Dezinformační influenceři se začínají objevovat jako cenově dostupná služba, která umožňuje různým aktérům ovlivňovat náladu ve společnosti. Tým výzkumníků z Mozilla Foundation se zaměřil na situaci v Keni a nasbíral širokou škálu screenshotů, memů a dalších důkazů. Na základě tohoto rozsáhlého průzkumu identifikoval více než 23 tisíc tweetů a 3700 zúčastněných účtů.
Dezinformační kampaně jsou přitom nepřímo podpořeny samotnými algoritmy sociální sítě Twitter. Z jedenácti sledovaných kampaní jich 8 bylo v trendující sekci.
Dezinformační influenceři, se kterými se výzkumníkům podařilo hovořit, přiznávají, že zařazení kampaně do trendující sekce je jeden z cílů – Twitter tím tak ještě zvyšuje jejich dosah.
Podle zjištění výzkumníků se kampaně domlouvají skrze komplexní systém Whatsappových skupin, ve kterém dochází k synchronizaci a koordinaci vypouštěných tweetů. Anonymní organizátoři využívají těchto cest k zadávání práce, posílání detailních instrukcí a obsahu i k předávání peněz.
V rámci těchto aktivit zároveň dochází i k obchodování ověřených účtů. Ty majitelé v některých případech pronajímají pro dezinformační kampaně a získávají tak peníze. Použití ověřených účtů přitom zvyšuje šance na zařazení do trendující sekce.
Influenceři nepracují zadarmo. Za účast ve třech kampaních dostávají podle průzkumu zaplaceno okolo deseti až patnácti dolarů na den. Některým se podaří přejít na zálohovanou práci a přijdou si okolo 250 dolarů za měsíc za dohled nad kampaní.
Zadavatelé se snaží zachovat maximální anonymitu a influenceři tak často nevědí, pro koho pracují. Aby se vyhnuli odhalení, snaží se zadavatelé omezovat vytváření velkých skupin a častěji komunikují napřímo s jednotlivými influencery.
Peníze jsou předávány někdy před kampaní a jindy po ní, platby ale podle výpovědí chodí typicky včas, aby nedocházelo k prozrazení nespokojenými influencery. Objednávané služby totiž často hraničí s podněcováním, což je v Keni považováno za trestný čin.
Nejčastějšími oběťmi dezinformačních kampaní jsou novináři, soudci a aktivisté. Celý mechanismus má za účel komplikovat použití platformy těm, kteří mají názor v rozporu se zadavatelem dezinformační kampaně. To často vede k autocenzuře, aby se oběti vyhnuli masivním reakcím trollů, jindy se komunikace stáčí k vyvracení dezinformačních narativů a opouští původní sdělení.
Twitter dostal od výzkumníků informace o kampaních k dispozici a podle svého vyjádření identifikoval něco přes 100 účtů, které byly v rozporu s podmínkami užití. Zároveň se podle pracovníku sociální sítě nepodařilo prokázat, že účty dostávaly za svou činnost zaplaceno. Přiznali ale, že se podařilo identifikovat nejméně jednu síť koordinovaných účtů.
Nejedná se přitom o první případ podobných sítí. V Nigérii došlo ke koordinované kampani na podporu kolumbijského drogového dealera, jak identifikovalo Buzzfeed news, tým Portland Africa pak zaznamenal masivní využití botů pro ovlivňování desíti případů voleb v devíti afrických zemích.
Výzkumníci poukazují na problém algoritmu používaného k výběru příspěvku do trendující sekce, který umožňuje zvýšení dosahu příspěvku bez ohledu na potenciální problematičnost jeho obsahu. Twitter přitom prodává inzerci, která se tak často může zobrazit ve společnosti manipulativního obsahu.
Související
V Číně se rozšířila podivná dezinformace o občanské válce v USA
Dezinformátoři a populisté budují tyranii hlouposti, říká mluvčí Elfů Bob Kartous
sociální sítě , Boj proti dezinformacím a fake news , výzkum
Aktuálně se děje
včera
Týdenní výhled filmů: Coenovská road movie Panenky na útěku, návrat Monty Python i jeptiškovský horor
včera
Kyjev se může radovat. EU se dohodla na navýšení fondu EPF o pět miliard eur
včera
Putin slavil triumf s občany na Rudém náměstí. Hymnu zpíval i s poraženými
včera
Filmy o Putinově Rusku a jeho agresi u příležitosti prezidentských (ne)voleb
včera
Zuzana Čaputová v Praze uctila památku obětí tragické střelby na FF UK
včera
Policista, který v opilosti napadl v Praze dívku, má skončit ve službě
včera
Černý kašel má první letošní oběť v Česku, potvrzují statistiky SZÚ
včera
Sníh z českých hor nadále mizí. Tání bude pokračovat, uvedli meteorologové
včera
Česko jako postsovětský satelit? Americký deník upravil titulek článku o munici pro Ukrajinu
včera
Černého kašle nadále přibývá po stovkách případů. Experti mají jedno doporučení
včera
Exprezident Zeman zůstává v nemocnici. Není jasné, kdy bude z Motola propuštěn
včera
Danko odstoupil ze slovenské prezidentské volby. Podpořil jednoho z kandidátů
včera
Severokorejci opět provokují sousedy. Odpálili několik raket do moře
včera
Medvěd na Slovensku pronikl do ulic třicetitisícového města. Zranil několik lidí
včera
Princezna Kate půjde s pravdou ven, naznačují zdroje z Velké Británie
včera
Miloš Zeman zůstává v nemocnici. Lékaři dnes zhodnotí jeho aktuální stav
včera
Putina volilo přes 87 procent lidí. V Kremlu bude sedět dalších šest let
včera
Vražda v Klatovech. Policie už v neděli dopadla podezřelé
17. března 2024 21:58
Putin zvítězil, volilo ho přes 87 procent lidí, ukazuje první průzkum
17. března 2024 21:20
První východočeské derby v play-off zvládly po boji Pardubice, Sparta udolala Liberec v nájezdech
Vyrovnané souboje před ohromujícími diváckými atmosférami byly k vidění o prvním hracím dni čtvrtfinálové fáze play-off Tipsport extraligy. Oba první zápasy dvou sérií Pardubice vs. Hradec Králové a Sparta vs. Liberec navštívilo přes 10 000 fanoušků a oba zápasy se nerozhodly v základní hrací době. Zatímco východočeské derby rozhodl po remíze 4:4 po prodloužení symbolicky proti svému oblíbenému soupeři Martin Kaut, v pražské O2 Areně se čekalo na rozhodnutí až do samostatných nájezdů, ve kterých nakonec Pražané odčinili to, že nedotáhli vedení 2:1.
Zdroj: David Holub