Donald Trump se vždy profiloval spíše jako zastánce transakčního přístupu než jako podporovatel transatlantických vztahů. Autor knihy The Art of the Deal (Umění uzavírat dohody) už během svého prvního prezidentského období jasně deklaroval, že podle něj je NATO pro USA špatnou dohodou. Veřejně kritizoval evropské spojence, zejména Německo, za to, že nevydávají dostatek prostředků na obranu a nechávají Spojené státy platit většinu nákladů.
S jeho novou politikou vůči Ukrajině však podle The Conversation přichází zásadní změna. Trump ve své druhé prezidentské éře nutí Evropany čelit dříve nepředstavitelnému scénáři: mezinárodnímu uspořádání, kde USA již nejsou automatickým garantem evropské bezpečnosti.
Lord Ismay, první generální tajemník NATO, kdysi prohlásil, že cílem této aliance je „udržet Sovětský svaz venku, Američany uvnitř a Němce pod kontrolou“. Po několik desetiletí NATO tento úkol plnilo. Poskytlo politický a organizační rámec pro významnou americkou vojenskou přítomnost v Evropě, včetně aktivní jaderné odstrašující síly USA.
Přesto se aliance v průběhu let nevyhnula velkým rozporům. V roce 1966 francouzský prezident Charles de Gaulle donutil americké a další spojenecké jednotky opustit francouzské území a stáhl Francii z integrovaného vojenského velení NATO. Americká invaze do Iráku v roce 2003 zase vyvolala silné napětí mezi spojenci, zejména kvůli tomu, že Francie a Německo odmítly podpořit americkou žádost o schválení vojenské akce ze strany OSN. Přesto už během několika měsíců tyto dvě země významně přispěly k nasazení sil NATO v Afghánistánu, kde aliance působila celých 20 let.
NATO tedy stejně jako každá jiná mezinárodní organizace zažilo kombinaci úspěchů, nezdarů i kompromisních řešení. To se ukázalo i v případě Ukrajiny. V roce 2008 USA tlačily na evropské spojence, aby Ukrajinu přijali do NATO. Tehdejší lídři Francie a Německa to však odmítli.
Po ruské anexi Krymu v roce 2014 se Ukrajina vydala cestou dvojího usilování o členství – jak v EU, tak v NATO. Tato strategie vycházela z dlouhodobé provázanosti evropské integrace a transatlantické kolektivní bezpečnosti. Po pádu Sovětského svazu na tento model přistoupily i státy střední a východní Evropy, což značně rozčílilo Vladimira Putina.
Trumpovy kroky od začátku jeho druhého prezidentského období však zásadně zpochybňují spolehlivost Spojených států jako evropského spojence. Jeho požadavek, aby Ukrajina zajistila splácení americké vojenské pomoci prostřednictvím dohod o nerostných surovinách, představuje extrémní verzi transakční politiky. Navíc jde o jednostranné rozhodnutí, které se rozchází s multilateralistickým přístupem, jenž USA uplatňovaly prostřednictvím Ukrajinské obranné kontaktní skupiny – aliance 57 zemí založené v roce 2022.
Ještě znepokojivější je Trumpův odklon od základních hodnot, na nichž NATO stojí. Aliance, která je připravena bránit svou územní celistvost i použitím jaderných zbraní, potřebuje od svých členů závazek k vyššímu politickému cíli. Od konce studené války se tímto cílem staly svoboda a demokracie.
Druhá Trumpova administrativa však už ani formálně nepředstírá, že by tyto transatlantické hodnoty podporovala. Trump označil ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského za „diktátora“ a na posledním summitu OSN americká delegace hlasovala spolu s Ruskem, Běloruskem a Severní Koreou proti rezoluci odsuzující ruskou agresi vůči Ukrajině.
Evropští lídři nyní čelí tvrdé realitě a začínají se přizpůsobovat. Prvním krokem, který učinili britský premiér Keir Starmer a francouzský prezident Emmanuel Macron, bylo navýšení výdajů na obranu. Tento krok má dvojí význam: zaprvé má uklidnit Trumpa a zadruhé má vytvořit základ pro budoucí přebudování evropské bezpečnostní politiky.
Otázka, jak chránit Evropu, se nyní stává existenčním problémem, nikoliv jen materiálním. De Gaulle vždy trval na tom, že evropská obrana a zahraniční politika musí sloužit především evropským zájmům, nikoli americkým. Svůj boj sice prohrál, ale nově zvolený německý kancléř Friedrich Merz dnes zní velmi podobně, když volá po nezávislejší evropské bezpečnostní politice.
Dalším krokem inspirovaným de Gaullem je nový důraz EU na obrannou průmyslovou strategii. Silná technologická a průmyslová základna je předpokladem nezávislé bezpečnostní politiky. S tímto cílem EU na jaře 2024 oznámila svůj program rozvoje obranného průmyslu. Podrobnosti této politiky se stále finalizují, ale pravděpodobně budou zahrnovat určité požadavky na „výrobu v Evropě“.
Je jasné, že nezávislá bezpečnostní politika Evropy bude nejen nákladná, ale také politicky velmi složitá. Spolehlivé odhady hovoří o ročních nákladech ve výši 250 miliard eur. Získání veřejné podpory pro takto masivní navýšení výdajů nebude nemožné, ale bude vyžadovat tvrdá rozhodnutí – například Starmer již přistoupil ke škrtům v britském rozpočtu na zahraniční pomoc.
Ještě složitější bude nalezení vůdčí osobnosti, která dokáže koordinovat obranné výdaje a strategii. Evropské vlády a politické strany se zatím neshodují na nutnosti najít alternativu k americkým bezpečnostním zárukám. Polský prezident Andrzej Duda například reagoval na Merzovy výzvy k větší evropské nezávislosti tím, že nabídl Spojeným státům možnost přesunout jejich jednotky z Německa do Polska.
Trump definitivně zbořil několik evropských iluzí. Vytvoření nové evropské bezpečnostní architektury si nyní vyžádá více než jen finanční prostředky – Evropa potřebuje nový společný cíl, který překoná pouhý odpor k Trumpově transakční politice.
Související
Rutte ostře odmítnul návrhy na vojenské odtržení Evropy od USA
Co se stane, až Rusko zaútočí na Evropu? Hrozí extrémně krvavá válka
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Zelenskyj i Putin chtějí ukončit válku na Ukrajině, prohlásil Trump
Aktualizováno před 2 hodinami
Nebezpečné počasí hrozí už dnes večer. Výstraha se týká celé ČR
před 2 hodinami
Trump měl na telefonu Putina. Hovor byl dobrý a produktivní, tvrdí šéf Bílého domu
před 3 hodinami
Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo
před 3 hodinami
Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř
před 4 hodinami
Příměří u jaderné elektrárny v Záporoží. Začaly kritické opravy vedení
před 5 hodinami
Muž s nožem v Budějovicích vyhrožoval kolemjdoucím. Policista ho zpacifikoval
před 6 hodinami
Francie oplakává Bardotovou. O dojmy se podělil i prezident Macron
před 7 hodinami
Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany
před 9 hodinami
Hazard, jaký se nevidí. Žena v Krkonoších bruslila na tenkém ledu i s kočárkem
před 10 hodinami
Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová
před 10 hodinami
Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec
před 11 hodinami
Zimní počasí na přelomu roku. Napadnout mohou desítky centimetrů sněhu
před 12 hodinami
Trump přivítá Zelenského. Zbývá deset procent a plán bude hotový, tvrdí Kyjev
před 13 hodinami
Anonym vyhrožoval střelbou v teplickém obchodním domě. Policie po něm pátrá
před 14 hodinami
Předpověď počasí: Poslední týden roku bude ve znamení pravé zimy
včera
"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině
včera
Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry
včera
Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti
včera
Období hlubokého otřesu a nejistoty. Rok 2025 se zapíše do dějin Evropské unie
Uplynulý rok 2025 se do dějin evropské ekonomiky zapíše jako období hlubokého otřesu a nejistoty. Server Politico jej popisuje jako jeden z nejvíce vyčerpávajících roků pro unijní obchod, kterému dominoval nevybíravý tlak staronového amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ten od svého lednového návratu do úřadu nešetřil na adresu Bruselu urážkami a označil Evropskou unii za uskupení vytvořené k parazitování na Americe, což následně podpořil zavedením nejtvrdších celních bariér za posledních sto let.
Zdroj: Libor Novák