RECENZE: Netflixovská Tvrdá odplata je zapomenutelné melodrama v akčním obalu

Do světa filmu se po relativně dlouhé pauze v titulní roli vrací herecká hvězda nultých let Jessica Alba. Její akční novinka Tvrdá odplata na Netflix přichází ve vhodné chvíli, kdy do kin vstoupila strohá nabídka titulů. Snímek během stopáže dokáže zabavit, renesanci akčního žánru však nečekejte.

Jessica Alba, která vrcholu popularity dosáhla mezi lety 2005 až 2010, se v posledních letech věnovala rodině a vlastní společnosti The Honest Company. Letos založila produkční společnost Lady Spitfire, pod jejíž koprodukční hlavičkou vznikla i Tvrdá odplata. Režie se ujala dosavadně festivalová indonéská režisérka Mouly Surya. Zmínit můžeme její žánrově fluidní western Marlina, vražedkyně ve čtyřech aktech. Z něho nabrané zkušenosti zdatně překlápí i do hollywoodské estetiky a celková stylizace Tvrdé odplaty se snaží kráčet ve šlépějích přímočarých akčňáků 80. let.

V centru stojí elitní agentka tajné služby. Na začátku jsme vrženi do akce tajné mise, vyprávění se však velmi záhy ubere jinam. Od svého dřívějšího partnera a současného šerifa jejího rodného města obdrží telefonát, že její otec byl za tragických okolností zemřel v jeskyni. Protagonistka postupně rozplétá spletitou síť tamního podsvětí a zkorumpovaných lidí ve státních funkcích, s jejichž černým byznysem smrt otce velmi pravděpodobně souvisí.

Právě se přehrává: Tvrdá odplata - trailer.

Tvrdá odplata - trailer. Video: YouTube

Narativ se opírá o přímočarost a naivitu. Ačkoli se snaží na povrchu tvářit jako akční snímek, který se postupně přepíná v revenge story, v jádru jde především o rodinné melodrama, kdy je protagonistka konfrontována subsvětem města, jenž se během její nepřítomnosti zcela proměnil. Dočkáme se siláckých hlášek, patetických replik a četné části retardujících sekvencí, kdy potkává staré známé a navazuje přetrhané vztahy. Sice se mohlo jednat o nablblou akční jízdu s plakátovou hrdinkou po vzoru kultovních titulů zlaté éry akčního žánru, po většinu času je tonální ladění ale až příliš sebedůležité.

Dílo není sebeuvědomělým postmoderním kusem. Snaží se kloubit povrchní melodrama s jasně definovanými postavami a akční segmenty. Zápletka však není dostatečně nosná a k jejímu rozuzlení dochází relativně neobratnými scenáristickými kroky. Napětí z postupného odhalování kriminální sítě a pravdě o otcově smrti nijak neplyne. Nejde o propracovanou linku čerpající z detektivních tropů, ale o banální zjišťování informací na základě záznamu z kamer, série náhod a mimoděk pronesených replik.

Melodramatické ladění pak není dostatečně nosné, jelikož žádná z postav neprochází žádnou proměnou či cestou. Truchlení protagonistky postupně ustupuje do pozadí a rozplývá se, narativu chybí pojící prvek. Ačkoli se prolíná její pracovní život s tím osobním, necítíme naléhavost či dilema u balancování na hraně zákona, ani u znovuzažehnutého milostného života. Nejnosnějším bodem tak zůstávají akční sekvence.

Ty jsou choreogrficky důmyslně propracované a dávají si velmi záležet, aby demonstrovaly bojové schopnosti protagonistky. Snímané jsou především v celcích a polocelcích a vyhýbají se dnes tendenčně dynamické střihové skladbě. Po vzoru staré školy se soustředí na celé tělo v pohybu, namísto schovávání se za zběsilou kanonádu střihů. Sekvence však zároveň nejsou dostatečně dlouhé či dějově nosné, aby film povýšily na něco víc, než jen zaměnitelný titul v mamutím a algoritmy prolezlém katalogu.

V období, kdy můžeme vystopovat renesanci akčního žánru, ať už jde o Johna Wicka či nedávného Opičího muže nebo Boy Kills World, je Tvrdá odplata akorát generickým kontemplátem, z něhož nečiší ani nápaditost, ani propracovanost převažujících melodramatických kontur. Spíše nastřeluje několik dobrých nápadů, především korupci a rasovou nesnášenlivost konzervativního maloměsta, které však nijak nerozvíjí. Což je škoda, protože kdyby na nich tvůrci stavěli, mohl se snímek pyšnit tolik potřebnou vrstvou navíc. Údajně má jít o potenciální start nové série. V tom případě ale nefunguje ale ani jako pomyslná origin story.

Synonymem filmu je tak především nekonzistence. Občas se snaží o cíleně “cheesy” momenty, občas se bere až příliš vážně. Občas vidíme působivou akční sekvenci, občas akce skončí dřív, než se stihne pořádně rozjet. Občas nás zajímají politické machinace, občas se ztrácíme v množství neukotvených postav. V závěru jde o generickou a neurážející podívanou k unavenému večeru. Až na ni však za několik týdnů při brouzdání katalogem opět narazíte, dávno nebudete vědět, že jste ji vlastně viděli.

Hodnocení: 50 %

Režie: Mouly Surya

Scénář: John Brancato, Josh Olson, Halley Wegryn Gross