Nejúspěšnější broadwayský muzikál tohoto tisíciletí se dočkal filmové adaptace, respektive její první části. Pohádkový svět problematizující dospělá témata má potenciál stát se pro soudobou generaci moderní filmovou klasikou. Čarodějčina stylizace a celkové uchopení však mají od vycizelovaného a cílevědomého tvaru relativně daleko.
Původní divadelní muzikál vychází z literární předlohy Wicked: The Life and Times of the Wicked Witch of the West. Díla představují svět země Oz ve zcela jiných barvách. Soustředí se totiž na život čarodějky Elphaby, která je ústřední antagonistkou Čaroděje ze změ Oz. Sledují její mládí a odhalují, že rozložení dobra a zla v malebném světě je zcela odlišné, než jsme dosavadně mysleli. Zatímco knižní předloha je temná, revizionistická a pro dospělé čtenáře, divadelní adaptace vyzdvihuje jen určité prvky a skládá je do široce přístupného narativu s ikonickými písněmi.
Nový film režiséra Johna M. Chu, jenž natočil například muzikálový kaleidoskop mladistvých zážitků Život v Heights, je kombinací obou přístupů. Oproti broadwayské verzi z knihy do popředí staví aluzi totalitních režimů a sílu propagandy. Čarodějka v USA již měsíc okupuje přední příčky návštěvnosti a je jedním z nejúspěšnějších filmů roku. U nás na něj za necelé tři týdny přišlo jen něco málo přes 30 tisíc diváků. To je dáno především tím, že Čaroděj ze země Oz v Česku nemá takřka žádnou tradici. Tuzemské publikum je navíc silně věrné lokálním pohádkám, pokud se bavíme o hrané tvorbě. V té animované dosahují filmy studií Pixar či Illumination s Amerikou srovnatelných úspěchů.
Snímek začíná přesně tam, kde děj kultovního technicolorového spektáklu z roku 1939 s protagonitskou Dorotkou končí. Obyvatelstvem adorovaná růžová čarodějka Galinda vesničce oznamuje, že zlo bylo poraženo. Po chvíli však zúčastněným začne nečekaně vyprávět její společnou historii s Elphabou, s níž chodila na stejnou školu. Retrospektivní vyprávění rozkresluje jejich kontrastní povahy, nepravděpodobné přátelství a především problematické prostředí lokálních zákonů a pravidel. Elphaba, která se od ostatních vždy odlišovala zelenou kůží a magickými schopnostmi, to měla totiž vždy těžší, než privilegovaná Galinda, jež svou stylizací připomíná naivní královny plesu z amerických teenage komedií.
A právě z dobře známého středoškolského schématu značná část celkové stylizace vychází, přičemž jej tvůrci zároveň variují a uzpůsobují pohádkovému světu. Na prestižní univerzitě se studentstvo škatulkuje a segreguje do různorodých skupinek, všichni ale vzhlíží ke Galindě. Ta díky Elphabě začíná o světě přemýšlet jinak, zatímco na oplátku ji pomáhá zapadnout do kolektivu a učí ji módním trendům. Pohádkový svět tak náruč otevírá spíše starším dětem, potažmo náctiletým, kteří holdují produkci od Netflixu, konkrétně například seriálem Bridgertonovi. To podtrhuje i očividná práce se soudobými internetovými trendy. Některé sekvence jsou jak dělané pro široký dosah ve formě krátkých videí na TikToku či Instagramu.
Svou půvabnou přepáleností Čarodějka sahá po popkulturním statutu s vysokou mírou citace, v tomto případě na sociálních sítích. Tomu je podmíněná i inscenace muzikálových čísel, jednotlivé repliky či zmíněná inspirace filmy ve stylu Protivných sprostých holek. A v tom tkví největší rozpolcenost díla. Na jednu stranu se snaží barevnou paletou a laděním připomínat rozmáchlé muzikály staré éry, na stranu druhou se snaží být cool pro dnešní publikum. Dochází k vylučujícímu se tření. Přesaturované prostředí, přemrštěné digitální efekty a podivně nekonzistentní barvy stahují záchvěvy osobitosti ke generativně mdlému výsledku. Film se nemůže rozhodnout, kterou cestou se raději ubrat. Volí tak pohodlně konformistickou cestu.
Choreografie, kde v několika plánech každá z postav předvádí jiný pohyb a akci, působí jako neorganizovaný chaos, což ještě umocňuje chaotický střih, na který tvůrci spoléhají více, než na pečlivou a energickou inscenaci. Je to škoda, jelikož pěvecké umění Cynthie Erivo i Ariany Grande v ústředních rolích je strhující. Je vcelku paradoxní, že právě v muzikálových segmentech film selhává nejvíce. Špatné načasování komediálních situací, vratkavá kontinuita a pokulhávající plynulost jdou na vrub nejisté režii, jež pravděpodobně neustála tíhu rozpočtu 150 milionů dolarů a práci se zeleným plátnem.
Jako revizionistická vyprávěnka, jež demytizuje idealistický pohádkový fikční svět, aniž by ztratila nadhled a určitý půvab však stále funguje. Do velké míry za to ale vděčí právě svým divadelním a literárním předobrazům. Ukazuje, že pohádkové vzory a postavy, jež veřejně vnímáme jako ty správné, jsou ve skutečnosti jen velmi zručnými totalitářskými a fašistickými manipulátory. Zatímco v kinech uváděná první část Čarodějky širší politickou, rasovou i celospolečenskou problematiku pouze naťukává, druhá část, jež do kin dorazí příští rok, se do ni pravděpodobně opře naplno. A bude zajímavé sledovat, jak si tvůrci s ambicióznějším druhým dějstvím mimo školní lavice poradí.
Hodnocení: 60%
Režie: Jon M. Chu
Scénář: Winnie Holzman, Dana Fox
Hrají: Cynthia Erivo, Ariana Grande, Jeff Goldblum, Michelle Yeoh, Jonathan Bailey, Peter Dinklage, Ethan Slater, Marissa Bode, Andy Nyman, Bowen Yang, Keala Settle
Česká premiéra: 5. prosince 2024
Distributor: CinemArt
Související
RECENZE: Životopisný Aznavour v rytmu šansonu zachycuje prchavost života
RECENZE: Dokument Hudba Johna Williamse staví legendárnímu skladateli oslavný pomníček
recenze , Čarodějka (film) , filmy , Hollywood
Aktuálně se děje
včera
Karel III. o Vánocích neuvidí dva prince. Do Sandringhamu nepřijedou
včera
Schick pokračuje ve výtečné fazóně. Čtyřmi góly proti Freiburgu přeskočil Kollera
včera
Útočník z Magdeburgu míří do vazby. Bilance páteční tragédie se změnila
včera
Počasí se ochladilo a déšť se mění ve sníh. Meteorologové poskytli předpověď
včera
RECENZE: Americký muzikálový hit Čarodějka protíná Hollywood a TikTok
včera
Robert Fico je u Putina v Kremlu
včera
Ukrajinci zaútočili na Kazaň. Putin teď slibuje mnohem větší destrukci na Ukrajině
včera
Poslední šance si vyřídit všechno potřebné. Pošta sdělila, jak bude mít otevřeno
včera
Davidovou trápí vyhřezlá ploténka. Na operaci se však zatím nechystá
včera
Bramborový salát podle Magdaleny Dobromily Rettigové
včera
Prosincové projevy politiků: Pavel bude poslední v řadě. Promluví i Zeman
včera
Důchody dostanou lidé do Štědrého dne. Příští rok už to bude o Vánocích jinak
včera
Rok od střelby na FF UK: Oběti se spravedlnosti nedočkají, přestože viníka smrti 14 lidí známe
včera
Otevírací doba o Vánocích. Pořádky se nemění, zákon mluví jasně
včera
Rok od tragédie, která změnila život mnoha lidem. Česko si připomíná nejhorší masovou střelbu v historii
Aktualizováno včera
OBRAZEM: Česko si připomnělo oběti tragédie na FF UK. Naší společností otřásla, říká Fiala
21. prosince 2024 21:56
Kate a William dojali Brity vánoční pohlednicí. Zachycuje klíčový moment tohoto roku
21. prosince 2024 20:30
Česká hymna poprvé zazněla před 190 lety. V Tylově Fidlovačce
21. prosince 2024 19:33
Policii znepokojuje, co se děje na D1 před Brnem. Ukázala záběry nebezpečných nehod
21. prosince 2024 18:50
Nobelova cena pro Trumpa? Při splnění jednoho předpokladu může být kandidátem
Pokud budoucí americký prezident Donald Trump dokáže docílit vyřešení konfliktu na Ukrajině, mohl by dostat Nobelovu cenu míru. V komentáři pro server Foreign Affairs napsal americký politolog Michael McFaul.
Zdroj: Jakub Jurek