RECENZE: Ledové království 2 jako velkolepá inspirativní fantasy i ledovec klišé

RECENZE – Frozen je světový fenomén. Nejvýdělečnější animák všech dob uhranul dětem i dospělým do takové míry, až ho za to půlka světa začala nenávidět. Penály, čepice, panenky a samozřejmě chytlavá odrhovačka Let It Go. Před Ledovým královstvím nebylo úniku. A když už začala „Frozenmánie“ opadávat, je tady pokračování.

V pohádkovém království Arendelle (situovaném kdesi v norských fjordech) vládne laskavá mladá královna Elsa. Ta se v prvním filmu naučila ovládat svůj dar – schopnost poroučet sněhu a ledu. Navíc se opět sblížila i se svou mladší sestrou Annou, s níž se v dětství odcizily. Žádná idyla ale netrvá věčně, a když se království ocitne v ohrožení, budou se muset obě dívky, spolu s Anninou láskou Kristoffem, jeho sobem Svenem a oživlým sněhulákem Olafem, vydat do Začarovaného lesa ovládaného čtyřmi živly a tajemnou kletbou, která na něm z důvodu dávné křivdy leží.

Středobodem druhého Ledového království je opět vztah obou sester, přičemž tentokrát se přeci jen o něco více akcentuje starostlivá a postupně víc a víc sebevědomá Elsa, která se vydává na cestu za poznáním rodinné minulosti i původu svých schopností. Většinu času ale obě dívky spolupracují a dál prohlubují sesterské pouto, které jejich misi stejnou měrou posiluje i komplikuje. Vždyť Anna žádné tajemné síly přírody neovládá a v souboji se Začarovaným lesem tak může být spíš na obtíž. A to i přes bezednou zásobu lásky, soucitu a oddanosti, která z ní činí Elsinu spolehlivou oporu a vzor pro tu méně dobrodružnou polovinu nezletilých divaček.

Významnou změnou je, že se příběh dvojky značně odklání od tradičního pohádkového stylu a koketuje spíš se světem legend a žánrem fantasy (což se v minulosti vyplatilo zejména trilogii Jak vycvičit draka). Ponechává si přitom ale klasické disneyovské propriety, takže nejde ani tak o skok do neznáma, jako spíš o svěží, i když někdy trochu rozpačitý a ne úplně dotažený kompromis. O film, kde si jistoty podávají ruku s novými nápady.

Co naopak nezmizelo, je veselý a hravý humor všeho druhu. Ať už jde o převážně fyzické gagy pro nejmenší, pomatené, ale kolikrát geniální blábolení bezelstného sněhuláka Olafa, nebo vyloženě dospělácké humory, je jisté, že pokud máte tento typ filmů rádi, nasmějete se víc než dost. Pravda, Olaf je tu dle „dobrých“ tradic všech velkých pokračování lehce nadužívaný a sem tam jeho vtipná vsuvka rozbije jinak silnou dramatickou scénu, na nervy vám ale snad lézt nezačne. Na to je to až moc velký sympaťák.

Animace je tu skutečně magická. Frozen 2 možná neoplývá pixarovsky fotorealistickým stylem (do extrému dohnaná velká kukadla hlavních hrdinek naopak působí maličko nepřirozeně a v některých momentech se mně osobně postavy zdály doslova bez života), tvůrci ale mají cit pro to, kam umístit „oko kamery“ či kdy přidat a kdy ubrat osvětlení scény. Snové , lehce divadelní momenty, při nichž vidíte Elsu na sytě černém pozadí, jak kolem ní tančí led a magie, jsou zvláště na velkém plátně dechberoucí.

Jako tradičně v disneyovkách poslední doby hudební složka spíš zklame. Into the Unknown ani All Is Found zkrátka nemají na to stát se druhým Let It Go. Přestože jde totiž o pěkné písně, ani zdaleka nejsou tak chytlavé jako našlapané pecky jedničky, natož jako muzikálová čísla ze zlatých osmdesátých a devadesátých let (období tzv. Disneysance). Ze zbylých songů si jistě každý něco vybere (Olafova humorná When I Am Older je sice poněkud zapomenutelná, ale má šmrnc), jde však už více méně jen o výplň... Pokud se podíváme na dabing, přísnější měřítka snese snad jen česká mutace All Is Found, a to jen proto, že jde o pěknou, jednoduchou melodii, již nedokáže zabít ani čeština. Jinak čekejte klasicky nevýrazné texty, na kterých je znát, že na ně překladatel neměl dost času. Zpěvákům pak někdy není ani pořádně rozumět, co zpívají.

Film trpí též na klišé a jednu konkrétní vedlejší dějovou linku. Stěžovat si na předvídatelnost u animáku pro děti ale samozřejmě nemá cenu, proto jen zmiňme, že se dá dopředu uhodnout většina hlavních dějových zvratů (ne-li všechny), což dospělého diváka může odradit.

Problematičtější je situace okolo nemotory Kristoffa, který ve druhém dílu v podstatě nemá co dělat, a proto od tvůrců aspoň dostal za úkol požádat Annu o ruku – což se mu samozřejmě z různých důvodů opakovaně nedaří. Co začne jako zábavný gag pro dospěláky, se brzy překlene v opakující se a poněkud trapnou epizodku vrcholící vyloženě otřesným hudebním číslem. Tyto občasné vsuvky navíc fungují jako zatažená ruční brzda rozbíjející plynulý pohyb vpřed jinak dynamického příběhu. Dětem to opět pravděpodobně vadit nebude, i když ani ony nejspíš tuto zamilovanou taškařici příliš nedocení. Hlavně je ale škoda, že se k takovým věcem tvůrci uchylují, když zbytek filmu oplývá citem i zajímavými nápady.

Ledové království II si užijí děti i dospělí. Primárně samozřejmě cílí na předpubertální dívky, které si ho nepochybně zamilují. Své si ale najdou i jejich bráškové, rodiče i prarodiče. Je nový film lepší než jednička? Bohužel ne. Naštěstí se ale od prvního dílu liší natolik, že od sebe oba dokážete odlišit a i k dvojce se tak ve výsledku budete vracet rádi.

Frozen II (2019)

Původní znění: Idina Menzel, Kristen Bell, Jonathan Groff, Josh Gad, Sterling K. Brown, Evan Rachel Wood, Alfred Molina a další

České znění: Andrea Elsnerová, Tereza Martínková, Miloslav König, Václav Kopta, Viktor Dvořák, Kateřina Bohatová, Daniel Bambas a další