Česká republika má v posledních letech obrovský problém s nedostatkem kvalifikovaných pracovních sil na trhu a to se dotýká i MHD včetně železnic. A nejen s tím se pojí mnoho problémů. Polský server Onet nyní přináší zprávu, že by Poláci měli Čechům závidět naši MHD včetně železnice. Proč si to polský cestovatel v rozhovoru pro server myslí?
Zpráva se dotýká také českého venkova, kde český člověk může žít bez automobilu pouze za předpokladu dostupnosti MHD či železnice. To je ovšem v mnoha případech pravda. Ale není tomu všude. „Normální člověk může žít pohodlně na českém venkově, jen s využitím veřejné dopravy,“ říká Rafał Stanek, muž, který se zamiloval do české železnice a do toho, jak Češi organizují veřejnou dopravu. Hovoří o řešeních, o kterých si v Polsku mohou prý nechat jen zdát a že Češi více dbají na to, jaké vlaky a autobusy využívají, jezdí často, včas a tak, aby se cestující cítil dobře a chtěl se vracet.
Rafał Stanek popisuje pro server, že přestože je Čechů čtyřikrát méně, počet cestujících v přepočtu na osobu je v České republice dvakrát vyšší než v Polsku. „Když se podíváte do statistik, zjistíte, že počet cestujících „na hlavu“ je v České republice dvakrát vyšší než v Polsku. Země je čtyřikrát menší a má čtyřikrát méně obyvatel a cestujících je jen o polovinu méně než u nás. A to mluvím jen o vlacích, protože tam jezdí i autobusy, které jsou také mnohem více využívané než v Polsku. MHD je tam populárnější než v Polsku. Jde ale také o to, co jsou vlaky a jak to celé funguje.“
Češi nedisponují ultramoderními vlaky, komentuje server. A nejezdí tam automatizovaně. Mnohdy jde jen o staré typy složené ze dvou vagónů a na neelektrifikovaných tratích. Tyto vlaky ale jezdí relativně často. “Když průvodčí přišel zkontrolovat lístky, první, co řekl, bylo, že nás pochválil za dobře pověšená kola na závěsník. I když si myslím, že moc dobře nevisí. Kola vozím často a vím, že v ČR se toho nemusím bát, protože je ve vlacích mnoho závěsníků. Víc než u nás, kde jsou někdy na vlak čtyři závěsníky a někdy jen dva. Je toho víc, ale jsou i situace, kdy jim dojde místo a není moc co dělat. Otravné je i to, jak zařizujeme místa pro kola, kočárky nebo ty pro handicapované. V Polsku většinou nastoupíte do vlaku, pak máte zúžení a pak jedete na místo, kde jsou věšáky. V Česku to většina vlaků dělá jinak – nastoupíte do vlaku a máte otevřený prostor. Ihned můžete dát kočárek nebo kolo. Můžete kolo pověsit. Mnohem jednodušší vstup, výstup a použití,“ doplňuje hodnocení českých železnic Stanek.
Dále pak Rafał Stanek chválí systém městských sítí a příměstských. Například autobusové spojení má Česko řešeno velice sofistikovaně a vyspěle. „Autobus jedoucí z Brna, které je v zóně "1", do Znojma, které je v "8", má číslo 108, protože spojuje zónu "1" s "8", doplňuje k vysvětlení, jak funguje číslování meziměstských autobusů. Obdivují také frekvenci každé linky. Češi si dost často stěžují, no možná kdyby poznali situaci ve zbytku Evropy, ještě by byli rádi, že jim autobusy jezdí alespoň každou hodinu.
Na otázku, jak často tyto autobusy jezdí, Staněk odpovídá nadšeně: „Každou půlhodinu nebo každou hodinu. Vždy v pevně stanovených minutách. 8.25, 9.25, 10.25… Díky tomu si snadno zvyknete na časy odjezdů. Někdy jezdí paralelně dva autobusy. Jeden se na cestě zastavuje častěji a druhý je zrychlený a dělá to méně často. Je to víceméně jako městský autobus jedoucí z Krakova do Tarnova.“
Jak je vidět, náš severní soused Polsko je schopno nad českou městskou i mezimetskou dopravou radostně zaplesat. Važme si toho a snažme se řidiče, průvodčí a personál kolem vlaků, tramvají a aautobusů i pochválit a nejen si stěžovat.
Protože, nejlepší systém městské hromadné dopravy na světě má Berlín, na druhém místě je Praha. Pořadí je výsledkem průzkumu, který provedl vydavatel turistických průvodců Time Out. Ten se ptal obyvatel vybraných měst, jak jsou s veřejnou dopravou spokojení - 96 procent Pražanů v něm odpovědělo pozitivně.
Související

Nejlepší systém MHD na světě má Berlín, Praha je druhá

Bude doprava v Česku (další) luxusní službou pro bohaté?
mhd , železnice , Polsko , Česká republika
Aktuálně se děje
před 11 minutami

Češi souhlasí se švédskou nabídkou. Gripeny budou k dispozici ještě 10 let
před 1 hodinou

Fotbalová Dukla se po záchraně v lize rozloučila s trenérem Petrem Radou
před 1 hodinou

Tragický požár v Praze. Na Barrandově hořel byt, jeden mrtvý
před 2 hodinami

V Česku se stále potuluje medvěd. Zachytila ho fotopast
před 3 hodinami

Trump si znovu telefonoval s Putinem. Ukrajinci mají očekávat ruskou odvetu
před 3 hodinami

Dva nové bloky v Dukovanech postaví Korejci. Vláda s nimi podepsala smlouvu
před 4 hodinami

ANO chce dát hlas více než třetina voličů, ukázal nový průzkum
před 5 hodinami

Proč v Nizozemsku padla vláda? Geert Wilders se chce stát premiérem, plán se mu ale může krutě vymstít
před 6 hodinami

Zdravotníci v Olomouci čelili zraněnému opilci, hrozil jim smrtí. Co se děje v posledních letech, nemá obdoby, popsal primář urgentu
před 6 hodinami

Američané jsou znechucení Trumpem. Opouštějí USA a hledají nový domov v zahraničí
před 7 hodinami

Balkán čeká na euro, Polsko se od něj odvrací: Rozdílné cesty dvou členů EU
před 8 hodinami

Rusové mučí a vězní ukrajinské civilisty tisíce kilometrů od domova. Svět je naprosto ignoruje
před 9 hodinami

Ekonomika Jižní Koreji se hroutí? Nový prezident čelí krizi jménem Donald Trump
před 9 hodinami

Tragédie nebere konce. Ze Súdánu prchly už čtyři miliony lidí, mnozí zažili závažné porušování lidských práv
před 9 hodinami

Elon Musk se ostře pustil do Trumpa: Odporná ohavnost otřásla Bílým domem
před 10 hodinami

Nebezpečné počasí: Bouřky rozdělí Česko. Dnes udeří v Čechách, zítra na Moravě
před 10 hodinami

Zdechovský exkluzivně pro EZ: Kvůli Slovensku mi vyhrožují smrtí, podvodů s dotacemi je tam ale opravdu hodně
před 10 hodinami

Červený kříž: Svět selhal. Situace v Gaze dosáhla takové hrůznosti, že i v pekle je lépe
před 11 hodinami

Papež Lev XIV. se pustil do boje proti umělé inteligenci
před 12 hodinami
Malý, ale věrný spojenec v indo-pacifickém regionu. Proč pobaltská země rozvíjí vlastní koncepci pro tuto strategickou oblast?
Litevské ministerstvo národní obrany vypracovalo strategii bezpečnosti a obrany pro indicko-pacifický region, kterou představila ministryně národní obrany Dovilė Šakalienė během svého vystoupení na asijském fóru pro obranu a bezpečnost v Šanghaji. Podle informací poskytnutých serveru EuroZprávy.cz se Litva tímto krokem přihlásila k aktivnímu podílu na řešení bezpečnostních otázek v regionu, který je dnes jedním z klíčových ohnisek globálních strategických zájmů.
Zdroj: Jakub Jurek