Spotřebitelé v Evropské unii mohou žalovat Volkswagen u soudu ve své zemi, pokud si zde koupili auto s nainstalovaným softwarem, který sloužil k manipulaci s emisemi. Rozhodl o tom dnes Soudní dvůr Evropské unie. Rozsudek znamená, že německý výrobce automobilů by mohl čelit množství žalob od spotřebitelů po celé unii.
Soudní dvůr EU se případem zabýval na popud rakouského soudu. Ten obdržel žalobu od rakouského sdružení spotřebitelů VKI zastupujícího 574 majitelů vozů s nelegálním softwarem. Rakouská strana chtěla vědět, zda případ spadá do její jurisdikce, protože Volkswagen, který sídlí v Německu, příslušnost rakouských soudů zpochybnil.
#ECJ: A motor vehicle manufacturer whose unlawfully manipulated vehicles are resold in other Member States may be sued in the courts of those States #Dieselgatehttps://t.co/ATb3CgbPxg
— EU Court of Justice (@EUCourtPress) July 9, 2020
Podle nařízení o soudní příslušnosti by obecně měla být žaloba podána v místě, kde má žalovaný sídlo. Nicméně ve věcech týkajících se deliktní odpovědnosti je také možnost podniknout kroky v místě, kde se škoda projevila. V tomto případě se škoda projevila až po koupi vozidla, protože to bylo koupeno za cenu vyšší, než byla kvůli instalovanému softwaru jeho skutečná hodnota.
Přestože Volkswagen jako žalovaná strana sídlí v Německu, může být podle rozhodnutí žalován i v jiném státě EU, ve kterém si zákazníci jeho vůz s nelegálním softwarem koupili. Volkswagenu tak hrozí záplava žalob od unijních spotřebitelů. Německý koncern na žádost agentury Reuters o komentář zatím nereagoval.
Volkswagen v září 2015 v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že do milionů naftových aut po celém světě nainstaloval software, který umožňoval manipulovat s testy emisí. Auta díky tomu při kontrolách produkovala výrazně méně emisí než při běžné jízdě. Náklady na pokuty, svolávací akce a na vyrovnání v civilních sporech po celém světě už Volkswagen přišly na více než 33 miliard dolarů (zhruba 776 miliard Kč).
Ve Spojených státech zaplatil Volkswagen majitelům vozů, jednotlivým státům, regulačním orgánům pro otázky životního prostředí a prodejcům aut odškodné 25 miliard dolarů a nabídl, že vykoupí 500.000 dotčených vozů. Automobilka také jedná o urovnání hromadné žaloby v Německu.
Volkswagen odmítl v ČR mimosoudní vyrovnání v dieselgate
Volkswagen tento týden odmítl jednání o mimosoudním vyrovnání s českými klienty, které v kauze dieselgate zastupuje firma Safe Diesel. Soudní spor o odškodnění tak bude pokračovat. Safe Diesel to dnes uvedla v tiskové zprávě. Volkswagen ČTK sdělil, že nadále zastává názor, že zákazníkům nevznikla žádná škoda.
Safe Diesel zastupuje ve sporu s koncernem Volkswagen více než 6800 majitelů koncernových vozů, které byly vybavené softwarem na obcházení homologačního měření emisí. Pro každého z nich nárokuje odškodné 220.000 Kč. Celková vymáhaná částka tedy dosahuje 1,5 miliardy Kč.
"Prosíme o pochopení, že nebudeme komentovat probíhající soudní řízení. Nadále zastáváme názor, že zákazníkům nevznikla a nevzniká žádná škoda," uvedl mediální zástupce VW v ČR Jan Klíma.
Návrh na smír podle Františka Honsy z advokátní kanceláře BBH, která poškozené klienty v kauze zastupuje, vycházel z odškodnění 260.000 německých vlastníků vozidel koncernem Volkswagen a z nedávného rozhodnutí nejvyššího německého soudu v Karlsruhe, který uznal nárok na odškodnění majitele dotčeného vozu. "V případě, že by vedení Volkswagenu na náš návrh mimosoudního řešení kauzy přistoupilo, byli jsme připraveni žalobu stáhnout," uvedl Honsa.
V návrhu Safe Diesel dále zmínil, že Volkswagen nejednotným postupem při odškodňování zvýhodňuje některé spotřebitele před jinými, čímž mohou být porušeny české i unijní zákony a může docházet k diskriminaci na základě státní příslušnosti. Volkswagen začal uzavírat dohody o odškodnění za emisní kauzu i za hranicemi Německa, například v Rakousku. Nároky zákazníků dotčených emisní kauzou nejsou podle firmy promlčené.
Související
Volkswagen je nejprodávanějším automobilem v EU, následují Toyota a Renault
Odvolací soud odmítl žalobu kvůli aféře dieselgate
volkswagen , dieselgate , Soudní dvůr EU , EU (Evropská unie)
Aktuálně se děje
před 12 minutami
Putin zvažuje příměří během olympijských her v Paříži
před 47 minutami
Peskov: Jediný způsob, jak ochránit ruské území před ukrajinskými útoky, je vytvoření nárazníkové zóny
před 1 hodinou
Golos: Volby v Rusku byly největší podvod v dějinách země
před 1 hodinou
Matka nechala doma novorozenou dceru a odjela na dovolenou. Z vězení se už nepodívá
před 2 hodinami
Vražda v Klatovech: Policie obvinila ženu, její partner se na činu nepodílel
před 3 hodinami
Výhled počasí do půlky dubna. Trend z posledních dvou měsíců má pokračovat
včera
Týdenní výhled filmů: Coenovská road movie Panenky na útěku, návrat Monty Python i jeptiškovský horor
včera
Kyjev se může radovat. EU se dohodla na navýšení fondu EPF o pět miliard eur
včera
Putin slavil triumf s občany na Rudém náměstí. Hymnu zpíval i s poraženými
včera
Filmy o Putinově Rusku a jeho agresi u příležitosti prezidentských (ne)voleb
včera
Zuzana Čaputová v Praze uctila památku obětí tragické střelby na FF UK
včera
Policista, který v opilosti napadl v Praze dívku, má skončit ve službě
včera
Černý kašel má první letošní oběť v Česku, potvrzují statistiky SZÚ
včera
Sníh z českých hor nadále mizí. Tání bude pokračovat, uvedli meteorologové
včera
Česko jako postsovětský satelit? Americký deník upravil titulek článku o munici pro Ukrajinu
včera
Černého kašle nadále přibývá po stovkách případů. Experti mají jedno doporučení
včera
Exprezident Zeman zůstává v nemocnici. Není jasné, kdy bude z Motola propuštěn
včera
Danko odstoupil ze slovenské prezidentské volby. Podpořil jednoho z kandidátů
včera
Severokorejci opět provokují sousedy. Odpálili několik raket do moře
včera
Medvěd na Slovensku pronikl do ulic třicetitisícového města. Zranil několik lidí
Medvědi dělají na Slovensku v posledních dnech pořádný rozruch. Po tragickém incidentu v Demänovské Dolině zemřela jednatřicetiletá Běloruska, v neděli se pak šelma proháněla ulicemi třicetitisícového Liptovského Mikuláše. Pět lidí utrpělo zranění.
Zdroj: Jan Hrabě