Řím - Kapitán italské lodi Costa Concordia Francesco Schettino, který v lednu se svým plavidlem havaroval u italského pobřeží, má na svém kontě i nehodu z roku 2010. Plul v německém přístavu příliš rychle a narazil do jiné výletní lodě, informuje v pátek agentura AFP a deník La Stampa.
Schettino v červnu 2010 vplouval s výletní lodí Costa Atlantica do přístavu Warnemünde rychlosti 7,7 až 7,9 uzle (14,2 až 14,6 kilometru za hodinu). Srazil se s dalším výletním plavidlem Aida Blu a poškodil ho. Jeho zaměstnavatel, společnost Costa Cruises, mu napsala vytýkací dopis.
Kapitán odpověděl, že o omezení rychlosti nevěděl a že od příslušných úřadů nedostal žádné upozornění o nehodě. Podle něj srážku pravděpodobně způsobily i "další faktory".
Dokumenty včetně dopisu o nehodě v Warnemünde se na veřejnost dostaly v souvislosti s vyšetřováním nehody Costa Concordie. Hovoří se v nich o uvolněné atmosféře v posádkách Atlanticy i Concordie, kdy důstojníci obou lodí šňupali kokain nebo se pravidelně opíjeli.
Francesco Schettino je jedním z devíti lidí včetně prvního důstojníka, kteří jsou v souvislosti s lednovou havárií Costa Concordie vyšetřováni. Je ale mediálně nejviditelnějším viníkem nehody – bulvární média ho přezdívají "kapitán-ustrašenec".
Čelí čtyřem obviněním – je stíhán za zavinění nehody, několikanásobné zabití, předčasné opuštění plavidla, a že námořnímu úřadu odpovídajícím způsobem nepopsal rozsah nehody. Schettino čeká na soud v domácím vězení. Hrozí mu až 15 let za mřížemi.
Costa Concordia ztroskotala v pátek 13. ledna v jižním Toskánsku. Luxusní, 290 metrů dlouhé plavidlo najelo na skalisko, které roztrhlo jeho bok pod čarou ponoru. Loď, na jejíž palubě bylo 4234 lidí (některé zdroje uvádějí 4229), navedla posádka ke břehu u ostrova Giglio.
Tam se Concordia převrátila na pravobok a částečně potopila. Při nehodě zahynulo 32 lidí.
Související
I těstoviny mají svůj mezinárodní den. Jaká je jejich historie?
Zákaz telefonů ve školách: Nizozemí není první. Průkopníci si opatření pochvalují
Aktuálně se děje
Aktualizováno před 9 minutami
Cimický je vinen, rozhodl soud. Dostal nejvyšší možný trest
před 23 minutami
COP narazil na zásadní problém. Státy se bojí Číny, historický statut ji zbavuje odpovědnosti
před 1 hodinou
Zvířata požírají mrtvá těla na ulicích. Situace v Gaze je nadmíru kritická
před 1 hodinou
„Tohle je řešení“. Trump si na post generálního prokurátora vybral Gaetze, který obdivuje salvadorského diktátora
před 1 hodinou
Země je v kritickém stavu. Klimatické konference jsou málo, na boj se změnami počasí nestačí, varují experti
před 2 hodinami
BBC: Trump stihl během pouhého týdne od voleb šokovat Washington i celý svět
před 2 hodinami
COP29 se změnil v prezidentskou one man show. Alijev přítomným vyráží dech
před 3 hodinami
Káže vodu, pije víno. Evropa boj s počasím jen předstírá? Plánuje pravý opak, varují experti
před 4 hodinami
Počasí o víkendu: Teploty vyrostou jen pár stupňů nad nulu
včera
Ceny energií se příští rok změní. Distributoři zveřejnili nové ceníky
včera
Rusko na Ukrajině postupuje. Hlásí další úspěch u Doněcku i v Charkovské oblasti
včera
Válečný zločin. Izrael se podle HRW dopouští etnické čistky
včera
Ministr Válek je po operaci nádoru prostaty
včera
Trump může boj s oteplováním omezit. Firmy se ale nedají, tvrdí Bidenův člověk
včera
Rusko je ochotno s Trumpem jednat o ukončení války na Ukrajině. Má ale podmínku
včera
Jak rychle se mění počasí? Za tři roky zmizelo v jediné zemi tisíc ledovců
včera
Evropu čekají těžké dny, říká ke zvolení nepředvídatelného Trumpa publicista Marjanovič
včera
Peking se obává Trumpova hněvu. Lídři z celého světa míří na dva významné summity plní nejistoty
včera
Izrael začal radit Trumpovi, co má dělat
včera
Kde sehnat bilion dolarů na boj s extrémním počasím? V hlavách lídrů se rodí plán
Jedním z potenciálně efektivních způsobů získání potřebné částky 1 bilion dolarů na klimatické financování jsou tzv. „solidární odvody“. Tyto odvody jsou technicky jednoduché a mohou generovat velké částky, uvedl server The Guardian.
Zdroj: Libor Novák