Černý scénář se nenaplňuje. Nový mýtný systém i dnes funguje bez problémů

Spuštění satelitního mýta v Česku nepůsobí ani dnes ráno dopravní komplikace. Nejhorší předpoklady, které podle dopravních modelů počítaly s několikakilometrovými kolonami, se tak zatím nenaplnily. Podle provozovatele systému je dnes provoz plynulý, pouze na hraničním přechodu se Slovenskem v Lanžhotě byla ráno až dvoukilometrová kolona kamionů.

Přidejte svůj názor 8 komentářů

1. prosince 2019 začal v České republice platit nový mýtný systém založený na satelitní technologii. Mýtný systém CzechToll bude provozovat stejnojmenná česká společnost spolu se slovenskou firmou SkyToll, která má mnohaleté zkušenosti z provozování podobného systému na Slovensku.
doporučujeme

Od nedělního spuštění systému do dnešního rána se na mýtném vybralo šest milionů korun a systém už zaregistroval více než milion průjezdů. Na dotaz ČTK to uvedl Miroslav Beneš ze společnosti CzechToll. Dnešek je prvním pracovním dnem od spuštění systému a provozovatel jej vnímá jako zatěžkávací zkoušku.

"Odbavujeme plynule," řekl po páté hodině ranní ČTK Beneš. Také po deváté hodině označil provoz za plynulý. Dvoukilometrová kolona vozidel se vytvořila v Lanžhotě, nevybočovala ale do dálnice. Na ostatních přechodech kolony podle Beneše i zjištění zpravodajů ČTK nejsou, tvoří se kratší fronty řidičů čekajících u obchodních míst, kde se mohou registrovat.

"Zatím je to tak, že dopravci zaregistrují vozidlo a odjíždějí, takže zanechávají volná parkoviště, a další nákladní auta, která přijíždějí, mohou zaparkovat a jít si registraci vyřídit," popsal Beneš situaci. I díky tomu je situace zatím podle něj poměrně dobrá.

Oproti neděli provoz zhoustl a s tím podle Beneše stoupla i kapacita vytížení prodejních míst. Od nedělního večera byla nejvyšší vytíženost prodejního místa severně od Bohumína na polské straně, kde kapacita dosáhla 85 procent. "Byly vydány desítky palubních jednotek za hodinu," upřesnil Beneš. Bylo to dané tím, že v Polsku neplatí v neděli zákaz jízdy kamionů, jako tomu je v Česku mezi 13:00 a 22:00. Řidiči po 22:00 vjíždějí z Polska do ČR a před tím se ve zvýšené míře registrovali.

Na dálničním hraničním přechodu Rozvadov, největším v Plzeňském kraji, zatím nepůsobí spuštění nového satelitního mýtného systému žádné dopravní komplikace. Provoz je plynulý, kolony se netvoří, vozidel od rána trochu ubylo, řekl ČTK na místě policista z hlídky, která parkoviště i průjezd po D5 monitoruje a bude tam zajíždět i v příštích dnech.

Zatímco v 08:00 byly na místě tři policejní vozy a dvě dodávky celníků, ve 12:30 tam zůstal jen jeden hlídkový vůz.

Na parkovišti bylo půlhodinu po poledni zhruba sto nákladních vozidel a pár autobusů, které postupně odjíždějí a přijíždějí další. Parkovací plocha na české straně ve směru od Německa má kapacitu 230 až 250 velkých vozidel. Policejní hlídky s dodávkou stojí na jeho okraji. "Je to bez problémů, kolony se netvoří. Hlavní vlnu náporu jsme přitom čekali dnes dopoledne," uvedl policista. Také na straně od Bavorska hlídkuje německá policie, která má ale jiné úkoly než sledovat situaci kolem českého mýta.

Řidiči kamionů si buď vyřizují registraci mýta, nebo vybírají povinné přestávky. Ve frontě na obchodním místě, kde se přepravci registrují, stálo kolem 12:30 zhruba 30 řidičů, o 20 méně než v 08:00, většinou Poláků, Rumunů, Bulharů a Turků. Většinou jde o individuální dopravce na živnost, velké spedice už mají vozy podle policie většinou zaregistrované.

Satelitní mýto začalo na českých dálnicích platit od neděle 1. prosince. Spuštění neprovázely první den dopravní komplikace, kolony na hranicích či u obchodních míst se netvořily. Dnes se problémy čekají například u Bohumína na česko-polské hranici nebo na česko-slovenském přechodu v Lanžhotě.

Do nedělních 13:00, kdy v Česku začíná platit devítihodinový zákaz jízdy kamionů, se vybraly na mýtném čtyři miliony korun. Zpřesněný údaj neměl Beneš dnes ráno k dispozici. Do systému bylo do nedělního večera zaregistrováno zhruba 315.000 vozidel z očekávaných asi 458.000. Před spuštěním systému zbývalo přihlásit desítky tisíc aut například z Polska nebo Německa.

Výběr nového mýta a jeho provozovatele provázely problémy. Tendr vyhrálo konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF Petra Kellnera a slovenské SkyToll s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz systému. Neúspěšný Kapsch proti průběhu tendru protestoval a okolnosti mýtné smlouvy stále řeší antimonopolní úřad i soudy.

Mýto v Česku funguje od roku 2007 a stát na něm od té doby vybral kolem 108 miliard korun.

Loading...
Vstupte do diskuze (8)
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Zákaz předjíždění kamionů? Plán se hroutí, sněmovní výbor odmítl změnu…

11.12.2019 14:20 Hospodářský výbor Sněmovny dnes nedoporučil zavedení zákazu jízdy kamionů v levém pruhu dálnic.…

Srážka 15 aut. Namrzlé silnice zkomplikovaly dopravu v Libereckém kraji

11.12.2019 13:17 Aktualizováno Namrzlé silnice komplikovaly dnes ráno dopravu v Libereckém kraji. Řetězová havárie 14 aut…

Opatření na ochranu klimatu v Česku? Tři ministerstva selhala, zlobí se NKÚ

09.12.2019 12:18 Aktualizováno Česko nemá účinná daňová opatření, která by pomohla splnit cíle v ochraně klimatu, pokud jde o…

V Praze havarovala cisterna. Skončila převrácená v poli, zasahovali hasiči

09.12.2019 09:51 Aktualizováno V Praze 6 havarovala dnes ráno cisterna na cement, převrátila se v ulici Do Horoměřic. Unikající…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama