První koněspřežná železnice zapřáhla 800 koní, cesta trvala 14 hodin

HISTORIE - První koněspřežná železnice vyrostla v Rakousku-Uhersku. Technický pokrok se však už po třiceti letech fungování posunul natolik, že bylo třeba dráhu modernizovat. Jak se vyvíjela stavba železnice, která byla svého času nejdelší na světě?

František Antonín Gerstner, syn stavitele, započal první vyměřovací práce pro tehdejší infrastrukturní stavby první železnice na evropském kontinentě v červnu roku 1824. Vycházel z návrhu svého otce Františka Josefa. Původně plánovaná trasa koněspřežní železnice, „koňky“, měla původně vést z Českých Budějovic do Lince. Nakonec však byla prodloužena až do města Gmunden. I když se tehdejší Habsburská monarchie co do technického pokroku nemohla rovnat třeba takové Anglii, stavba koňky znamenala velice významný technický počin středoevropské mocnosti. Zásady, které stavitelé železnice vytyčili, se dodnes používají při stavbě již moderních železnic.

První koněspřežná dráha na evropském kontinentu byla uvedena do provozu relativně brzy. Stavba započala v roce 1825, prvním úsekem dlouhým zhruba 64 kilometrů mezi městy České Budějovice a Kerschbaum na rakouských hranicích. Už v roce 1827 se začaly otevírat první úseky trasy pro účely zkušební jízdy. Následně však došlo k přijetí úsporných opatření na stavbě a stavbyvedoucího Gerstnera vystřídal Matyáš Schönerer, původní stavitel stavbu údajně prodražoval.

K provozu sloužilo na 800 koní

Poslední úsek do rakouského Gmundenu byl otevřen v roce 1836. Účelem koňky měl být zejména převoz a doprava soli z Horních Rakous, konkrétně ze Salzkammergutu, do Čech. Dopravu mělo zajišťovat celkem přes 800 koní se 762 vozy. Pro osobní dopravu, která byla využívána pouze sezónně, později sloužilo téměř 70 vozů.

Trať mezi Budějovicemi a Lincem je dlouhá necelých 130 kilometrů a původně disponovalo deseti stanicemi. Cesta do Lince trvala pro osobní dopravu přes 14 hodin, vozy vyjížděly pravidelně už v 5 hodin ráno, křižovaly se právě u hraničního Kerschbaumu. Důležitou technickou součástí stavby byly tzv. strážní domky. Těch bylo přes padesát. Například strážní domek č. 1 v Budějovicích je dnes národní kulturní památkou, v domě je v současnosti umístěna stálá expozice týkající se života drážních dělníků. Strážní se starali i technický stav dráhy a její funkčnost. Pražce dráhy byly od sebe vzdálené 1,896 metru, na nich byly upevněny podélné trámy, na nichž byly přikovány 3 metry dlouhé litinové kolejnice. Pražce byly uloženy v kamenných stoličkách ve tvaru „U“.

Vlakem se svezl i konzervativní císař František I.

Technologický pokrok v ostatních státech tehdejší Evropy, ale i v Americe, však nezadržitelně směřoval k budování moderních železnic s parními stroji. V šedesátých letech už fungovaly parostrojní dráhy mezi Vídní a Brnem a dále na Prahu a Drážďany. Zhruba po třiceti letech fungování koňky tak začala její modernizace. Osobní doprava dráhy skončila v roce 1872. 15. Prosince toho roku vyjela z linecké stanice Urfahr do stanice Lest poslední vlak tažený koňmi. O rok později vyjela na modernizovanou dráhu první lokomotiva. V prvních letech fungování koňky se přitom jednalo o nejdelší železnici na světě. Co se týče strážních domků, těch do dnešních dnů zbyla pouhá polovina.

Málokdo ví, že předobrazem pro koněspřežnou železnici byl pro Gerstnera projekt, který měl pomocí kanálu propojit Vltavu, Labe a Dunaj. Propojení se nakonec realizovalo právě formou železniční dráhy. Zajímavostí je, že vlakem se svezl i tehdejší císař František I., velký konzervativec a odpůrce novinek.

Dříve trvala cesta 14 hodin, dnes hodiny dvě

Již zmíněná změna stavbyvedoucího měla dalekosáhlé důsledky. Ta část stavby, za kterou stál Gerstner, se totiž využívá částečně pro železniční dopravu dodnes. Naopak levnější Schönererova část nebyla pro moderní parní stroje využitelná. Zatímco tehdy strávili cestující na koňce 14 hodin, dnes se vlakem mezi Budějovicemi a Lincem jezdí v rámci dvou hodin. Pokud bychom chtěli pokračovat až do cílového Gmundenu, cesta by trvala o nějakou hodinku déle. Z Lince do Gmundenu je to totiž dalších 200 kilometrů cesty.

Koněspřežné železnici se dostalo uznání v roce 1971, kdy byla vyhlášena v Československu národní kulturní památkou. V Rakousku se dochovalo mnoho náspí, existuje tam i naučná stezka, nejvýznamnější muzeum koňky tam nalezneme v městě Kerchsbaum, kde se můžete svézt replikou původního vozu taženého koňmi. V současnosti na trati jezdí rychlíky z Lince do Prahy a spěšné vlaky z Budějovic do Lince.

Související

Ilustrační fotografie.

Dálniční známky v lednu zdraží. Možná naposledy, naznačují strany příští vlády

Je to jen několik dní, co ministerstvo dopravy oznámilo ceny dálničních známek pro příští rok. Potvrdilo tak, že se kvůli rozšíření dálniční sítě a růstu spotřebitelských cen opět zvýší. Možná to bude naposledy. Podle dostupných informací totiž v řadách koalice ANO, SPD a Motoristů panuje shoda na zrušení valorizace u dálničních kuponů. 

Více souvisejících

doprava železnice Rakousko historie

Aktuálně se děje

před 27 minutami

Vánoce, ilustrační fotografie.

Dlouhá historie vánočního koření. Sloužilo i jako lék

Advent se dnes nese ve znamení pečení cukroví, svařeného vína a punče, a tedy i vůně skořice, hřebíčku, badyánu nebo třeba vanilky. Vánoční koření má dlouhou a zajímavou historii. Zatímco dnes nám provoní a dochutí sváteční okamžiky, dříve sloužilo třeba jako lék.

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 4 hodinami

včera

Prezident Petr Pavel jmenoval Andreje Babiše předsedou vlády (foto: Tomáš Fongus)

Nezvládli krize, inklinují k neonacismu a chtějí Česko odklonit od Západu. Vžene nás nová vláda do náručí Kremlu?

Do vlády vstupují lidé, kteří v minulosti selhávali při zvládání krizí a opakují vzorce řízení, jež zemi oslabovaly ve chvílích největší potřeby. Kabinet zároveň doplňují politici s vazbami na osoby inklinující k neonacismu, což ohrožuje samotné hodnotové základy státu. Účast expertů bez exekutivních zkušeností pak posiluje riziko odklonu od evropské orientace a erozi institucí právního státu.

včera

včera

María Corina Machadová a Edmundo González Urrutia

Machadové pomohla utéct americká armáda. Z Venezuely se dostala v přestrojení

Opoziční venezuelská vůdkyně Maria Corina Machadová, nositelka Nobelovy ceny za mír, podnikla odvážnou třídenní cestu v přestrojení, aby dorazila na ceremonii do Norska. S pomocí paruky a převleku se jí podařilo proklouznout přes 10 vojenských kontrolních stanovišť ve Venezuele. Po moři přeplula Karibské moře v rybářské lodi, odkud byla následně eskortována do Osla letadlem zajištěným americkou stranou.

včera

Slovenští poslanci se poprali a pohádali

VIDEO: Rvačky, alkohol, vulgarity, ponižování žen. Ostudné zasedání parlamentu, jaké Slovensko nepamatuje

Čtvrteční zasedání slovenského parlamentu, které pokračovalo dlouho do noci, se zvrhlo v divoký sled hádek, vulgarismů a fyzických potyček. Mnozí komentátoři i opoziční poslanci se shodují, že jednání přesáhlo veškeré meze důstojnosti, jakou si málokdo pamatuje i z dob mečiarismu. Den poté, v pátek, už poslanci začali jednání výzvami k omluvě, které žádá jak koaliční Smer, tak opoziční Hnutie Slovensko.

včera

včera

včera

Ukrajinští vojáci brání svou zemi před ruskými agresory.

Ukrajinské síly znovu dobyly osady v Charkovské oblasti

Ukrajinské síly v pátek oznámily významný úspěch, když znovu dobyly dvě osady v severovýchodní Charkovské oblasti. Armádní sbor Khartia uvedl na sociálních sítích, že osvobozeny byly Kondrašivka, Radkivka a jejich okolí, a také několik čtvrtí v severní části Kupjansku. Tento klíčový železniční uzel přitom Rusko nárokovalo jako dobyté v minulém měsíci. Podle ukrajinské armády se v oblasti podařilo obklíčit několik stovek ruských vojáků.

včera

včera

Blízcí a přátelé se rozloučili s moderátorem Patrikem Hezuckým. (12.12.2025) Prohlédněte si galerii

Česko se rozloučilo s moderátorem Hezuckým. Bouček dojemně promluvil

Česko se v pátek odpoledne rozloučilo s moderátorem Patrikem Hezuckým, který na den přesně před týdnem podlehl vážné nemoci. Bylo mu 55 let. Neveřejného smutečního obřadu se zúčastnilo mnoho kolegů zesnulého a dalších osobností tuzemského šoubyznysu. V lednu se ještě uskuteční benefiční koncert v pražské O2 areně. 

včera

Evropská unie, ilustrační fotografie.

Ukrajina by podle mírového plánu měla vstoupit do EU v roce 2027

Ukrajina by se mohla stát členem Evropské unie k 1. lednu 2027, pokud bude přijat návrh mírového urovnání, který je v současné době projednáván v rámci amerických zprostředkovaných jednání o ukončení dlouholetého konfliktu s Ruskem. O této informaci informoval v pátek list Financial Times s odvoláním na zdroje obeznámené s obsahem dokumentu.

Aktualizováno včera

včera

včera

Al Carns

Po Ruttem přichází další důrazné varování: Válka klepe na dveře Evropy

Evropa se musí připravit na válku na svém prahu. Tímto varováním vystoupili ve čtvrtek britští vojenští představitelé, kteří detailně popsali bezprecedentní úroveň hrozeb namířených proti ozbrojeným silám Spojeného království. Ministr obrany Al Carns při zahájení nové Britské vojenské zpravodajské služby (MIS) prohlásil, že „stín války klepe na dveře Evropy“, a zdůraznil, že spojenci NATO musí být připraveni reagovat.

včera

Soud, ilustrační foto

Zásadní změny od nového roku: Konec tělesných trestů i střídavé péče

České rozvodové právo prochází od ledna 2026 zásadní proměnou, která má za cíl zrychlit řízení, snížit emocionální zátěž dětí a posílit soukromí manželů. Vzhledem k tomu, že v Česku končí rozvodem téměř polovina manželství, přináší novela občanského zákoníku řadu důležitých novinek.

včera

Politika SPD a Motoristů vyhovuje oligarchům, Babiš se v EU může chovat jako Meloniová, říká politoložka

Politoložka Daniela Ostrá z olomoucké Univerzity Palackého v exkluzivním rozhovoru pro EuroZprávy.cz promluvila o tom, jak vnímá budoucí složení nové vlády. Zejména se jí ale nezamlouvá oligarchizace české politiky a zdůraznila, že nyní již premiér Andrej Babiš ani zdaleka není jediným problémem. „Andrej Babiš se ze dne na den nestane obyčejným občanem s lehce nadprůměrnými příjmy. Stále je to člověk, který dokázal nakumulovat velké bohatství i moc. U něj nicméně uplatnění bohatství i moci vidíme relativně transparentně,“ říká.

Zdroj: Jakub Jurek

Další zprávy