RECENZE: Francouzská depeše hraje vícerozměrnou hru s divákem i prostorem

Režisér a scenárista Wes Anderson je známý svým dvourozměrným pojetí prostoru a častým používáním symetrie. V novém snímku zasazuje do svého charakteristického plánu trojici povídek, v nichž vynikají odlišné narativní postupy a různé přístupy k vlastním pravidlům prostoru, formy i času.

Povídkový snímek, celým jménem Francouzská depeše Liberty, Kansas Evening Sun, je poctou magazínu The New Yorker, jeho spoluzakladateli Haroldu Rossovi a přispěvateli Josephu Mitchellovi. Prvně jmenovaným byla inspirována postava Arthura Howitzera Jr. (Bill Murray), zatímco na základě druhého byl založen charakter Herbsaintze Sazerace (Owen Wilson). Obě figury jsou však vedlejšími postavami a prim hrají redaktoři magazínu Francouzská depeše, respektive jejich příspěvky do časopisu.

Těžiště snímku totiž leží na trojici hlavních příběhů posledního vydání fiktivního magazínu. První vypráví příběh napůl šíleného vraha a umělce Mosese Rosenthalera. Druhá povídka se zase věnuje studentským nepokojům ve Francii a třetí se zabývá zvláštnostmi stravování na policejním komisařství, ale následně je přetavena v popis jedné policejní akce.

Každá z povídek využívá odlišné výpravné postupy a jak je Andersonovým dobrým zvykem, hodně se pracuje s rámováním prostoru. První povídka je divácky nejpřívětivější, neboť je poměrně přímočará. Druhá povídka zase pracuje se spoustou metafor a dotýká se i filozofických úvah, které ji činí velmi náročnou. Divák je nucen sledovat nejen děj, ale je vybízen k zamyšlení nad mnohými tématy, které jej v určitých pasážích doslova zahlcují. Třetí povídka je zase specifická formou, která se místy přelévá z hraného snímku do animovaného, aby se zase později dostala zpět. Všechny tyto variace fungují ze dvou důvodů. Jednak je snímek koncipován jako povídkový, což mu umožňuje beztrestně variovat různé postupy, a dále se tváří jako vizualizace příspěvků magazínu, jejichž autoři jsou rozdílní, a tedy zákonitě jsou rozdílně uchopeny i příběhy.

Francouzskou depeši je možné sledovat také jako autorské cvičení v rámci normativně nastavených pravidel prostoru, jakým způsobem je možné nastolený rámec ohýbat ve prospěch rozdílných způsobů vyprávění. Anderson hraje s divákem neutuchající hru, během níž se probíhá dialektická výměna role vypravěče mezi autorem článku a skutečností.

Anderson tak jednak vzdává hold redaktorům píšící příběhy lidí, ale zároveň ukazuje, že ve velké míře se ztrácí skutečnost a je nahrazena interpretací autora, jež vytváří jakýsi mýtus osobnosti, jenž se nutně nemusí shodovat s realitou.

Snímek je velmi precizně stylizovaný a pracuje s typickým dvourozměrným plánem, do něhož občas zasahuje trojrozměrná perspektiva. Ve většině případů se však jedná o opodstatněnou změnu pohledu, která je motivována záměrem vypravěče. Barvám opět dominuje pastelová paleta, které místy kontrastuje černobílá forma. Anderson ve snímku obecně hodně experimentuje nejen s barevnou škálou, ale i s formáty, a kromě širokoúhlého dojde i na postarší čtyři ku třem.

Francouzská depeše Liberty, Kansas Evening Sun je snímek, na který se musíte naladit. Pokud jste fanoušky autorovy tvorby, je to o něco snazší, ale tentokrát nestačí, že se necháte uhranout vizuální formou. Ta je v tomto případě mnohem více rámcem a dobrovolně zvolenou limitací, do níž je vetknuto mnoho myšlenek a komentářů. Pokud se zvládnete naladit, budete z kina odcházet s připitomělým úsměvem, kterého se po zbytek dne nezbavíte, protože Andersonova poslední konstelace je zatraceně zábavná. V kině rovněž vyniká propracovaná vizuální stylizace, takže neváhejte a vyrazte ke stříbrným plátnům, tohle je jeden ze snímků, který doslova vybízí k opětovnému shlédnutí.

Celkové hodnocení: 90 %

The French Dispatch of the Liberty, Kansas Evening Sun (2021)

Hrají: Tilda Swinton, Frances McDormand, Bill Murray, Jeffrey Wright, Adrien Brody, Benicio Del Toro, Owen Wilson, Léa Seydoux, Timothée Chalamet, Lyna Khoudri, Steve Park, Mathieu Amalric, Liev Schreiber, Elisabeth Moss, Edward Norton, Willem Dafoe, Lois Smith, Saoirse Ronan, Christoph Waltz a další.

Režie: Wes Anderson

Scénář: Wes Anderson

Kamera: Robert D. Yeoman

Hudba: Alexandre Desplat

USA / Německo / 108 min / komedie, drama, romantický, povídkový

Související

Papežův zákon

RECENZE: Papežův zákon o prohnilé církvi stojí i padá na velikášském akademismu

Poté, co byl u nás snímek Papežův zákon uveden v rámci nesoutěžní sekce karlovarského festivalu, se dostává i do široké distribuce. Italský film se noří do temné historie církve a skrze příběh na základě skutečných událostí reflektuje krutost lidské manipulace, společenskou rozštěpenost i individuální osudy na pozadí velkých dějin.
Iveta Bartošová

RECENZE: Málo mě znáš o Ivetě Bartošové pojednává kontextuálně a vyhýbá se laciné dojímavosti

Snad nikdo není s mašinérií bulváru spjatý tolik, jako zpěvačka Iveta Bartošová. Hvězda normalizačního popu, jejíž život byl po revoluci jako na houpačce. Spíš než s pěveckou kariérou si ji spojujeme s vyhořením, nenaplněnými sny a tragickým osudem. Dokumentární minisérie Málo mě znáš se k médií nesčetněkrát omílanému příběhu vrací jinak. Kriticky, empaticky, bez bulvárnosti i sentimentu.

Více souvisejících

recenze filmy Kina filmy "Francouzská depeše Liberty, Kansas Evening Sun" Wes Anderson (režisér) Tilda Swinton (herečka) Bill Murray Benicio Del Toro Willem Dafoe (herec) Falcon (filmová distribuční společnost) komedie drama

Aktuálně se děje

před 3 minutami

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

Tanky ABRAMS, ilustrační fotografie

Ukrajina stáhla z bojiště americké Abramsy

Ukrajina dočasně stáhla z bojiště americké tanky Abrams M1A1. Ukázaly se jako zranitelné při útocích ruskými drony, uvedla agentura AP s odvoláním na zdroje v americké armádě.

před 6 hodinami

včera

Film Rivalové

RECENZE: Rivalové rozehrávají drama milostného trojúhelníku na tenisovém kurtu

Česká kina pohostí rozhodující tenisový zápas, který v závěru není ani tak důležitý ze sportovního hlediska, jako z toho osobního. Stojí proti sobě dva muži, jejichž mladistvé přátelství skrečovala společná láska k jedné ženě. Rivalové v melodramatických konturách konstruují milostný trojúhelník, jehož exekuce je jedna z těch nejlepších za poslední dobu. 

včera

Harvey Weinstein

Odvolací soud zrušil odsuzující verdikt nad Weinsteinem

Nejvyšší soud amerického státu New York ve čtvrtek zrušil rozsudek nad hollywoodským producentem Harveym Weinsteinem z roku 2020, ve kterém byl uznán vinným ze sexuálních trestných činů. Nařídil zároveň nový proces v případě.

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Převáží zbraně mezi Ruskem a KLDR. Loď, na kterou USA uvalily sankce, kotví v čínském přístavu

Čína umožňuje ve svém přístavu kotvit ruské nákladní lodi, na kterou USA uvalily sankce a která zřejmě převáží do Ruska zbraně ze Severní Koreje. Uvedla to agentura Reuters.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy