MAGAZÍN - Říká se, že sex zlepšuje zdraví člověka. Stejně tak i zdravé potraviny. Obojí má ale jedno společné, látku zvanou spermidin, která je podle odborníků zodpovědná nejen za omlazení buněk, ale také umí bojovat proti rakovině a prodloužit život.
Účinky spermatu na lidské tělo nejsou novinkou. Odborníci z univerzity v Grazu už dříve objevili látku zvanou spermidin, která omlazuje buňky a výrazně brzdí jejich stárnutí. Chrání buňky před poškozením zvenčí, avšak v těle se nachází pouze ve velmi malé koncentraci.
Vědci se proto pokusili buňkám přidat vyšší koncentraci, čímž dosáhli potlačení celé řady procesů doprovázejících stárnutí. Došlo zejména ke snížení volných radikálů, které bez ustání bombardují a zabíjí zdravé buňky v těle, a zvýšil se i průměrný věk dožití pokusných subjektů z řad hmyzu. V některých případech došlo k prodloužení života až o 30 procent.
Látku se zázračnými účinky ale neobsahuje pouze sperma. Studie Texas A & M University ukázala, že jí obsahují například také sýry, a mohou prodloužit život a zabránit vzniku rakoviny jater stejně dobře, jako sperma. I sýry totiž obsahují spermidin.
Látka, která má schopnost zabránit hromadění poškozených tkání v játrech a chránit ji před rakovinou, se ale nachází i v dalších potravinách. Jmenovitě mají stejné účinky například houby, sója, luštěniny a celozrnné produkty.
Studie texaských vědců dosáhla stejných výsledků, jako předchozí bádání. I zde vědci zjistili, že lze pomocí této látky dosáhnout prodloužení života, a to nejméně o 25 procent. Tentokrát však byly testovaným subjektem myši.
Související
Uzavření Hormuzského průlivu vyvolalo efekt, který nikdy v historii nenastal. Může zdevastovat světové ekosystémy
Čína devastuje evropský chemický průmysl. Zasáhněte, než bude pozdě, žádají firmy EU
Vědci , život , Lidé , potraviny jídlo
Aktuálně se děje
před 40 minutami
Netanjahuovo odmítnutí nevadí. Hamás zahájil jednání o mírovém plánu pro Pásmo Gazy
před 1 hodinou
Vraťte se do reality, vzkázal Írán Trumpovi po slovech o ovládnutí Hormuzského průlivu
před 3 hodinami
Ukrajina podnikla jeden z největších letošních útoků na Rusko
před 4 hodinami
Další země svádí boj s plameny. Belgii zasáhl největší požár v moderní historii země
před 5 hodinami
Rusko buduje vlastní variantu Starlinku. Rychleji, než se předpokládalo
před 6 hodinami
Flamingo v akci: Ukrajina poprvé udeřila v ruském vnitrozemí střelami vlastní výroby
před 8 hodinami
Počasí příští týden: Po krátkém ochlazení se vrátí tropy
včera
Maďarsko začalo potápět lodě na Dunaji, aby udrželo v chodu jedinou jadernou elektrárnu
včera
Vývoj umělé inteligence vstupuje do nové fáze. Lidé začínají vytvářet své digitální dvojníky
včera
Zákaz sociálních sítí pro děti ve Francii neprošel. Nejvyšší soud zákon zrušil
včera
Po silném zemětřesení zasáhlo Indonésii 230 dalších otřesů. Počet mrtvých roste
včera
Ukrajina dokončuje vývoj první balistické rakety. Bude sloužit jako základ evropského protiruského štítu
včera
Ruská armáda utrpěla v červenci jedny z nejvyšších ztrát od začátku invaze, Ukrajina hlásí úspěšnou protiofenzívu
včera
Španělsko a Maroko se bojí další migrační vlny. Výrazně posilují bezpečnost na hranicích
včera
Rusko vydalo zatykač na Conora Kennedyho, syna ministra zdravotnictví USA
včera
Chorvatsko pohltily rozsáhlé lesní požáry
včera
Pět let od návratu Tálibánu k moci: Afghánistán se hroutí, lidem hrozí hladomor
včera
Indonésii zasáhlo silné zemětřesení, nejméně pět mrtvých
včera
Trump: V nejbližší době prohlásím Hormuzský průliv za území Spojených států
včera
Předpověď počasí na příští týden slibuje déšť. Meteorologové ale mírní očekávání
Jako na smilování se v Česku čeká na deštivé počasí, které by podle předpovědi mohlo dorazit po tomto tropickém víkendu. Meteorologové ale mírní očekávání. O trvalý déšť nepůjde, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ).
Zdroj: Jan Hrabě