Česká republika má v posledních letech obrovský problém s nedostatkem kvalifikovaných pracovních sil na trhu a to se dotýká i MHD včetně železnic. A nejen s tím se pojí mnoho problémů. Polský server Onet nyní přináší zprávu, že by Poláci měli Čechům závidět naši MHD včetně železnice. Proč si to polský cestovatel v rozhovoru pro server myslí?
Zpráva se dotýká také českého venkova, kde český člověk může žít bez automobilu pouze za předpokladu dostupnosti MHD či železnice. To je ovšem v mnoha případech pravda. Ale není tomu všude. „Normální člověk může žít pohodlně na českém venkově, jen s využitím veřejné dopravy,“ říká Rafał Stanek, muž, který se zamiloval do české železnice a do toho, jak Češi organizují veřejnou dopravu. Hovoří o řešeních, o kterých si v Polsku mohou prý nechat jen zdát a že Češi více dbají na to, jaké vlaky a autobusy využívají, jezdí často, včas a tak, aby se cestující cítil dobře a chtěl se vracet.
Rafał Stanek popisuje pro server, že přestože je Čechů čtyřikrát méně, počet cestujících v přepočtu na osobu je v České republice dvakrát vyšší než v Polsku. „Když se podíváte do statistik, zjistíte, že počet cestujících „na hlavu“ je v České republice dvakrát vyšší než v Polsku. Země je čtyřikrát menší a má čtyřikrát méně obyvatel a cestujících je jen o polovinu méně než u nás. A to mluvím jen o vlacích, protože tam jezdí i autobusy, které jsou také mnohem více využívané než v Polsku. MHD je tam populárnější než v Polsku. Jde ale také o to, co jsou vlaky a jak to celé funguje.“
Češi nedisponují ultramoderními vlaky, komentuje server. A nejezdí tam automatizovaně. Mnohdy jde jen o staré typy složené ze dvou vagónů a na neelektrifikovaných tratích. Tyto vlaky ale jezdí relativně často. “Když průvodčí přišel zkontrolovat lístky, první, co řekl, bylo, že nás pochválil za dobře pověšená kola na závěsník. I když si myslím, že moc dobře nevisí. Kola vozím často a vím, že v ČR se toho nemusím bát, protože je ve vlacích mnoho závěsníků. Víc než u nás, kde jsou někdy na vlak čtyři závěsníky a někdy jen dva. Je toho víc, ale jsou i situace, kdy jim dojde místo a není moc co dělat. Otravné je i to, jak zařizujeme místa pro kola, kočárky nebo ty pro handicapované. V Polsku většinou nastoupíte do vlaku, pak máte zúžení a pak jedete na místo, kde jsou věšáky. V Česku to většina vlaků dělá jinak – nastoupíte do vlaku a máte otevřený prostor. Ihned můžete dát kočárek nebo kolo. Můžete kolo pověsit. Mnohem jednodušší vstup, výstup a použití,“ doplňuje hodnocení českých železnic Stanek.
Dále pak Rafał Stanek chválí systém městských sítí a příměstských. Například autobusové spojení má Česko řešeno velice sofistikovaně a vyspěle. „Autobus jedoucí z Brna, které je v zóně "1", do Znojma, které je v "8", má číslo 108, protože spojuje zónu "1" s "8", doplňuje k vysvětlení, jak funguje číslování meziměstských autobusů. Obdivují také frekvenci každé linky. Češi si dost často stěžují, no možná kdyby poznali situaci ve zbytku Evropy, ještě by byli rádi, že jim autobusy jezdí alespoň každou hodinu.
Na otázku, jak často tyto autobusy jezdí, Staněk odpovídá nadšeně: „Každou půlhodinu nebo každou hodinu. Vždy v pevně stanovených minutách. 8.25, 9.25, 10.25… Díky tomu si snadno zvyknete na časy odjezdů. Někdy jezdí paralelně dva autobusy. Jeden se na cestě zastavuje častěji a druhý je zrychlený a dělá to méně často. Je to víceméně jako městský autobus jedoucí z Krakova do Tarnova.“
Jak je vidět, náš severní soused Polsko je schopno nad českou městskou i mezimetskou dopravou radostně zaplesat. Važme si toho a snažme se řidiče, průvodčí a personál kolem vlaků, tramvají a aautobusů i pochválit a nejen si stěžovat.
Protože, nejlepší systém městské hromadné dopravy na světě má Berlín, na druhém místě je Praha. Pořadí je výsledkem průzkumu, který provedl vydavatel turistických průvodců Time Out. Ten se ptal obyvatel vybraných měst, jak jsou s veřejnou dopravou spokojení - 96 procent Pražanů v něm odpovědělo pozitivně.
Související

Nejlepší systém MHD na světě má Berlín, Praha je druhá

Bude doprava v Česku (další) luxusní službou pro bohaté?
mhd , železnice , Polsko , Česká republika
Aktuálně se děje
včera

OBRAZEM: Nebe nad Prahou ovládly legendární stíhačky Red Arrows
včera

Netradiční pohřeb zástupce britské monarchie. Zazněl i vzkaz od papeže
včera

Vojenská policie smutní. Zemřel kapitán Jan Brzobohatý
včera

OBRAZEM: Koalice SPOLU zahájila poslední fázi kampaně
včera

OSN: Situace v Gaze není nic menšího než katastrofální
včera

Trump: Putin mě zklamal, válka na Ukrajině se ale USA netýká
včera

Slováci kritizují Rakušana. Ficův ministr nechal v Praze tlumočit vzkaz
včera

Tělo Dahlmeierové zůstane tam, kde přišla o život, potvrdil její tým
včera

Čelní střet u Pohořelic nepřežila žena. Další lidé utrpěli zranění
včera

Chcete od mladých lidí výkony a peníze? Tak si jejich problémů všímejte, drazí politici
včera

Za tragédii letounu Air India může Boeing, tvrdí rodiny obětí. Podaly žalobu
včera

Ukrajina má dva plány. Zelenskyj možná bude shánět desítky miliard dolarů
včera

Duka odsloužil mši za Kirka. Před atentátem ho podle svých slov neznal
Aktualizováno včera

Kimmel mizí z vysílání ABC kvůli výrokům po smrti Kirka. Trump slaví
včera

"Hanba by mě fackovala." Socdem už nejde zachránit, míní politoložka a někdejší členka Ostrá
včera

Česko odmítá unijní klimatický cíl 2040. Vláda vyzývá k jeho přehodnocení
včera

Policie uzavřela vraždy prodavaček v Hradci Králové. Mladíkovi hrozí maximální možný trest
včera

Ústavní soud odpoví na palčivou otázku. Může ovlivnit úspěch SPD a Stačilo
včera

Rusové chtěli v Evropě útočit bombami skrytými v poštovních balících
včera
Počasí bude příští týden chladnější, navíc i zaprší
Zatímco o víkendu by podle ČHMÚ.cz mohly teploty dosahovat až těsně pod hranici 30 stupňů, příští týden se začne ochlazovat. Dorazí navíc deště a místy i bouřky.
Zdroj: Libor Novák