Pěší korzo, zelená oáza uprostřed betonové džungle či místo oddechu v centru velkoměsta, taková očekávání má berlínská městská část Mitte (Střed) od zkušebního vyloučení automobilové dopravy z části bulváru Friedrichstrasse. Počínaje dneškem, který je oficiálním začátkem akce, až do konce ledna bude zhruba půlkilometrový úsek jedné z nejznámějších ulic v centru Berlína vyčleněn výhradně pro chodce a cyklisty.
Město si chce ověřit, do jaké míry toto opatření zvýší kvalitu života ve veřejném prostoru. Pokud se projekt ověří, má posloužit jako vzor pro další městské čtvrti. Pro berlínskou radnici, které vládnou sociální demokraté spolu s postkomunistickou Levicí a ekologicky zaměřenými Zelenými, by se uzavírka mohla stát základním kamenem jejich řadu let propagované dopravní revoluce. Jejich rovnice je v tomto případě jasná - po odečtení automobilové dopravy bude výsledkem více prostoru pro chodce a cyklisty, větší dopravní bezpečnost, čistší vzduch a také vyšší kvalita života.
Starosta městské části Mitte Stephan von Dassel, zvolený za Zelené, je přesvědčen, že uzavírka přinese oblasti oživení. "Může to vést k atraktivitě, která z Friedrichstrasse opět udělá výjimečnou adresu," řekl. "Nákupní ulice mají budoucnost, když veřejnému prostoru nebude dominovat osobní motorizovaná doprava," dodal.
Ne všichni jsou ale s projektem spokojeni. Šéf berlínské pobočky Obchodní a hospodářské komory (IHK) Jan Eder hovoří o příliš rychlém rozhodnutí, ze kterého byli vynecháni místní podnikatelé. "Oběťmi jsou obchodníci a živnostníci," řekl.
Řada kritiků poukazuje na to, že Friedrichstrasse je tradiční průjezdní ulicí, podle jiných je právě toto důvodem, proč zlepšit kulturu dopravy v centru města. "Díky Friedrichstrasse lidé dobře uvidí, kolik místa auta zabírají," tvrdí obhájci ulice bez aut.
Ačkoli se může zdát, že v části Friedrichstrasse mezi Francouzskou a Lipskou ulicí, která je nyní pro auta tabu, dostali cyklisté a pěší volnou ruku, ve skutečnosti tomu tak úplně není. Velkou pozornost německých médií vyvolal fakt, že cyklisté mohou projíždět úsekem rychlostí do 20 kilometrů v hodině. Podle cyklistů je to příliš tvrdé omezení, chodci by se naopak nezdráhali povolenou rychlost ještě snížit.
Radnice se rychlost rozhodla omezit kvůli očekávanému většímu pohybu chodců. Dopravní odbor je ale přesvědčen, že přibrzdit bude muset jen malá část cyklistů, neboť drtivá většina jezdí mezi deseti až dvaceti kilometry v hodině. V Berlíně to je zřejmě první omezení rychlosti, které se týká jen cyklistů, naopak v Nizozemsku, baště kol, jsou takové značky běžné.
Dopravní značky, které stanovují nejvyšší povolenou rychlost, se vedle řidičů aut týkají samozřejmě i cyklistů, ale ve zmíněném úseku Friedrichstrasse, kam auta nesmějí, teď platí jen pro cyklisty. Zajímavostí ale je, že běžná značka informující o začátku obce, a tedy maximálně padesátikilometrové rychlosti, se kolařů v Německu netýká. Zákon v tomto případě hovoří o motorových vozidlech. Cyklista, pokud to zvládne a pokud v ulicích nebude maximální rychlost upravena třeba na 30 kilometrů v hodině, může městem či vesnicí profrčet podle svého gusta.
Dvacítka ve Friedrichstrasse ale podle magazínu Der Spiegel nepovede k pokutám, ačkoli je policie připravena v případě nutnosti rychlost cyklistů měřit. Důvodem je tolerance a také nastavení měřicího přístroje. K uložení pokuty by tak bylo nutné jet více než 30 kilometrů v hodině.
Související
Čech jde v Německu do vězení za krádež šperku, který náležel papeži
Mladík se přiznal k napadení europoslance Eckeho. Policie hledá další podezřelé
Aktuálně se děje
před 50 minutami
Zelenského chtěli zabít. Ukrajina odhalila ruské agenty, byli i v ochrance
před 1 hodinou
Britové řeší čínský hackerský útok, zatímco je Si Ťin-pching v Evropě
před 2 hodinami
Moskva bližší než Praha. Mění se Slovensko na proruský satelit?
před 2 hodinami
Čech jde v Německu do vězení za krádež šperku, který náležel papeži
před 3 hodinami
TOP 09 našla nového kandidáta na ministra pro vědu
před 4 hodinami
Tornádo na jihu Čech? Bylo to něco jiného, vysvětlili meteorologové
před 4 hodinami
Putin bude v Kremlu minimálně dalších šest let. Je to oficiální
před 5 hodinami
ČD ve čtvrtek odklidí vykolejený vlak, který ujel strojvedoucímu. Na trati bude výluka
před 5 hodinami
Bez Vrány, Noska či Chlapíka. Trenéři naopak ze zámoří povolali na domácí MS Kämpfa
před 6 hodinami
Kyjev by měl přehodnotit plány útoku na Krymský most, ukazují satelitní snímky
před 6 hodinami
Princezna Kate pustila manžela na narozeniny dcery mezi lidi. Úsměv mu zhořkl
před 6 hodinami
Trans lidé už nebudou muset na operaci kvůli změně pohlaví, rozhodl Ústavní soud
před 7 hodinami
Odboráři opustili jednání tripartity, potvrdil Středula. Podle vlády k tomu nebyl důvod
před 7 hodinami
Izraelské tanky v Rafahu. První kroky armády vedly na hraniční přechod
před 8 hodinami
Starliner nevzlétl. NASA a Boeing odložily plánovaný let s posádkou k ISS
před 9 hodinami
Počasí bude na druhý květnový svátek chladnější, ukazuje předpověď
včera
OSN: Evakuace Rafahu je nehumánní. Utrpení v Pásmu Gazy už je neúnosné
včera
Návrh dohody o příměří má tři fáze, tvrdí Hamás
včera
Co jsou taktické jaderné zbraně a proč Rusko nařídilo cvičení?
včera
Hamás souhlasil s příměřím v Pásmu Gazy. Podle Izraele je to lest
Palestinské hnutí Hamás v pondělí oznámilo, že přijalo návrh Egypta a Kataru na příměří v Pásmu Gazy. Informuje o tom agentura Reuters.
Zdroj: Libor Novák