HISTORIE - První koněspřežná železnice vyrostla v Rakousku-Uhersku. Technický pokrok se však už po třiceti letech fungování posunul natolik, že bylo třeba dráhu modernizovat. Jak se vyvíjela stavba železnice, která byla svého času nejdelší na světě?
František Antonín Gerstner, syn stavitele, započal první vyměřovací práce pro tehdejší infrastrukturní stavby první železnice na evropském kontinentě v červnu roku 1824. Vycházel z návrhu svého otce Františka Josefa. Původně plánovaná trasa koněspřežní železnice, „koňky“, měla původně vést z Českých Budějovic do Lince. Nakonec však byla prodloužena až do města Gmunden. I když se tehdejší Habsburská monarchie co do technického pokroku nemohla rovnat třeba takové Anglii, stavba koňky znamenala velice významný technický počin středoevropské mocnosti. Zásady, které stavitelé železnice vytyčili, se dodnes používají při stavbě již moderních železnic.
První koněspřežná dráha na evropském kontinentu byla uvedena do provozu relativně brzy. Stavba započala v roce 1825, prvním úsekem dlouhým zhruba 64 kilometrů mezi městy České Budějovice a Kerschbaum na rakouských hranicích. Už v roce 1827 se začaly otevírat první úseky trasy pro účely zkušební jízdy. Následně však došlo k přijetí úsporných opatření na stavbě a stavbyvedoucího Gerstnera vystřídal Matyáš Schönerer, původní stavitel stavbu údajně prodražoval.
K provozu sloužilo na 800 koní
Poslední úsek do rakouského Gmundenu byl otevřen v roce 1836. Účelem koňky měl být zejména převoz a doprava soli z Horních Rakous, konkrétně ze Salzkammergutu, do Čech. Dopravu mělo zajišťovat celkem přes 800 koní se 762 vozy. Pro osobní dopravu, která byla využívána pouze sezónně, později sloužilo téměř 70 vozů.
Trať mezi Budějovicemi a Lincem je dlouhá necelých 130 kilometrů a původně disponovalo deseti stanicemi. Cesta do Lince trvala pro osobní dopravu přes 14 hodin, vozy vyjížděly pravidelně už v 5 hodin ráno, křižovaly se právě u hraničního Kerschbaumu. Důležitou technickou součástí stavby byly tzv. strážní domky. Těch bylo přes padesát. Například strážní domek č. 1 v Budějovicích je dnes národní kulturní památkou, v domě je v současnosti umístěna stálá expozice týkající se života drážních dělníků. Strážní se starali i technický stav dráhy a její funkčnost. Pražce dráhy byly od sebe vzdálené 1,896 metru, na nich byly upevněny podélné trámy, na nichž byly přikovány 3 metry dlouhé litinové kolejnice. Pražce byly uloženy v kamenných stoličkách ve tvaru „U“.
Vlakem se svezl i konzervativní císař František I.
Technologický pokrok v ostatních státech tehdejší Evropy, ale i v Americe, však nezadržitelně směřoval k budování moderních železnic s parními stroji. V šedesátých letech už fungovaly parostrojní dráhy mezi Vídní a Brnem a dále na Prahu a Drážďany. Zhruba po třiceti letech fungování koňky tak začala její modernizace. Osobní doprava dráhy skončila v roce 1872. 15. Prosince toho roku vyjela z linecké stanice Urfahr do stanice Lest poslední vlak tažený koňmi. O rok později vyjela na modernizovanou dráhu první lokomotiva. V prvních letech fungování koňky se přitom jednalo o nejdelší železnici na světě. Co se týče strážních domků, těch do dnešních dnů zbyla pouhá polovina.
Málokdo ví, že předobrazem pro koněspřežnou železnici byl pro Gerstnera projekt, který měl pomocí kanálu propojit Vltavu, Labe a Dunaj. Propojení se nakonec realizovalo právě formou železniční dráhy. Zajímavostí je, že vlakem se svezl i tehdejší císař František I., velký konzervativec a odpůrce novinek.
Dříve trvala cesta 14 hodin, dnes hodiny dvě
Již zmíněná změna stavbyvedoucího měla dalekosáhlé důsledky. Ta část stavby, za kterou stál Gerstner, se totiž využívá částečně pro železniční dopravu dodnes. Naopak levnější Schönererova část nebyla pro moderní parní stroje využitelná. Zatímco tehdy strávili cestující na koňce 14 hodin, dnes se vlakem mezi Budějovicemi a Lincem jezdí v rámci dvou hodin. Pokud bychom chtěli pokračovat až do cílového Gmundenu, cesta by trvala o nějakou hodinku déle. Z Lince do Gmundenu je to totiž dalších 200 kilometrů cesty.
Koněspřežné železnici se dostalo uznání v roce 1971, kdy byla vyhlášena v Československu národní kulturní památkou. V Rakousku se dochovalo mnoho náspí, existuje tam i naučná stezka, nejvýznamnější muzeum koňky tam nalezneme v městě Kerchsbaum, kde se můžete svézt replikou původního vozu taženého koňmi. V současnosti na trati jezdí rychlíky z Lince do Prahy a spěšné vlaky z Budějovic do Lince.
Související

Dopravní kolaps v Brně kvůli MotoGP: Lidé čekali desítky minut na MHD, dorazil i prezident Pavel

Pražští řidiči dostali vzkaz od policie. Jednomu místu se večer mají vyhnout
doprava , železnice , Rakousko , historie
Aktuálně se děje
před 29 minutami

Dva mrtví v centru Prahy. Na místě zasahuje policie
před 35 minutami

V Německu se rozmáhají útoky na "queer" osoby. Většinu z nich obětí nehlásí
před 51 minutami

"Trump si ji namazal na chleba." Orbán a další státníci tvrdě kritizují von der Leyenovou za dohodu s USA
před 1 hodinou

Co vlastně EU vyjednala? Trump zvažuje, že stejná cla jako pro Evropu zavede i pro ostatní
před 2 hodinami

Příměří vydrželo jen pár hodin. Na hranici Thajska a Kambodži se opět střílí
před 3 hodinami

Počasí se o víkendu nezlepší. Ochladí se a zaprší
včera

Politico: Evropské země si půjčí miliardy od EU na vyzbrojení Ukrajiny
včera

Sparta nezvládla zápas v Kazachstánu. Ostrava přišla v souboji s Legií o výhru
včera

Klub i hráč potvrdili konec spolupráce. Ewerton se z Ostravy stěhuje do Egypta
včera

Místo radosti skepse. Proč je potřeba brát nové Trumpovo ultimátum pro Rusko s rezervou?
včera

Komunisté velebící agresora měli v Rusku zůstat. Za podkopávání demokracie zkrachovali na hranicích po právu
včera

Izrael pozastavil vojenské operace v Gaze. Bude to ale stačit?
včera

EU jen pár hodin po dohodě přiznala, že nemůže zaručit jeden ze slibů
včera

Macron se uznáním Palestiny vymezuje proti hladomoru jako prostředku zahraniční politiky, říká Hennlichová. Francie si nepřizná, že už není rozhodující velmoc
včera

Putin nedostal od Trumpa na ukončení války ani dva týdny
včera

Myslím, že Netanjahu lže, prohlásil Trump. Británie je situací v Gaze otřesena, dodal Starmer
včera

Trump zkrátí Putinovi ultimátum. Rusko na ukončení války nedostane ani 50 dní
včera

Pentagon uspořádá Top Gun. Na školení sebevražedných útoků s drony dohlédnou Ukrajinci
včera

CNN: Obchodní dohoda s EU je dalším vítězstvím Trumpa. Epsteinovu aféru tím ale nesmaže
včera
Thajsko a Kambodža ohlásily okamžité příměří. Obě země poděkovaly Číně a Trumpovi
Kambodžský premiér Hun Manet a thajský prozatímní lídr Phumtham Wechayachai se shodli na okamžitém a bezpodmínečném příměří, které vstoupí v platnost o půlnoci malajského času. Oznámil to malajsijský premiér Anwar Ibrahim po jednání, které moderoval. Setkání se uskutečnilo v Kuala Lumpuru a cílem bylo ukončit pětidenní ozbrojený konflikt, který si vyžádal životy nejméně 35 lidí a vyhnal z domovů přes 300 000 osob z obou stran hranice.
Zdroj: Libor Novák