Dezinformacím v Africe přeje rozvoj internetu na kontinentu

Úmyslně nepravdivě šířené informace na sociálních sítích jsou problémem v mnoha zemích napříč celým světem. Situace v Evropě i Spojených státech je častým tématem výzkumníků, naopak některé jiné oblasti jsou vědci mnohem méně sledované. Jedním z takových případů je Afrika.

Africké země přitom zaznamenali velký růst počtu uživatelů internetu, díky čemuž mohou tamní uživatelé jednoduše sdílet informace, zároveň se k nim stejně rychle mohou dostat také dezinformace.

Proto se tým výzkumníků rozhodl zaměřit na tři země – Keňu, Nigérii a Jižní Afriku a analyzovat, jakým způsobem místní pracují s informacemi. Zjistili přitom, že uživatelé v těchto zemích měli větší pravděpodobnost, že budou sdílet dezinformace nežli uživatelé v referenčních Spojených státech.

Studie se přitom zaměřovala pouze na vysoce vzdělané osoby. I tak došli výzkumníci k závěru, že důvěra v národní média je velmi nízká a respondenti téma dezinformací vnímali jako významný problém.

Server The Conversation se rozhodl na tento výzkum navázat a mluvil proto se studenty ze šesti afrických zemí: Keni, Nigérie, Jižní Afriky, Ghany, Zambie a Zimbabwe. Ukazovali jim přitom hoaxy týkající se zdraví i politiky.

Nejčastější motivací pro sdílení informací podle respondentů bylo dát vědět rodině a přátelům pro případ, že by se informace nakonec potvrdila. V jejich očích by případná zdrženlivost mohla vést k narušení přátelských vztahů.

Druhým důvodem byla snaha o humor a využití parodie. Naopak politické motivace se napříč zeměmi významně lišily a do značné míry zrcadlily situaci na lokální mediální scéně.

Nástroje pro rozpoznání dezinformací

Oproti americkým a evropským průzkumům se liší také strategie, které lidé běžně používají pro ověření pravdivosti informací. Podle výzkumu BBC News zaměřeného na Keňu a Nigérii například většina lidí nevyužívá funkce různých platforem, které upozorňují na „přeposílaný“ obsah nebo online factcheckery.

Tamní uživatelé se zaměřují spíše na zdroj obsahu a osobu, která obsah sdílí. Uživatelé v obou zemích si přitom rizika spojená s dezinformacemi uvědomují a aktivně se snaží dezinformace sami identifikovat. Podle průzkumů ale často svoje schopnosti v posouzení pravdivosti obsahu přeceňují.

Typické podle průzkumu také je, že uživatelé neověřují informace skrze zavedené mediální zdroje, místo toho používají svoje sociální sítě.

Dezinformace o pandemii COVID-19

Další průzkum The Conversation se zaměřil na dezinformace ohledně pandemie v Jižní Africe a Keni. Podle jejich zjištění většina dotazovaných nevěřila hoaxům a naopak měla důvěru ve vědce. Přesto velká část z nich vyjádřila ochotu sdílet hoaxy nebo drby, přestože jim často sami nevěřili.

Dotazovaní opět považovali za svou morální povinnost se o informaci podělit a zvýšit tak povědomí o problematice. Chtěli také podnítit debatu a zjistit pohled ostatních.

Dezinformace o pandemii přitom měly především na vrcholu první vlny velký dopad na vnímání Číny. Dotazovaní sice připouštěli pozitivní vliv ekonomického působení v Africe, vyjadřovali se ale velmi kriticky k jejímu řízení, respektu k lidským právům, ochraně životního prostředí nebo mediální svobodě v Číně.

Související

Bohumil Kartous Rozhovor

Dezinformátoři a populisté budují tyranii hlouposti, říká mluvčí Elfů Bob Kartous

Jak silná je aktuálně česká dezinformační scéna? Jak se daří českému státu bojovat proti falešným zprávám a antisystémovým hnutím? A jaká jsou největší nebezpečí v internetovém prostoru? Nejen na tyto otázky se EuroZprávy.cz zeptaly pedagoga a mluvčího Českých elfů Bohumila Kartouse, jenž je kromě toho také autorem dvou knih – No Future a nedávno vydané Future ON!.
Vít Rakušan Komentář

Vnitro na plakátech bojuje s dezinformacemi. Ale co v realitě?

Ministerstvo vnitra pod patronátem Víta Rakušana spustilo informační platformu Nenaletět.cz, která má sloužit pro veřejnost a informovat ji o aktuálních tématech i službách státu. Slovy samotného ministra vnitra má „informovat o tématech, která rezonují veřejným prostorem, a předcházet tak informačnímu šumu a nejasnostem.“ Tahle aktivita se zařazuje bok po boku dalším informačně-vzdělávacím snahám o zvyšování mediální gramotnosti a lepší informovanosti. Propagace formou letáků, tiskovin atd. přijde na nějakých 40 milionů a média si jí záhy zařadila do kolonky „boje proti dezinformacím.“

Více souvisejících

Boj proti dezinformacím a fake news afrika internet fake news

Aktuálně se děje

před 11 minutami

před 41 minutami

Policie ČR, ilustrační fotografie.

Inspekce obvinila policisty, kteří před pražským barem napadli několik lidí

Generální inspekce bezpečnostních sborů (GIBS) ve středu obvinila dvojici příslušníků policie, kteří v únoru v opilosti napadli několik osob před barem na pražském Smíchově. Policie v dubnu zprostila muže zapojeného do incidentu výkonu služby, už dříve označila jeho jednání za neakceptovatelné a neomluvitelné.

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

Helena Langšádlová

Ministryně Langšádlová se rozhodla podat demisi

Ministryně pro vědu, výzkum a inovace Helena Langšádlová (TOP 09) se rozhodla podat demisi, oznámila její strana ve čtvrtek ráno. Podrobnosti má končící členka Fialovy vlády poskytnout odpoledne. 

před 5 hodinami

před 6 hodinami

Aktualizováno včera

včera

včera

včera

včera

Od příští sezóny ponese nejvyšší fotbalová liga jméno sázkovky Chance. Přiteče díky ní čtvrtmiliarda ročně

Až letos v červenci odstartuje nová sezóna tuzemské nejvyšší fotbalové soutěže, už se v jejím názvu neobjeví jméno sázkové kanceláře Fortuna, ale jejího konkurenta Chance. Právě tato sázková kancelář totiž vyhrála výběrové řízení na titulárního partnera první fotbalové ligy a díky tomu si tak tuzemský profesionální fotbal od příští sezóny dalších pět let přijde na čtvrtmiliardy ročně.

Zdroj: David Holub

Další zprávy