Nejúspěšnější broadwayský muzikál tohoto tisíciletí se dočkal filmové adaptace, respektive její první části. Pohádkový svět problematizující dospělá témata má potenciál stát se pro soudobou generaci moderní filmovou klasikou. Čarodějčina stylizace a celkové uchopení však mají od vycizelovaného a cílevědomého tvaru relativně daleko.
Původní divadelní muzikál vychází z literární předlohy Wicked: The Life and Times of the Wicked Witch of the West. Díla představují svět země Oz ve zcela jiných barvách. Soustředí se totiž na život čarodějky Elphaby, která je ústřední antagonistkou Čaroděje ze změ Oz. Sledují její mládí a odhalují, že rozložení dobra a zla v malebném světě je zcela odlišné, než jsme dosavadně mysleli. Zatímco knižní předloha je temná, revizionistická a pro dospělé čtenáře, divadelní adaptace vyzdvihuje jen určité prvky a skládá je do široce přístupného narativu s ikonickými písněmi.
Nový film režiséra Johna M. Chu, jenž natočil například muzikálový kaleidoskop mladistvých zážitků Život v Heights, je kombinací obou přístupů. Oproti broadwayské verzi z knihy do popředí staví aluzi totalitních režimů a sílu propagandy. Čarodějka v USA již měsíc okupuje přední příčky návštěvnosti a je jedním z nejúspěšnějších filmů roku. U nás na něj za necelé tři týdny přišlo jen něco málo přes 30 tisíc diváků. To je dáno především tím, že Čaroděj ze země Oz v Česku nemá takřka žádnou tradici. Tuzemské publikum je navíc silně věrné lokálním pohádkám, pokud se bavíme o hrané tvorbě. V té animované dosahují filmy studií Pixar či Illumination s Amerikou srovnatelných úspěchů.
Právě se přehrává: Čarodějka - trailer
Čarodějka - trailer Video: YouTube
Snímek začíná přesně tam, kde děj kultovního technicolorového spektáklu z roku 1939 s protagonitskou Dorotkou končí. Obyvatelstvem adorovaná růžová čarodějka Galinda vesničce oznamuje, že zlo bylo poraženo. Po chvíli však zúčastněným začne nečekaně vyprávět její společnou historii s Elphabou, s níž chodila na stejnou školu. Retrospektivní vyprávění rozkresluje jejich kontrastní povahy, nepravděpodobné přátelství a především problematické prostředí lokálních zákonů a pravidel. Elphaba, která se od ostatních vždy odlišovala zelenou kůží a magickými schopnostmi, to měla totiž vždy těžší, než privilegovaná Galinda, jež svou stylizací připomíná naivní královny plesu z amerických teenage komedií.
A právě z dobře známého středoškolského schématu značná část celkové stylizace vychází, přičemž jej tvůrci zároveň variují a uzpůsobují pohádkovému světu. Na prestižní univerzitě se studentstvo škatulkuje a segreguje do různorodých skupinek, všichni ale vzhlíží ke Galindě. Ta díky Elphabě začíná o světě přemýšlet jinak, zatímco na oplátku ji pomáhá zapadnout do kolektivu a učí ji módním trendům. Pohádkový svět tak náruč otevírá spíše starším dětem, potažmo náctiletým, kteří holdují produkci od Netflixu, konkrétně například seriálem Bridgertonovi. To podtrhuje i očividná práce se soudobými internetovými trendy. Některé sekvence jsou jak dělané pro široký dosah ve formě krátkých videí na TikToku či Instagramu.
Svou půvabnou přepáleností Čarodějka sahá po popkulturním statutu s vysokou mírou citace, v tomto případě na sociálních sítích. Tomu je podmíněná i inscenace muzikálových čísel, jednotlivé repliky či zmíněná inspirace filmy ve stylu Protivných sprostých holek. A v tom tkví největší rozpolcenost díla. Na jednu stranu se snaží barevnou paletou a laděním připomínat rozmáchlé muzikály staré éry, na stranu druhou se snaží být cool pro dnešní publikum. Dochází k vylučujícímu se tření. Přesaturované prostředí, přemrštěné digitální efekty a podivně nekonzistentní barvy stahují záchvěvy osobitosti ke generativně mdlému výsledku. Film se nemůže rozhodnout, kterou cestou se raději ubrat. Volí tak pohodlně konformistickou cestu.
Choreografie, kde v několika plánech každá z postav předvádí jiný pohyb a akci, působí jako neorganizovaný chaos, což ještě umocňuje chaotický střih, na který tvůrci spoléhají více, než na pečlivou a energickou inscenaci. Je to škoda, jelikož pěvecké umění Cynthie Erivo i Ariany Grande v ústředních rolích je strhující. Je vcelku paradoxní, že právě v muzikálových segmentech film selhává nejvíce. Špatné načasování komediálních situací, vratkavá kontinuita a pokulhávající plynulost jdou na vrub nejisté režii, jež pravděpodobně neustála tíhu rozpočtu 150 milionů dolarů a práci se zeleným plátnem.
Jako revizionistická vyprávěnka, jež demytizuje idealistický pohádkový fikční svět, aniž by ztratila nadhled a určitý půvab však stále funguje. Do velké míry za to ale vděčí právě svým divadelním a literárním předobrazům. Ukazuje, že pohádkové vzory a postavy, jež veřejně vnímáme jako ty správné, jsou ve skutečnosti jen velmi zručnými totalitářskými a fašistickými manipulátory. Zatímco v kinech uváděná první část Čarodějky širší politickou, rasovou i celospolečenskou problematiku pouze naťukává, druhá část, jež do kin dorazí příští rok, se do ni pravděpodobně opře naplno. A bude zajímavé sledovat, jak si tvůrci s ambicióznějším druhým dějstvím mimo školní lavice poradí.
Hodnocení: 60%
Režie: Jon M. Chu
Scénář: Winnie Holzman, Dana Fox
Hrají: Cynthia Erivo, Ariana Grande, Jeff Goldblum, Michelle Yeoh, Jonathan Bailey, Peter Dinklage, Ethan Slater, Marissa Bode, Andy Nyman, Bowen Yang, Keala Settle
Česká premiéra: 5. prosince 2024
Distributor: CinemArt
Související

RECENZE: Ve skečovitém pořadu Jakub a Sara se máme najít. Roztahaný formát spíš ubíjí

RECENZE: Stylově sevřený thriller Zabitý večer připomíná Hitchcocka digitálního věku
recenze , Čarodějka (film) , filmy , Hollywood
Aktuálně se děje
před 17 minutami

Izrael proměnil Gazu v masový hrob, zaznělo na půdě Mezinárodního soudního dvora
před 47 minutami

Proti Trumpovi je nutné zahájit odhodlaný celosvětový protiútok, vyzývá expert
před 1 hodinou

Válka na Ukrajině odhalila stejný cynismus, jako za Černobylu. Kreml vnímá lidské životy jen jako číslo, říká historik
před 2 hodinami

Rubio: Tento týden bude klíčový. Rozhodne se o všem
před 3 hodinami

Proč neumíme zastavit extrémní počasí? Firmy přišly na způsob, jak se dostat z obliga
před 4 hodinami

Trump způsobil největší ekonomickou ránu za 50 let. Jeho obchodní válka je ale obrovskou šancí pro Evropu
před 4 hodinami

Překvapení pro celý svět: Kardinálové jsou hvězdy sociálních sítí, o papeže se nejvíce zajímá generace Z
před 5 hodinami

Severní Korea poprvé veřejně potvrdila, že vyslala vojáky na pomoc Rusku
před 6 hodinami

Trumpův návrh na konec války není mír, ale kapitulace, varuje Německo
před 7 hodinami

Jarní počasí ukáže příjemnou tvář, vyplývá z týdenní předpovědi
včera

Obchody se na den uzavřou i v květnu. Zákon mluví jasně
včera

Nová fotka prince Louise k narozeninám. Za objektivem nebyla Kate
včera

Finále extraligy pokračuje. Pardubice zvítězily v Brně, bude se hrát sedmý zápas
včera

Zima definitivně skončila. Meteorologové prozradili, čím byla výjimečná
včera

Dva zranění, čtyři zadržení. Policie vyšetřuje incident před barem v Milevsku
včera

Rusko mimo systém SWIFT? Scénář, který se nabízí. Má to ale háček
včera

Češi opět ukázali velké srdce. Do sbírky potravin se zapojil rekordní počet obchodů
včera

Drama kolem šéfa ČT pokračuje. Souček porušil dohodu se mnou, tvrdí Xaver
včera

85 let od vzniku Auschwitzu. Zápas o lidskost není nikdy jednou provždy vyhraný
Aktualizováno včera
Tragédie ve Vancouveru. Auto najelo do davu na ulici, na místě jsou mrtví a zranění
Tragédie se v sobotu večer místního času stala v kanadském Vancouveru. Auto najelo do lidí během pouličního festivalu, podle policií je několik osob po smrti. Další účastníci akce utrpěli zranění. Řidič vozidla skončil v rukou policistů.
Zdroj: Lucie Podzimková