ROZHOVOR: Výtvarnice Jana Babincová a její dokonalá nahodilost

ROZHOVOR – Jana Babincová se věnuje především abstraktní tvorbě s důrazem na geometrické tvary a barvy. Vytváří tak malby i různé instalace. Tato druhá část rozhovoru plynule navazuje na část první, jež byla publikována v pátek 2. září. Dozvíte se něco o přípravě a experimentu, které provázejí vznik děl této umělkyně. Nechybí ani slibované povídání o vnímání jejích obrazů a abstraktního umění obecně ze strany veřejnosti.

Předpokládám, že když děláš nějakou malbu nebo i něco většího, tak k tomu vede určitá příprava. Například před dvěma lety jsi dělala nástěnnou malbu na pražské MeetFactory, která vycházela ze zvuků v okolí.

Vždycky je to založené na nějakém vnitřním principu. Na MeetFactory je to zrovna trochu výjimečné. Seděla jsem tam a na několik větších papírů si zachycovala se zavřenýma očima různé zvuky, které jsem slyšela v okolí. Mně se zvuky vybavují vizuálně. Popravdě vidím něco trochu jiného, než dokážu zachytit na papír. Ono se to v podstatě ani zachytit nedá. Vidím takové velmi amorfní, éterické tvary u některých zvuků. Některé zvuky zase vidím velmi hmotně. Zakresluju si to pak zjednodušeně do tvaru, který mi to připomíná. Některé zvuky se opakují často a některé jen za dlouhou dobu, některé zvuky člověka napadnou a některé vůbec. Jsou určité zvuky, které člověk vůbec neočekává. Proces analýzy zvuku je hodně zábavný.

Nástěnná malba Mf Sounds na pražské MeetFactory (zdroj: archiv Jany Babincové)

Dá se to zobecnit na všechny tvoje obrazy? Když máš nějaký text nebo hudbu, zvuky, tak v tom vidíš už sama nějaké tvary a barvy, uděláš si skici a pak to zjednodušuješ?

Ano, mám původně nějakou vidinu, ale většinou je to něco, co se úplně nedá namalovat na obraz. Takže to pak abstrahuju, zjednodušuju a přibližuju formě, kterou v těch obrazech dělám. Vznikne takový překlad, z jednoho výtvarného jazyka do druhého. Z amorfní vidiny to překreslím do kompozice, která vystihuje jednotlivé části z mé vize, a s tím ještě dál pracuju. Třeba to uzpůsobuju formátu jako site-specific pro nějaké místo nebo na plátno, aby to nějak vypadalo.

Instalace Bolestná touha po svobodě pro galerii Emila Filly (zdroj: archiv Jany Babincové)

Kolik času ti tedy zabere přípravná část?

Příprava a experiment, který je součástí mé práce, je většina mého času. Dělám si skici, kresby, fotky, videa a to pak nějak zpracovávám. Pokud by to tak nebylo, tak bych v podstatě opakovala nebo jen velmi mírně posunovala už osvědčený princip. Nevím, do jaké míry dělám něco objevného v rámci dějin umění, ale baví mě, když je to objevné pro mě. Na jednu stranu se snažím reflektovat, co se ve výtvarném umění děje a na druhou stranu se to snažím hned zapomenout, abych neztratila tvůrčí svobodu.

Děláš plátna, nástěnné malby, malovala jsi i na podlahu, děláš instalace. Podle čeho se rozhoduješ pro danou formu?

Většinou je to pro konkrétní místo. V jednu dobu jsem ale chtěla zkusit i prostorovou věc. Ty mě teď hodně baví, protože je to pro mě nové, čerstvé a zároveň to trošku víc odpovídá mé původní vizi. Třeba když jsem přetransformovala hudební skladbu, tak instalace mnohem lépe vystihuje, co vidím, když tu hudbu slyším. Takže takhle víc zhmotňuju svou vidinu a rozvíjím to teď dál a dál.

Projekt Dancefloor (zdroj: archiv Jany Babincové)

Mluvila jsi o překladu z jednoho výtvarného jazyka do druhého. Jednou jsi byla dokonce označená jako překladatel nebo převaděč. Dá se takto nazvat to, co děláš?

Tak mě myslím označil jeden kurátor a v podstatě to tak je. Zjednodušeně řečeno z tónů dělám tvary a z pohybu dělám třeba barvy. Obecně se tomu říká synestetický princip nebo vnímání. Dřív se to v psychologii považovalo za poruchu. Přes psychiatra Radkina Honzáka, který mě oslovil, jsem se o to začala více zajímat. Vždycky jsem to považovala za něco úplně normálního, mám to od dětství. Když se vysloví písmena, dny v týdnu, jména, čísla, tak vidím různé tvary a barvy. Když zavřu oči a někdo začne mluvit nebo hrát hudbu, tak mi tam začnou okamžitě nabíhat vizuální vjemy.

Na tvých obrazech se hodně opakují ostré tvary. Je to dané onou nahodilostí, o které jsi mluvila?

Mně se prostě líbí ostré tvary. V kontrastu s příjemnou barevností. Je tam něco pocitového, lahodně sladěné barvy a do toho takové přísňácké ostré tvary. Pro mě tím vzniká požadované napětí.

Jana Babincová ve svém pražském ateliéru (zdroj: Šárka Prágrová)

Jak k tvým obrazům přistupují lidé mimo uměleckou komunitu, jak jim rozumí? Obecně co se týče abstraktního umění, myslíš, že je potřeba mít u takového díla nějaký popis? V tvém případě konkrétní text nebo skladbu.

Určitě by „stačilo", i kdyby za tím žádný koncept nebyl. Myslím, že většinou lidi přitáhne rytmus, barvy, tvary a když se dozví, že za tím je něco dalšího, tak jsou velice příjemně překvapení. Nedovedu si představit, jestli by mě bavilo jenom konstruovat kompozice a vybarvovat je. Baví mě, že ten obraz má nějaké tajemství. Myslím, že stačí u každé výstavy stručný popis, že za těmi obrazy jsou nějaké skryté významy a poodhalení kódovacího principu. Mým cílem není divákovi sdělovat to, co já do toho dám a často vyloženě nechci. Nejsou to žádné hádanky nebo křížovky.

Jde tedy spíše o emoce a podobně. Lidé často přemýšlí nad tím, zda dílo správně pochopili, ale ono to o tom vlastně vůbec není.

Přesně, má to vyvolávat emoce, pocity, člověk si může něco představovat, něco mu to evokuje, odvádí od běžné reality. Ale někdo zase tenhle typ uvažování nemá rád.To všechno, o čem mluvíme, že v tom je, pro diváka není vůbec důležité. Je možná trochu i na škodu divákovi říkat všechno. To má být podle mě funkce umění, že člověk vypne myšlení z toho klasického jedna a jedna jsou dvě. Myslím, že by si měli říct, když tomu nerozumí, že to je právě bezva. Snaha všemu rozumět mi připadá absurdní.

Osobně mi připadá na tomto typu abstrakce zajímavé, že jazyk v podstatě determinuje kompozici. Ať je text jaký chce a kompozice jakákoliv, jakmile se tam vepíšou barvy, tak je to výtvarně vždycky dobře. Text a jeho rytmus přirozeně vytváří příjemný barevný kompoziční rytmus.

Otto, akryl na plátně (zdroj: archiv Jany Babincové)

Vzniká to tedy úplně náhodně, ale zároveň to dokonale ladí.

Přesně. Upřímně pochybuji, že bych tam ty barvy dokázala poskládat líp. Je to samozřejmě ovlivněné i mým zásahem, ale stejně to vychází dobře. Je to pro mě vzrušující kombinace toho, kdy jsem částečně něčím limitovaná, částečně je to náhoda a zároveň to můžu do určité míry ovlivnit.

Navíc ty obrazy působí dost plasticky...

Obrazy jsou vlastně plošné a jsou tak trošku jako op-art (optické umění, pozn. aut.). Optická iluze tam určitě hraje roli. Nemám ale ráda ty jednoduché iluze. To, co dělám, je takový mix správně a špatně použitých principů perspektivy a kompozice. Všechno se to prolíná.

Audiovizuální instalace Material Girl (zdroj: archiv Jany Babincové)

Na čem v současnosti pracuješ? Říkala jsi, že ses začala zajímat i o nová média.

Pracuju na nových experimentálních projektech s dalšími umělci. Nejvíce mě momentálně zajímá prostorová instalace, videoinstalace, objektová performance. Je to pro mě dobrodružství. Je to velice zábavné, vzrušující, něco se na tom učím, ale pořád dál rozvíjím i malbu, která do dalších médií proniká a přechází. Určitě udělám i čistě obrazovou výstavu, až na to přijde čas.

Související

Jana Babincová ve svém ateliéru v Praze

ROZHOVOR: Výtvarnice Jana Babincová o umění: „Člověk nemusí všemu rozumět.“

ROZHOVOR – Vystudovala obor výtvarná výchova – německý jazyk na Pedagogické fakultě v Olomouci a následně ateliér Malba III. u docenta Kvíčaly v Brně. V současnosti se věnuje především abstraktní malbě s důrazem na geometrické tvary a barvy. Do svých obrazů a instalací kóduje texty i hudbu. Jana Babincová je nejen úspěšnou umělkyní, věnuje se také pedagogické činnosti, zejména výtvarné. U ní v ateliéru jsme si povídaly o jejím studiu, procesu vzniku jejích děl i o abstrakci obecně. Rozhovor je rozdělen na dvě části.

Více souvisejících

Jana Babincová Umění Abstrakce

Aktuálně se děje

včera

včera

Fotbal, ilustrační fotografie

Fotbalová liga hlásí první zimní přestupy. Posily vítají Plzeň, Olomouc i Pardubice

Podzimní část fotbalové Chance ligy sice skončila poslední víkend před Vánocemi, ale už během nich první kluby hlásí své první zimní posily. Jako první tak učinila Viktoria Plzeň, která oznámila příchod slovenského obránce Dávida Krčíka. Západočechy v tomto směru následovala Olomouc, která pro změnu do svých řad přivítala zahraniční posilu ze slovinského Celje, tedy z týmu jejího soupeře v Konferenční lize, křídelníka Danijela Šturma. Přímo na Štědrý den pak do Pardubic z Liberce přišel jejich bývalý hráč Michal Hlavatý.

včera

včera

Zdeněk Hřib

Hřib bude mít jednoho vyzyvatele. Piráti si zvolí i místopředsedy

Leden bude v české politice důležitým měsícem. Nového předsedu si zvolí občanští demokraté, vedení si vyberou i Piráti jako další opoziční strana. Nejvyšší funkci bude obhajovat Zdeněk Hřib, který bude mít nejméně jednoho vyzyvatele. Je také několik uchazečů o pozice místopředsedů. 

včera

Andrej Babiš

Babiš odhalil, že mu volal americký prezident Trump

Premiér Andrej Babiš (ANO) se v pátek pochlubil, že mu během Vánoc zavolal americký prezident Donald Trump. Hovor se podle předsedy české vlády připravoval několik dní. Oba politici řešili válku na Ukrajině či současnou situaci v Evropě. 

včera

Reykjavík

Počasí jako v létě. Na Islandu zažili velmi neobvyklé Vánoce

V Česku nakonec o Vánocích zavládlo zimní počasí, alespoň co se teplot týká. Něco jiného zažili lidé k vlastnímu překvapení na Islandu. Maximální teploty na tomto ostrově šplhaly výrazně nad nulu, upozornil Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). 

včera

včera

včera

Miloš Zeman

Zeman se opřel do Fialy, jeho vlády i prezidenta. Pavla ale zároveň i ocenil

Exprezident Miloš Zeman i letos přednesl vánoční poselství, ačkoliv od roku 2023 nevykonává žádnou politickou funkci. Bývalý vrcholný politik v televizním vystoupení na CNN Prima News kritizoval bývalého premiéra Petra Fialu či některé členy jeho kabinetu. Překvapil tím, že v jedné věci ocenil svého nástupce Petra Pavla. 

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Volodymyr Zelenskyj s předsedkyní Poslanecké sněmovny Markétou Pekarovou Adamovou

Ukrajina jedná neustále. Zelenského čeká další setkání s Trumpem

Američané i o Vánocích pokračují v diplomatických jednáních o míru na Ukrajině. Potvrzují to slova ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského, který ve čtvrtek mluvil s americkým speciálním vyslancem Stevem Witkoffem. Zelenskyj oznámil, že by se měl brzy opět setkat s Donaldem Trumpem. 

včera

Policie ČR, ilustrační fotografie.

Dívka z Olomoucka zastřelila matku. Hrozí jí až výjimečný trest

Z případu vraždy v Bohuňovicích v Olomouckém kraji je nevídaná rodinná tragédie. Teenagerka podle závěrů vyšetřování zastřelila matku a postřelila otce, přičemž čin kvůli majetkovému prospěchu naplánovala se svým partnerem. Oběma hrozí až výjimečný trest. 

včera

25. prosince 2025 21:05

Volodymyr Zelenskyj

Lidé si přejí, aby původce zla zemřel, vzkázal Zelenskyj ve vánočním projevu Putinovi

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj ve svém vánočním projevu vyslal světu i Kremlu velmi silný vzkaz, ve kterém se zdánlivě vyjádřil k osudu Vladimira Putina. V emotivním videu Zelenskyj prohlásil, že i když Rusko přineslo Ukrajině nesmírné utrpení, nedokázalo zlomit jednotu ani víru ukrajinského národa. V narážce na ruského vůdce uvedl, že v myslích mnoha lidí dnes rezonuje jediné přání, aby onen původce zla zahynul, ačkoliv v modlitbách k Bohu Ukrajinci žádají o něco vyššího – o mír, za který bojují a který si zaslouží.

25. prosince 2025 19:48

Donald Trump

Nejvlivnější osobou v Evropě je Trump, ukazuje prestižní žebříček

Prestižní magazín Politico zveřejnil novou edici svého tradičního seznamu POLITICO 28, který predikuje, kdo bude mít v roce 2026 největší slovo v evropském politickém prostoru. Žebříčku letos dominuje postava, která nepůsobí přímo v Evropě, ale její kroky mají na kontinent zásadní dopad. První místo obsadil americký prezident Donald Trump, jehož vliv autoři přirovnávají k „transatlantické rázové vlně“, schopné okamžitě změnit politický kurz celého regionu.

25. prosince 2025 18:35

Ukrajinská armáda provedla raketami Storm Shadow masivní úder na ruskou energetickou infrastrukturu

Ukrajinská armáda během čtvrtka podnikla masivní úder na energetickou infrastrukturu hluboko v ruském vnitrozemí. Podle oficiálních informací ukrajinského generálního štábu zasáhly britské střely Storm Shadow ropnou rafinerii v Novošahtinsku v Rostovské oblasti.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy