ANALÝZA | Rusku se provokace vymstí. EU mu zabaví lodě

Ruská stínová flotila dělá starosti západní spojencům už dlouhou dobu. Tato flotila, sestávající ze stovek neidentifikovatelných tankerů operujících mimo oficiální registrace a pojištění, slouží Moskvě k obcházení sankcí a zajišťování klíčových příjmů z ropy. Nyní Evropská unie připravuje nová opatření, která by měla tuto hrozbu eliminovat.

Evropská unie plánuje zavést právní mechanismy, které by umožnily zabavování těchto plavidel. Podle serveru Politico se jednou z možností stává využití mezinárodního práva k jejich zadržení pod záminkou ochrany životního prostředí nebo boje proti pirátství. Pokud by se EU nepodařilo dosáhnout konsensu, jednotlivé členské státy by mohly přijmout samostatná opatření.

Estonský ministr zahraničí Margus Tsahkna upozornil na zvětšující se hrozbu. „Téměř 50 procent sankcionovaného obchodu s ruskou námořní ropou probíhá přes Finský záliv. Jsou tu hrozby pro životní prostředí, jsou tu útoky proti naší podmořské infrastruktuře. Nemůžeme zablokovat celé moře, ale můžeme kontrolovat více,“ vysvětlil.

Stínová flotila představuje pro Moskvu klíčový nástroj k obcházení sankcí, které na ni uvalili západní spojenci po plnohodnotné invazi na Ukrajinu v únoru 2022. Tato plavidla operují bez jasně dohledatelného vlastnictví a bez pojištění, přičemž záměrně nesou cizí vlajku – často například Cookových ostrovů.

Stínová flotila dnes tvoří až 17 % všech ropných tankerů na světě a představuje klíčovou reakci Moskvy na zákaz dovozu její ropy do Evropské unie. „Výsledkem je, že stínová flotila nyní přepravuje více než 80 procent veškeré ruské ropy,“ uvedl bezpečnostní analytik Isaac Levi. „Loni z baltských přístavů vyplulo 348 lodí stínové flotily, které tvoří 40 procent celkového prodeje ropy v Rusku,“ doplnil.

Jenže odvetná opatření proti stínové flotile mohou být mimořádně nákladná. „Musíme se koordinovat, musíme se dohodnout, jak tyto úmluvy budeme provádět,“ připustil estonský ministr zahraničí Margus Tsahkna.

Ruské zisky z této praktiky jsou obrovské. „Aniž by zaútočili na stínovou flotilu, západní spojenci umožňují Rusku hlavní zdroj příjmů, který generuje neuvěřitelně vysoké a rostoucí vojenské výdaje na válku na Ukrajině,“ varoval bezpečnostní analytik Isaac Levi.

Jak ale plavidla zadržet?

Západní spojenci tak nyní stojí před otázkou, jak proti této hrozbě účinně zasáhnout. Přímé akce proti stínové flotile by podle odborníků mohly přinést výraznější výsledky než dosavadní sankční opatření.

Litevský ministr energetiky Žygimantas Vaičiūnas upozornil na mezery v současném sankčním režimu. „Jsme svědky toho, že v západních sankcích proti Rusku existují určité únikové cesty. Proto by protiopatření proti stínové flotile skutečně pomohla dosáhnout výsledků, které nejsme schopni dosáhnout prostřednictvím sankčního režimu,“ vysvětlil.

Otázkou zůstává, jak daleko budou evropské země ochotny zajít. Zatímco některé státy volají po tvrdším postupu, jiné varují před možnými odvetnými kroky ze strany Moskvy. Vývoj situace tak bude záviset nejen na právních možnostech, ale i na politické odvaze evropských lídrů.

Možnosti zadržování těchto lodí mají pevný právní základ a mohou být odůvodněny několika způsoby. Jedním z nich je ochrana životního prostředí. Podle serveru Politico hrozí ekologická katastrofa, protože některá plavidla stínové flotily jsou zastaralá a náchylná k technickým závadám. Evropské země tak mohou využít stávajících legislativních mechanismů k jejich kontrole a případnému zabavování.

Druhým právním nástrojem, který by mohly evropské úřady využít k zadržování plavidel stínové flotily, jsou mezinárodní zákony proti pirátství. Pokud se prokáže, že některé z těchto lodí představují přímou hrozbu pro kritickou podmořskou infrastrukturu, jejich zabavení by mohlo být nejen právně ospravedlnitelné, ale také v souladu s bezpečnostními zájmy regionu.

Útoky na klíčovou infrastrukturu

Ruská stínová flotila neslouží pouze k obcházení sankcí a přepravě ropy, ale podle zpravodajských informací se některé její lodě zapojily i do sabotážních operací. Nejméně čtyři z těchto plavidel se údajně podílely na útocích na klíčovou podmořskou infrastrukturu v oblasti Pobaltí, Skandinávie a Německa. „To, co se děje právě teď, je eskalace. Prostě budeme svědky dalších útoků na kritickou infrastrukturu, a to jak na moři, tak na souši,“ varoval expert na námořní bezpečnost Christian Bueger.

O sabotáží ví své například Helsinky. Finské úřady v uplynulém měsíci zadržely ruské plavidlo Eagle S, které plulo pod vlajkou Cookových ostrovů a je podezřelé z toho, že poškodilo podmořský elektrický kabel vedoucí z Finska do Estonska.

Během podmořského průzkumu vyšetřovatelé našli sto kilometrů dlouhou rýhu v mořském dně. „Podle našich současných poznatků je dotyčná vlečná značka kotvou lodi Eagle S. Tuto záležitost se nám podařilo objasnit díky podmořskému výzkumu,“ popsal policejní vyšetřovatel Sami Paila podle serveru Guardian.

Je zřejmé, že za touto akcí skutečně stála loď Eagle S. „Pokud táhnete kotvu, nemůže se stát, že byste si toho nevšimli, protože by loď vybočila z kurzu. To zjevně není možné,“ vysvětlil nejmenovaný estonský představitel. „Není snadné prokázat, kdo za útokem stojí, ačkoli podezření padá na Rusko,“ doplnil.

Stínová flotila má dlouhou historii

Ruská stínová flotila není produktem až posledních let ani přímým důsledkem invaze na Ukrajinu – její kořeny sahají mnohem hlouběji do minulosti.

Již dlouho před tím, než západní státy uvalily tvrdé sankce na Moskvu, fungovala tato flotila jako skrytý mechanismus pro nelegální obchod s ropou. Její plavidla operovala mimo oficiální dohled tím, že úmyslně vypínala své sledovací transpondéry, což jim umožňovalo zmizet z radarů a doručit náklad na místa, která byla jinak sankcionována a odříznuta od legálních dodávek.

Tento systém se osvědčil jako mimořádně efektivní a flexibilní, přizpůsobující se změnám v geopolitické situaci. Zatímco dříve bylo hlavním cílem obejít embarga uvalená například na Írán nebo Venezuelu, po roce 2022 se flotila stala klíčovým nástrojem pro zachování ruského ropného exportu navzdory mezinárodní izolaci.

Vzhledem k tomu, že flotila neustále mění své strategie a operuje v právních šedých zónách, roste tlak na evropské státy, aby přistoupily k tvrdším opatřením – což připustil také Evropský parlament.

Související

Donald Trump

Trump přiznal: Jsem naštvaný na Putina. Musí udělat dobrou věc

Americký prezident Donald Trump vyčinil ruskému protějšku Vladimiru Putinovi za kritiku důvěryhodnosti ukrajinského lídra Volodymyra Zelenského. Trump řekl, že byl "velmi rozzlobený" a "naštvaný", když slyšel Putinovy výroky. Upozornila na to stanice NBC News. 

Více souvisejících

Rusko Ruská armáda

Aktuálně se děje

před 1 hodinou

včera

včera

Hokej, ilustrační fotografie.

Trenérské změny v extralize. Po konci sezóny se loučí s trenéry v Liberci a Litvínově

Zatímco pro Spartu, Brno, Pardubice a Hradec Králové extraligová sezóna nadále pokračuje, dalším deseti klubům už skončila. Mezi nimi nalezneme i Liberec s Litvínovem, kdy v obou těchto klubech dochází ke změnám na lavičce. Znamená to tedy, že pod Ještědem se rozloučili s trenérem Filipem Pešánem, v Litvínově pak s Karlem Mlejnkem. A zatímco v libereckém případě se novým trenérem stal dosavadní asistent Jiří Kudrna, v případě Litvínova se mluví o bývalých sparťanských legendách Michalu Brošovi a Jaroslavu Nedvědovi jako o možných nových trenérech.

včera

Jiří Havel v seriálu Život a doba soudce A. K.

Zemřel všestranný herec Jiří Havel

Českou hereckou obec zasáhla smutná zpráva. Ve věku 83 let zemřel Jiří Havel, který se v poslední době potýkal s nemocí. Havel byl publiku známý z divadla, televize i dabingu. 

včera

Donald Trump

Trump přiznal: Jsem naštvaný na Putina. Musí udělat dobrou věc

Americký prezident Donald Trump vyčinil ruskému protějšku Vladimiru Putinovi za kritiku důvěryhodnosti ukrajinského lídra Volodymyra Zelenského. Trump řekl, že byl "velmi rozzlobený" a "naštvaný", když slyšel Putinovy výroky. Upozornila na to stanice NBC News. 

včera

včera

Sociální sítě, ilustrační fotografie.

Opusťme americké korporátní sociální sítě. Variant je dost v Evropě i USA

Běžní lidé po celém světě se vydali do obchodního boje s administrativou Donalda Trumpa v USA. Zatímco Kanaďané masově blokují americké produkty v obchodech, Evropané k tomu mohou přistoupit jinak – opustit americké korporátní sociální sítě a podpořit buď ty evropské, nebo nekontrolované mediálními magnáty.

včera

včera

včera

včera

Ilustrační obrázek.

Jak přežít krizi? Praktický manuál pro Čechy, kteří postrádají oficiální příručku od státu

Oficiálních návodů, jak přežít krizovou situaci, existuje pro české občany stále žalostně málo. Zatímco například Švédsko, Finsko nebo Rakousko už dlouhodobě vydávají srozumitelné příručky pro domácnosti, v Česku podobné materiály chybí nebo zůstávají málo dostupné veřejnosti. Právě proto pro vás redakce EuroZprávy.cz připravila podrobný a praktický manuál, jak se zachovat v krizových situacích – od přírodních katastrof po jadernou havárii.

včera

včera

včera

včera

Policie SR, ilustrační fotografie.

Slovenskem otřásá smrt prokurátora. Našli ho zastřeleného

Slovensko řeší případ podezřelého úmrtí krajského prokurátora v Banské Bystrici. Jessyho Hassana našli v sobotu večer zastřeleného, o jeho úmrtí informoval i generální prokurátor. Policie pracuje s verzí, že Hassan mohl spáchat sebevraždu.

včera

včera

včera

29. března 2025 21:58

29. března 2025 21:19

Český hokej se rozloučil s legendou. Extraligová kluziště definitivně opouští Milan Gulaš

Po 828 zápasech, které odehrál v české extralize s bilancí 691 kanadských bodů za 317 gólů a 374 asistencí, se rozhodl českobudějovický kapitán Milan Gulaš ve svých 39 letech uzavřít bohatou hráčskou kariéru. Začal ji už v roce 2003, přesto nevyhrál ani jeden extraligový titul. I tak se stal zásluhou svých výkonů jedinečnou legendou. 

Zdroj: David Holub

Další zprávy