Praha - Vinaři v České republice produkují stále více růžového vína, produkce moravských a českých růžových vín tak během čtyř let narostla více než trojnásobně. Vyplývá to ze statistik Svazu vinařů ČR o spotřebě modrých hroznů, které svaz zveřejnil ve čtvrtek.
Zatímco v roce 2006 se na výrobu růžových vín využilo asi šest procent modrých hroznů, v roce 2010 to bylo už 20 procent. Moravská a česká růžová vína tak jsou hitem posledních několika let.
Podíl na tom, že jejich produkce rok od roku stoupá, má také Vinařský fond ČR, který před třemi lety zavedl značku Růžové.cz. Jejím prostřednictvím následně zahájil masivní podporu tuzemských rosé. "Česká republika má skvělou geografickou polohu, díky které můžeme produkovat špičkové rosé. Naši vinaři jsou navíc velmi šikovní a dotahují evropskou špičku. Proto jsme se rozhodli podpořit výrobu růžových vín u nás a jsem nesmírně rád, že nyní mohu říci – daří se nám. Moravské a české rosé je rok od roku populárnější, jeho spotřeba se zvyšuje a co je nesmírně důležité, také kvalita našich růžových vín je na velmi dobré úrovni," prohlásil ředitel Vinařského fondu ČR Jaroslav Machovec.
V České republice tak podle člena Rady Vinařského fondu ČR Jiřího Horta už prakticky není vinařství, které by růžové víno nevyrábělo. "Zájem o rosé roste. Pro moravské i české vinaře se tak růžové víno stává stále zajímavějším obchodním artiklem," poznamenal Hort.
V propagaci moravských a českých růžových vín chce Vinařský fond ČR pokračovat. Proto i letos proběhne v České republice kampaň na podporu tuzemských rosé. Zacílena bude především na veřejnost, aby se poptávka po rosé v České republice nadále zvyšovala. "Růžová vína jsou ideálním lehkým nápojem pro teplé jarní a letní měsíce. Proto je budeme propagovat právě v tomto období. Kampaň začne v květnu Svátkem růžových vín a potrvá až do srpna," upřesnil Machovec.
Projekt Růžové.cz, vytvořený pro specifickou podporu tohoto druhu vína, odstartoval na jaře roku 2009 pod záštitou Vinařského fondu ČR. Samotná značka Růžové.cz je nedílnou součástí propagace domácího vinařství a je zastřešena národní značkou "Vína z Moravy, vína z Čech". Nositeli této značky proto mohou být pouze vína z tuzemské produkce.
Růžové víno neboli rosé se nejčastěji vyrábí z odrůd modrých hroznů metodou krátkého naležení rozemletých hroznů (rmutu). V České republice se nejvíce používají hrozny odrůd Frankovka, Svatovavřinecké, Zweigeltrebe nebo Cabernet Sauvignon. Růžové víno není určeno k archivování. Mělo by se pít mladé, dokud má svěží ovocnou chuť a vůni. Nejlépe do jednoho až dvou let od sklizně. Růžová vína se chlubí celou škálou barevných odstínů – od sladce malinových tónů, přes jemně lososové a pomerančové až po temně cibulové nebo dokonce téměř fialové odstíny. Záleží na zvolené odrůdě hroznů a technologii jejich zpracování.
Související
Vinaři vyúčtovali ztráty. Mráz způsobil škody za více než dvě miliardy
Víno v minulosti sloužilo jako lék a využívalo se v kuchyni
Aktuálně se děje
před 43 minutami
Zimní počasí se nevrátí ani v předvánočním týdnu, naznačuje předpověď
před 1 hodinou
Česká firma představila světu stealth dron Nightray a moderní střelu. Až Narwhal zasáhne Rusko, půjde do výroby
před 1 hodinou
Nekvalitní mír může znamenat ruské tanky u hranic se Slovenskem. Ukrajina nevydrží každý Trumpův rozmar
před 2 hodinami
Sarkozy strávil ve vězení jen 20 dní. Venku není ani tři týdny a už o tom napsal knihu
před 3 hodinami
Nebudeme na to sami. NATO i Američané popřeli zprávu, že USA od roku 2027 nebudou bránit Evropu
před 4 hodinami
Válka zasáhne každý domov a zničí každou firmu. Dochází nám čas, jsme dalším cílem Ruska, prohlásil Rutte
před 4 hodinami
První evropský stát vrací úder. Po zveřejnění Trumpovy výbušné bezpečnostní strategie označil USA za hrozbu
před 5 hodinami
Otázka, kterou si klade celý svět: Proč Trump nechal zabavit ropný tanker?
před 6 hodinami
Machadová se po roce skrývání objevila v Oslu. Venezuela bude svobodná, slibuje
před 7 hodinami
Týden do klíčového jednání o půjčce Ukrajině: EU hrozí, že Belgii odstaví jako Maďarsko
před 8 hodinami
Zelenskyj dnes uspořádá hovor s třiceti evropskými lídry. Trump hovoří o ztrátě času
před 9 hodinami
VIDEO: Na zabavení tankeru se podílela i FBI. Týdny skrýval svou polohu, jeho ropu si USA nechají
před 9 hodinami
Zelenskyj poslal do Bílého domu odpověď na mírový plán. Trump by mohl o víkendu přiletět do Evropy
před 11 hodinami
Počasí bude příští týden opět připomínat zimu. Teploty klesnou až k nule
včera
Ikonický kamion Coca-Cola odstartoval letošní turné po republice
včera
Tlak na Madura eskaluje. Americké síly zadržely u Venezuely "největší" ropný tanker, oznámil Trump
včera
Babiše čekají nelehké čtyři roky. Česko se musí připravit na krušné časy
včera
Island se připojuje k bojkotu Eurovize kvůli účasti Izraele
včera
Éra bezpečnostních záruk skončila. Evropa řeší, jak přežít bez pomoci USA
včera
Rostoucí ceny online reklamy nutí malé podniky hledat alternativy. Tisk plakátů se vrací do hry
Online reklama výrazně zdražuje a malé firmy stojí před otázkou, jak zůstat vidět, aniž by jejich marketingový rozpočet praskal ve švech. Stále častěji proto zvažují návrat k tradičním a finančně stabilním formám propagace, mezi které patří i tisk plakátů. Ten nabízí lokální dosah, jednorázové náklady a dlouhodobou viditelnost – vlastnosti, které jsou v současné ekonomické situaci stále cennější.
Zdroj: Komerční článek