní získal velký zájem – aerolinky jako American Airlines, United Airlines a Japan Airlines si objednaly či předobjednaly celkem 130 těchto letadel.
XB-1, který dosud absolvoval 11 úspěšných testovacích letů, by měl během nadcházejícího letu dosáhnout rychlosti Mach 1.1 (zhruba 1 358 km/h). Dosavadní rekord letounu, Mach 0.95, byl dosažen při posledním testovacím letu 10. ledna. Pokud vše půjde podle plánu, půjde o první civilní nadzvukový letoun vyrobený v USA a zároveň o světově první nezávisle vyvinutý supersonický letoun.
XB-1 je navržen podobně jako legendární Concorde s dlouhým nosem a vysokým úhlem náběhu při vzletu a přistání, což pilotům ztěžuje výhled na ranvej. Na rozdíl od Concordu však XB-1 využívá pokročilý systém rozšířené reality, který zajišťuje dokonalou viditelnost bez potřeby pohyblivého „sklápěcího“ nosu, čímž se eliminuje přebytečná váha a složitost.
Letoun je vyroben téměř výhradně z uhlíkových kompozitů, které jsou pevné a lehké. Overture, jehož sériová výroba se plánuje ve speciálním závodě v Severní Karolíně, bude poháněn běžnými proudovými motory a schopen využívat až 100% udržitelné letecké palivo (SAF).
Boom Supersonic věří, že supersonické cestování se v příštích letech stane standardem. Generální ředitel společnosti Blake Scholl již v roce 2024 prohlásil, že věří v návrat nadzvukových letů a jejich zpřístupnění běžným cestujícím. Podle něj by Overture měl přepravovat 64 až 80 pasažérů rychlostí Mach 1.7, což je přibližně dvojnásobek rychlosti současných letounů.
Scholl dokonce vyjádřil ambici, aby jednou bylo možné „letět kamkoli na světě během čtyř hodin za 100 dolarů“. Tento cíl považuje za svou „severní hvězdu“, která ho motivuje k posunu technologie vpřed.
Na rozdíl od vývoje Concordu, který byl založen na nákladném testování fyzických modelů v aerodynamických tunelech, Boom Supersonic využívá digitální simulace. Ty umožňují provést stovky testů přes noc za zlomek nákladů, což významně urychluje vývoj a snižuje náklady.
Boom Supersonic také sází na udržitelnou budoucnost. Ačkoli SAF zatím není dostatečně rozšířené a jeho cena je vysoká, Scholl věří, že se stane standardem pro dálkové lety.
Vzhledem k pokroku v oblasti aerodynamiky, materiálů a pohonných systémů se zdá, že návrat nadzvukové dopravy je na dosah. Pokud vše půjde podle plánu, Overture by mohl začít létat do konce tohoto desetiletí, čímž by otevřel novou kapitolu v dějinách letecké dopravy.
Související
Nadzvukové létání se po 20 letech vrací. Je ale potřeba vyřešit zásadní problém
Návrat nadzvukových letadel zkrátí lety do USA na pět hodin. Čeká nás revoluce v letecké dopravě?
Aktuálně se děje
před 24 minutami
Konečně zimní počasí. Letošní Vánoce budou jiné, potvrdili meteorologové
před 1 hodinou
Trump se zřejmě nevzdává "amerického" Grónska. Jmenoval nového vyslance
před 2 hodinami
Drama v Liberci. Sedm zraněných při požáru domu, zachraňovali je hasiči
před 2 hodinami
Bratrství je silné slovo, ale slabý kompas. Babiš si rozumí s Ficem a Orbánem, důležitější jsou Němci
před 3 hodinami
Turek u Pavla nepochodil. Prezident je připraven ho nejmenovat
před 4 hodinami
Zůna má pokračovat jako ministr obrany. Zastal se ho i prezident
před 5 hodinami
Tragédie v Českých Budějovicích. Chodkyně nepřežila střet s autem
před 6 hodinami
Co se stane, až Rusko zaútočí na Evropu? Hrozí extrémně krvavá válka
před 6 hodinami
Exploze v Moskvě. Generál je po smrti, mluví se o podílu Ukrajinců
před 7 hodinami
Podnikatel Karel Kadlec zemřel. Z CarTec Group udělal respektovanou firmu
před 8 hodinami
Witkoff jednal o míru s Kyjevem i Moskvou. Bylo to produktivní a konstruktivní, řekl
před 9 hodinami
Vražda na Šternbersku. Na místě činu se údajně střílelo
před 10 hodinami
Počasí tento týden: Dorazí na Vánoce a o svátcích sníh?
včera
Rutte: Putin je ochoten obětovat obrovské množství lidí. Na Ukrajině se zranilo nebo zemřelo milion Rusů
včera
Turecko se chce vrátit k projektu F-35. Zvažuje, že se zbaví ruských zbraní
včera
"Jeden z největších pokusů o utajování v historii." Z Epsteinových dokumentů zmizela fotografie s Trumpem
včera
Americké jednotky u břehů Venezuely zadržely třetí tanker. Brazílie mluví o opakování války o Falklandy
včera
Kreml popřel trojstranná jednání s USA a Ukrajinou. Macron přivítal ochotu Putina s ním mluvit
včera
Česko si připomíná druhé výročí tragické střelby na Filozofické fakultě
včera
Na USA není spoleh, obává se Francie. Chystá se na vůdčí roli v obraně Evropy před Ruskem
V souvislosti s měnícím se postojem Spojených států k evropské bezpečnosti se Francie pod vedením prezidenta Emmanuela Macrona připravuje na roli nezávislého lídra v obraně kontinentu. Paříž se již dříve netajila obavami z nespolehlivosti Washingtonu, které se po návratu Donalda Trumpa do Bílého domu v lednu 2025 potvrdily. Francie nyní zintenzivňuje své úsilí o vybudování „evropské suverenity“ a připravuje se na možnost, že se Evropa bude muset v horizontu tří až čtyř let bránit ruské hrozbě bez výraznější americké pomoci.
Zdroj: Libor Novák