S bezpečností na železnici se po loňských tragédiích nic neudělalo, říká strojvůdce

Člen prezidia Federace strojvůdců ČR David Votroubek považuje dvě dnešní železniční nehody, které se staly v jeden den, a to u Kralup nad Vltavou a u obce Milavče na Domažlicku, kde se srazily dva vlaky, za shodu události. Zároveň však připouští, že ohledně bezpečnosti se od loňských tragédií na dráze fakticky nic nezměnilo. „Soukromým dopravcům se vychází vstříc, aby nemuseli mít drahá zabezpečovací opatření, některým chybí i spojení. A ministerstvo dopravy místo řešení systému ETCS populisticky zavádí pro strojvedoucí, kteří projedou návěstidlem Stůj, padesátitisícové pokuty, jež nic nevyřeší,“ říká pro EuroZprávy.cz David Votroubek.

Smutně konstatuje, že nižší cena na tratích vítězí nad bezpečnostní. Členu prezidia Federace strojvůdců ČR Davidu Votroubkovi se nelíbí, že na železnici nevládnou jednotná pravidla pro všechny dopravce. Za příklad uvádí konkrétní příklad z Plzeňska, kdy výběrové řízení pro úsek na Šumavě vyhrál jeden ze soukromých dopravců, neboť kraji jeho levnější podmínky vyhovovaly.

„Naprosto ale úředníci ignorovali, že České dráhy nabízely soupravy vybavené zabezpečovacím systémem,  ETCS (European Train Control System) pomocí něhož lze i na dálku napravit chybu strojvůdce. Pokud disponujete takovým vybavením, pak je jasné, že vaše cena bude vyšší, ale zároveň bezpečnější. Objednavatel si ale bohužel vybral levnější variantu,“ posteskne si.

Resort dopravy zabezpečovací systém ETCS neřeší

Zástupce pro oblast Olomouc otevřeně z pohledu strojvůdce přiznává, že od loňského léta, kdy během osmi dní došlo k šesti mimořádným událostem, z nichž nejvážnější bylo neštěstí ze 7. července  u Perninku na Karlovarsku, kde při čelní srážce dvou osobních vlaků zemřeli dva cestující a 24 lidí se zranilo, se pro bezpečnost na tratích příliš mnoho neudělalo. „Stav se fakticky vůbec nezměnil.“ Přesto dnešní nehody, které se udály v jeden den, a to u Kralup nad Vltavou, u nichž vykolejil nákladní vlak, a u obce Milavče na Domažlicku, kde se srazily dva vlaky a tři lidé zemřeli, považuje za shodu událostí. „Jedná se o stejnou nešťastnou paralelu, jaká se odehrála loni při sérii tragédií a karambolů,“ soudí Votruba, jehož pochopitelně zasáhlo, že mezi obětmi jsou dva kolegové-strojvůdci. O život přišel loni 14. července při tragédii u Českého Brodu rovněž strojvůdce.

Podle dosavadního šetření strojvůdce Západního expresu číslo 351, který jezdí z Plzně do Mnichova, projel návěst Stůj ve výhybně Radonice a střetl se s osobním vlakem číslo 7413. David Votroubek se domnívá, že pokud by soupravy byly vybaveny ETCS, k neštěstí by nemuselo dojít. „Zařízení by expres buď úplně zastavilo, anebo zpomalilo na minimum.“ Zabezpečovací systém, který vyjde kolem patnácti milionů korun, ale není na tuzemských tratích povinný.

Zaveden by měl být až od 1. ledna roku 2025, a to jen na mezinárodních koridorech. „V současné době kolem provozování ETCS vládne taková pionýrská, průkopnická doba. Bohužel ministerstvo dopravy nezavedlo doposud žádné parametry, jak se v českém prostředí s ním na dráze pohybovat, a to i přes skutečnost, že naše ve federace ve spolupráci se Správou železnic vytváří na resort tlak, aby vypracoval jasné podmínky, se však nic neděje.“ Podle experta je zarážející, že téměř tři roky před spuštěním ETCS neexistuje ani žádný nástřel pravidel. „Pokud mám volit diplomatickou rétoriku, tak současný stav je politováníhodný a ministerstvo by si mělo uvědomit, že tři roky na zavedení systému je málo. Jedná se o velice krátkou dobu.“

Zástupce za nákladní oblast soudí, že za nehody na dráze může liberální přístup trhu. „Soukromým dopravcům se vychází vstříc, aby nemusely mít drahá zabezpečovací opatření. Nepanují tedy jednotné bezpečnostní podmínky. Je šokující, že stále nám jezdí po tratích vlaky, které nemají spojení a spoléhají jen na mobilní telefony, což je nedostačující. Jinak řadu systému, které by pomohly, máme, ale soukromí dopravci si vždy vymohou výjimku.“ Bezpečnostní systémy jsou totiž nákladné. „A tak, i když Správa železnic stanovila původně užívání vysílaček za povinné, alternativní soukromí dopravci se odvolali a povinnost padla. Jde o nebezpečný precedens,“ kroutí expert hlavou. Přesto upozorňuje, že za nastalé nedostatky nemohou soukromí dopravci. „Hlavní chybu vidím v bezduché liberalizaci a přístupu státu a krajů.“

Psychologové: U nedbalostních činů restrikce nepomohou

Aby bezpečnost na dráze byla naprosto primární, vyzval v rozhovoru pro EuroZprávy.cz už loni prezident Federace strojvůdců České republiky Jaroslav Vondrovic. „Přestaňme řešit luxus objednavatelů dopravy, zda mají ve vlaku wifinu na internetové připojení či možnost promítat filmy pro děti, aby mohly sledovat pohádky, ale zaměřme se na to, aby došlo k maximálnímu technickému zabezpečení na dráze, které ochrání životy našich lidí i cestujících.“ Jeho přání nebylo doposud naplněno. K riziku přispívají podle Davida Votroubka i takzvané dělené směny, u nichž přestávka mezi dvěma částmi činí alespoň více než jednu hodinu. „Jedná se o nutné zlo, které se nezapočítává ani do pracovní doby.“ Šéf strojvůdců Vondrovic je přesvědčený, že dělené směny někde nedávají smysl. „Pokud skončíte někde v horní - dolní o půlnoci a další spoj jede až ve čtyři ráno, pak se to dá ještě pochopit, ale například ve dne často smysl postrádají. Jde o kontroverzní téma.“

Votroubkovi, který mašiny řídí přes dvacet let, vadí, jak se ministerstvo dopravy staví k pochybením strojvůdců, kteří projedou návěstidlem signalizujícím Stůj. „Resort  místo řešení systému ETCS populisticky zavádí pro strojvedoucí, kteří projedou návěstidlem Stůj, padesátitisícové pokuty, jež nic nevyřeší. A stejný názor mají i psychologové, kteří tvrdí, že u nedbalostních činů, kam takové pochybení spadá, žádná restrikce nepomůže.“

Velká změna nenastala ani u doby odpočinku, kde po zásahu ministerstva práce a sociálních věcí došlo k navýšení o hodinu. „Úředníci si ale vůbec neuvědomili, že cesta na nocležnu zabere právě onu hodinu, a tak k žádnému posunu nedošlo. Když jsme náš návrh připomínkovali, nikdo se s námi na ministerstvu nebavil. Zřejmě si myslí, že problematice nerozumíme a chceme jen kritizovat,“ hlesne podrážděně. Určité zlepšení si železničáři slibují od novelizace zákona o drahách. „Zatím ale leží v Poslanecké sněmovně a máme k němu řadu připomínek.“ 

Votroubek i přes nehody na dráze vyzývá veřejnost, aby se nebála cestovat po železnici. „Strojvůdci jsou neskuteční profesionálové. Bohužel se na ně klade řada povinností, která se samotnou činností nesouvisí, a zbytečně je vyčerpává. Lidé si ale mylně myslí, že pokud se stane přešlap, tak za vše může automaticky strojvůdce, což tak v mnoha případech není. Děláme maximum pro to, abychom lidi i sebe dovezli do cíle bezpečně,“ uzavírá  pro EuroZprávy.cz člen prezidia Federace strojvůdců ČR David Votroubek.

Během týdne zemřeli před rokem na dráze tři lidé

Bilance železničních přehmatů od 7. července do 15. července loňského roku byla alarmující. Za osm dní došlo k šesti mimořádným událostem, které otřásly tuzemskou dráhou. Během jediného prázdninového týdne zemřeli tři lidé.

Série započala 7. července, kdy se u Perninku na Karlovarsku čelně srazily dva osobní vlaky; dva cestující zemřeli, 24 lidí se zranilo. Policie ČR letos obvinila 28letého strojvedoucího osobního vlaku jedoucího z Johanngeorgenstadtu. Podle ní tragický střet způsobil.

10. července se v Praze - Běchovicích srazil osobní vlak s rychlíkem, nikdo nebyl zraněn, 12. července včasným zastavením rychlíku zabránil strojvůdce jedoucí z Klatov tragédii u Černošic, když zjistil, že jede po stejné koleji jako osobní vlak před ním, 13. července došlo k projetí návěsti Stůj v Medlešicích na trati z Chrudimi do Pardubic.

14. července ve Štolmíři v Českém Brodě najel osobní vlak City Elefant směřující z Prahy Masarykova nádraží do Řečan nad Labem do konce nákladního expresu dopravce ČD Cargo, při nehodě zemřel čtyřicetiletý strojvůdce osobního vlaku City Elefant, 15. července se staly Medlešice na Chrudimsku opět svědkem další nepříjemnosti, tentokráte zde vykolejil osobní vlak, když vjížděl do stanice.

Související

V Holešově se srazil osobní vlak s nákladním autem. (5.6.2023)

Řidič kamionu, který se srazil s vlakem u Holešova, nepůjde do vězení

Státní zástupkyně z okresního státního zastupitelství v Kroměříži podmíněně zastavila trestní stíhání řidiče nákladního vozu, do kterého loni v červnu narazil osobní vlak na přejezdu u Holešova na Kroměřížsku. Nehoda si vyžádala devět zraněných osob. Policie původně řidiče obvinila z obecného ohrožení z nedbalosti. 

Více souvisejících

Nehody vlaků Federace strojvůdců ČR David Votroubek srážka vlaků na Domažlicku (4.8.2021)

Aktuálně se děje

před 2 minutami

před 54 minutami

Zásah záchranářů po ruských útocích na Ukrajině

Rusko podniklo masivní útok na ukrajinskou energetickou infrastrukturu

Ukrajina v noci na pátek čelila masivnímu vzdušnému útoku, při kterém protivzdušná obrana sestřelila 84 z 99 řízených střel a dronů vypálených z Ruska, uvedla ukrajinská armáda. Ze střední a západní části země hlásily poškození tepelných a vodních elektráren. Uvedl to server Ukrajinska pravda.

před 2 hodinami

před 3 hodinami

Petr Fiala

Čeští politici nevěří, že Putin nenapadne Česko

Ruský prezident Vladimir Putin ve čtvrtek prohlásil, že nemá zájem napadnout Polsko či Česko. Čeští politici ale jeho slovům nevěří a připomínají osud Ukrajiny či někdejšího šéfa wagnerovců Jevgenije Prigožina, který zemřel za záhadných okolností při pádu letadla.

před 4 hodinami

včera

Medvěd, ilustrační fotografie.

Fico chce ulehčit odstřel medvědů, kteří se přiblíží k lidem

Slovensko po odstřelu medvěda, který v březnu napadl několik lidí v Liptovském Mikuláši, plánuje další kroky ohledně této problematiky. Ficova vláda na středečním zasedání schválila návrh ústavního zákona, který má řešit zvýšený výskyt medvědů v blízkosti lidských obydlí. 

včera

Bohumil Hrabal. Foto: Hana Haplová

Legendární spisovatel Bohumil Hrabal se narodil před 110 lety

Kdo by neznal krásnou Maryšku a ukřičeného Pepina z Postřižin nebo díla jako Ostře sledované vlaky, Slavnosti sněženek či Obsluhoval jsem anglického krále. Filmovou podobu jim dal režisér Jiří Menzel, autorem knižních předloh je Bohumil Hrabal, od jehož narození uplynulo přesně 110 let. Ten pro psaní povídek a novel čerpal inspiraci ve svém vlastním životě.

včera

včera

včera

včera

FK Dukla Praha

Rada se na lavičce Dukly může objevovat ještě minimálně tři týdny. Osmiměsíční trest je nepravomocný

Hojně diskutovaný rekordní trest za rasismus pro trenéra fotbalové pražské Dukly není definitivní, protože odvolací komise Fotbalové asociace ČR (FAČR) si vyžádala od disciplinární komise písemné odůvodnění toho, proč právě k tomuto trestu přistoupila. Protože se o Radově případu bude jednat až za tři týdny, do té doby se bude moct Petr Rada nadále objevovat na lavičce během druholigových zápasů.

včera

včera

Vladimir Putin

Putin konečně řekl pravdu. Rusko by proti NATO nemělo velkou šanci

Souhlasit se slovy ruského prezidenta Vladimira Putina se dá jen zřídka. Platí to především v posledních letech, kdy jeho vnitřní politika dramaticky prohlubuje autoritářství a stále více spoléhá na represivní nástroje, zatímco politika zahraniční přerostla v otevřenou vojenskou agresi vůči sousednímu státu a ignorování mezinárodních smluv, kterých je Moskva signatářem. Ve světle tradičního chvástání nad silou Ruska a jeho armády pak včerejší Putinův výrok, že Rusko je ve srovnání se Západem víceméně vojenským trpaslíkem, a proto válka s NATO nedává z jeho pohledu smysl, působí jako výjimečný záblesk smyslu pro realitu.

včera

Hokej, ilustrační fotografie.

Hokejisty Karlových Varů budou trénovat zlatí hoši z přelomu tisíciletí Patera a Moravec

Krátce po nedávném vyřazení Karlových Varů z předkola letošního extraligového play-off, v němž nestačily na České Budějovice, se potvrdila jména nových trenérů. Dosavadního kouče Energetiků Václava Eismanna, jenž působil na tamní lavičce od února, nahradí olympijský vítěz z Nagana Pavel Patera. Jeho asistentem pak bude další olympijský vítěz z roku 1998 a taktéž mistr světa z roku 2001 David Moravec. Dvouletou smlouvu s karlovarským klubovým vedením podepsal kromě nich i nový trenér brankářů Lukáš Mensator.

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Do důchodu půjdeme později. Pavel se shodl s koalicí i opozicí, věk odchodu do penze musí růst

Zástupci jak koalice, tak opozice se s prezidentem Petrem Pavlem shodli na potřebě prodlužovat věk odchodu do důchodu. Vedla se diskuze i ohledně způsobu výpočtu této změny. 

Zdroj: Karolína Svobodová

Další zprávy