Do zabezpečovacího železničního systému ETCS tuzemští dopravci investují stovky milionů korun. Na dotaz ČTK to uvedli železniční dopravci. Modernizovat svůj vozový park dopravci musí, protože začátkem roku 2025 chce stát spustit na koridorových tratích provoz výhradně s vlaky vybavenými zabezpečovačem ETCS. Do té doby taky musí vyškolit stovky strojvedoucích.
Už na konci ledna uvedl generální ředitel Českých drah (ČD) Michal Krapinec, že kvůli zavedení ETCS budou dráhy investovat do svých vozů přibližně deset miliard korun. Nyní mají ČD nainstalovaný zabezpečovač na 160 lokomotivách ze zhruba 450. Přibližně polovina jsou takzvané retrofity, tedy zmodernizované vlaky původně zakoupené bez systému ETCS.
"Jedná se především o elektrické lokomotivy řad 162 a 362. V současné době se instaluje nebo se instalace připravuje na další vozidla, například na motorové jednotky řady 844 RegioShark, elektrické jednotky 471 CityElefant či elektrické jednotky 680 Pendolino," uvedl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Dodal, že náklady na instalaci do jedné starší lokomotivy se pohybují v milionech až desítek milionů korun podle toho, do kolika vozidel se v jedné zakázce systém instaluje.
ČD Cargo má systémem ETCS vybaveno 234 vlastních vozidel, což je zhruba třetina celého vozového parku firmy. "V souladu s národním implementačním plánem bude naše společnost připravena na provoz od roku 2025, kdy bude na prvních tratích v ČR spuštěn výhradní provoz,“ řekl předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth.
Leo Express má podle mluvčího Emila Sedlaříka smlouvu na ETCS pro všechny vlaky na linkách, kde bude platit povinnost ETCS využívat. Týká se to vlaků na trase z Prahy na Ostravsko a dále na Slovensko a do Polska. Instalace do pěti vozidel firmu vyjde na necelých 120 milionů korun, řekl.
RegioJet bude od příštího roku disponovat 60 vozidly se systémem ETCS. Společnost také bude provádět retrofity. "Je-li vůz perspektivní pro službu dalších 20 a více let, vyplatí se ho osadit zabezpečovacím systémem," uvedla mluvčí společnosti Alexandra Janoušek Kostřicová. RegioJet podle ní za instalace systému utratil už miliony eur a s dalšími milionovými investicemi počítá.
S financováním pomáhají dopravcům evropské fondy a Státní fond dopravní infrastruktury.
Železniční dopravci také musí pro provoz pod systémem ETCS vyškolit své strojvedoucí. Výcvik podle ředitele odboru prodeje ČD Cargo Michala Roha trvá zpravidla šest dní a zahrnuje teoretickou přípravu, přípravu na zkoušku a jízdní zácvik.
České dráhy mají pro provoz pod zabezpečovacím systémem zaškolených zhruba 200 strojvedoucích, potřebovat jich budou na začátku roku 2025 až 1500. Dceřiná firma ČD Cargo odhaduje, že bude potřebovat až 1200 vyškolených strojvedoucích, nyní jich má asi 150. Leo Express počítá s tím, že bude třeba vyškolit asi 30 strojvůdců.
Loni na jaře začal zkušební provoz pod dohledem ETCS mezi Olomoucí, Přerovem a Břeclaví a postupně přibyly další úseky. Od Nového roku jezdí vlaky pod výhradním provozem ETCS na trati Olomouc - Uničov. Podle dalších plánů státu by systém měl být do roku 2030 přibližně na 4800 kilometrech ze zhruba 9000 kilometrů železnic v Česku.
Související
U Klínce odklízejí vykolejené vozy vlaku, který ujel ze stanice bez strojvůdce
ČD ve čtvrtek odklidí vykolejený vlak, který ujel strojvedoucímu. Na trati bude výluka
Aktuálně se děje
před 18 minutami
Dlouho očekávaný rozsudek padl. Soud rozhodl o odvolání Juliana Assangeho
před 49 minutami
Prokurátor ICC požádal o zatykače na Netanjahua a šéfa Hamásu
před 1 hodinou
Černý kašel v ČR: Situace se podle SZÚ ustálila. Hlášeno další úmrtí seniora
před 1 hodinou
Pavel tlačí na přijetí eura. Stejně podle něj nemáme na výběr
před 1 hodinou
Stav Fica je po atentátu stabilizovaný. Komunikuje a zlepšuje se
před 2 hodinami
Policie eviduje další falešné vstupenky na hokejové MS. U O2 areny zadržela dva lidi
před 2 hodinami
Svět reaguje na smrt Raísího: Pákistán vyhlásil den smutku, kondoluje Rusko i Hamás
před 3 hodinami
Izrael popřel, že by se podílel na smrti íránského prezidenta Ebráhima Raísího
před 3 hodinami
Kdo povede Írán po smrti Raísího? Země se chystá na předčasné volby
před 4 hodinami
Biden pracuje na trvalém míru, který by zahrnoval vytvoření palestinského státu
před 5 hodinami
Vrtulník s Raísím našel turecký dron. Rusko zapojilo do pátrání desítky specialistů
před 5 hodinami
Pád vrtulníku s Raísím sleduje celý svět. Řada zemí nabídla Íránu pomoc
před 6 hodinami
Nadaný student čelící obvinění z porušování lidských práv. Kdo byl íránský prezident Ebráhím Raísí?
před 6 hodinami
Íránský prezident Ebráhím Raísí zemřel při pádu vrtulníku. Uhořel i ministr zahraničí
před 7 hodinami
Počasí: Předpověď na pracovní dny. Nejtepleji bude hned na úvod
Aktualizováno včera
Atentát na Fica: Vyšetřuje se i teorie, že pachatel nebyl osamělým vlkem
Aktualizováno včera
Írán se obává o prezidenta Raísího. Prezidentský vrtulník havaroval
včera
RECENZE: Nesoudný produkt Společně sami se neměl dostat do kin
včera
Stanjura by uvítal odchod Pavla Novotného z ODS
včera
Kvůli Nečasovi musel skončit v národním týmu jeden z náhradníků. Černý Petr padl na Kovařčíka
To, že se zapsal na soupisku národního týmu útočník Martin Nečas prakticky hned po jeho příletu do Prahy a hned v sobotu večer nastoupil do utkání s Velkou Británií, mimo jiné znamená, že trenérský štáb v čele s Radimem Rulíkem se musel rozhodnout, se kterým z náhradníků se rozloučí. Nakonec se tak na domácím MS nepředstaví Michal Kovařčík.
Zdroj: David Holub