Dalo se to čekat. Je to jen pár dní, co na rychlý všeobecný růst, který samozřejmě zahrnuje i ocenění energií, zareagovaly první čeští dopravci a přepravci. Zdražení jízdného tuzemskými Českými drahami, které má nastat od prosince (a to o 3,2 procenta), není sice ze soudku „převratných“ čísel, ale… Nikdo totiž neříká, že pokud se rozbouřené cenové moře nezklidní, nepřijdou další cenové rány. A navíc může jít o (cenovou) rozbušku, na kterou čekají i další přepravní a dopravní firmy. Nejde ale o ránu z čistého nebe. Navíc řada dopravních a přepravních podniků už dnes říká, že nějaké výrazné zdražování bude, pokud na to budou síly stačit, odkládat co to půjde.
Na druhé straně je dobré mít nějaký plán „B“ v záloze. Zvlášť, když si přečteme, že pokud se všeobecné cenové šílenství neuklidní, a to nejen v tuzemsku, ale i ve světě, může se stát cestování, jak neváhal napsat deník MF Dnes ‒ luxusní službou. Jde tak vlastně už o další položku, která byla až dosud v této zemi považovaná, vedle bydlení mimochodem, za „normální“. Nutno ale říct, že dopravci a přepravci v tom (rozuměj laskavý čtenáři, ve zdražování) nejsou sami. Jenže, jsou tak nějak hned na té „ráně“. A to není dobře.
Je jasné, že žádná normální firma přece neustojí bez patřičných úprav současný cenový útok snad ze všech možných i nemožných stran. Energie, drahé kovy, výrobní suroviny, čipy a já nevím co ještě, zvedá čísla u cenovek stále výš a výš a není jisté, kdy a kde se tohle bláznovství zastaví. A pokud se nezastaví, jak upozorňuje ve své zprávě Česká tisková kancelář, způsobí nekončící růst cen energií a paliva zřejmě v příštích letech nárůst cen jízdného, třeba na železnici jen v případě Českých drah nárůst nákladů až o jednu miliardu korun navíc.
To, že rychle rostoucí ceny snad všeho, na co se člověk podívá, dělají už nyní pořádnou paseku ve firemních kasách, není nutné dlouze rozebírat. Ale jen u dopravců vzrostly náklady jenom za pár posledních týdnů hned o patnáct procent, jak říká analýza MF Dnes. Není proto divu, že nejeden z nich na to chystá svá vlastní protiopatření.
Mediálním prostorem se proto jako blesk ženou zprávy o tom, že nejeden městský dopravní podnik v Česku zvedá ceny jízdného. A že vůbec není vyloučena jejich další úprava. A často nejde opravdu jen o „drobné“. Už dnes přitom nejeden organizátor „public transportu“ uvádí, že se není co vlastně divit. Vždyť kvůli výše popsaným důvodům se výdaje na úhradu nákladů ve městech, spojených jenom s fungováním dopravy, mohou zvýšit v příštím roce o desítky, ve velkých městech i o stovky milionů korun.
Opravdovou výzvou, jak se těmto komplikacím s veřejnou dopravou postavit, je to pro odpovědné lidi na magistrátech a obecních zastupitelstvech. Zda se dokážou srovnat a postavit se nastalým problémům. Jedním dechem se sice mluví o nejrůznějších „zelených“ aktivitách, které mají posílit osobní dopravu využitím vlastních, a to bez benzínových dopravních prostředků, ale v Česku se potýkáme nejen s nedostatečnou infrastrukturou a navazujícími dopravními cestami, ale často třeba jen i s tím (když už si to kolo od léta do podzimu rozhodnu vzít), že se nemám v práci, kde umýt a převléknout.
Ale to jen vskutku drobná a velmi okrajová výtka. Problém sám je mnohem závažnější a opravdu sofistikovanější. Ale sečteno a podtrženo, vývoj cen na světových trzích a kolbištích zatím nenahrává na to, aby mohl být člověk pozitivně naladěn a připravoval si velké plány na cestování veřejnou dopravou. Ale, jak se říká, život nakonec ukáže.
Související

80 let od rozhodnutí, která nás poslala do dekád temna. Na vině nejsou jen Sověti

Pronásledování odpůrců, návrat detektorů lži, citování předních nacistů. Amerika se za Trumpa mění
Aktuálně se děje
před 23 minutami

Fiala začne s výjezdy do krajů. Pomáhat mu bude známá herečka
před 1 hodinou

Pár hodin po konci Hořavy mají Pardubice nové trenéry. Přichází Pešán s Mlejnkem
před 2 hodinami

Bouřkové počasí v Česku. Meteorologové zaznamenali downburst
před 4 hodinami

Pavel vezme belgického krále i mimo Prahu, potvrdil Hrad
Aktualizováno před 4 hodinami

Policie zasahovala v centru Prahy. Muž s nožem uzavřel Karlův most
před 5 hodinami

80 let od rozhodnutí, která nás poslala do dekád temna. Na vině nejsou jen Sověti
před 6 hodinami

Hasiči vyjížděli do Krkonoš. Hořelo v hotelu ve Špindlerově Mlýně
před 7 hodinami

Česko udělalo další strategický krok pro dostavbu Dukovan
před 8 hodinami

Zelenskyj varuje i Fica. V Moskvě nemusí být bezpečno, naznačil
Aktualizováno před 9 hodinami

Policie ozbrojeného muže v Praze nenašla. Na služebně skončila oznamovatelka
před 10 hodinami

Bouřlivé počasí zasáhne Česko. Meteorologové upravili výstrahu
před 10 hodinami

Útok, který otřásl Kanadou. Případ z Vancouveru ukázal, co představuje největší hrozbu
před 11 hodinami

Českou reprezentaci posílilo pět finalistů extraligy. Je mezi nimi jeden mistr z Brna
před 12 hodinami

Desítky zraněných po ruském útoku na Charkov. Zelenskyj apeluje na spojence
před 12 hodinami

Počasí: Meteorologové varují před dnešními bouřkami. Hrozí supercely
před 13 hodinami

Nouzové přistání v Praze. Pilot hlásil problémy s tlakem na palubě
před 15 hodinami

Počasí přinese o víkendu do Česka bouřky, déšť a silný vítr
včera

Blackout může nastat kdekoliv a kdykoliv. Jak se mohou zhroutit energetické systémy po celém světě?
včera

Po vzoru Ruska? Americká armáda chystá vojenskou přehlídku, na Trumpovy narozeniny
včera
Trump představil návrh rozpočtu na rok 2026
Donald Trump představil návrh rozpočtu na fiskální rok 2026, takzvaný „skinny budget“, který počítá s výrazným omezením federálních výdajů. Podle Úřadu pro řízení a rozpočet (OMB) by mělo dojít k redukci nevojenských výdajů mimo povinné programy o 163 miliard dolarů, což představuje více než pětinu této kategorie.
Zdroj: Libor Novák