Distribuční kino nabídka přináší do Česka nepříliš rozšířený fenomén amerického wrestlingu. Včele s hvězdným obsazením Zaca Efrona, Jeremy Allena Wrighta či Lily James konstruujíambivalentní svět pro někoho těžko pochopitelného sportu, který má blíž k performativnímuumění. V centru kromě wrestlingu stojí křehkost maskulinity a melodrama rodinného odkazu.
Černobílý obraz, ostře pálivé světlo a tryskající pot uvnitř zápasnického ringu, připomínající kultovní scénu ze Scorseseho Zuřícího býka. Nejde však o box, ale o wrestling nabírající na divácké popularitě. Zápasník neúprosně buší do svého oponenta, plně oddávající se boji, po jehož výhře se venku setkává s rodinou u nově koupeného auta. Jde o Fritze Von Ericha, jehož houževnatost a závislost na zápasení přenesl i na jeho čtyři syny, které o několik let později již v roli mentora a majitele jedné z wrestlingových organizací trénuje, aby dosáhli na nejprestižnější titul mistra světa, jenž mu jakožto zápasníkovi vždy unikal. To je výchozí bod filmu režiséra Seana Durkina, jenž se doposud soustředil především na komorní vztahová dramata.
Železní bratři na základě skutečných událostí zpracovávají osudy jedné z nejslavnějších wrestlingových rodin, která se i kvůli prokletí, kdy bratři za tragických okolností umírali, stala až mytickým synonymem wrestlingového průmyslu. Ten u nás nemá zdaleka takové kořeny, jako v USA či v Japonsku. Z naší kulturní pozice můžeme jen těžko pochopit, co všechno pro americkou společnost wrestling znamená a jak moc je pevně spjatý s její národní identitou. Wrestling je uměleckou performancí, jež vypráví příběh takřka v reálném čase. Zákulisí buduje obraz wrestlingových hvězd, jejich vztah, přátelství a především rivalitu, čímž pohlcuje divácké masy. To vše v obalu náročných zápasnických kusů, jejichž pečlivá připravenost, nebezpečnost a spektakulární povaha spolehlivě vyvažují, že jde ve skutečnosti o naskriptovanou show.
Nový film pod hlavičkou společnosti A24 pak v mnoha ohledech přiživuje tajemství wrestlingového zákulisí a využívá spíše tropů klasického sportovního žánru. Ačkoli vidíme situace, kdy se zápasníci domlouvají na konkrétním průběhu souboje či Fritze operujícího ve stínech sportovní politiky, nikdy se skutečně nedovíme, kdo o výherci rozhoduje, jaké jsou na ně požadavky a jak se tvoří souvislý narativ celé show. Místo toho tvůrci vykreslují rivalitu organicky, postavy dosahují úspěchu díky tvrdé dřině a píli, což podtrhují typické tréninkové montáže, a konstruují svět, kde jsou zápasníci pro výhru ochotni udělat vše. Průmyslové machinace drží v oblaku tajemna, stejně jako organizátoři wrestlingové ligy, a i přes fragmenty upomínající na to, že wrestling je fikční povahy, film veskrze pracuje s tím, jak wrestling známe z televize. Nabitý povrchními emocemi a záměrně melodramaticky stylizovaný.
Právě se přehrává:
Železní bratři
Železní bratři
Video: YouTube
Zatímco do zákulisí průmyslu nevidíme, soukromí rodiny Von Erichových tvoří jádro samotného filmu. Patriarchální rodina pod tvrdým vedením otce je naučená neplakat, hnacím motorem je pro ni úspěch a snaha přiblížit se iluzi velkého americké snu. Vyprávění podvratně staví na důležitosti rodiny a propletených vztazích. Hlavním motivem je dostání rodinnému odkazu. Dědictví, jež svým potomkům zanecháme. Ačkoli protagonistou je Kevin v podání Zaca Efrona, tvůrci důmyslně pracují s perspektivami ostatních bratrů podle toho, kterému se zrovna nejvíce daří. Ten kdo je na vrcholu, dostává v tu chvíli na plátně největší prostor. Kevin tak v několika částech filmu zcela zmizí do pozadí. Otec Fritz své syny postupně hodnotí a podle toho, koho má zrovna nejraději, rozhoduje o tom, koho pro prestižní wrestlingové zápasy upřednostní.
Autoritářský otec se stává antagonistou. Jeho výchova postupně vede u synů k pocitu méněcennosti a jejich tragickým úmrtím a sebevraždám. Film zpracovává křehkost maskulinity, kdy se pod mohutným svalstvem a nehybnými tvářemi bratrů skrývá křehkost, která v nich od malička byla potlačována. Bratři jsou si navzájem láskyplnou oporou, zároveň se jim však do soukromého života promítají vštěpované vysoké ambice a subtilní nevraživost. Ačkoli se snímek hlásí k melodramatickým tendencím, velmi často v této oblasti balancuje na tenké hraně, kdy se takřka vyžívá v lítosti a truchlení exponuje příliš povrchně. Nejvíce napadnutelná je pak celková dramaturgie. Vyprávění je jasně rozdělené na dvě poloviny. První mapuje raketový vzestup rodiny ke slávě, druhá zase zákonitý strmý pád, lemovaný rodinným prokletím. V této části snímek působí až příliš repetetivně a nevyváženě.
Performativní povaha wrestlingu se promítá do prvoplánových a silně tlačených emocí a snímek čerpá i z mainstreamové americké kinematografie 80. a 90. let. To už se však tolik neprokresluje do vyprávění a celkové formy. Přestože sledujeme chronologický narativ, dočkáváme se kolikrát nepříliš zvládnutých skoků v čase, které spíš než jako úmyslné dějové výpustky působí rušivě a chaoticky. Stylisticky je film natočený současně a neimituje dobové postupy. Staví na dynamické střihové skladbě a pohyblivé kameře, která tendenčně zpomaluje v intimních momentech v domácnosti a momentech truchlení. Jde tak o pozoruhodný mix retra a aktuální filmové řeči, což může vytvářet paralelu k současnosti. Minulá generace mužů na té dnešní napáchala takové emocionální škody, že se s jejich následky vyrovnáváme dodnes. Obzvlášť v době, kdy sociálním sítím dominují seberozvojová videa a povrchní motivační řečníci, kteří na první místo staví profesní úspěch a potlačení emocí ve prospěch byznysu. To, co nás má vytvářet, je kariérní postup, vydělávání peněz a strojová osobnost.
Železní bratři jsou ve všech ohledech ambivalentním počinem, na nějž je pod nánosem wrestlingu, který u nás nemá takřka žádné kořeny, a nevyváženému melodramatickému pojetí těžší se skutečně napojit. Zároveň však podnětně pracují s fenomény a mýtem samotného průmyslu a stále vykreslují ztotožnitelný narativ rozporuplného rodinného pouta a tíhu vzepření se rodinnému odkazu, kdy je někdy lepší s bolestí vyšlapat vlastní cestu. Bratři totiž ten nejtěžší boj nesvádí uvnitř ringu, ale v tísnivém prostředí rodinného domu.
Hodnocení: 70 %
Režie: Sean Durkin
Scénář: Sean Durkin
Hrají: Zac Efron, Lily James, Harris Dickinson, Jeremy Allen White, Maura Tierney, Holt McCallany, Cazzey Louis Cereghino, Stanley Simons, Brady Pierce
Česká premiéra: 7. března 2024
Distributor: Aerofilms
Související
RECENZE: Dospívání je dnes těžké. Festival Anifilm uvedl brilantní indie výpověď o proměně ambic
RECENZE: Kotrmelce pana herce. Další unavené rýmovačky vysílají v telce
Aktuálně se děje
před 20 minutami
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 55 minutami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 1 hodinou
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
před 3 hodinami
Počasí o víkendu: V noci bude mrznout, přes den se citelně oteplí
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
včera
Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin
včera
Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu
včera
New York Times podává žalobu na Pentagon a Hegsetha
včera
Letadlo se Zelenským pronásledovaly záhadné vojenské drony
včera
Je naprostá iluze věřit, že by Rusko mohlo na Ukrajině prohrát, prohlásil belgický premiér
Aktualizováno včera
Na Hrad dorazil Zůna, Šebestyán a Macinka. Jmenování Turka ministrem není pravděpodobné, řekl Pavel
včera
Macron tajně varoval evropské lídry: Existuje šance, že USA zradí Ukrajinu a Evropu
včera
Amerikou hýbe očkovací kauza: Po vakcíně zemřelo 10 dětí, tvrdí úřady. Důkazy ale nikdo nemá
včera
Král Karel III. pronesl vzácné prohlášení k Ukrajině. Odsoudil Rusko
včera
Zemřel světově proslulý kostýmní výtvarník Theodor Pištěk
včera
Co si myslí Evropané? Bojí se války a Trumpa vnímají jako nepřítele
včera
Eurovize čelí nejtěžšímu rozhodnutí v historii: Rozhodne, zda vyhodí Izrael
včera
Putin nezahálí. Po neúspěšném jednání o Ukrajině míří do Indie
včera
Cesta k míru na Ukrajině je nejistá, varuje Trump. Američtí vyslanci chystají setkání s kyjevským představitelem
včera
Proč rozhovory dosud nic nepřinesly? Putin na mír nespěchá, užívá si pocit, že se ho svět doprošuje
Ruský prezident Vladimir Putin se nejeví jako člověk, který by toužil po rychlé dohodě, spíše si užívá pocit, že je prosí o zvážení mírového návrhu. Pětihodinové setkání, které proběhlo mezi hlavou Kremlu a americkým vyslancem Donaldem Trumpem, jehož zástupcem byl zeť Jared Kushner, nepřineslo navenek žádné významné výsledky. Pro pochopení současné situace a konfliktu na Ukrajině je podle CNN užitečné podívat se na věc Putinovýma očima.
Zdroj: Libor Novák