Cestování vlakem po Evropě může být pohodlné, ale pokud se rozhodnete na cestě pracovat, budete pravděpodobně zklamáni. Wi-Fi na palubě často nefunguje tak, jak by měla. Mnozí cestující se setkávají s problémy, kdy se e-maily neodesílají, stránky se nenačítají a streamování videí je prakticky nemožné. Přestože železniční společnosti často propagují Wi-Fi jako výhodu, pro mnohé je to spíše zkouška trpělivosti než produktivity.
Podle Lukea Kehoea, analytika z firmy Ookla, která se zabývá analýzou konektivity, je výkon Wi-Fi na evropských vlacích „velmi slabá“. Důvodů, proč je internet na palubě tak nespolehlivý, je podle webu Politico několik.
Jedním z hlavních problémů je vysoká rychlost vlaku, která ztěžuje udržení stabilního signálu mezi mobilními věžemi. „Pokud vlak jede 200 km/h, zařízení přechází mezi mobilními věžemi každých 45 až 60 sekund, což je rychlý obrat,“ vysvětluje Kehoe.
Tento problém souvisí s Dopplerovým efektem, což je jev, kdy se mění frekvence signálu v závislosti na rychlosti pohybu. To může narušit schopnost zařízení udržet stabilní připojení.
Na francouzských vlacích SNCF cestující dostávají varování, že kvalita Wi-Fi může být nižší než doma, a doporučuje se vyhnout streamování videí, které „omezuje šířku pásma“.
Dalším problémem je konstrukce samotných vlaků. Mnoho starších vlaků používalo okna s metalizovanými nebo nízkoemisními skly, která blokují rádiové signály. To vytváří efekt Faradayovy klece, kdy elektromagnetické záření, včetně Wi-Fi signálů, nemůže proniknout dovnitř kabiny.
Minulý rok se belgická železniční společnost SNCB rozhodla vzdát pokusů o instalaci Wi-Fi na svých vlacích, kvůli vysokým nákladům na implementaci a obtížím s pokrytím mobilními operátory.
Místo toho firma investovala do úpravy skel vlaků, aby byly vhodnější pro mobilní signály. „Telekomunikační operátoři musí zlepšit kvalitu signálu v okolí železniční infrastruktury,“ dodal mluvčí SNCB Tom Guillaume.
Problematické je také použití 5G signálů, které špatně pronikají skrz stromy a keře, které často lemují železniční tratě. To ztěžuje pokrytí vlaků a telefonů v porovnání s 4G, které sice nemůže přenášet tolik dat, ale lépe zvládá překážky a dokáže cestovat na větší vzdálenosti.
„V našich datech vidíme každý rok výrazné zhoršení výkonu mobilních sítí v oblastech s hustou vegetací,“ uvedl Kehoe.
Další komplikací jsou tisíce tunelů v evropské železniční síti, které ještě více ztěžují spolehlivý přenos signálu.
Některé země však mají lepší výsledky než jiné. Švýcarsko se od ostatních výrazně odlišuje. Wi-Fi ve švýcarských vlacích je téměř 30krát rychlejší než v Rakousku a Nizozemsku. Švýcarsko jako jediná země v průzkumu Ookla překonalo hranici 25 megabitů za sekundu, což je minimální rychlost pro spolehlivý internet.
Některé železniční společnosti se nyní obracejí k nebi - doslova - a zkoušejí satelitní internet pro lepší pokrytí. České železnice testují síť Starlink Elona Muska, zatímco francouzská SNCF údajně zvažuje jak Starlink, tak konkurenci v podobě britsko-francouzské sítě Eutelsat.
Ačkoli satelitní připojení funguje dobře pro letecké společnosti díky jasné obloze, Kehoe upozorňuje, že nejde o „neprůstřelné řešení“, ale spíše doplněk k jiným možnostem připojení.
Kehoe také upozorňuje, že klíčovou roli v kvalitě připojení hraje nejen samotné vybavení, ale i standardy Wi-Fi. V Polsku, které patří k těm, kde je Wi-Fi nejhorší, je stále běžné používání Wi-Fi 4, což je standard z roku 2009, který nabízí mnohem nižší šířku pásma a pomalejší rychlosti než novější generace.
„Pokud není pokrytí sítě, nebude ve vlaku žádný mobilní signál, bez ohledu na použité technologie,“ dodal Guillaume z SNCB.
Pokud se chystáte použít hotspot svého telefonu jako alternativu k nespolehlivému Wi-Fi připojení, měli byste si to ještě rozmyslet. „Pokud každý bude vysílat svou vlastní Wi-Fi síť, vznikne obrovský problém s rušením signálu,“ varuje Kehoe.
Vzhledem k těmto výzvám bude Wi-Fi v evropských vlacích i nadále nevyzpytatelná a získání spolehlivého připojení zůstává prozatím spíše výjimkou než pravidlem.
Související
Chat Control zavádí nebezpečný precedens. Evropská unie může ztratit soukromí
Omluva za velký internetový výpadek. Experti poukazují na slabinu
Aktuálně se děje
před 52 minutami
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
před 2 hodinami
Počasí o víkendu: V noci bude mrznout, přes den se citelně oteplí
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
včera
Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin
včera
Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu
včera
New York Times podává žalobu na Pentagon a Hegsetha
včera
Letadlo se Zelenským pronásledovaly záhadné vojenské drony
včera
Je naprostá iluze věřit, že by Rusko mohlo na Ukrajině prohrát, prohlásil belgický premiér
Aktualizováno včera
Na Hrad dorazil Zůna, Šebestyán a Macinka. Jmenování Turka ministrem není pravděpodobné, řekl Pavel
včera
Macron tajně varoval evropské lídry: Existuje šance, že USA zradí Ukrajinu a Evropu
včera
Amerikou hýbe očkovací kauza: Po vakcíně zemřelo 10 dětí, tvrdí úřady. Důkazy ale nikdo nemá
včera
Král Karel III. pronesl vzácné prohlášení k Ukrajině. Odsoudil Rusko
včera
Zemřel světově proslulý kostýmní výtvarník Theodor Pištěk
včera
Co si myslí Evropané? Bojí se války a Trumpa vnímají jako nepřítele
včera
Eurovize čelí nejtěžšímu rozhodnutí v historii: Rozhodne, zda vyhodí Izrael
včera
Putin nezahálí. Po neúspěšném jednání o Ukrajině míří do Indie
včera
Cesta k míru na Ukrajině je nejistá, varuje Trump. Američtí vyslanci chystají setkání s kyjevským představitelem
včera
Proč rozhovory dosud nic nepřinesly? Putin na mír nespěchá, užívá si pocit, že se ho svět doprošuje
včera
Počasí na některých místech potrápí řidiče, avizovali meteorologové
3. prosince 2025 21:58
Na Štědrý den půjde nakoupit i letos. Jeden z řetězců ale bude pokračovat v tradici
Česko odpočítává první dny letošního prosince, během kterého se obchody znovu podřídí zákonu a během vybraných svátků zůstanou uzavřené. Na Štědrý den ale ještě na mnoha místech nakoupíte. Jeden z řetězců nicméně nechá prodejny ve středu 24. prosince uzavřené.
Zdroj: Jan Hrabě