KOMENTÁŘ | Bude doprava v Česku (další) luxusní službou pro bohaté?

Dalo se to čekat. Je to jen pár dní, co na rychlý všeobecný růst, který samozřejmě zahrnuje i ocenění energií, zareagovaly první čeští dopravci a přepravci. Zdražení jízdného tuzemskými Českými drahami, které má nastat od prosince (a to o 3,2 procenta), není sice ze soudku „převratných“ čísel, ale… Nikdo totiž neříká, že pokud se rozbouřené cenové moře nezklidní, nepřijdou další cenové rány. A navíc může jít o (cenovou) rozbušku, na kterou čekají i další přepravní a dopravní firmy. Nejde ale o ránu z čistého nebe. Navíc řada dopravních a přepravních podniků už dnes říká, že nějaké výrazné zdražování bude, pokud na to budou síly stačit, odkládat co to půjde.

Na druhé straně je dobré mít nějaký plán „B“ v záloze. Zvlášť, když si přečteme, že pokud se všeobecné cenové šílenství neuklidní, a to nejen v tuzemsku, ale i ve světě, může se stát cestování, jak neváhal napsat deník MF Dnes ‒ luxusní službou. Jde tak vlastně už o další položku, která byla až dosud v této zemi považovaná, vedle bydlení mimochodem, za „normální“. Nutno ale říct, že dopravci a přepravci v tom (rozuměj laskavý čtenáři, ve zdražování) nejsou sami. Jenže, jsou tak nějak hned na té „ráně“. A to není dobře.

Je jasné, že žádná normální firma přece neustojí bez patřičných úprav současný cenový útok snad ze všech možných i nemožných stran. Energie, drahé kovy, výrobní suroviny, čipy a já nevím co ještě, zvedá čísla u cenovek stále výš a výš a není jisté, kdy a kde se tohle bláznovství zastaví. A pokud se nezastaví, jak upozorňuje ve své zprávě Česká tisková kancelář, způsobí nekončící růst cen energií a paliva zřejmě v příštích letech nárůst cen jízdného, třeba na železnici jen v případě Českých drah nárůst nákladů až o jednu miliardu korun navíc.

To, že rychle rostoucí ceny snad všeho, na co se člověk podívá, dělají už nyní pořádnou paseku ve firemních kasách, není nutné dlouze rozebírat. Ale jen u dopravců vzrostly náklady jenom za pár posledních týdnů hned o patnáct procent, jak říká analýza MF Dnes. Není proto divu, že nejeden z nich na to chystá svá vlastní protiopatření.

Mediálním prostorem se proto jako blesk ženou zprávy o tom, že nejeden městský dopravní podnik v Česku zvedá ceny jízdného. A že vůbec není vyloučena jejich další úprava. A často nejde opravdu jen o „drobné“. Už dnes přitom nejeden organizátor „public transportu“ uvádí, že se není co vlastně divit. Vždyť kvůli výše popsaným důvodům se výdaje na úhradu nákladů ve městech, spojených jenom s fungováním dopravy, mohou zvýšit v příštím roce o desítky, ve velkých městech i o stovky milionů korun.

Opravdovou výzvou, jak se těmto komplikacím s veřejnou dopravou postavit, je to pro odpovědné lidi na magistrátech a obecních zastupitelstvech. Zda se dokážou srovnat a postavit se nastalým problémům. Jedním dechem se sice mluví o nejrůznějších „zelených“ aktivitách, které mají posílit osobní dopravu využitím vlastních, a to bez benzínových dopravních prostředků, ale v Česku se potýkáme nejen s nedostatečnou infrastrukturou a navazujícími dopravními cestami, ale často třeba jen i s tím (když už si to kolo od léta do podzimu rozhodnu vzít), že se nemám v práci, kde umýt a převléknout.

Ale to jen vskutku drobná a velmi okrajová výtka. Problém sám je mnohem závažnější a opravdu sofistikovanější. Ale sečteno a podtrženo, vývoj cen na světových trzích a kolbištích zatím nenahrává na to, aby mohl být člověk pozitivně naladěn a připravoval si velké plány na cestování veřejnou dopravou. Ale, jak se říká, život nakonec ukáže.

Související

Sjezd ODS v Ostravě

Fiala získal srdce členů ODS, český volič ho ale odmítá. Musí přeskočit zeď a dostat se k lidem

Současný premiér Petr Fiala v sobotu obhájil post předsedy Občanské demokratické strany, ministr financí Zbyněk Stanjura zůstává prvním místopředsedou. Fiala se ale nachází ve složité situaci. Musí překonat vysokou zeď, která ho odděluje od běžného českého voliče. Ten před jménem totiž nemá zkratku prof. a situace na Ukrajině je pro něj velice abstraktním tématem. Sdílení informací s veřejností je klíčem k úspěchu. Pokud Fiala chce obhájit i premiérský post, potřebuje běžného českého voliče. 
Vladimir Putin Komentář

Putin vládnoucí dalších šest let je nebezpečím pro Rusko i svět. I Češi se na to musí připravit

Současný ruský prezident Vladimir Putin může po víkendových volbách setrvat na svém postu dalších šest let. Pokud bude kandidovat i v roce 2030, tak jeho panování potrvá až do 2036. Je to scénář, jenž si málokterý jiný politik na světě může dovolit jen přehrát v hlavě. Co ale jedno, případně dvě další funkční období Putina jako prezidenta mohou přinést?

Více souvisejících

komentář doprava mhd

Aktuálně se děje

před 50 minutami

včera

včera

Iveta Bartošová

RECENZE: Málo mě znáš o Ivetě Bartošové pojednává kontextuálně a vyhýbá se laciné dojímavosti

Snad nikdo není s mašinérií bulváru spjatý tolik, jako zpěvačka Iveta Bartošová. Hvězda normalizačního popu, jejíž život byl po revoluci jako na houpačce. Spíš než s pěveckou kariérou si ji spojujeme s vyhořením, nenaplněnými sny a tragickým osudem. Dokumentární minisérie Málo mě znáš se k médií nesčetněkrát omílanému příběhu vrací jinak. Kriticky, empaticky, bez bulvárnosti i sentimentu.

včera

včera

Vláda ČR

Vláda chce, aby pokračovala podpora firem exportujících na Ukrajinu

Vláda na středečním jednání rozhodla o pokračování podpory firmám vyvážejícím své zboží a služby na Ukrajinu. Schválila také dar pěti nevyužívaných vozů Službě státní ochrany Ukrajiny a rozvojový program státu pro realizaci záměru podpory bydlení, který má pomoci obcím zajistit vhodné pozemky pro výstavbu nájemních obecních bytů.

včera

včera

včera

Bojový letoun F-16 (U.S. AirForce), photo by Chandler Cruttenden

Nizozemci poskytnou další stíhačky F-16 na výcvik ukrajinských pilotů

Nizozemsko předá tři stíhačky F-16 na rumunskou leteckou základnu, na které se ukrajinští piloti a další personál učí pracovat s těmito stroji. Informovala o tom agentura Reuters. Nizozemsko je součástí mezinárodní koalice, která má v plánu dodat ukrajinské armádě stíhačky americké výroby. 

včera

včera

Miloš Zeman

Zeman se po letech soudních tahanic omluvil Šarapatkovi

Exprezident Miloš Zeman se po letech soudních tahanic konečně omluvil bývalému poradci Zdeňku Šarapatkovi. Podřídil se tak poslednímu rozhodnutí Nejvyššího soudu, u kterého před několika týdny neuspěl s dovoláním. 

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Robert Fico

Fico: Teorie jsou hezké, ale Rusko nikdy nevrátí Krym a neopustí Donbas

Slovenský premiér Robert Fico prohlásil, že Rusko nikdy nevrátí Ukrajině anektovaný poloostrov Krym a neplánuje opustit východoukrajinský Donbas. Podle něj je uznávání principu územní celistvosti v případě Ukrajiny pouze teoretickým konceptem mezinárodního práva, zatímco případný mír by byl nákladný a Rusové momentálně dominují vojensky.

včera

včera

včera

Princ Harry sbírá neúspěchy v kauze ohledně policejní ochrany v Británii

Princ Harry neuspěl se svým prvním odvoláním v případu, ve kterém soud v únoru rozhodl, že mladší syn britského krále Karla III. oprávněně přišel o ochranu placenou ze státní kasy poté, co se vzdal povinností člena královské rodiny a s manželkou Meghan a dětmi se přestěhoval do USA. 

Zdroj: Lucie Podzimková

Další zprávy