Česká republika má v posledních letech obrovský problém s nedostatkem kvalifikovaných pracovních sil na trhu a to se dotýká i MHD včetně železnic. A nejen s tím se pojí mnoho problémů. Polský server Onet nyní přináší zprávu, že by Poláci měli Čechům závidět naši MHD včetně železnice. Proč si to polský cestovatel v rozhovoru pro server myslí?
Zpráva se dotýká také českého venkova, kde český člověk může žít bez automobilu pouze za předpokladu dostupnosti MHD či železnice. To je ovšem v mnoha případech pravda. Ale není tomu všude. „Normální člověk může žít pohodlně na českém venkově, jen s využitím veřejné dopravy,“ říká Rafał Stanek, muž, který se zamiloval do české železnice a do toho, jak Češi organizují veřejnou dopravu. Hovoří o řešeních, o kterých si v Polsku mohou prý nechat jen zdát a že Češi více dbají na to, jaké vlaky a autobusy využívají, jezdí často, včas a tak, aby se cestující cítil dobře a chtěl se vracet.
Rafał Stanek popisuje pro server, že přestože je Čechů čtyřikrát méně, počet cestujících v přepočtu na osobu je v České republice dvakrát vyšší než v Polsku. „Když se podíváte do statistik, zjistíte, že počet cestujících „na hlavu“ je v České republice dvakrát vyšší než v Polsku. Země je čtyřikrát menší a má čtyřikrát méně obyvatel a cestujících je jen o polovinu méně než u nás. A to mluvím jen o vlacích, protože tam jezdí i autobusy, které jsou také mnohem více využívané než v Polsku. MHD je tam populárnější než v Polsku. Jde ale také o to, co jsou vlaky a jak to celé funguje.“
Češi nedisponují ultramoderními vlaky, komentuje server. A nejezdí tam automatizovaně. Mnohdy jde jen o staré typy složené ze dvou vagónů a na neelektrifikovaných tratích. Tyto vlaky ale jezdí relativně často. “Když průvodčí přišel zkontrolovat lístky, první, co řekl, bylo, že nás pochválil za dobře pověšená kola na závěsník. I když si myslím, že moc dobře nevisí. Kola vozím často a vím, že v ČR se toho nemusím bát, protože je ve vlacích mnoho závěsníků. Víc než u nás, kde jsou někdy na vlak čtyři závěsníky a někdy jen dva. Je toho víc, ale jsou i situace, kdy jim dojde místo a není moc co dělat. Otravné je i to, jak zařizujeme místa pro kola, kočárky nebo ty pro handicapované. V Polsku většinou nastoupíte do vlaku, pak máte zúžení a pak jedete na místo, kde jsou věšáky. V Česku to většina vlaků dělá jinak – nastoupíte do vlaku a máte otevřený prostor. Ihned můžete dát kočárek nebo kolo. Můžete kolo pověsit. Mnohem jednodušší vstup, výstup a použití,“ doplňuje hodnocení českých železnic Stanek.
Dále pak Rafał Stanek chválí systém městských sítí a příměstských. Například autobusové spojení má Česko řešeno velice sofistikovaně a vyspěle. „Autobus jedoucí z Brna, které je v zóně "1", do Znojma, které je v "8", má číslo 108, protože spojuje zónu "1" s "8", doplňuje k vysvětlení, jak funguje číslování meziměstských autobusů. Obdivují také frekvenci každé linky. Češi si dost často stěžují, no možná kdyby poznali situaci ve zbytku Evropy, ještě by byli rádi, že jim autobusy jezdí alespoň každou hodinu.
Na otázku, jak často tyto autobusy jezdí, Staněk odpovídá nadšeně: „Každou půlhodinu nebo každou hodinu. Vždy v pevně stanovených minutách. 8.25, 9.25, 10.25… Díky tomu si snadno zvyknete na časy odjezdů. Někdy jezdí paralelně dva autobusy. Jeden se na cestě zastavuje častěji a druhý je zrychlený a dělá to méně často. Je to víceméně jako městský autobus jedoucí z Krakova do Tarnova.“
Jak je vidět, náš severní soused Polsko je schopno nad českou městskou i mezimetskou dopravou radostně zaplesat. Važme si toho a snažme se řidiče, průvodčí a personál kolem vlaků, tramvají a aautobusů i pochválit a nejen si stěžovat.
Protože, nejlepší systém městské hromadné dopravy na světě má Berlín, na druhém místě je Praha. Pořadí je výsledkem průzkumu, který provedl vydavatel turistických průvodců Time Out. Ten se ptal obyvatel vybraných měst, jak jsou s veřejnou dopravou spokojení - 96 procent Pražanů v něm odpovědělo pozitivně.
Související
Nejlepší systém MHD na světě má Berlín, Praha je druhá
Bude doprava v Česku (další) luxusní službou pro bohaté?
mhd , železnice , Polsko , Česká republika
Aktuálně se děje
před 13 minutami
Írán vyhrožuje Izraeli útokem na jaderná zařízení
před 26 minutami
Vilu Putinovy bývalé manželky Ljudmily Francie zabavila. Kreml je rozhodnutím pobouřen
před 1 hodinou
Zaměstnanci UNRWA tvrdí, že po zadržení je izraelská armáda mučila
před 1 hodinou
Kyjev: Pokud Ukrajina padne, nastane třetí světová válka
před 2 hodinami
Rusové od napadení Ukrajiny zabili nejméně 543 ukrajinských dětí. Zranění utrpělo 1 296
před 2 hodinami
Izraelem to neskončí? Napětí kvůli válce v Pásmu Gazy může vyústit v masivní konflikt
před 2 hodinami
Ukrajina poprvé vyrobí deset samohybných houfnic Bohdana na podvozku Tatra
před 3 hodinami
Ukrajina potvrdila zásah vojenského letiště na Krymu
před 3 hodinami
WHO je znepokojena šířením ptačí chřipky. Případy nákazy se potvrdily i u lidí
před 4 hodinami
Muž nepřežil napadení v pražském autoservisu, na místě je policie
před 4 hodinami
Sopka v Indonésii se probudila. Úřady varují před hrozbou tsunami
před 5 hodinami
V metru na Floře spadl člověk do kolejiště. Vlaky hodinu nejezdily
před 6 hodinami
Zimní počasí se vrací na hory i do nížin. Meteorologové vydali dvě výstrahy
před 6 hodinami
Babiš kvůli migračnímu paktu zaútočil na Fialu s Rakušanem
před 6 hodinami
Benzin letos poprvé zdražil nad 40 korun za litr. Růst cen má zpomalit
před 7 hodinami
Proč euro zlevňuje a americký dolar zdražuje?
před 7 hodinami
Bezdomovci pryč, uprchlíci pryč. Francouzská policie připravuje Paříž na olympijské hry
před 7 hodinami
Hrozivý scénář pro Evropu. Analytici ISW varují, Rusové vítězstvím na Ukrajině obsadí pohraničí NATO
před 7 hodinami
Kataru došla s Izraelem a Hamásem trpělivost. Zvažuje, jestli chce dál jednat
před 8 hodinami
Na Příbramsku havaroval autobus s dětmi. Cestující utrpěli lehká zranění
Nehoda autobusu s dětmi se ve čtvrtek dopoledne stala u Dublovic na Příbramsku. Vozidlo skončilo v příkopu u silnice, osm lidí utrpělo lehká zranění. Na místě zasahovaly všechny složky integrovaného záchranného systému.
Zdroj: Jan Hrabě