Česká republika má v posledních letech obrovský problém s nedostatkem kvalifikovaných pracovních sil na trhu a to se dotýká i MHD včetně železnic. A nejen s tím se pojí mnoho problémů. Polský server Onet nyní přináší zprávu, že by Poláci měli Čechům závidět naši MHD včetně železnice. Proč si to polský cestovatel v rozhovoru pro server myslí?
Zpráva se dotýká také českého venkova, kde český člověk může žít bez automobilu pouze za předpokladu dostupnosti MHD či železnice. To je ovšem v mnoha případech pravda. Ale není tomu všude. „Normální člověk může žít pohodlně na českém venkově, jen s využitím veřejné dopravy,“ říká Rafał Stanek, muž, který se zamiloval do české železnice a do toho, jak Češi organizují veřejnou dopravu. Hovoří o řešeních, o kterých si v Polsku mohou prý nechat jen zdát a že Češi více dbají na to, jaké vlaky a autobusy využívají, jezdí často, včas a tak, aby se cestující cítil dobře a chtěl se vracet.
Rafał Stanek popisuje pro server, že přestože je Čechů čtyřikrát méně, počet cestujících v přepočtu na osobu je v České republice dvakrát vyšší než v Polsku. „Když se podíváte do statistik, zjistíte, že počet cestujících „na hlavu“ je v České republice dvakrát vyšší než v Polsku. Země je čtyřikrát menší a má čtyřikrát méně obyvatel a cestujících je jen o polovinu méně než u nás. A to mluvím jen o vlacích, protože tam jezdí i autobusy, které jsou také mnohem více využívané než v Polsku. MHD je tam populárnější než v Polsku. Jde ale také o to, co jsou vlaky a jak to celé funguje.“
Češi nedisponují ultramoderními vlaky, komentuje server. A nejezdí tam automatizovaně. Mnohdy jde jen o staré typy složené ze dvou vagónů a na neelektrifikovaných tratích. Tyto vlaky ale jezdí relativně často. “Když průvodčí přišel zkontrolovat lístky, první, co řekl, bylo, že nás pochválil za dobře pověšená kola na závěsník. I když si myslím, že moc dobře nevisí. Kola vozím často a vím, že v ČR se toho nemusím bát, protože je ve vlacích mnoho závěsníků. Víc než u nás, kde jsou někdy na vlak čtyři závěsníky a někdy jen dva. Je toho víc, ale jsou i situace, kdy jim dojde místo a není moc co dělat. Otravné je i to, jak zařizujeme místa pro kola, kočárky nebo ty pro handicapované. V Polsku většinou nastoupíte do vlaku, pak máte zúžení a pak jedete na místo, kde jsou věšáky. V Česku to většina vlaků dělá jinak – nastoupíte do vlaku a máte otevřený prostor. Ihned můžete dát kočárek nebo kolo. Můžete kolo pověsit. Mnohem jednodušší vstup, výstup a použití,“ doplňuje hodnocení českých železnic Stanek.
Dále pak Rafał Stanek chválí systém městských sítí a příměstských. Například autobusové spojení má Česko řešeno velice sofistikovaně a vyspěle. „Autobus jedoucí z Brna, které je v zóně "1", do Znojma, které je v "8", má číslo 108, protože spojuje zónu "1" s "8", doplňuje k vysvětlení, jak funguje číslování meziměstských autobusů. Obdivují také frekvenci každé linky. Češi si dost často stěžují, no možná kdyby poznali situaci ve zbytku Evropy, ještě by byli rádi, že jim autobusy jezdí alespoň každou hodinu.
Na otázku, jak často tyto autobusy jezdí, Staněk odpovídá nadšeně: „Každou půlhodinu nebo každou hodinu. Vždy v pevně stanovených minutách. 8.25, 9.25, 10.25… Díky tomu si snadno zvyknete na časy odjezdů. Někdy jezdí paralelně dva autobusy. Jeden se na cestě zastavuje častěji a druhý je zrychlený a dělá to méně často. Je to víceméně jako městský autobus jedoucí z Krakova do Tarnova.“
Jak je vidět, náš severní soused Polsko je schopno nad českou městskou i mezimetskou dopravou radostně zaplesat. Važme si toho a snažme se řidiče, průvodčí a personál kolem vlaků, tramvají a aautobusů i pochválit a nejen si stěžovat.
Protože, nejlepší systém městské hromadné dopravy na světě má Berlín, na druhém místě je Praha. Pořadí je výsledkem průzkumu, který provedl vydavatel turistických průvodců Time Out. Ten se ptal obyvatel vybraných měst, jak jsou s veřejnou dopravou spokojení - 96 procent Pražanů v něm odpovědělo pozitivně.
Související

Nejlepší systém MHD na světě má Berlín, Praha je druhá

Bude doprava v Česku (další) luxusní službou pro bohaté?
mhd , železnice , Polsko , Česká republika
Aktuálně se děje
včera

FT: Zelenskyj čelí obviněním z autoritářských praktik
včera

Krize v EU: Zdravotnické neziskovky přicházejí o finance, roste strach o demokratické fungování Unie
včera

V zátoce Ha Long se potopila turistická loď, mezi desítkami mrtvých jsou děti
včera

Auto projelo v LA davem lidí. Zraněných je nejméně 30 lidí
včera

Netanjahu uvažuje o předčasných volbách. Přesvědčí Izraelce, že vyhrává válku?
včera

Co bude, až vyprší Trumpovo ultimátum Rusku? Podle ekonoma mají USA jen omezené možnosti
včera

Změny ve fotbalové Spartě. Jejím novým kapitánem je Haraslín, Wiesner odchází do USA
včera

Ostravský obránce Frydrych si musí trest za ostrý faul na Klimenta odpykat až do konce
včera

Odejde z Leverkusenu i Schick? O českého kanonýra projevil zájem AC Milán
včera

Lyon se vrátil do francouzské ligy i do pohárů. V Anglii se proti rozhodnutí UEFA bouří
včera

Bývalému fotbalistovi a šéfu UEFA Platinimu odcizili zloději až dvacet trofejí
včera

Dva roky do války. Rusko a Čína rozpoutají konflikty v Evropě a Tichomoří, varuje šéf sil NATO
včera

Proč jsou cizinci levnou pracovní silou? Studie odpověděla na ožehavou otázku
včera

Trump uvalil masivní clo na čínský grafit. Elektromobily v USA mohou výrazně zdražit
včera

Dopravní kolaps v Brně kvůli MotoGP: Lidé čekali desítky minut na MHD, dorazil i prezident Pavel
včera

V porodnici u Apolináře v noci hořelo. Maminky utíkaly s novorozenci
včera

Život ve válečné zóně: Syrské město Sweida je v plamenech, obchody a domy jsou vypáleny, stovky lidí zemřely
včera

Trump žaluje Ruperta Murdocha a Wall Street Journal
včera

Víkendové počasí si žádá opatrnost. Meteorologové vysvětlili důvod
18. července 2025 21:59
Střelba ve Šluknově byla pokusem o vraždu. Pachateli hrozí 20 let za mřížemi
Kriminalisté z Děčína od středečního večera vyšetřují případ střelby ve Šluknově, kdy jeden člověk utrpěl vážné zranění a byl letecky přepraven do nemocnice. Pětačtyřicetiletý muž, který byl zadržen, již čelí obvinění z pokusu o vraždu.
Zdroj: Jan Hrabě