RECENZE: Druhá série Sex education je skvělým průvodcem sexuálními úchylkami

Rozdílné sexuální preference jsou normální. Přesně to hlásá seriál z produkce Netflixu, jehož hlavní premisou je objevování vlastní sexuality u teenagerů. Sexuální výchova velmi podařeně představuje různé sexuální deviace a odhaluje fakt, že je to něco zcela přirozeného. Odlišné projevy sexuality jsou stejně běžné, jako odlišnost lidí mezi sebou.

Netflix je v současné době největší továrna na originální tvorbu, v níž převažují zejména seriály. Do jejich produkce směřuje spousta peněz, a tak není divu, že se poměrně často v katalogu této streamovací služby objeví něco zajímavého. Sexuální výchova je jedním z těchto malých klenotů, který během prvního měsíce od premiéry vidělo 40 miliónů diváků, díky čemuž byl seriál prodloužen.

Otis (Asa Butterfield) provozuje „sexuální poradnu“ na střední škole, v níž svým spolužákům radí s jejich intimními problémy. Inspiraci čerpá u své matky sexuoložky, se kterou má velmi problematický vztah. Schůzky mu domlouvá jeho kamarádka Maeve (Emma Mackey), jež tajně miluje, ale bojí se jí to prozradit. Tandem Otis a Maeve táhne celou první sezónu a jde jim to náramně.

V první sérii byla postava Otisovy matky Jean (Gillian Anderson) trochu upozaděná, ale v druhé řadě se stala důležitější pro celkový vývoj děje. Především nastávají problémy, když se Otis dá dohromady s Olou (Patricia Allison) a Jean si začne románek s jejím otcem Jakobem (Mikael Persbrandt). Nezvyklá situace musí logicky vyústit do konfliktu Otise s Jean, protože jejich vztah je již dost napjatý sám o sobě.

Casting seriálu je znamenitý a všichni herci zvládají svou práci na výbornou. Gillan Anderson je prostě skvělá. A velmi dobře funguje také dynamika vztahu mezi Otisem a nejlepším kamarádem Ericem (Ncuti Gatwa), který v závěru první sezóny odhodí ostych a zcela otevřeně přizná svou homosexualitu. Za svou odvahu si nakonec vyslouží uznání svého okolí.

Kdybychom měli porovnat obě řady seriálu, tak první sezóna je přímočařejší a srší nápady, zatímco druhá sezóna tyto nápady rozvíjí a nepřináší nic moc nového. Naopak ji trochu trápí rozložení děje do více linií, které ve výsledku působí lehce nataženým dojmem a ubírají seriálu drive. Zkrátka příprava na další řadu, která se očekává, ale oficiálně nebyla potvrzena. Ovšem tvůrce seriálu Laurie Nunn již prozradila, že pracuje na scénáři třetí řady.

Vizuálně seriál vypadá jako by vypadnul z osmdesátých let, ale moderní technologie ukazují, že se jedná pouze o výraznou stylizaci. Ta zcela bez skrupulí hraje na retro struna a dobře se jí daří držet správný takt. Barevný svět britského maloměsta vypadá hezky a scény, které především ve škole kladou značný důraz na geometrii, občas připomínají rannou práci Wese Andersona. K tomu napomáhá také pastelová paleta barev, s niž seriál pracuje.

K Sexuální výchově se musíte propracovat. Někdo se možná chytne ihned, ale určitě to není pravidlem. Je potřeba si zvyknout na poněkud přeexponované postavy, které zastupují archetypy, a právě tyto vlastnosti jsou vytažené na povrch. V některých pasážích se tak může stát, že Vás nějaký charakter bude doslova iritovat, ale nakonec se to vsákne. Pokud Sexuální výchově dovolíte, aby si k Vám našla cestu, budete nakonec spokojeni.

Celkové hodnocení: 75 % / 80 %

Sex education (2020 – 2. sezóna / 2019 – 1. sezóna)

Hrají: Asa Butterfield, Emma Mackey, Gillian Anderson, Ncuti Gatwa, Kedar Williams-Stirling, Aimee Lou Wood, Connor Swindells, Patricia Allison, Tanya Reynolds, Mikael Persbrandt, Chaneil Kular, Alistair Petrie, Mimi Keene, Simone Ashley a další.

Tvůrce: Laurie Nunn

Režie: Ben Taylor, Kate Herron, Sophie Goodhart, Alice Seabright

Scénář: Sophie Goodhart, Laurie Nunn, Freddy Syborn, Laura Nunn a další.