Distribuční kino nabídka přináší do Česka nepříliš rozšířený fenomén amerického wrestlingu. Včele s hvězdným obsazením Zaca Efrona, Jeremy Allena Wrighta či Lily James konstruujíambivalentní svět pro někoho těžko pochopitelného sportu, který má blíž k performativnímuumění. V centru kromě wrestlingu stojí křehkost maskulinity a melodrama rodinného odkazu.
Černobílý obraz, ostře pálivé světlo a tryskající pot uvnitř zápasnického ringu, připomínající kultovní scénu ze Scorseseho Zuřícího býka. Nejde však o box, ale o wrestling nabírající na divácké popularitě. Zápasník neúprosně buší do svého oponenta, plně oddávající se boji, po jehož výhře se venku setkává s rodinou u nově koupeného auta. Jde o Fritze Von Ericha, jehož houževnatost a závislost na zápasení přenesl i na jeho čtyři syny, které o několik let později již v roli mentora a majitele jedné z wrestlingových organizací trénuje, aby dosáhli na nejprestižnější titul mistra světa, jenž mu jakožto zápasníkovi vždy unikal. To je výchozí bod filmu režiséra Seana Durkina, jenž se doposud soustředil především na komorní vztahová dramata.
Železní bratři na základě skutečných událostí zpracovávají osudy jedné z nejslavnějších wrestlingových rodin, která se i kvůli prokletí, kdy bratři za tragických okolností umírali, stala až mytickým synonymem wrestlingového průmyslu. Ten u nás nemá zdaleka takové kořeny, jako v USA či v Japonsku. Z naší kulturní pozice můžeme jen těžko pochopit, co všechno pro americkou společnost wrestling znamená a jak moc je pevně spjatý s její národní identitou. Wrestling je uměleckou performancí, jež vypráví příběh takřka v reálném čase. Zákulisí buduje obraz wrestlingových hvězd, jejich vztah, přátelství a především rivalitu, čímž pohlcuje divácké masy. To vše v obalu náročných zápasnických kusů, jejichž pečlivá připravenost, nebezpečnost a spektakulární povaha spolehlivě vyvažují, že jde ve skutečnosti o naskriptovanou show.
Nový film pod hlavičkou společnosti A24 pak v mnoha ohledech přiživuje tajemství wrestlingového zákulisí a využívá spíše tropů klasického sportovního žánru. Ačkoli vidíme situace, kdy se zápasníci domlouvají na konkrétním průběhu souboje či Fritze operujícího ve stínech sportovní politiky, nikdy se skutečně nedovíme, kdo o výherci rozhoduje, jaké jsou na ně požadavky a jak se tvoří souvislý narativ celé show. Místo toho tvůrci vykreslují rivalitu organicky, postavy dosahují úspěchu díky tvrdé dřině a píli, což podtrhují typické tréninkové montáže, a konstruují svět, kde jsou zápasníci pro výhru ochotni udělat vše. Průmyslové machinace drží v oblaku tajemna, stejně jako organizátoři wrestlingové ligy, a i přes fragmenty upomínající na to, že wrestling je fikční povahy, film veskrze pracuje s tím, jak wrestling známe z televize. Nabitý povrchními emocemi a záměrně melodramaticky stylizovaný.
Zatímco do zákulisí průmyslu nevidíme, soukromí rodiny Von Erichových tvoří jádro samotného filmu. Patriarchální rodina pod tvrdým vedením otce je naučená neplakat, hnacím motorem je pro ni úspěch a snaha přiblížit se iluzi velkého americké snu. Vyprávění podvratně staví na důležitosti rodiny a propletených vztazích. Hlavním motivem je dostání rodinnému odkazu. Dědictví, jež svým potomkům zanecháme. Ačkoli protagonistou je Kevin v podání Zaca Efrona, tvůrci důmyslně pracují s perspektivami ostatních bratrů podle toho, kterému se zrovna nejvíce daří. Ten kdo je na vrcholu, dostává v tu chvíli na plátně největší prostor. Kevin tak v několika částech filmu zcela zmizí do pozadí. Otec Fritz své syny postupně hodnotí a podle toho, koho má zrovna nejraději, rozhoduje o tom, koho pro prestižní wrestlingové zápasy upřednostní.
Autoritářský otec se stává antagonistou. Jeho výchova postupně vede u synů k pocitu méněcennosti a jejich tragickým úmrtím a sebevraždám. Film zpracovává křehkost maskulinity, kdy se pod mohutným svalstvem a nehybnými tvářemi bratrů skrývá křehkost, která v nich od malička byla potlačována. Bratři jsou si navzájem láskyplnou oporou, zároveň se jim však do soukromého života promítají vštěpované vysoké ambice a subtilní nevraživost. Ačkoli se snímek hlásí k melodramatickým tendencím, velmi často v této oblasti balancuje na tenké hraně, kdy se takřka vyžívá v lítosti a truchlení exponuje příliš povrchně. Nejvíce napadnutelná je pak celková dramaturgie. Vyprávění je jasně rozdělené na dvě poloviny. První mapuje raketový vzestup rodiny ke slávě, druhá zase zákonitý strmý pád, lemovaný rodinným prokletím. V této části snímek působí až příliš repetetivně a nevyváženě.
Performativní povaha wrestlingu se promítá do prvoplánových a silně tlačených emocí a snímek čerpá i z mainstreamové americké kinematografie 80. a 90. let. To už se však tolik neprokresluje do vyprávění a celkové formy. Přestože sledujeme chronologický narativ, dočkáváme se kolikrát nepříliš zvládnutých skoků v čase, které spíš než jako úmyslné dějové výpustky působí rušivě a chaoticky. Stylisticky je film natočený současně a neimituje dobové postupy. Staví na dynamické střihové skladbě a pohyblivé kameře, která tendenčně zpomaluje v intimních momentech v domácnosti a momentech truchlení. Jde tak o pozoruhodný mix retra a aktuální filmové řeči, což může vytvářet paralelu k současnosti. Minulá generace mužů na té dnešní napáchala takové emocionální škody, že se s jejich následky vyrovnáváme dodnes. Obzvlášť v době, kdy sociálním sítím dominují seberozvojová videa a povrchní motivační řečníci, kteří na první místo staví profesní úspěch a potlačení emocí ve prospěch byznysu. To, co nás má vytvářet, je kariérní postup, vydělávání peněz a strojová osobnost.
Železní bratři jsou ve všech ohledech ambivalentním počinem, na nějž je pod nánosem wrestlingu, který u nás nemá takřka žádné kořeny, a nevyváženému melodramatickému pojetí těžší se skutečně napojit. Zároveň však podnětně pracují s fenomény a mýtem samotného průmyslu a stále vykreslují ztotožnitelný narativ rozporuplného rodinného pouta a tíhu vzepření se rodinnému odkazu, kdy je někdy lepší s bolestí vyšlapat vlastní cestu. Bratři totiž ten nejtěžší boj nesvádí uvnitř ringu, ale v tísnivém prostředí rodinného domu.
Hodnocení: 70 %
Režie: Sean Durkin
Scénář: Sean Durkin
Hrají: Zac Efron, Lily James, Harris Dickinson, Jeremy Allen White, Maura Tierney, Holt McCallany, Cazzey Louis Cereghino, Stanley Simons, Brady Pierce
Česká premiéra: 7. března 2024
Distributor: Aerofilms
20. listopadu 2024 18:30
RECENZE: Dekadentní Gladiátor II se ocitá mezi slastnou pokleslostí a nefunkčními emocemi
Související
RECENZE: Dekadentní Gladiátor II se ocitá mezi slastnou pokleslostí a nefunkčními emocemi
RECENZE: Ze striptérky princeznou? Anora je nekonvenční černou komedií
Aktuálně se děje
před 47 minutami
Kvůli ruskému útoku balistickou raketou se Kyjev sejde se zástupci NATO
před 1 hodinou
Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu
před 1 hodinou
BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí
před 1 hodinou
Využití balistické rakety neodpovídá průběhu války. Hrozba jadernou zbraní je přehnaná, říká pro EZ Robinson
před 1 hodinou
Hypersonická zbraň nové generace? Naše raketa dosahuje rychlosti Mach 10, prohlásil Putin
před 2 hodinami
Ruský útok na Ukrajině už se nelíbí ani Číně
před 3 hodinami
Vlak vykolejil v České Třebové. Provoz je omezen, spoje nabírají zpoždění
před 3 hodinami
Rusko informovalo USA o odpalu balistické rakety. Přesto svět vrhlo do nové éry
před 4 hodinami
Počasí pod vlivem Caetana. Česko čeká první výrazná sněhová situace
včera
Rodinný konflikt v Plzni skončil vraždou a pokusem o další. Případ není uzavřen
včera
ANO válcuje českou politiku i podle dalšího průzkumu. Sahá po vlastní většině
včera
Obrana proti balistickým střelám je extrémně obtížná. Rusko se snaží Západ zastrašit, říká Drmola
včera
Putin přiznal, že Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu. Válka se mění v globální konflikt, varoval
včera
Mír, ale za jakou cenu? Ukrajinci, kteří utekli ze země, promluvili
včera
Klimatická dohoda padla. Summit COP29 přinesl jen zklamání a hořkou pachuť
včera
Vadí vám Trump? Prodáme vám dům za dolar, vyzývá italská vesnice Američany
včera
Útok balistickou střelou na Ukrajině: Západ zpochybnil použití ICBM, internetem kolují nové záběry
včera
Svět řeší podivnou ruskou tiskovku. Neříkejte nic o útoku balistickou střelou, nařídil někdo Zacharovové
včera
Generální ředitel WHO skončil v nemocnici
včera
27 milionů obyvatel na místě, které je zabíjí. Jak se žije v nejznečištěnějším městě na světě?
V prvním specializovaném zdravotnickém zařízení v Dillí zaměřeném na onemocnění způsobená znečištěním ovzduší sedí 64letý Deepak Rajak a snaží se popadnout dech. Jeho astma se v posledních dnech výrazně zhoršilo a dcera jej přivedla na kliniku kvůli jeho rychle se zhoršujícímu zdravotnímu stavu.
Zdroj: Libor Novák