Návrat nadzvukového cestování trvá mnohem déle, než by se dalo očekávat u něčeho rychlejšího než zvuk. Přesto došlo 28. ledna k významnému milníku – americká společnost Boom Supersonic úspěšně dokončila svůj první nadzvukový let. Vyvíjený nadzvukový dopravní letoun Overture si už objednaly přední letecké společnosti, což podle CNN znamená, že se nadzvukové cestování znovu stává realitou.
Společnost Boom, která pracuje na nejrychlejším dopravním letadle světa, poprvé překonala zvukovou bariéru při testovacím letu v Mohavské poušti v Kalifornii. Její prototyp XB-1 se tak stal prvním nezávisle vyvinutým tryskovým letounem, který dosáhl nadzvukové rychlosti.
XB-1, který od svého prvního vzletu v březnu 2024 absolvoval již 12 úspěšných testovacích letů, představuje důležitý krok k vývoji komerčního nadzvukového letounu Overture. Při nejnovějším letu se letoun vznesl z Mojave Air and Space Port, tedy ze stejného místa, kde v roce 1947 legendární pilot Chuck Yeager poprvé překonal rychlost zvuku.
Letadlo, pilotované hlavním testovacím pilotem společnosti Boom Tristanem „Geppetto“ Brandenburgem, dosáhlo rychlosti Mach 1,122 (asi 1 207 km/h) přibližně 12 minut po vzletu ve výšce 35 290 stop (10 752 metrů). To znamená, že XB-1 letěl asi o 10 % rychleji než rychlost zvuku.
Nejvyšší rychlost, jaké XB-1 dosáhl před tímto úspěšným nadzvukovým letem, byla Mach 0,95 při testovacím letu 10. ledna. Událost byla přenášena živě a stala se historickým okamžikem nejen pro Boom Supersonic, ale i pro celou leteckou komunitu. V řídícím středisku sledovalo let 25 inženýrů, kteří v reálném čase vyhodnocovali data.
Je tomu téměř 55 let, co prototyp Concordu 002 poprvé překonal rychlost zvuku (v březnu 1970), a více než 21 let od ukončení komerční nadzvukové dopravy, kdy britsko-francouzský letoun Concorde absolvoval svůj poslední let v listopadu 2003.
Od té doby se objevilo několik projektů, které chtěly navázat na slávu Concordu, ale žádný zatím nedospěl do fáze komerčního provozu. Boom Supersonic má však ambice tento stav změnit.
Generální ředitel společnosti Blake Scholl již loni uvedl, že v průběhu našeho života očekává kompletní nahrazení běžných podzvukových letadel nadzvukovými stroji.
„Věřím v návrat nadzvukového cestování a v to, že ho jednou zpřístupníme všem cestujícím na všech trasách. To se však nestane přes noc,“ uvedl Scholl v březnu 2024.
Právě se přehrává: První nadzvukový let prototypu XB-1
První nadzvukový let prototypu XB-1 Video: YouTube
Podle plánů by měl Overture vstoupit do provozu do konce tohoto desetiletí. Letoun by měl pojmout 64 až 80 cestujících a létat rychlostí Mach 1,7, tedy téměř dvojnásobnou oproti dnešním běžným dopravním letadlům.
Očekávané nadzvukové letadlo již má 130 objednávek a předběžných rezervací od American Airlines, United Airlines a Japan Airlines.
Scholl už v roce 2021 pro CNN uvedl, že jeho snem je umožnit lidem „dostat se kamkoli na světě za čtyři hodiny za 100 dolarů“. A tento cíl zůstává jeho „severní hvězdou“ i nadále.
Podle společnosti Boom by měl Overture létat na více než 600 trasách po celém světě. Rychlejší letadla podle Scholla znamenají efektivnější využití času i kapitálu. „S rychlejšími letadly potřebujeme méně strojů a posádek, což snižuje celkové náklady a dopad na životní prostředí,“ vysvětluje.
Prototyp XB-1 byl vyvinut nejen k ověření aerodynamických vlastností budoucího nadzvukového letadla, ale také k testování nových technologií.
Stejně jako Concorde má XB-1 dlouhý nos a vysoký úhel náběhu při vzletu a přistání, což komplikuje výhled pilotům. Zatímco Concorde tento problém řešil pohyblivým sklopným nosem, Boom používá pokročilý systém rozšířené reality, který pilotům umožňuje dobrý výhled bez nutnosti přidávat další hmotnost a složitost konstrukce.
„Digitální inženýrství je klíčovým faktorem, proč se nadzvuková doprava vrací,“ říká Scholl. „Aerodynamika, materiály a pohon – to jsou tři oblasti, ve kterých jsme oproti Concordu udělali obrovský pokrok.“
V šedesátých letech byl Concorde vyvíjen v aerodynamických tunelech, což vyžadovalo drahé fyzické modely a testy. Dnes Boom využívá výpočetní dynamiku tekutin, tedy digitální větrný tunel, který umožňuje provádět stovky testů přes noc za zlomek ceny fyzických experimentů.
XB-1 je vyroben téměř výhradně z uhlíkových kompozitů, které jsou lehké a zároveň pevné. Overture bude poháněn běžnými proudovými motory a navržen tak, aby mohl využívat až 100 % udržitelného leteckého paliva (SAF).
Boom si je vědom, že současná produkce SAF je omezená a drahá, ale Scholl věří, že v budoucnu bude toto palivo běžně používané na dálkových letech. „Je to budoucnost letectví,“ říká.
V loňském roce byla dokončena výstavba továrny Overture Superfactory v Greensboro v Severní Karolíně. Tato výrobní hala je navržena tak, aby mohla produkovat až 66 letadel Overture ročně.
Nadzvukové cestování se tak znovu stává realitou – a pokud se plány společnosti Boom Supersonic naplní, bude budoucnost létání rychlejší než kdy dříve.
Související
Trump bez dalšího vysvětlení oznámil uzavření nebe nad Venezuelou
Češi mají urychleně opustit Venezuelu. Leteckých spojů ale ubylo
letadla, letectví , Boom Supersonic XB-1 , Overture
Aktuálně se děje
před 24 minutami
Mírové rozhovory o Ukrajině v Miami po třech dnech skončily. Nevyřešily prakticky nic
před 1 hodinou
Počasí překvapí: Výrazně se oteplí, naměříme až 14 stupňů
včera
OBRAZEM: Lidé před budovou Evropy 2 v Praze vytvořili pietní místo pro Patrika Hezuckého
včera
Klíčový summit v Británii: Zelenskyj pojede do Londýna, setká se s Macronem, Starmerem a Merzem
včera
Evropští lídři pojedou příští týden na Ukrajinu. Budou hledat způsob, jak obejít Orbána
včera
Ceny mobilů příští rok stoupnou. Zdraží i tablety a chytré hodinky
včera
Ztráty ruské armády na Ukrajině jsou obrovské. Jak se jí přesto daří počty vojáků zvyšovat?
včera
Slovenský policista bez služebního čísla zbil Čecha na ubytovně, útok vysílal na TikToku
včera
Skupiny fotbalového MS rozlosovány. Češi mohou hrát proti Mexiku, Jižní Koreji a JAR
včera
Trump Rusům ustupuje, Putin nemá zájem polevit. Na Evropu může zaútočit dřív než porazí Ukrajinu, varuje Svoboda
včera
Stovky dronů, desítky raket. Rusko zahájilo na pozadí mírových rozhovorů útoky po celé Ukrajině
včera
Jindřich Rajchl obhájil post předsedy strany PRO. Chce z ní vybudovat „vůdčí sílu“ Česka
včera
Financování Ukrajiny se zaseklo. Maďarsko vetovalo další plán EU na podporu Kyjeva
včera
MAAE: Kryt v Černobylu po zásahu dronem neblokuje únik radiace
včera
USA hlásí pokrok v jednáních s Ukrajinou o plánu na ukončení války
včera
Provokace Kremlu se zvyšují. Švédské námořnictvo hlásí nárůst aktivity ruských ponorek
včera
Příměří se rozpadá. Pákistán a Afghánistán spolu na hranicích bojují, civilisté prchají
včera
Podzim v prosinci. Meteorologové přinesli předpověď na příští týden
včera
OBRAZEM: Mikuláš se svojí partou čertů a andělů si podmanil ulice Prahy
5. prosince 2025 21:57
Experti rozebrali chování prince Harryho. Návrat domů není vyloučen
Může se princ Harry ještě někdy vrátit do Velké Británie? Poslední roky se to nezdálo být moc pravděpodobné, mladší ze synů krále Karla III. totiž žije s rodinou v USA. Pro tuto chvíli se na tom nic nemění, ale začíná se řešit, zda se princ nevrátí alespoň v budoucnosti.
Zdroj: Lucie Podzimková