Nepozornost řidičů stojí za každou šestou nehodou, nejčastěji kvůli telefonu

Nepozornost nebo nevěnování se plně řízení automobilu patří dlouhodobě k nejčastějším příčinám dopravních nehod. Podle statistik stojí za každou šestou nehodou. Řidiče nejčastěji rozptyluje manipulace s mobilním telefonem, problémy ovšem způsobují i okolní vjemy. Upozornila na to asociace Záchranný kruh, jež je neziskovým sdružením záchranářských, vzdělávacích a další subjektů, které se zabývají vzděláváním, prevencí a přípravou v oblastech rizik a mimořádných událostí a bezpečnosti.

Během prvních sedmi měsíců letošního roku zatím policisté evidují 8843 nehod způsobených nepozorností řidiče, což znamená 16 procent všech nehod. Při těchto střetech zemřelo 23 lidí, dalších 83 bylo těžce zraněno a dalších 1411 účastníků nehod vyvázlo z nehody s lehkým zraněním. Nejčastěji se dopravní nehody z důvodu nepozornosti stávají na místních komunikacích nebo silnicích první a druhé třídy.

Příčin absence pozornosti řidiče je podle expertů několik. Dominantním důvodem je obsluha mobilního telefonu řidičem za jízdy. Lidé v takových případech často podceňují situace, kdy například ztráta pozornosti napsáním krátké SMS zprávy v délce pěti sekund znamená na dálnici při rychlosti 130 kilometrů za hodinu ujetí vzdálenosti 180 metrů bez kontroly jízdy. Pokud drží řidič za jízdy mobilní telefon v ruce, prodlužuje si tak svoji reakční dobu o 46 procent. Reakční doba řidiče se přitom prodlužuje asi o vteřinu i při zákonem povoleném telefonování se sadou handsfree.

Mezi další časté příčiny nepozornosti patří také externí vlivy, jako je například sledování billboardů či jiných reklamních poutačů. Řidiče může rozptylovat i ovládání infosystému ve vozidle. "Může to být příkladně obsluha rádia či navigace za jízdy. Řidič si musí uvědomit, jakou vzdálenost ujede třeba za jednu vteřinu tím, že se na ovládací displej v autě podívá. Ztratí tak na několik desítek metrů jízdy přehled, co se děje okolo něj," uvedl šéf dopravní policie Jiří Zlý. Podle výpočtů auto za jednu sekundu, při které řidiči manipuluje s infosystémem ujede v devadesátikilometrové rychlosti 25 metrů.

Na vině však mohou být i zdánlivě nenápadné vjemy. "Člověk se může za volantem pohroužit i sám do sebe, vnitřně řešit nepříjemné věci či osobní situaci a podobně. Poté se duševně uzavírá a přestane vnímat věci kolem," doplnil předseda expertní rady Platformy VIZE 0 Roman Budský.

Související

Více souvisejících

Dopravní nehody doprava

Aktuálně se děje

před 5 minutami

před 32 minutami

Vladimir Putin

Rusko je připraveno jednat s Ukrajinou na Slovensku, řekl Putin

Rusko hodlá usilovat o ukončení války na Ukrajině, kterou Moskva zahájila plnohodnotnou invazí do sousední země v únoru 2022. Prohlásil to ve čtvrtek ruský prezident Vladimir Putin, podle kterého by případné mírové rozhovory mohlo hostit Slovensko. 

před 2 hodinami

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Sestřelení letu J2-8243 letadla společnosti Azerbaijan Airlines

Sestřelení letu J2-8243 společnosti Azerbaijan Airlines: Co vše zatím víme?

Ázerbájdžán ve čtvrtek vyhlásil den smutku za oběti letecké nehody v Kazachstánu, při níž zahynuly desítky lidí. Zatímco příčiny havárie letu J2-8243 společnosti Azerbaijan Airlines zůstávají nejasné, začínají se objevovat otázky ohledně možné role ruského protivzdušného systému v této tragédii. Agentura Reuters s odkazem na několik anonymních zdrojů uvedla, že letadlo bylo údajně sestřeleno ruským obranným systémem.

včera

Pantsir-S

Pantsir-S. Co je zač ruský systém, který zřejmě sestřelil ázerbájdžánské dopravní letadlo?

Pantsir-S (v kódu NATO: SA-22 Greyhound) je ruský systém protivzdušné obrany krátkého a středního dosahu, který kombinuje raketové a kanónové zbraně. Je určen k ochraně strategických objektů, vojenských základen nebo jednotek před různými druhy leteckých hrozeb, jako jsou letadla, vrtulníky, řízené střely, bezpilotní prostředky (drony) a dokonce i raketové projektily. 

Aktualizováno včera

Pád letadla společnosti Azerbaijan Airlines

Ázerbájdžánské dopravní letadlo sestřelila ruská raketa. Kreml se bouří

Ruská vláda varovala před šířením nepodložených „hypotéz“ o příčině pádu letadla společnosti Azerbaijan Airlines, při kterém ve středu v Kazachstánu zahynulo 38 lidí. K incidentu došlo u města Aktau, přičemž přežilo 29 z 67 lidí na palubě. Tragédie vyvolala spekulace, že havárii mohl způsobit zásah ruského systému protivzdušné obrany v čečenské oblasti. Ázerbájdžánské vládní zdroje pro Euronews následně potvrdily, že ruská střela země-vzduch skutečně způsobila středeční havárii letadla.

včera

včera

včera

včera

včera

dárky

Co s nevhodným vánočním dárkem? Lhůta pro vrácení se krátí

Vánoce jsou časem radosti, ale ne všechny dárky, které dostaneme, odpovídají našim představám. Nevhodné velikosti, duplikáty nebo prostě něco, co se nám nehodí – to vše může být důvodem k vrácení nebo výměně dárku. Pokud jste se ocitli v této situaci, nezoufejte. Většina obchodů má pro takové případy řešení.

včera

včera

Tragédie v Gaze: Třídenní holčička zemřela na podchlazení, další lidé umírají při náletech

Třídenní holčička Sila zemřela v Gaze na podchlazení a nejméně deset dalších lidí bylo zabito při náletech, zatímco se Izrael s Hamásem se vzájemně obviňují z komplikování jednání o příměří, které by mohlo ukončit již čtrnáctiměsíční válku. Uvedl to server The Guardian.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy