Dostaneme se kamkoliv na světě pod čtyři hodiny? Nadzvukové cestování se vrací

Návrat nadzvukového cestování trvá mnohem déle, než by se dalo očekávat u něčeho rychlejšího než zvuk. Přesto došlo 28. ledna k významnému milníku – americká společnost Boom Supersonic úspěšně dokončila svůj první nadzvukový let. Vyvíjený nadzvukový dopravní letoun Overture si už objednaly přední letecké společnosti, což podle CNN znamená, že se nadzvukové cestování znovu stává realitou.

Společnost Boom, která pracuje na nejrychlejším dopravním letadle světa, poprvé překonala zvukovou bariéru při testovacím letu v Mohavské poušti v Kalifornii. Její prototyp XB-1 se tak stal prvním nezávisle vyvinutým tryskovým letounem, který dosáhl nadzvukové rychlosti.

XB-1, který od svého prvního vzletu v březnu 2024 absolvoval již 12 úspěšných testovacích letů, představuje důležitý krok k vývoji komerčního nadzvukového letounu Overture. Při nejnovějším letu se letoun vznesl z Mojave Air and Space Port, tedy ze stejného místa, kde v roce 1947 legendární pilot Chuck Yeager poprvé překonal rychlost zvuku.

Letadlo, pilotované hlavním testovacím pilotem společnosti Boom Tristanem „Geppetto“ Brandenburgem, dosáhlo rychlosti Mach 1,122 (asi 1 207 km/h) přibližně 12 minut po vzletu ve výšce 35 290 stop (10 752 metrů). To znamená, že XB-1 letěl asi o 10 % rychleji než rychlost zvuku.

Nejvyšší rychlost, jaké XB-1 dosáhl před tímto úspěšným nadzvukovým letem, byla Mach 0,95 při testovacím letu 10. ledna. Událost byla přenášena živě a stala se historickým okamžikem nejen pro Boom Supersonic, ale i pro celou leteckou komunitu. V řídícím středisku sledovalo let 25 inženýrů, kteří v reálném čase vyhodnocovali data.

Je tomu téměř 55 let, co prototyp Concordu 002 poprvé překonal rychlost zvuku (v březnu 1970), a více než 21 let od ukončení komerční nadzvukové dopravy, kdy britsko-francouzský letoun Concorde absolvoval svůj poslední let v listopadu 2003.

Od té doby se objevilo několik projektů, které chtěly navázat na slávu Concordu, ale žádný zatím nedospěl do fáze komerčního provozu. Boom Supersonic má však ambice tento stav změnit.

Generální ředitel společnosti Blake Scholl již loni uvedl, že v průběhu našeho života očekává kompletní nahrazení běžných podzvukových letadel nadzvukovými stroji.

„Věřím v návrat nadzvukového cestování a v to, že ho jednou zpřístupníme všem cestujícím na všech trasách. To se však nestane přes noc,“ uvedl Scholl v březnu 2024.

Právě se přehrává: První nadzvukový let prototypu XB-1

První nadzvukový let prototypu XB-1 Video: YouTube

Podle plánů by měl Overture vstoupit do provozu do konce tohoto desetiletí. Letoun by měl pojmout 64 až 80 cestujících a létat rychlostí Mach 1,7, tedy téměř dvojnásobnou oproti dnešním běžným dopravním letadlům.

Očekávané nadzvukové letadlo již má 130 objednávek a předběžných rezervací od American Airlines, United Airlines a Japan Airlines.

Scholl už v roce 2021 pro CNN uvedl, že jeho snem je umožnit lidem „dostat se kamkoli na světě za čtyři hodiny za 100 dolarů“. A tento cíl zůstává jeho „severní hvězdou“ i nadále.

Podle společnosti Boom by měl Overture létat na více než 600 trasách po celém světě. Rychlejší letadla podle Scholla znamenají efektivnější využití času i kapitálu. „S rychlejšími letadly potřebujeme méně strojů a posádek, což snižuje celkové náklady a dopad na životní prostředí,“ vysvětluje.

Prototyp XB-1 byl vyvinut nejen k ověření aerodynamických vlastností budoucího nadzvukového letadla, ale také k testování nových technologií.

Stejně jako Concorde má XB-1 dlouhý nos a vysoký úhel náběhu při vzletu a přistání, což komplikuje výhled pilotům. Zatímco Concorde tento problém řešil pohyblivým sklopným nosem, Boom používá pokročilý systém rozšířené reality, který pilotům umožňuje dobrý výhled bez nutnosti přidávat další hmotnost a složitost konstrukce.

„Digitální inženýrství je klíčovým faktorem, proč se nadzvuková doprava vrací,“ říká Scholl. „Aerodynamika, materiály a pohon – to jsou tři oblasti, ve kterých jsme oproti Concordu udělali obrovský pokrok.“

V šedesátých letech byl Concorde vyvíjen v aerodynamických tunelech, což vyžadovalo drahé fyzické modely a testy. Dnes Boom využívá výpočetní dynamiku tekutin, tedy digitální větrný tunel, který umožňuje provádět stovky testů přes noc za zlomek ceny fyzických experimentů.

XB-1 je vyroben téměř výhradně z uhlíkových kompozitů, které jsou lehké a zároveň pevné. Overture bude poháněn běžnými proudovými motory a navržen tak, aby mohl využívat až 100 % udržitelného leteckého paliva (SAF).

Boom si je vědom, že současná produkce SAF je omezená a drahá, ale Scholl věří, že v budoucnu bude toto palivo běžně používané na dálkových letech. „Je to budoucnost letectví,“ říká.

V loňském roce byla dokončena výstavba továrny Overture Superfactory v Greensboro v Severní Karolíně. Tato výrobní hala je navržena tak, aby mohla produkovat až 66 letadel Overture ročně.

Nadzvukové cestování se tak znovu stává realitou – a pokud se plány společnosti Boom Supersonic naplní, bude budoucnost létání rychlejší než kdy dříve. 

Související

Letadla, ilustrační foto

Trump znepokojuje Evropu. Počet zemí, které varují před cestou do USA, přibývá

Vzhledem ke zrušení některých ochran pro sexuální menšiny v USA nyní Nizozemsko zpřísňuje cestovní doporučení do USA pro osoby identifikující se jako LGBTQ+. Nizozemsko však není jediné. Podobné kroky podnikly i německé, francouzské, dánské a finské úřady. Belgie je také znepokojena kroky administrativy amerického prezidenta Donalda Trumpa a podobné kroky plánuje.

Více souvisejících

letadla, letectví Boom Supersonic XB-1 Overture

Aktuálně se děje

před 10 minutami

před 57 minutami

před 1 hodinou

před 1 hodinou

Reagan při projevu u Berlínské zdi v roce 1987

Hollywoodský herec, který změnil k nepoznání nejen Ameriku. Kdo skutečně byl Ronald Reagan?

Když se 20. ledna 1981 postavil Ronald Reagan na schody Kapitolu, aby složil přísahu jako 40. prezident Spojených států, Amerika nebyla v ideální kondici. Ekonomická stagnace, vysoká inflace, ztracené sebevědomí a ponížení z nesmírně nákladné, a nakonec neúspěšné války ve Vietnamu i blamáže při snaze osvobodit rukojmí na americké ambasádě v íránském Teheránu roku 1979, která stála život osm amerických vojáků. Amerika vypadala jako unavená velmoc, jejíž nejlepší dny jsou pryč.

před 2 hodinami

Bundeswehr, ilustrační fotografie

Německo v problémech: Potřebuje armádu, ale dochází mu čas. Přišlo s řešením, které nemusí nic vyřešit

Německo čelí vážnému problému: potřebuje silnější armádu, ale neví, kdo v ní bude sloužit. V situaci, kdy počet vojáků stagnuje a hrozba z Ruska roste, se nová vládní koalice křesťanských demokratů Friedricha Merze a sociálních demokratů (SPD) rozhodla pro model dobrovolné služby. Otázkou však zůstává, zda na její realizaci zbývá dostatek času.

před 3 hodinami

Samsung

Souboj gigantů: Může Samsung díky Trumpovým clům dostat Apple na lopatky?

V době, kdy obchodní válka mezi Spojenými státy a Čínou eskaluje a cla na čínský dovoz dosahují až 145 %, nabývá na významu klíčový rozdíl mezi výrobou iPhonů a telefonů Samsung Galaxy. Zatímco iPhony jsou z většiny stále vyráběny v Číně, Samsung své smartphony montuje hlavně ve Vietnamu, Indii a Jižní Koreji.

před 3 hodinami

před 4 hodinami

Tělo papeže Františka bylo uloženo do rakve

Trump přiletí na pohřeb papeže. Putin se ve Vatikánu z dobrého důvodu neukáže

Ve středu v 9 hodin ráno místního času začne slavnostní přesun rakve zesnulého papeže Františka z jeho rezidence v Casa Santa Marta do baziliky sv. Petra, oznámil dnes Vatikán. Průvod zahájí krátká modlitba, poté bude rakev nesena přes náměstí Santa Marta a Piazza dei Protomartiri Romani až na náměstí sv. Petra, kde vstoupí hlavními dveřmi do baziliky.

před 5 hodinami

Síla kontrastů: Nečekané a překvapivě trendy kombinace outfitů

Síla kontrastů: Nečekané a překvapivě trendy kombinace outfitů

I zdánlivé protiklady se mohou přitahovat a tvořit spolu dokonalou harmonii. A to platí také ve světě módy. Postupem času se rozdíly mezi styly začaly stírat a naopak se vzájemně doplňovat a prolínat. Takže i ke kostýmku můžete vzít třeba sportovně laděné boty, které k němu na první pohled nemusí sedět, ale jakmile se spojí do celku, překvapí originálním a trendy lookem!

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 7 hodinami

Tělo papeže Františka bylo uloženo do rakve

Mimořádná zpráva Kdy bude veřejné rozloučení a kde papež František spočine? Vatikán zveřejnil detaily pohřbu

Vatikán dnes uvedl, že rakev s ostatky papeže Františka bude vystavena veřejnosti v bazilice sv. Petra ve středu ráno. Samotný pohřeb se pak uskuteční v sobotu v 10 hodin místního času. Podle nově zveřejněného prohlášení bude pohřební liturgii na náměstí svatého Petra vést kardinál Giovanni Battista Re, děkan Kolegia kardinálů. Po skončení obřadu bude rakev převezena do baziliky Santa Maria Maggiore, kde bude papež pohřben. 

před 7 hodinami

Cyril Höschl

Zemřel uznávaný psychiatr Cyril Höschl

Českou lékařskou obec zasáhla smutná zpráva. Ve věku 75 let zemřel o Velikonočním pondělí uznávaný psychiatr Cyril Höschl, který stál u vzniku Národního ústavu duševního zdraví (NÚDZ) ve středočeských Klecanech. 

před 8 hodinami

před 8 hodinami

Pete Hegseth

Ani druhý skandál kolem Signalu Hegsethovi nezlomí vaz. Proč je jeho pozice v Trumpově vládě neotřesitelná?

Ministr obrany Pete Hegseth se ocitl pod tlakem kvůli dalšímu skandálu, tentokrát ohledně sdílení citlivých vojenských plánů v soukromé skupinové konverzaci. Navzdory závažnosti obvinění se ale zatím zdá, že jeho pozice zůstává pevná. Klíčem k jeho přežití v Trumpově administrativě není odbornost či disciplinovanost, ale věrnost prezidentovi a jeho politickému stylu.

před 9 hodinami

před 11 hodinami

včera

Papež František po propuštění z nemocnice

Jak bude vypadat pohřeb papeže Františka a co přinesou nadcházející dny?

Papež František, který zemřel ve věku 88 let, si byl vědom svého křehkého zdravotního stavu a stáří již řadu let. Už v roce 2015 vyjádřil přání být pohřben v bazilice Santa Maria Maggiore v Římě, což je starobylý mariánský chrám z 5. století. Tento kostel měl ve svém srdci jako místo modlitby a rozjímání, kam se opakovaně vracel po svých cestách po světě. Naposledy zde byl pohřben papež v 17. století – tehdy šlo o Klementa IX.

včera

včera

Vatikán zveřejnil příčinu smrti papeže Františka a jeho závěť

Příčinou smrti papeže Františka, který zemřel ve věku 88 let dnes na Velikonoční pondělí, byla podle oficiálního prohlášení Svatého stolce mrtvice, po které následovalo nevratné selhání srdce.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy