Stává se už jen velmi málo, aby se do českých kin dostal film, jehož kvality jsou k samotnému promítání zkrátka nedostačující. Řemeslnou neschopností počínaje, zcela otupujícím dějem a neexistující pointou konče. Většina těchto projektů je navázaná na jména Evy Toulové a Tomáše Magnuska. Novinka Společně sami do této kategorie bohužel spadá.
Právě logo produkční společnosti Tomáše Magnuska, tvůrce nechvalně proslulých Bastardů či vyprázdněné komedie Jedlíci aneb Sto kilo lásky, je to první, co na publikum v úvodní sekvenci filmu vysvitne. Magnusek ve filmu ztvárnil menší roli učitele, zároveň je v úvodních titulcích společně s Gabrielou Sittovou uveden jako spolurežisér i jako spoluscenárista. Zarážející je, že v distribučních a propagačních materiálech již jeho jméno na těchto pozicích nefiguruje. Tato nesrovnalost je pro film příznačná, jelikož výsledný tvar je stejně bizarní a působí jako spíchnutý horkou jehlou, obsahující naprosto nepochopitelné a na první pohled zřejmé technické chyby. Jakoby tvůrci, kteří do filmu bezpochyby vkládali své úsilí a zápal, nechtěli mít s postprodukcí nic společného a žili jen samotným natáčením.
Snímek je naprosto tristním způsobem ozvučený. Těžko se chce věřit, že vůbec proběhl alespoň náznak zvukového mixu. Zvuková stopa zní přímo překlopeně z natáčení, bez jakýchkoliv postprodukčních úprav. Šustění papírem je hlasitější než dialog, replikám v mnoha případech není přes šum či otravnou hudbu rozumět, při pohybech herců často slyšíme tření portů o oblečení. Vedle zvuku jako z konzervy v některých záběrech zarazí třesoucí se stativ a především neexistující color grading, kdy uprostřed jednoho záběru přebliknou zcela odlišné barvy, respektive surová a nenabarvená data. Do obrazů se promítá nulový cit pro kompozici, neschopnost základně nasvítit scénu i nesmyslná volba rozzáběrování. O obrazové či výtvarné výáznamotvornosti nemůže být řeč. Takto okatá nedotaženost a nepozornost u elementárních technických prvků je čistým amatérismem.
Společně sami je totiž jakousi vlajkovou lodí kurzů a táborů pořádaných agenturou Ambrozia. Je jistě záslužné a potřebné, že inspiruje mladé lidi k tvorbě. Její vedení a lektoři, kteří na filmu spolupracovali, však evidentně postrádají jakoukoli soudnost a kompetenci. Natočit ambiciózní snímek do kin, navíc naprosto neuzpůsobený schopnostem štábu, nemohl skončit jinak, než absolutní estetickou katastrofou. V jejím centru stojí tři krkolomně propletené příběhy, údajně na základě skutečných událostí, což je ve své podstatě naprosto irelevantní, neb filmu chybí jakýkoli nádech autenticity či schopnost reflektovat palčivé společenské problémy. První příběh na příkladu středoškolské studentky tematizuje úskalí porno průmyslu a naťukává svět OnlyFans, druhý sleduje trojici výtečníků, kteří se ve snaze studovat medicínu oddávají až chronické závislosti na pitvách, třetí pak ukazuje složitost partnerského vztahu, kdy má každá polovička dítě z předchozího vztahu.
Vše spojuje linie nového a zneuznaného učitele, jenž se z práce v soukromém gymnáziu po osobní zradě a bolesti přesouvá učit zpět do rodného města. Příběhy jsou nesmyslně oddělené explicitními titulky, kdy nám každý oznamuje začátek toho nového, jednotlivé osudy se však do těch dalších přelévají, případně nepochopitelně vyšumí. Rádoby povídkový formát ničím nepřispívá a dočkáváme se pofidérního patvaru, který jen těžce kriticky a analyticky reflektovat, když mu chybí alespoń špetka dramaturgie či konstruktivního přemýšlení. Vše je dělané na efekt, bez výstavby, bez logiky, bez citu pro filmovou řeč. Těžko si představit, že scénář mohl projít vícero verzemi a úpravami.
Jeho sledování navíc ani nepřináší exploatačně zábavný a ve své podstatě bizarně sebemrskačským způsobem vtahující zážítek, jakým jsou například první Bastardi, kde žasnete nad absolutní fušeřinou, sebevážností a řemeslně naivním absurdnem. Společně sami je jen bolestivě otravné. Pointa neexistuje. To nám tvůrci opravdu chtěli říct, že svět občas stojí za nic? A potřebovali na to 90 minut v kině? Tvar je spíš lacinou trikařinou s “šokujícími” a samoúčelnými odhaleními, než skutečným filmem. Jde o ulepené pásmo, které má asi nalákat tiktokovou cílovku? Ono se vlastně jen velmi obtížně lze dopátrat, komu má být dílo určeno. Více frustrující jsou jen rádoby filmově vypadající zpomalené záběry, kterých je zde neúnosný přehršel.
Na prvním místě stojí excesivní situace, u kterých si tvůrci pravděpodobně říkali, jak “husté” budou. Vratkavá konstrukce se totiž odvíjí jen čistě od toho, co někomu zřejmě přišlo jako dobrý nápad, aniž by se zamyslel nad elementárními věcmi, jako je například motivace postav, základní rytmus filmu či semknuté vyprávění. Společně sami zkrátka nemají žádný koncept. Snímek určitě vznikl z nadšení a radosti. To však není omluva pro to, že se do oficiální distribuce dostal podvyživený a nesmyslný produkt, který se v záblescích možná snažil reflektovat dysfunkčnost školního systému či lidskou zlost. Jistě, do tvůrců nemá smysl kopat. Nezbývá než doufat, že na příštích agenturou pořádaných lekcích, bude Společně sami sloužit jako příklad toho, jak se filmy opravdu nemají a především nedají dělat.
Hodnocení: 5 %
Režie: Gabriela Sittová
Scénář: Kateřina Hyršlová, Nikola Krejčová, Gabriela Sittová
Hrají: Natálie Grossová, Jakub Moulis, Štěpán Tuček, Jindřich Žampa, Ladislav Ondřej, Markéta Hrubešová, Zlata Adamovská, Miroslav Šimůnek, Alexandra Bucki
Česká premiéra: 16. května 2024
Distributor: Bioscop
19. prosince 2024 15:10
Válka na Ukrajině se může změnit. Severokorejci mohou bojiště přiblížit dobám druhé světové
Související
RECENZE: Životopisný Aznavour v rytmu šansonu zachycuje prchavost života
RECENZE: Dokument Hudba Johna Williamse staví legendárnímu skladateli oslavný pomníček
recenze , Společně sami (film) , filmy , Zlata Adamovská
Aktuálně se děje
Aktualizováno před 6 hodinami
OBRAZEM: Česko si připomnělo oběti tragédie na FF UK. Naší společností otřásla, říká Fiala
včera
Kate a William dojali Brity vánoční pohlednicí. Zachycuje klíčový moment tohoto roku
včera
Česká hymna poprvé zazněla před 190 lety. V Tylově Fidlovačce
včera
Policii znepokojuje, co se děje na D1 před Brnem. Ukázala záběry nebezpečných nehod
včera
Nobelova cena pro Trumpa? Při splnění jednoho předpokladu může být kandidátem
včera
Zlatý měsíc českých dálnic završen. Otevřelo se 28 nových kilometrů na D3
včera
Pavel kondoloval Steinmeierovi. Připomněl tragickou střelbu na FF UK
včera
Fico tvrdí, že mu Zelenskyj nabídl půlmiliardu eur za souhlas s Ukrajinou v NATO
včera
Z mírumilovného trhu se stalo místo hrůzného činu. Scholz promluvil v Magdeburgu
včera
Vymyslel si muže se zbraní a zaměstnal policii. Hrozí mu tři roky vězení
včera
Počasí do Vánoc. Meteorologové slibují až 40 centimetrů nového sněhu
včera
Volby by jasně vyhrálo hnutí ANO. Poslance by měli komunisté či Motoristé
včera
Němci zjišťují pravdu o útočníkovi z Magdeburgu. Tíhl k AfD a kritizoval islám
včera
V Česku bezprostřední riziko nehrozí, říká Rakušan po útoku na trzích v Německu
včera
Zimní počasí je zpět. Do Česka se o víkendu vrátí sníh
Aktualizováno 20. prosince 2024 22:35
Mimořádná zpráva Teroristický útok v Magdeburgu: Do davu lidí najelo auto, 2 mrtví a až 80 zraněných. Incident zachytila kamera
20. prosince 2024 22:32
Přesně osm let po berlínském masakru. Magdeburg je vyvrcholením dlouhodobých hrozeb v Německu
20. prosince 2024 21:43
Prezident Pavel telefonicky hovořil se Zelenským
20. prosince 2024 20:03
Deset zemí EU včetně Česka předložilo návrh nových sankcí proti Rusku
20. prosince 2024 18:39
Milník v boji se smrtící infekcí: WHO ohlásila konec epidemie marburského viru
Konec epidemie marburského viru ve Rwandě, jak oznámila Světová zdravotnická organizace (WHO) a rwandská vláda, představuje důležitý milník v boji proti této smrtící infekci.
Zdroj: Libor Novák