Dopravci investují stovky milionů do zabezpečení na železnici

Do zabezpečovacího železničního systému ETCS tuzemští dopravci investují stovky milionů korun. Na dotaz ČTK to uvedli železniční dopravci. Modernizovat svůj vozový park dopravci musí, protože začátkem roku 2025 chce stát spustit na koridorových tratích provoz výhradně s vlaky vybavenými zabezpečovačem ETCS. Do té doby taky musí vyškolit stovky strojvedoucích.

Už na konci ledna uvedl generální ředitel Českých drah (ČD) Michal Krapinec, že kvůli zavedení ETCS budou dráhy investovat do svých vozů přibližně deset miliard korun. Nyní mají ČD nainstalovaný zabezpečovač na 160 lokomotivách ze zhruba 450. Přibližně polovina jsou takzvané retrofity, tedy zmodernizované vlaky původně zakoupené bez systému ETCS.

"Jedná se především o elektrické lokomotivy řad 162 a 362. V současné době se instaluje nebo se instalace připravuje na další vozidla, například na motorové jednotky řady 844 RegioShark, elektrické jednotky 471 CityElefant či elektrické jednotky 680 Pendolino," uvedl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Dodal, že náklady na instalaci do jedné starší lokomotivy se pohybují v milionech až desítek milionů korun podle toho, do kolika vozidel se v jedné zakázce systém instaluje.

ČD Cargo má systémem ETCS vybaveno 234 vlastních vozidel, což je zhruba třetina celého vozového parku firmy. "V souladu s národním implementačním plánem bude naše společnost připravena na provoz od roku 2025, kdy bude na prvních tratích v ČR spuštěn výhradní provoz,“ řekl předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth.

Leo Express má podle mluvčího Emila Sedlaříka smlouvu na ETCS pro všechny vlaky na linkách, kde bude platit povinnost ETCS využívat. Týká se to vlaků na trase z Prahy na Ostravsko a dále na Slovensko a do Polska. Instalace do pěti vozidel firmu vyjde na necelých 120 milionů korun, řekl.

RegioJet bude od příštího roku disponovat 60 vozidly se systémem ETCS. Společnost také bude provádět retrofity. "Je-li vůz perspektivní pro službu dalších 20 a více let, vyplatí se ho osadit zabezpečovacím systémem," uvedla mluvčí společnosti Alexandra Janoušek Kostřicová. RegioJet podle ní za instalace systému utratil už miliony eur a s dalšími milionovými investicemi počítá.

S financováním pomáhají dopravcům evropské fondy a Státní fond dopravní infrastruktury.

Železniční dopravci také musí pro provoz pod systémem ETCS vyškolit své strojvedoucí. Výcvik podle ředitele odboru prodeje ČD Cargo Michala Roha trvá zpravidla šest dní a zahrnuje teoretickou přípravu, přípravu na zkoušku a jízdní zácvik.

České dráhy mají pro provoz pod zabezpečovacím systémem zaškolených zhruba 200 strojvedoucích, potřebovat jich budou na začátku roku 2025 až 1500. Dceřiná firma ČD Cargo odhaduje, že bude potřebovat až 1200 vyškolených strojvedoucích, nyní jich má asi 150. Leo Express počítá s tím, že bude třeba vyškolit asi 30 strojvůdců.

Loni na jaře začal zkušební provoz pod dohledem ETCS mezi Olomoucí, Přerovem a Břeclaví a postupně přibyly další úseky. Od Nového roku jezdí vlaky pod výhradním provozem ETCS na trati Olomouc - Uničov. Podle dalších plánů státu by systém měl být do roku 2030 přibližně na 4800 kilometrech ze zhruba 9000 kilometrů železnic v Česku.

Související

Vlak odjel bez strojvedoucího a vykolejil. (2.5.2024) Prohlédněte si galerii

ČD ve čtvrtek odklidí vykolejený vlak, který ujel strojvedoucímu. Na trati bude výluka

České dráhy začnou ve čtvrtek ráno s odstraňováním dvou vozů, které vykolejily minulý týden u středočeského Klínce, informoval dopravce. Vozy budou nakolejeny s pomocí jeřábu a v rámci možností transportovány z místa po kolejích. Na trati mezi Čisovicemi a Měchenicemi tak bude muset být přerušen provoz, zajištěna bude náhradní autobusová doprava. 

Více souvisejících

Vlaky

Aktuálně se děje

před 18 minutami

před 49 minutami

před 1 hodinou

před 1 hodinou

Petr Pavel

Pavel tlačí na přijetí eura. Stejně podle něj nemáme na výběr

Prezident Petr Pavel na konferenci ReVize Česka zdůraznil klíčový argument pro přijetí eura – charakter české ekonomiky, která je výrazně exportní a většinu své produkce uplatňuje v eurozóně. Podle Pavla je ekonomická budoucnost a prosperita České republiky výrazně provázána s eurozónou.

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

Írán, ilustrační foto

Kdo povede Írán po smrti Raísího? Země se chystá na předčasné volby

Íránský nejvyšší duchovní vůdce ajatolláh Alí Chameneí vzdal hold prezidentu Ebráhimu Raísímu, který v neděli zahynul při havárii vrtulníku v provincii Východní Ázerbájdžán na severozápadě Íránu. Na svém webu o tom informovala televize Al-Džazíra, která dodala, že Raísího pozůstatky převážejí do města Tabríz - metropole provincie Východní Ázerbájdžán. Zatím není jasné, kdy a kde bude Raísí pohřben.

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

Ebráhím Raísí

Nadaný student čelící obvinění z porušování lidských práv. Kdo byl íránský prezident Ebráhím Raísí?

Ebráhím Raísí byl íránský politik a duchovní, který od srpna 2021 zastával funkci prezidenta Íránu. Narodil se 14. prosince 1960 v Mašhadu, druhém největším městě Íránu a důležitém náboženském centru. Byl členem konzervativního křídla íránské politiky a dlouholetým příslušníkem Revolučních gard, což mu poskytlo značný vliv v politických a vojenských kruzích.

před 6 hodinami

před 7 hodinami

Aktualizováno včera

Policie SR, ilustrační fotografie.

Atentát na Fica: Vyšetřuje se i teorie, že pachatel nebyl osamělým vlkem

Vyšetřovatelé se v případu středečního atentátu na slovenského premiéra Roberta Fica (Smer-SD) zabývají i možností, že pachatel Juraj C. nebyl osamělým vlkem, řekl ministr vnitra Matúš Šutaj Eštok (Hlas-SD) v neděli. Upozornil, že spolupachateli nebyli dva lidé z Handlové, jak se šířilo na sociálních sítích. 

Aktualizováno včera

Ebráhím Raísí

Írán se obává o prezidenta Raísího. Prezidentský vrtulník havaroval

Nejasný je osud iránského prezidenta Ebráhíma Raísího po havárii jednoho ze tří vrtulníků v konvoji, který politika převážel. Íránská média zprvu podle světových agentur informovala o "tvrdém přistání". Úřady se strojem ztratily kontakt, probíhá rozsáhlé pátrání. Raisí má být v ohrožení života. 

včera

Natálie Grossová ve filmu Společně sami.

RECENZE: Nesoudný produkt Společně sami se neměl dostat do kin

Stává se už jen velmi málo, aby se do českých kin dostal film, jehož kvality jsou k samotnému promítání zkrátka nedostačující. Řemeslnou neschopností počínaje, zcela otupujícím dějem a neexistující pointou konče. Většina těchto projektů je navázaná na jména Evy Toulové a Tomáše Magnuska. Novinka Společně sami do této kategorie bohužel spadá.

včera

Zbyněk Stanjura

Stanjura by uvítal odchod Pavla Novotného z ODS

Ministr financí a místopředseda ODS Zbyněk Stanjura by uvítal, kdyby se Pavel Novotný rozhodl sám ze strany odejít. Stanjura to řekl v nedělním vydání diskuzního pořadu Otázky Václava Moravce.

včera

Kvůli Nečasovi musel skončit v národním týmu jeden z náhradníků. Černý Petr padl na Kovařčíka

To, že se zapsal na soupisku národního týmu útočník Martin Nečas prakticky hned po jeho příletu do Prahy a hned v sobotu večer nastoupil do utkání s Velkou Británií, mimo jiné znamená, že trenérský štáb v čele s Radimem Rulíkem se musel rozhodnout, se kterým z náhradníků se rozloučí. Nakonec se tak na domácím MS nepředstaví Michal Kovařčík.

Zdroj: David Holub

Další zprávy