RECENZE: Svatá s démonickou Bohdalovou se pod podnětnou premisou hroutí a učí nás překrucovat

V neděli v lineárním vysílání odpremiéroval očekávaný snímek České televize Svatá, nyní si jej můžete pustit na iVysílání. Produkce spoléhá na osvědčená tvůrčí i herecká jména a po záplavě seriálů a minisérií se navrací k formátu dlouhometrážního televizního filmu. Slibná zápletka prestižního projektu s možnostmi ambivalence však v závěru vyzní banálně a dialog nevede.

Režisér Jiří Strach na Svaté opět spolupracoval se svým dvorním scenáristou Markem Epsteinem, společně pro televizi realizovali například komorní a svíravé drama Klec či břitkou komedii z normalizačního období Osmy. Okolo sovětského útlaku se točí i Svatá, jejíž protagonistku Olgu ztvárnila další Strachova častá spolupracovnice Jiřina Bohdalová. Film jí byl psaný na tělo a de facto je celý vystavěný právě okolo jejího výkonu.

Scénář jí předepisuje zdánlivě vrstevnatou postavu s velkým potenciálem. Vitální devadesátiletá Olga objíždí besedy a píše knihy o tom, jaká muka zažívala vězněná v gulagu. Má schopnost posluchače zaujmout a příběh emocionálně převyprávět, své dceři Haně však svými uštěpačnými poznámkami a svérázností dokáže počechrat nervy, jejich vztah je poznamenaný jizvami z minulosti i násilnickým manželem Olgy. Po dlouhých letech to navíc vypadá, že Olga za své zásluhy konečně získá státní vyznamenání. O její osudy se však velmi intenzivně zabývá novinářka, která na silném vyprávění začíná nacházet faktografické kazy.

Příběh inspirovaný osudem Věry Sosnarové ze začátku svádí k tomu, že půjde o sledování investigativní novinařiny a postupné odhalování vymyšlené minulosti, za níž si protagonistka připisuje zásluhy. Tak tomu však není a snímek je silně centralizovaný na komplikovaný vztah Olgy s její dcerou, přičemž novinářka se z filmu postupně vytrácí. Většinu stopáže sledujeme spíše rozpaky z toho, o kom a především o čem tvůrci chtějí vyprávět. K Haně, jejíž kontakt s dcerou je na bodu mrazu, se nikdy nedostaneme dostatečně blízko a střídání perspektiv nenačrtává mezi ženami žádné paralely či kontrasty. Paradoxně nejzajímavější postava Hany se tak rozplývá v neexistujících motivacích a podivných rozhodnutích. Náhlé zvraty a zjištění působí nahodile, bez patřičné výstavby. Svatá tak jako psychologické drama selhává, ačkoli se po většinu stopáže můžeme chytat především této roviny.

Proklamovaná vrstva o ambivalenci pravdy a kladení otázek ohledně toho, kdo má možnost soudit, je totiž přinejmenším problematická a v závěru více než pár tezovitých dilemat nepředkládá. Linie s novinářkou se na konci opět vynoří a zaujímá jednoznačné postavení, že do starých lidí se nemá kopat, i když vystavili svůj život a zisk na lži. Novináři by se tak měli zamyslet nad abstraktním pojmem vyššího dobra a v jeho prospěch psát nepravdy. Jak příznačné je toto ztvárnění právě pro Jiřího Stracha, proslulého svými dřívějšími výroky na sociálních sítích a nesčetného množství rozhovorů, ačkoli v nich tvrdí, že je někým neustále umlčován.

Film ukazuje, že se máme vzepřít hodnotnějšímu a kontextuálnímu poznání historie a oddat se převyprávění formou atraktivního a kauzálního příběhu, což už je ze své podstaty redundantní, zkraktovité a zavádějící. Vždyť vlastně nezáleží na tom, zda stařenka mluví pravdu, nebo ne. Má toho přece hodně za sebou a musíme ji obdivovat. Nedej bože, pokud někdo vytáhne kritické myšlení! Tvůrci zaujímající toto stanovisko celkovou bizarnost podtrhují spoluprací s časopisem Reflex, jenž zde explicitně figuruje, kterou pravděpodobně domluvil Strachův názorový souputník Marek Stoniš, který jako šéfredaktor časopisu skončil minulý rok. Společně tak ukazují zdvihnutý prostředníček publicistice, jejíž poslání má být redukováno na zprostředkování oslavných osudů individualit a pochvalných zpráv.

Jistě, tvůrci vůči protagonistce nejsou stoprocentně shovívavý. Svou pavučinou lží si zpřetrhala kontakt s rodinou a dávají nám bazální prostředky k tomu, abychom problematickou figuru litovali a zároveň s ní nesouhlasili. Nelze se však ubránit dojmu, že tvůrci i přes náznak nejednoznačnosti dávají jasně najevo, jak by se k obdobné problematice mělo přistupovat. Nepátrat a vnímat silné příběhy o hrůzách totalitních režimů, jež nám však žádné širší poznání a možnost analyticky reflektovat dobovou společnost nepřinesou. Případné skvrny na pravdě mají zůstat za zdmi rodinného domu. Ve své podstatě banální snímek tak diskusi ohledně revize dějin neotevírá, nýbrž se k ní explicitně vyjadřuje. A vzhledem k rozpačitému rozkreslení dilemat rodinných vztahů se tak setkáváme s podivným tvarem, jenž nezaujme ani precizním řemeslem, jímž se Strach dlouhodobě a často ohání.

Obzvlášť ve srovnání s další soudobou produkcí České televize se projekt stylisticky zasekl tak v roce 2010, kdy estetika televizních projektů nebyla srovnatelná s tou filmovou. Podivně měnící se barvy, jejichž vrcholem důmyslnosti je tonálně tmavé ladění poté, co se Olga s Hanou v závěru rozkmotří, nemotivované pohyby kamery, samoúčelný střih, bizarní dronové záběry a celkově tendenční formální sterilnost je v kombinaci s přepjatým hudebním podkresem úmorná. Veškeré tvůrčí snahy jsou evidentně podmíněné výkonu Jiřiny Bohdalové, jenž je skutečně to jediné, co zde alespoň nějak funguje. Její přepínání mezi civilností a excesivní manýrou umí být podmanivé a i díky tomu jsme schopni chápat osobnost a vlastnosti její postavy. Zbytek je však zaprášený a neukotvený pokus, jenž se neumí dívat jinak, než černobíle.

Hodnocení: 40 %

Režie: Jiří Strach

Scénář: Marek Epstein

Hrají: Jiřina Bohdalová, Lenka Vlasáková, Pavla Beretová, Jan Vondráček, Alena Mihulová, Elizaveta Maximová, Matyáš Greif, Josef Hervert

Premiéra: 19. května 2024

Platforma: Česká televize a iVysílání

Související

Boys Go to Jupiter

RECENZE: Dospívání je dnes těžké. Festival Anifilm uvedl brilantní indie výpověď o proměně ambic

V Liberci právě skončil největší festival animovaného filmu u nás. Zastřešujícím motivem letos bylo sci-fi. Jeden ze soutěžních celovečerních filmů s výstižným názvem Boys Go to Jupiter si se zastřešujícím žánrem velmi subtilně a humorně pohrává. Skrze simplifikovanou estetiku a práci s nostalgickou prchavostí nabízí silnou a nevtíravou reflexi dospívání v (nejen) dnešním světě.
Tomáš Töpfer v televizním filmu Kotrmelce pana herce.

RECENZE: Kotrmelce pana herce. Další unavené rýmovačky vysílají v telce

Česká televize se po zvýšení koncesionářských poplatků vrací s cyklem, jehož znaky jsou banální rýmovačky v názvech titulů a snaha o humor pramenící ze zdánlivě trpkých a nezáviděníhodných situací. Po čtveřici televizních filmů z roku 2022 teď vysílá další trojici. Opět jde o nijaký a zpátečnický zážitek.

Více souvisejících

recenze Svatá (film) Jiřina Bohdalová Česká televize Jiří Strach (režisér)

Aktuálně se děje

Aktualizováno před 41 minutami

Nová Babišova vláda na první tiskové konferenci. (15.12.2025)

Nepotřebujeme sto dnů hájení, budeme vládou všech občanů, prohlásil Babiš

Nově jmenovaný kabinet Andreje Babiše se sešel na prvním jednání krátce po ceremonii, kde jej prezident Petr Pavel uvedl do funkce. Premiér Babiš po jednání prohlásil, že se jeho vláda hodlá stát vládou všech občanů a zdůraznil, že nebude vyžadovat obvyklých "sto dnů hájení". Ministři za ANO, SPD a Motoristy sobě dorazili na Úřad vlády autobusem.

před 53 minutami

Nová Babišova vláda na první tiskové konferenci. (15.12.2025)

Mluvčí Babišovy vlády bude bývalá televizní rosnička

Bezprostředně po ranním jmenování prezidentem Petrem Pavlem na Pražském hradě se ministři nového kabinetu Andreje Babiše odebrali do Strakovy akademie, kde se konalo první, spíše technické, zasedání vlády. Premiér Babiš následně zahájil proces uvádění členů kabinetu do jejich ministerských funkcí, který potrvá až do večerních hodin.

před 1 hodinou

Aktualizováno před 2 hodinami

před 2 hodinami

Aktualizováno před 3 hodinami

Nová Babišova vláda poprvé zasedala. (15.12.2025) Prohlédněte si galerii

OBRAZEM: Česko má novou vládu ANO, Motoristů a SPD

Prezident Petr Pavel v pondělí na Pražském hradě jmenoval vládu premiéra Andreje Babiše. Tato koaliční vláda, která se stane v pořadí třetím kabinetem pod Babišovým vedením, nahradí současnou vládu Petra Fialy, která je v demisi. Babiš byl pověřen sestavením kabinetu již koncem října a předsedou vlády byl jmenován 9. prosince.

před 3 hodinami

před 4 hodinami

Prezident Petr Pavel jmenoval Andreje Babiše předsedou vlády (foto: Tomáš Fongus)

Velká nevýhoda pro členy vlády za SPD a Motoristy. Jen aklimatizovat se na ministerstvu trvá téměř rok, říká politolog

Politolog David Jágr z Institutu politologických studií Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy zhodnotil předpokládanou podobu třetí vlády Andreje Babiše. Podle něj je důležité, že ve vládě zasednou ministři za ANO se zkušeností s exekutivy. „Jen aklimatizovat se na ministerstvu trvá téměř rok. Vládní zkušenosti jsou zkrátka neocenitelné,“ řekl Jágr. Vliv na vládnutí bude samozřejmě mít i SPD a Motoristé sobě, Babiš je ale podle politologa „natolik dominantní politickou a ekonomickou silou v naší zemi, že se bez jeho svolení nevymění ani žárovka na Úřadu vlády“.

před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 7 hodinami

včera

včera

Fotbal, ilustrační fotografie.

Hledání nového trenéra národního týmu se komplikuje. FAČR dala Slavia s Trpišovským košem

Když se v říjnu rozhodla Fotbalová asociace ČR – nutno říct, že po řadě nepřesvědčivých výkonů české fotbalové reprezentace (se Saúdskou Arábií 1:1 či s Faerskými ostrovy 1:2) právem – rozloučit se s koučem Ivanem Haškem a nahradit ho dočasně dosavadním asistentem Jaroslavem Köstlem, počítalo se tehdy s tím, že tak asociace činí s dlouhodobou koncepcí a především náhradou, kterou už mají připravenou. I dva měsíce od tohoto momentu to však vypadá, že svaz neměl a stále nemá ani jedno. A hlavně stále nemá nového hlavního trenéra, kterým se po sobotě navíc nestane ani kouč pražské Slavie Jindřich Trpišovský. Klub se totiž definitivně rozhodl, že svého stratéga neuvolní.

včera

Ilustrační fotografie.

Důchody v příštím roce. Úřad shrnul, co bude od ledna jinak

Důchody v roce 2026 budou především vypláceny v nové výši, kterou stanoví pravidelná lednová valorizace. Schválené jsou ale i další změny, jedna se například týká předčasných důchodů. Upozornila na to Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ). 

včera

Filip Turek

Turka se jmenování vlády netýká, podstoupí zákrok v nemocnici

Poslanec Filip Turek, který je podle Motoristů i nadále kandidátem na ministra, se v pondělí, kdy budou jmenováni ostatní členové vlády premiéra Andreje Babiše (ANO), podrobí menšímu zákroku. V diskuzním pořadu Partie to uvedl jeho stranický kolega Matěj Gregor (Motoristé). 

včera

včera

včera

Volodymyr Zelenskyj v Praze

Jak Zelenskyj šikovně ukázal Západu, jakým problémem je konání voleb ve válce

Ukrajinský prezident Volodymyr otevřel otázku válečných voleb a zároveň názorně ukázal Západu, proč jsou prakticky neproveditelné. Bezpečnostní garance, které podmiňují jejich konání, mohou reálně poskytnout jen ti, kdo Ukrajinu ostřelují – nikoli spojenci, kteří by se tím ocitli v přímém konfliktu s Ruskem. Vše tak odhaluje podstatu dilematu. Kyjev čelí kritice za neuspořádání hlasování, ale jakmile by k němu přistoupil, riskoval by chaos, civilní oběti i další destabilizaci země.

včera

včera

Akt antisemitismu otřásl Austrálií. Pro násilí u nás není místo, řekl Albanese

Austrálií v neděli otřásl teroristický útok na populární pláži Bondi v Sydney. Cílem dvou střelců se stala židovská komunita, o život přišlo nejméně 12 lidí. Čin odsoudil australský premiér Anthony Albanese. Bilance tragické události ještě nemusí být konečná. 

Zdroj: Lucie Podzimková

Další zprávy