Čínská CITIC získala majoritní podíl v Soukupově agentuře Médea

Čínská finanční skupina CITIC získala majoritní podíl 57 procent v jedné z největších tuzemských mediálních agentur Médea. Původně minoritní třicetiprocentní vlastník využil svou opci, a v agentuře tak má prostřednictvím své společnosti Rainbow Wisdom Investment více procent než její druhý majitel Jaromír Soukup.

Přidejte svůj názor 5 komentářů

Jaromír Soukup
doporučujeme

Jaromír Soukup dál drží většinu ve společnosti Empresa Media, která provozuje Televizi Barrandov nebo vydává časopisy Týden či Sedmička. Uvedl to server Hlídací pes.

Čínskému státnímu koncernu se tak podle serveru otevírá cesta k vlivu na většinu tuzemských médií. Ta jsou často závislá na příjmech z inzerce, kterou u nich zadává právě Médea. Tato mediální agentura podle serveru obhospodařuje reklamní rozpočty na úrovni tří miliard korun ročně.

Hlavními strůjci obchodu jsou podle Hlídacího psa bývalý ministr obrany a volební manažer ČSSD Jaroslav Tvrdík a poradce prezidenta Miloše Zemana Martin Nejedlý. "Nejedlý a spol. se dlouhodobě snažili o ovládnutí agentury Médea, která dotuje chod prodělečné televize," uvedl před týdnem web Neovlivní.cz.

Společnost Rainbow Wisdom Investment získala loni na podzim nepravomocné svolení antimonopolního úřadu nutné k tomu, aby se mohla podílet na kontrole firem Empresa Media a Médea. Rainbow Wisdom Investment, kterou založila čínská státní skupina CITIC pro působení v Česku, získala podíly v obou společnostech loni v červnu, kdy přebírala aktiva holdingu CEFC China. V Empresa Media získala 49 procent, v marketingové Médea Group 30 procent.

Podle hlavního ekonoma Czech Fund Lukáše Kovandy získává v nebývalé míře od roku 1993 na tuzemské mediální scéně vliv většinově státní subjekt. "Koncern CITIC je totiž v majetku čínského ministerstva financí. Média typu České televize nebo Českého rozhlasu mají veřejnoprávní, nikoli státní status. Jedná se tak vlastně o novou situaci. Lze předpokládat, že v podstatné části tuzemské mediální scény zesílí vliv Číny a míra prosazování jejích zájmů," řekl ČTK.

Změna vlastnických poměrů může podle mediálního experta Jana Potůčka znamenat vážný problém pro TV Barrandov a další tituly Empresy, protože Soukup zisky z Médey svoje média dotoval.

Mediální dům Empresa Media patří podle webových stránek firmy mezi největší česká vydavatelství. Vydává například časopisy Týden, Sedmička či Interview a knihy. Na přelomu let 2012 a 2013 do skupiny přibyla televize Barrandov.

Mediální agentura Médea funguje jako zprostředkovatel při zadávání reklamy mezi firmami a médii. Soukup ji převzal koncem 90. let a vybudoval z ní jednoho z hlavních hráčů na českém trhu.

Inzerce v tisku se podle údajů Nielsen Admosphere pohybuje kolem 20 miliard korun ročně, objem reklamy v televizi loni přesáhl 57 miliard, na internetu zadavatelé za inzerci vydali 34 miliard korun.

Loading...
Vstupte do diskuze (5)
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Prodej aut klesl do konce května o 30 procent

03.06.2020 14:36 Prodej nových osobních aut za pět měsíců klesl meziročně o 30,3 procenta na 74.258 vozů. V květnu…

Česko digitální daň zruší po vytvoření nadnárodního řešení

03.06.2020 14:29 Aktualizováno V případě, že bude v souvislosti s digitální daní dosaženo řešení na úrovni Organizace pro…

Způsob dostavby Dukovan může ovlivnit stav veřejných financí

03.06.2020 12:52 Způsob financování výstavby dalších bloků jaderné elektrárny Dukovany může do budoucna ovlivnit…

Smartwings nyní ztrácí měsíčně zhruba 100 milionů

03.06.2020 09:45 Letecká skupina Smartwings nyní kvůli opatřením proti šíření koronaviru ztrácí měsíčně zhruba 100…

Související:

Právě se děje

Další zprávy