Bývalý guvernér Evropské centrální banky (ECB) a italský expremiér Mario Draghi před poslanci Evropského parlamentu (EP) ve Štrasburku představil svůj plán na posílení konkurenceschopnosti Evropy a varoval, že Evropské unii hrozí rozpad nebo paralýza. Alternativou k tomu je podle něj užší integrace.
Draghi, autor zprávy o evropské konkurenceschopnosti, kterou si objednala předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová, zdůraznil, že EU se musí zaměřit na tři klíčové oblasti: překonání inovačního deficitu ve srovnání s USA a Čínou; vypracování plánu, který propojí cíl dekarbonizace se zvyšováním konkurenceschopnosti; a posílení evropské bezpečnosti s cílem snížit závislost na zahraničních ekonomických mocnostech.
Budoucnost EU shrnul do tří možností: rozpad, paralýza, nebo integrace.
Podle Draghiho zachování evropského způsobu života závisí na zlepšení konkurenceschopnosti, což vyžaduje hlubší spolupráci a integraci mezi evropskými státy.
Stejně jako před týdnem na zasedání Evropské komise upozornil, že posílení konkurenceschopnosti by si vyžádalo roční financování ve výši 750 až 800 miliard eur na projekty, které již EU schválila. Část prostředků by mohla pocházet z privátních zdrojů, ale významná část by musela být zajištěna veřejnými investicemi, včetně vytvoření nového společného dluhu určeného k financování klíčových společných projektů.
V následné diskusi po Draghiho prezentaci mnozí europoslanci souhlasili s jeho závěry, že evropská ekonomika potřebuje rychlou změnu kurzu. Zdůraznili, že EU by měla klást důraz na hospodářskou soutěž a inovace v klíčových průmyslových odvětvích a podporovat větší veřejné i soukromé investice do sociální, zelené a digitální transformace.
Část poslanců se vyslovila pro větší suverenitu a volnější tržní podmínky, zatímco jiní varovali, že boj proti klimatickým změnám oslabuje ekonomiku EU. Další zákonodárci argumentovali, že růst je možný pouze prostřednictvím čistých inovativních technologií a sociálních investic, které pomohou občanům přizpůsobit jejich dovednosti.
Související

Proč zhasla světla ve Španělsku a Portugalsku? A co to znamená pro Evropu a její energetické sítě?

Evropa se nesmí znovu nechat vydírat Ruskem, prohlásil Starmer. Volá po nové dohodě s EU
EU (Evropská unie) , Mario Draghi
Aktuálně se děje
před 26 minutami

Jednání s Trumpem vyvolává v Japonsku obavy. Zbytek světa by se měl bát také
před 1 hodinou

Von der Leyenová Trumpovi rázně vzkázala, co svými cly způsobil
před 1 hodinou

Chtěl bych být papežem, prohlásil Trump
před 2 hodinami

Za zabíjení Rusů body, za ty nové vybavení. Ukrajinská armáda udělala z války hru
před 2 hodinami

Vědci zveřejnili dosud nejdetailnější snímek Slunce
před 4 hodinami

Příjemné a slunečné. Meteorologové popsali počasí do konce týdne
včera

Smrtelná nehoda na Žďársku. Střet dvou vozidel nepřežili dva lidé
včera

Napětí na hranici. Panují obavy z brutální války mezi Indií a Pákistánem
včera

Kometa Brno je zpátky na extraligovém trůnu. Postava pomohl k triumfu čistým kontem
včera

RECENZE: Tuctová adaptace videohry Until Dawn. Recyklovaný horor děsí do prázdna
včera

Potvrzeno. David Pastrňák oznámil, že se zúčastní letošního hokejového MS
včera

Slováci nasadili vojáky proti medvědovi ve skanzenu
včera

"Zcela nedostatečné." Meloniová se opřela do Putinova příměří
včera

Výhled počasí na květen. Předčasný start léta nečekejte
včera

Už to nebude jen Ukrajina s Ruskem. Experti varují, že se do války může brzy zapojit třetí země
včera

Medveděv poslal hrozbu Haškovi. Brankář může získat ochranu, Lipavský označil exprezidenta za primitiva
včera

Číňané bojující za Rusko varují krajany: Je to chyba, nechoďte sem
včera

Trest pro Cimického se ruší. Psychiatr uspěl s odvoláním
včera

Zmatek, panika, šok. Nefungovala elektřina ani signál. Lidé popisují, jak je zasáhl rozsáhlý blackout
včera
Trump hodlá ulevit automobilkám. Nebudou muset platit některá cla
Bílý dům v úterý představí sérii opatření, jejichž cílem je zmírnit dopady cel na dovoz automobilů a automobilových dílů. Administrativa prezidenta Donalda Trumpa tvrdí, že tento krok poskytne automobilkám více času k přesunu výroby do Spojených států.
Zdroj: Jakub Jurek