Návrat nadzvukového cestování trvá mnohem déle, než by se dalo očekávat u něčeho rychlejšího než zvuk. Přesto došlo 28. ledna k významnému milníku – americká společnost Boom Supersonic úspěšně dokončila svůj první nadzvukový let. Vyvíjený nadzvukový dopravní letoun Overture si už objednaly přední letecké společnosti, což podle CNN znamená, že se nadzvukové cestování znovu stává realitou.
Společnost Boom, která pracuje na nejrychlejším dopravním letadle světa, poprvé překonala zvukovou bariéru při testovacím letu v Mohavské poušti v Kalifornii. Její prototyp XB-1 se tak stal prvním nezávisle vyvinutým tryskovým letounem, který dosáhl nadzvukové rychlosti.
XB-1, který od svého prvního vzletu v březnu 2024 absolvoval již 12 úspěšných testovacích letů, představuje důležitý krok k vývoji komerčního nadzvukového letounu Overture. Při nejnovějším letu se letoun vznesl z Mojave Air and Space Port, tedy ze stejného místa, kde v roce 1947 legendární pilot Chuck Yeager poprvé překonal rychlost zvuku.
Letadlo, pilotované hlavním testovacím pilotem společnosti Boom Tristanem „Geppetto“ Brandenburgem, dosáhlo rychlosti Mach 1,122 (asi 1 207 km/h) přibližně 12 minut po vzletu ve výšce 35 290 stop (10 752 metrů). To znamená, že XB-1 letěl asi o 10 % rychleji než rychlost zvuku.
Nejvyšší rychlost, jaké XB-1 dosáhl před tímto úspěšným nadzvukovým letem, byla Mach 0,95 při testovacím letu 10. ledna. Událost byla přenášena živě a stala se historickým okamžikem nejen pro Boom Supersonic, ale i pro celou leteckou komunitu. V řídícím středisku sledovalo let 25 inženýrů, kteří v reálném čase vyhodnocovali data.
Je tomu téměř 55 let, co prototyp Concordu 002 poprvé překonal rychlost zvuku (v březnu 1970), a více než 21 let od ukončení komerční nadzvukové dopravy, kdy britsko-francouzský letoun Concorde absolvoval svůj poslední let v listopadu 2003.
Od té doby se objevilo několik projektů, které chtěly navázat na slávu Concordu, ale žádný zatím nedospěl do fáze komerčního provozu. Boom Supersonic má však ambice tento stav změnit.
Generální ředitel společnosti Blake Scholl již loni uvedl, že v průběhu našeho života očekává kompletní nahrazení běžných podzvukových letadel nadzvukovými stroji.
„Věřím v návrat nadzvukového cestování a v to, že ho jednou zpřístupníme všem cestujícím na všech trasách. To se však nestane přes noc,“ uvedl Scholl v březnu 2024.
Právě se přehrává: První nadzvukový let prototypu XB-1
První nadzvukový let prototypu XB-1 Video: YouTube
Podle plánů by měl Overture vstoupit do provozu do konce tohoto desetiletí. Letoun by měl pojmout 64 až 80 cestujících a létat rychlostí Mach 1,7, tedy téměř dvojnásobnou oproti dnešním běžným dopravním letadlům.
Očekávané nadzvukové letadlo již má 130 objednávek a předběžných rezervací od American Airlines, United Airlines a Japan Airlines.
Scholl už v roce 2021 pro CNN uvedl, že jeho snem je umožnit lidem „dostat se kamkoli na světě za čtyři hodiny za 100 dolarů“. A tento cíl zůstává jeho „severní hvězdou“ i nadále.
Podle společnosti Boom by měl Overture létat na více než 600 trasách po celém světě. Rychlejší letadla podle Scholla znamenají efektivnější využití času i kapitálu. „S rychlejšími letadly potřebujeme méně strojů a posádek, což snižuje celkové náklady a dopad na životní prostředí,“ vysvětluje.
Prototyp XB-1 byl vyvinut nejen k ověření aerodynamických vlastností budoucího nadzvukového letadla, ale také k testování nových technologií.
Stejně jako Concorde má XB-1 dlouhý nos a vysoký úhel náběhu při vzletu a přistání, což komplikuje výhled pilotům. Zatímco Concorde tento problém řešil pohyblivým sklopným nosem, Boom používá pokročilý systém rozšířené reality, který pilotům umožňuje dobrý výhled bez nutnosti přidávat další hmotnost a složitost konstrukce.
„Digitální inženýrství je klíčovým faktorem, proč se nadzvuková doprava vrací,“ říká Scholl. „Aerodynamika, materiály a pohon – to jsou tři oblasti, ve kterých jsme oproti Concordu udělali obrovský pokrok.“
V šedesátých letech byl Concorde vyvíjen v aerodynamických tunelech, což vyžadovalo drahé fyzické modely a testy. Dnes Boom využívá výpočetní dynamiku tekutin, tedy digitální větrný tunel, který umožňuje provádět stovky testů přes noc za zlomek ceny fyzických experimentů.
XB-1 je vyroben téměř výhradně z uhlíkových kompozitů, které jsou lehké a zároveň pevné. Overture bude poháněn běžnými proudovými motory a navržen tak, aby mohl využívat až 100 % udržitelného leteckého paliva (SAF).
Boom si je vědom, že současná produkce SAF je omezená a drahá, ale Scholl věří, že v budoucnu bude toto palivo běžně používané na dálkových letech. „Je to budoucnost letectví,“ říká.
V loňském roce byla dokončena výstavba továrny Overture Superfactory v Greensboro v Severní Karolíně. Tato výrobní hala je navržena tak, aby mohla produkovat až 66 letadel Overture ročně.
Nadzvukové cestování se tak znovu stává realitou – a pokud se plány společnosti Boom Supersonic naplní, bude budoucnost létání rychlejší než kdy dříve.
Související

Proč došlo k tragédii ve Washingtonu? Vyšetřovatelé získali nové indicie

Trump mohl mít pravdu, naznačují zjištění vyšetřovatelů neštěstí ve Washingtonu
letadla, letectví , Boom Supersonic XB-1 , Overture
Aktuálně se děje
před 1 hodinou

S láskou. Palác ukázal nový snímek prince Williama a jeho ženy Kate
před 3 hodinami

RECENZE: Oscarová favoritka Emilia Pérez i přes žánrovou hravost selhává. Trpí neupřímností
před 4 hodinami

Ceny Anděl 2024: Akademici vybrali nominované na prestižní ocenění
před 4 hodinami

Macron se chce vložit do hry kolem Ukrajiny. Svolal summit do Paříže
před 5 hodinami

Smůla pro Hložka. Rozjetého reprezentanta zastavuje zranění nohy
před 6 hodinami

Proč došlo k tragédii ve Washingtonu? Vyšetřovatelé získali nové indicie
před 7 hodinami

Valentýnská svatba Petra Voka z Rožmberka. Mladičkou šlechtičnu si před 445 lety bral skutečně z lásky
před 8 hodinami

Pavel v Mnichově řekl, co musí Evropa udělat. Plán počítá i s Ukrajinou
před 8 hodinami

Donald Trump: Zrádce, co hází zodpovědnost za své chyby na jiné
před 9 hodinami

Hřib povede Piráty i do voleb. Prozradil, kde hodlá kandidovat
před 10 hodinami

Počasí chudé na srážky. Meteorologové poskytli výhled na další dny
před 11 hodinami

Zelenskyj chce evropskou armádu. Dohodu vyjednanou bez Kyjeva nepřijme
před 12 hodinami

Příměří v Gaze trvá. Hamás po dnech plných nejistoty propustil další rukojmí
před 13 hodinami

Scholz nevěděl o Trumpově mírovém plánu. Bílý dům už nespolupracuje ani s Němci
před 14 hodinami

Skvělý úvod biatlonového MS. Česká smíšená štafeta si dojela pro stříbro
před 14 hodinami

Motivem vraždy v Třešti nejspíš byly neshody ohledně majetku
před 15 hodinami

Zelenskyj si chce udržet americkou podporu a s ní šanci na přežití Ukrajiny
před 16 hodinami

Počasí příští týden: Do Česka míří kruté mrazy, teploty klesnou až na -15 stupňů
včera

Zelenskyj: Trump mi řekl, že Putin chce ukončit válku. Odpověděl jsem mu, že je lhář
včera
Bude lhát, pak vás zradí. Navalná varovala před vyjednáváním s Putinem
Julia Navalná, vdova po ruském opozičním lídrovi Alexeji Navalném, ostře varovala před jakýmikoliv vyjednáváními s ruským prezidentem Vladimirem Putinem. Na Mnichovské bezpečnostní konferenci v pátek prohlásila, že Putin „bude lhát, podvádět a v poslední chvíli změní pravidla“.
Zdroj: Libor Novák