Obchod s Velkou Británií od ledna zkomplikuje odchod země z Evropské unie, tzv. brexit. Vývozci i dovozci budou potřebovat celní prohlášení, změní se povinné certifikace zboží a vrátit se mohou cla a kvóty.
Očekávat lze kolony na hranicích, které prodlouží a prodraží doručování zásilek. Podle Luďka Procházky, šéfa společnosti Gerlach, experta na celní problematiku, mnoho českých firem podceňuje přípravy, a může je tak ohrozit konkurence, sdělil ČTK.
Podniky budou potřebovat spoustu nových dokumentů. Ty, které je nezvládnou obstarávat, vytlačí podle Procházky z trhu konkurence. "Mnohým českým firmám ale vážnost změn nedochází. My naproti tomu posilujeme kvůli brexitu kapacity nejen v České republice, ale i v anglických přístavech Dover a Southampton a jsme připraveni firmám pomoci s veškerou brexitovou agendou," uvedl.
Celní podmínky se podle vedoucího zahraniční kanceláře státní agentury CzechTrade v Londýně Jiřího Raka změní bez ohledu na výsledek jednání mezi EU a Británií. Exportéři by podle něj měli začít nové povinnosti řešit co nejdříve. "Novým podmínkám se budou muset přizpůsobit i britské firmy, které zboží z ČR dováží. Předpokládá se, že většina dovozců využije specializovaných služeb mezinárodních přepravců nebo celních brokerů," doplnil. Podle Procházky je možné, že britské firmy budou chtít, aby celní formality vyřizovali jejich čeští obchodní partneři.
Británie podle Procházky hodlá zavést nový kontrolní režim ve třech fázích. Od ledna plánuje uvalit základní celní požadavky na dovoz běžných výrobků, což je podle Procházky vše od oblečení až po elektroniku. Kontrolován bude dále tabák, živá zvířata, rostlinné produkty nebo vysoce rizikové rostliny. "Od dubna se kontroly rozšíří o produkty živočišného původu. V červenci chce Londýn budování nového kontrolního režimu rozšířit na veškeré zboží," řekl Procházka.
Větší byrokratickou zátěž přibližně o 15 procent očekává česká celní správa. "S ohledem na sídla hospodářských subjektů lze předpokládat, že největší objem nárůstu bude připadat na celní úřady v Praze a ve Středočeském a Moravskoslezském kraji," uvedla mluvčí Generálního ředitelství cel Hana Prudičová.
Podle Procházky se na kontroly připravuje celní správa Nizozemsku, která přijala už asi 300 celníků a počítají s náborem dalších 900. "Ti budou kontrolovat přibližně 10.500 lodí, které ročně přepraví zboží z a do Británie," upřesnil. Přes Rotterdam se podle něj uskuteční asi osm procent obchodu mezi EU a Británií. Personálně se posilují francouzské přístavy Le Havre a Calais či belgický Zeebrugge, uvedl dále.
Roční vývoz ČR do Velké Británie přesahuje 200 miliard korun. Vyváží se hlavně stroje a dopravní prostředky. Podíl českého exportu do Británie se podle místopředsedy Asociace exportérů Otty Daňka pohybuje mezi 4,5 až 5,2 procenta z celkového exportu ČR.
Británie opustila evropský blok na konci ledna. EU a Británie jedná o nastavení nových pravidel. Pokud se na nich do začátku příštího roku nedomluví, nastane tzv. tvrdý brexit. V takovém případě budou platit pravidla Světové obchodní organizace (WTO). Do konce nynějšího přechodného období brexitu se Británie dál řídí unijním právem, ačkoli už není členem EU.
Související

Budoucnost ekonomických vztahů Moskvy se Západem. Ekonom si jeden scénář neumí představit

Trumpova strategie nevyšla. Kvůli clům zdražíme, ať si náklady zaplatí Američané, vzkazují firmy
Aktuálně se děje
před 53 minutami

Policie odhalila muže, který zpochybňoval holokaust. Hrozí mu vězení
před 1 hodinou

Lidé jsou jako chodící mrtvoly. Do Pásma Gazy může vjet 6000 kamionů s pomocí, pokud je Izrael pustí
před 2 hodinami

Jak donutit Rusko k jednacímu stolu: Trump má podporu voličů, teď je čas zatlačit
před 3 hodinami

Dvě brambory pro osm lidí. Děti v Gaze jsou kost a kůže, chodí umírat do nemocnic
před 4 hodinami

Eskalace na thajsko-kambodžské hranici: Mezinárodní společenství mělo zakročit, říká expert
před 5 hodinami

Peklo v Gaze se prohlubuje: 1000 mrtvých ve snaze získat pomoc, důkazy o masovém hladovění jsou nepopiratelné
před 6 hodinami

EU tlačí na Čínu. Chce, aby Si Ťin-pching přiměl Putina ukončit válku
před 7 hodinami

Počasí: Moravu dnes zasáhnou silné bouřky
před 7 hodinami

Ostrá: Cítím frustraci, hněv a zklamání. Politoložka tvrdě kritizuje rozhodnutí SOCDEM kandidovat s komunisty
před 7 hodinami

Skrytý nepřítel Kyjeva? Vlastní vedení, píše Politico. Podle ukrajinského tisku Zelenskyj zradil demokracii
Aktualizováno před 8 hodinami

V Rusku se zřítilo letadlo s 50 lidmi na palubě, všichni zemřeli
před 10 hodinami

Thajsko zaútočilo na Kambodžu
před 11 hodinami

Počasí o víkendu proprší, tropy se nedostaví
včera

Schůzka Putina se Zelenským do konce léta? V Istanbulu proběhlo třetí kolo rozhovorů mezi Ukrajinou a Ruskem
včera

Roosevelt dokázal, že demokracie potřebuje pojistky. Ustojí ale americká demokracie Trumpa?
včera

Zelenskyj po tvrdé kritice otáčí. Slíbil nový zákon na ochranu nezávislosti protikorupčních institucí
včera

Ukrajinci protestují, spojenci varují. Proč jsou všichni naštvaní na Zelenského?
včera

Ukrajina podkopává šanci na přijetí do EU. Vysvětlete nám to, vyzvala von der Leyenová Zelenského
včera

Lipavský nezvykle tvrdě kritizuje Ukrajinu: Naše podpora není bianko šek pro jakékoli vaše kroky
včera
Auto se spalovacím motorem už si nepůjčíte? EU v tichosti zvažuje zásadní změnu
Evropská unie podle informací německého deníku Bild připravuje legislativní návrh, který by mohl výrazně urychlit konec vozů se spalovacím motorem v každodenním provozu. Od roku 2030 by totiž velké autopůjčovny jako Sixt či Europcar mohly být nuceny kupovat výhradně elektromobily. Pokud by se plán stal realitou, mohl by zásadním způsobem ovlivnit trh s automobily v celé Evropě – a to mnohem dříve než plánovaný zákaz prodeje nových spalovacích vozů v roce 2035.
Zdroj: Libor Novák