Proč Wi-Fi v evropských vlacích nikdy nefunguje? Na vině je řada faktorů

Cestování vlakem po Evropě může být pohodlné, ale pokud se rozhodnete na cestě pracovat, budete pravděpodobně zklamáni. Wi-Fi na palubě často nefunguje tak, jak by měla. Mnozí cestující se setkávají s problémy, kdy se e-maily neodesílají, stránky se nenačítají a streamování videí je prakticky nemožné. Přestože železniční společnosti často propagují Wi-Fi jako výhodu, pro mnohé je to spíše zkouška trpělivosti než produktivity.

Podle Lukea Kehoea, analytika z firmy Ookla, která se zabývá analýzou konektivity, je výkon Wi-Fi na evropských vlacích „velmi slabá“. Důvodů, proč je internet na palubě tak nespolehlivý, je podle webu Politico několik.

Jedním z hlavních problémů je vysoká rychlost vlaku, která ztěžuje udržení stabilního signálu mezi mobilními věžemi. „Pokud vlak jede 200 km/h, zařízení přechází mezi mobilními věžemi každých 45 až 60 sekund, což je rychlý obrat,“ vysvětluje Kehoe.

Tento problém souvisí s Dopplerovým efektem, což je jev, kdy se mění frekvence signálu v závislosti na rychlosti pohybu. To může narušit schopnost zařízení udržet stabilní připojení.

Na francouzských vlacích SNCF cestující dostávají varování, že kvalita Wi-Fi může být nižší než doma, a doporučuje se vyhnout streamování videí, které „omezuje šířku pásma“.

Dalším problémem je konstrukce samotných vlaků. Mnoho starších vlaků používalo okna s metalizovanými nebo nízkoemisními skly, která blokují rádiové signály. To vytváří efekt Faradayovy klece, kdy elektromagnetické záření, včetně Wi-Fi signálů, nemůže proniknout dovnitř kabiny.

Minulý rok se belgická železniční společnost SNCB rozhodla vzdát pokusů o instalaci Wi-Fi na svých vlacích, kvůli vysokým nákladům na implementaci a obtížím s pokrytím mobilními operátory.

Místo toho firma investovala do úpravy skel vlaků, aby byly vhodnější pro mobilní signály. „Telekomunikační operátoři musí zlepšit kvalitu signálu v okolí železniční infrastruktury,“ dodal mluvčí SNCB Tom Guillaume.

Problematické je také použití 5G signálů, které špatně pronikají skrz stromy a keře, které často lemují železniční tratě. To ztěžuje pokrytí vlaků a telefonů v porovnání s 4G, které sice nemůže přenášet tolik dat, ale lépe zvládá překážky a dokáže cestovat na větší vzdálenosti.

„V našich datech vidíme každý rok výrazné zhoršení výkonu mobilních sítí v oblastech s hustou vegetací,“ uvedl Kehoe.

Další komplikací jsou tisíce tunelů v evropské železniční síti, které ještě více ztěžují spolehlivý přenos signálu.

Některé země však mají lepší výsledky než jiné. Švýcarsko se od ostatních výrazně odlišuje. Wi-Fi ve švýcarských vlacích je téměř 30krát rychlejší než v Rakousku a Nizozemsku. Švýcarsko jako jediná země v průzkumu Ookla překonalo hranici 25 megabitů za sekundu, což je minimální rychlost pro spolehlivý internet.

Některé železniční společnosti se nyní obracejí k nebi - doslova - a zkoušejí satelitní internet pro lepší pokrytí. České železnice testují síť Starlink Elona Muska, zatímco francouzská SNCF údajně zvažuje jak Starlink, tak konkurenci v podobě britsko-francouzské sítě Eutelsat.

Ačkoli satelitní připojení funguje dobře pro letecké společnosti díky jasné obloze, Kehoe upozorňuje, že nejde o „neprůstřelné řešení“, ale spíše doplněk k jiným možnostem připojení.

Kehoe také upozorňuje, že klíčovou roli v kvalitě připojení hraje nejen samotné vybavení, ale i standardy Wi-Fi. V Polsku, které patří k těm, kde je Wi-Fi nejhorší, je stále běžné používání Wi-Fi 4, což je standard z roku 2009, který nabízí mnohem nižší šířku pásma a pomalejší rychlosti než novější generace.

„Pokud není pokrytí sítě, nebude ve vlaku žádný mobilní signál, bez ohledu na použité technologie,“ dodal Guillaume z SNCB.

Pokud se chystáte použít hotspot svého telefonu jako alternativu k nespolehlivému Wi-Fi připojení, měli byste si to ještě rozmyslet. „Pokud každý bude vysílat svou vlastní Wi-Fi síť, vznikne obrovský problém s rušením signálu,“ varuje Kehoe.

Vzhledem k těmto výzvám bude Wi-Fi v evropských vlacích i nadále nevyzpytatelná a získání spolehlivého připojení zůstává prozatím spíše výjimkou než pravidlem.

Související

Ilustrační foto Komentář

Chat Control zavádí nebezpečný precedens. Evropská unie může ztratit soukromí

Rada EU schválila kompromisní verzi návrhu Chat Control. Povinné plošné skenování soukromé komunikace sice zmizelo, avšak právní rámec pro masový dohled zůstal zachován. Návrh umožňuje „dobrovolné“ monitorování zpráv i šifrovaných služeb, což vyvolává vážné obavy o ochranu soukromí a respekt k základním právům. Regulace míří na marginální skupinu pachatelů, ale její dopady mohou zasáhnout stovky milionů uživatelů v celé Evropské unii.

Více souvisejících

internet Vlaky

Aktuálně se děje

Aktualizováno před 5 minutami

Nová Babišova vláda na první tiskové konferenci. (15.12.2025)

Nepotřebujeme sto dnů hájení, budeme vládou všech občanů, prohlásil Babiš

Nově jmenovaný kabinet Andreje Babiše se sešel na prvním jednání krátce po ceremonii, kde jej prezident Petr Pavel uvedl do funkce. Premiér Babiš po jednání prohlásil, že se jeho vláda hodlá stát vládou všech občanů a zdůraznil, že nebude vyžadovat obvyklých "sto dnů hájení". Ministři za ANO, SPD a Motoristy sobě dorazili na Úřad vlády autobusem.

před 17 minutami

Nová Babišova vláda na první tiskové konferenci. (15.12.2025)

Mluvčí Babišovy vlády bude bývalá televizní rosnička

Bezprostředně po ranním jmenování prezidentem Petrem Pavlem na Pražském hradě se ministři nového kabinetu Andreje Babiše odebrali do Strakovy akademie, kde se konalo první, spíše technické, zasedání vlády. Premiér Babiš následně zahájil proces uvádění členů kabinetu do jejich ministerských funkcí, který potrvá až do večerních hodin.

před 1 hodinou

Aktualizováno před 1 hodinou

před 2 hodinami

Aktualizováno před 2 hodinami

Nová Babišova vláda poprvé zasedala. (15.12.2025) Prohlédněte si galerii

OBRAZEM: Česko má novou vládu ANO, Motoristů a SPD

Prezident Petr Pavel v pondělí na Pražském hradě jmenoval vládu premiéra Andreje Babiše. Tato koaliční vláda, která se stane v pořadí třetím kabinetem pod Babišovým vedením, nahradí současnou vládu Petra Fialy, která je v demisi. Babiš byl pověřen sestavením kabinetu již koncem října a předsedou vlády byl jmenován 9. prosince.

před 2 hodinami

před 4 hodinami

Prezident Petr Pavel jmenoval Andreje Babiše předsedou vlády (foto: Tomáš Fongus)

Velká nevýhoda pro členy vlády za SPD a Motoristy. Jen aklimatizovat se na ministerstvu trvá téměř rok, říká politolog

Politolog David Jágr z Institutu politologických studií Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy zhodnotil předpokládanou podobu třetí vlády Andreje Babiše. Podle něj je důležité, že ve vládě zasednou ministři za ANO se zkušeností s exekutivy. „Jen aklimatizovat se na ministerstvu trvá téměř rok. Vládní zkušenosti jsou zkrátka neocenitelné,“ řekl Jágr. Vliv na vládnutí bude samozřejmě mít i SPD a Motoristé sobě, Babiš je ale podle politologa „natolik dominantní politickou a ekonomickou silou v naší zemi, že se bez jeho svolení nevymění ani žárovka na Úřadu vlády“.

před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

včera

včera

Fotbal, ilustrační fotografie.

Hledání nového trenéra národního týmu se komplikuje. FAČR dala Slavia s Trpišovským košem

Když se v říjnu rozhodla Fotbalová asociace ČR – nutno říct, že po řadě nepřesvědčivých výkonů české fotbalové reprezentace (se Saúdskou Arábií 1:1 či s Faerskými ostrovy 1:2) právem – rozloučit se s koučem Ivanem Haškem a nahradit ho dočasně dosavadním asistentem Jaroslavem Köstlem, počítalo se tehdy s tím, že tak asociace činí s dlouhodobou koncepcí a především náhradou, kterou už mají připravenou. I dva měsíce od tohoto momentu to však vypadá, že svaz neměl a stále nemá ani jedno. A hlavně stále nemá nového hlavního trenéra, kterým se po sobotě navíc nestane ani kouč pražské Slavie Jindřich Trpišovský. Klub se totiž definitivně rozhodl, že svého stratéga neuvolní.

včera

Ilustrační fotografie.

Důchody v příštím roce. Úřad shrnul, co bude od ledna jinak

Důchody v roce 2026 budou především vypláceny v nové výši, kterou stanoví pravidelná lednová valorizace. Schválené jsou ale i další změny, jedna se například týká předčasných důchodů. Upozornila na to Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ). 

včera

Filip Turek

Turka se jmenování vlády netýká, podstoupí zákrok v nemocnici

Poslanec Filip Turek, který je podle Motoristů i nadále kandidátem na ministra, se v pondělí, kdy budou jmenováni ostatní členové vlády premiéra Andreje Babiše (ANO), podrobí menšímu zákroku. V diskuzním pořadu Partie to uvedl jeho stranický kolega Matěj Gregor (Motoristé). 

včera

včera

včera

Volodymyr Zelenskyj v Praze

Jak Zelenskyj šikovně ukázal Západu, jakým problémem je konání voleb ve válce

Ukrajinský prezident Volodymyr otevřel otázku válečných voleb a zároveň názorně ukázal Západu, proč jsou prakticky neproveditelné. Bezpečnostní garance, které podmiňují jejich konání, mohou reálně poskytnout jen ti, kdo Ukrajinu ostřelují – nikoli spojenci, kteří by se tím ocitli v přímém konfliktu s Ruskem. Vše tak odhaluje podstatu dilematu. Kyjev čelí kritice za neuspořádání hlasování, ale jakmile by k němu přistoupil, riskoval by chaos, civilní oběti i další destabilizaci země.

včera

včera

Akt antisemitismu otřásl Austrálií. Pro násilí u nás není místo, řekl Albanese

Austrálií v neděli otřásl teroristický útok na populární pláži Bondi v Sydney. Cílem dvou střelců se stala židovská komunita, o život přišlo nejméně 12 lidí. Čin odsoudil australský premiér Anthony Albanese. Bilance tragické události ještě nemusí být konečná. 

Zdroj: Lucie Podzimková

Další zprávy