Evropané a Japonci prohrávají, podle prognózy bude do roku 2030 každé třetí auto čínské.
Studie poradenské firmy Alix Partners, na které pracovali odborníci z oboru, odhaluje, že čínské automobilky si zajišťují podíly na trhu díky cenově dostupné výrobě, rychlejšímu vývoji a nižším maržím, což může vést k tomu, že do roku 2030 obsadí třetinu světového trhu a prodají devět milionů vozů mimo Čínu. To má v Evropě negativní dopad na evropské, japonské a korejské značky, přičemž možná cla EU by mohla situaci dále ovlivnit.
Odhaduje se, že výrobní náklady na elektrický vůz jsou v Číně o třetinu nižší než v Evropě a vývojové cykly jsou kratší než u celosvětové konkurence. S „agresivní cenovou strategií“ mohou čínští výrobci automobilů přeměnit tyto výhody na podíly na trhu. Údajně se však marží vzdávají: Průměrné marže evropských automobilek (v průměru 15 %) jsou výrazně nižší než u čínské konkurence (přibližně 7,1 %).
Než by EU mohla ochránit evropský automobilový průmysl, cla EU na čínská auta by mohla dočasně zpomalit dovoz a podpořit prodejní ceny. Urychlily by však i tamní výrobu čínských aut a komponentů v Evropě, míní odborník na průmysl Fabian Piontek. Obchodní model německého automobilového průmyslu se musí změnit.
Němečtí výrobci, zejména prémiové značky, ztrácejí podle Pionteka na čínském trhu důležité podíly ve prospěch čínských konkurentů, jejichž novější modely vynikají komfortem a výbavou, jak uvádí studie Alix Partners. Konzultační firma analyzovala finanční bilance výrobců a dodavatelů, prováděla expertní rozhovory a zákaznické průzkumy, aby dospěla k těmto závěrům.
Podle Alix Partners se tržní podíl nových elektrických vozidel v Evropě zvýší z 20 % na 45 % do roku 2030, přestože investice do e-mobility brzdí nejistota ohledně budoucích řešení a infrastruktur. Studie předpovídá, že budoucnost automobilů bude určena softwarem, což by přesunulo zisky od tradičních výrobců k softwarovým a technologickým firmám, kde mají čínští výrobci výhodu.
Studie v závěru shrnuje podstatná očekávání, že čínští výrobci automobilů do roku 2030 prodají devět milionů vozidel mimo Čínu, což výrazně ovlivní globální ekonomiku a sníží prodeje evropských, japonských a korejských značek. Čínští výrobci s nižšími výrobními náklady a kratšími vývojovými cykly nabízejí cenově dostupné elektromobily a získávají tržní podíly agresivní cenovou strategií. Čína již vyváží elektromobily a komponenty do Evropy, kde by zavedení cel EU mohlo zvýšit místní výrobu, posílit přítomnost čínských výrobců a narušit tradiční obchodní modely evropských automobilek.
17. srpna 2025 14:47
Přežije Indie obchodní válku s USA? Trumpovy kroky jí mohou pomoci, nebo potopit
Související

Evropský automobilový průmysl na scestí: O elektromobily není takový zájem, Čína chystá velkou expanzi do EU

Automobilovému průmysl hrozí vážná krize. Evropa žádá Čínu o urychlený zásah
auto , elektromobily , Ekonomika , Alix Partners , BYD Company (Build Your Dreams)
Aktuálně se děje
včera

Loupež století v Louvru: Co vše o krádeži francouzských korunovačních klenotů víme?
včera

Netrpělivý a vzteklý Trump je to nejlepší, v co Moskva může doufat. Válku na Ukrajině ukončit nedokáže
včera

Příměří v Gaze nevydrží, obávají se Trumpovi lidé
včera

Bílý dům: Setkání Trumpa s Putinem není zatím v plánu
včera

Rusko testuje na Ukrajině nové klouzavé bomby. Mají dolet až stovky kilometrů
včera

CIA hraje „nejdůležitější roli“ při amerických útocích v Karibiku
včera

Podezřelý se k vraždě v Zábřehu přiznal. Jde o mladistvého
včera

Pod dohledem Babiše. Jednání o vládě pokračují, šéf ANO se ozval z dovolené
včera

Teplé podzimní počasí nevydrží. Klesnou teploty a zesílí vítr, ukazuje předpověď
včera

Cintula dostal 21 let. Zbytek života zaslouženě stráví ve vězení, Slovensko je právní stát
včera

Příměří mezi Izraelem a Hamásem se otřásá: Obě strany se obviňují z porušování, USA zachraňují situaci
včera

Spojenci Ukrajiny se obávají setkání Putina s Trumpem. Na poslední chvíli podporují Kyjev
včera

Trump: Pokud Hamás poruší dohodu, vyhladíme ho
včera

The Guardian: Trump není schopen rozlišit, kdo je na Ukrajině agresor a kdo oběť
včera

Z prezidenta trestancem. Nicolas Sarkozy nastoupil do vězení
včera

Historická chvíle pro Japonsko: Zemi poprvé povede žena, „železná lady“ Takaichi
včera

Pekarová Adamová prozradila důvody, proč končí v politice
včera

CNN: Schůzka Trumpa s Putinem je odložena
včera

Předpověď počasí do poloviny listopadu. Sníh už se může udržet
20. října 2025 22:00
Metro nejezdilo. Sražené osobě už nepomohli ani záchranáři
Tragédie v pondělí vpodvečer zastavila provoz metra na lince B. Ve stanici Palmovka došlo ke střetu soupravy s osobou, která utrpěla zranění neslučitelná se životem a na místě zemřela. Během přerušení provozu museli cestující do tramvají a autobusů.
Zdroj: Jan Hrabě