Nákladní vlaková doprava po omezeních mírně roste

Na železnici se spolu s rozvolňování koronavirových opatření pomalu zvyšuje počet nákladních vlaků, zatím v řádu jednotek procent. Dopravcům pomáhá především obnovení výroby v tuzemských automobilkách, mírně roste i přeprava komodit spojených se stoupající spotřebou ve společnosti. Firmy však stále evidují snížený počet zakázek oproti normálu, v dubnu přepravní výkony poklesly zhruba o pětinu. Vyplývá to z informací dopravců.

Přidejte svůj názor

Vlaky
doporučujeme

Dopady krize na jednotlivé dopravce jsou podle sdružení Žesnad.cz různé, krizi však pocítily všechny nákladní společnosti. Klíčová bude podle sdružení situace v průmyslu, míra obnovení nákladních přeprav tak bude závislá na rychlosti restartu ekonomiky u nás i v celé Evropě.

Podle největšího nákladního dopravce ČD Cargo se v posledních týdnech začalo projevovat rozvolnění některých opatření, ovšem jen mírně. "Celkové zlepšení situace nyní odhadujeme v řádu jednotek procent," uvedl předseda představenstva ČD Cargo Ivan Bednárik. Počet vlaků v provozu se podle něj v posledních týdnech postupně zvyšuje, stále ale nedosahuje úrovně z předkrizového období. Dopravce je ovšem připraven flexibilně reagovat na další růst poptávky.

Společnost eviduje během krize pokles přeprav v celé řadě oblastí. Nejde přitom jen o komodity, které byly nejvíce postiženy koronavirovou krizí, ale například také o tranzit přes Českou republiku. Postupné zlepšování situace je podle Bednaríka spojeno především se spuštěním výroby v automobilovém průmyslu. "V tomto segmentu očekáváme, že bychom se měli v průběhu měsíce června dostat na 80 procent předkrizového stavu," podotkl.

Další zlepšování situace lze očekávat i přepravě některých dalších komodit. Růst průmyslové výroby by se například měl projevit na vyšší spotřebě elektřiny, což povede k nárůstu přeprav hnědého uhlí. S větší ochotou obyvatel k cestování bude zřejmě stoupat i přeprava pohonných hmot. Stoupající trend je pak viditelný také například u stavebnin a dřeva, kde se projevuje kůrovcová kalamita.

Podle sdružení dopravců by stát v souvislosti se současnou situací měl přehodnotit některé své podpůrné programy v nákladní dopravě. Zmiňují například podporu elektromobility, která je podle nich nekoncepční. Jako smysluplné označují pouze využití trakční energie na železnici.

Nákladní dopravci museli od března kvůli koronavirové krizi zrušit část své přepravy. Největší propad zakázek byl způsoben zastavením výroby v automobilkách, výrazně poklesl i import zboží z Číny. Na samotné fungování přeprav však krize vliv neměla, dopravcům se i mírně uvolnilo místo na jinak přeplněné železnici.

Témata: Vlaky | EuroZprávy.cz
Loading...
Vstupte do diskuze
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Slovensko umožnilo obnovit veřejnou dopravu do Česka. Dopravci chystají…

04.06.2020 20:11 Slovensko umožnilo obnovit autobusovou, železniční, leteckou i lodní dopravu do Česka. Na sociální…

Vlaky RegioJet začnou opět jezdit do Rakouska od 15. června

04.06.2020 15:37 Vlaky RegioJetu začnou jezdit do Rakouska znovu od pondělí 15. června, uvedl dnes v tiskové zprávě…

České dráhy obnovují prodej místenek ve vlacích

02.06.2020 11:46 České dráhy obnovily prodej místenek ve svých vlacích, místa bude možné rezervovat na spoje od…

Nákladním a autobusovým dopravcům hrozí kvůli koronaviru kritické problémy

01.06.2020 18:23 Kamionová doprava v Česku stále není z nejhoršího venku. Po až čtyřicetiprocentním poklesu zakázek…

Související:

Právě se děje

Další zprávy