Poslední dva roky byly pro světové letecké společnosti kvůli pandemii nemoci covid-19 klidné - nyní však závodí s časem, aby svá letadla dostaly zpět na oblohu. Ale to vůbec není jednoduchý úkol, napsal zpravodajský server News.com.au.
Pandemie zastavila v březnu 2020 mezinárodní leteckou dopravu. Nyní se však cestování opět staví na nohy a lidé touží létat. Letecké společnosti se proto pustily do ohromného úkolu dostat tisíce odložených letadel z takzvaného stavu "hlubokého spánku" - a inženýři, mechanici, piloti, úklidové čety a všichni ostatní, kdo jsou zodpovědní za to, aby se letadla mohla opět vrátit na oblohu, pracují přesčas.
Do míst, jako je Mohavská poušť v Kalifornii nebo asijsko-pacifické úložiště letadel v australském Alice Springs, se vracejí početné týmy techniků a inspektorů, aby tato zakonzervovaná letadla znovu uvedli do provozu a vydali jim certifikáty potřebné k návratu na nebe.
Tento proces s sebou ovšem nese řadu překážek. Technické týmy se potýkají s hady, kterým se zalíbilo uvnitř přístupných částí letadel, s jedovatými štíry, s ptáky hnízdícími v krytech motorů a hmyzem, který zalézá do odkrytých otvorů.
Problém představuje zejména hmyz hnízdící v pitotových trubicích, které slouží letadlům k měření rychlosti a výšky letu. S tímto zádrhelem se setkala Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA), když zaznamenala nárůst nesprávných údajů o rychlosti a výšce u letadel, která prováděla první let po delší době uskladnění.
U letadel, která dlouhou dobu nečinně stála, je také potřeba vyměnit pneumatiky a promazat všechny potřebné části. Podle údajů analytické společnosti Cirium bylo do dubna 2020 kvůli pandemii vyřazeno z provozu více než 16.000 letadel - tedy více než 60 procent dopravních letadel na světě. Ještě na konci roku 2020 bylo stále mimo provoz více než 30 procent celosvětové letky osobních letadel.
Cestování se však opět rozjíždí - a to rychlostí, která pravděpodobně překoná úroveň před pandemií. Federální úřad pro letectví (FAA) v USA, Australský úřad pro bezpečnost civilní letecké dopravy a EASA, stejně jako další letecké úřady, mají rozsáhlé kontrolní seznamy, kterými se letecké společnosti musí řídit.
Podle inženýra American Airlines trvá 300 až 1000 hodin práce, než může letecká společnost získat pro hibernované letadlo povolení od regulačních orgánů, aby mohlo opět létat. I po dokončení tohoto procesu vyžadují regulační orgány, aby letadlo absolvovalo kontrolní let, který potvrdí, že je bezpečně připravené pro přepravu cestujících.
Už letos v červnu australská letecká společnost Qantas odhalila, že její inženýři, kteří se starají o letouny Airbus A380 nazývané "superjumbo" hibernující v Mohavské poušti, dostali speciální úkol - vyzbrojení násadami od košťat musí pravidelně letadla obejít a bušením do kol zajistit, že se v nich nebudou schovávat chřestýši.
"Letadla jsou vysoce technologicky vyspělá zařízení a není možné s nimi jen tak odletět do skladu, zaparkovat je a nechat stát. Vyžadují pravidelnou údržbu," řekl manažer společnosti Qantas pro inženýrství v Los Angeles Tim Heywood.
Kromě hadů se v letní sezoně v poušti vyskytují také jedovatí štíři. "První věc, kterou uděláme, než se pustíme do jakékoli pozemní kontroly, je, že chodíme kolem letadla, dupeme nohama a bušíme násadou do kol, abychom probudili a vyplašili hady. Jde nám o to, aby se nestalo nic ani našim technikům, ani hadům," dodal Heywood.
Inženýři australské letecké společnosti už v Mohavské poušti několikrát vyplašili chřestýše a také štíry, ale improvizovaný nástroj na bušení do kol zatím pokaždé odvedl svou práci a nikdo nebyl zraněn. "Je to unikátní součást údržby letadel a také další důkaz toho, jak mimořádný byl uplynulý rok," řekl Heywood.
Související
Boeingy 787 nejsou bezpečné, varuje bývalý zaměstnanec společnosti. Věc už řeší úřady
Boeing se 145 lidmi na palubě ztratil během letu panel podvozku
Aktuálně se děje
včera
Před budovou soudu, kde probíhá proces s Trumpem, se zapálil muž
včera
EU chystá další sankce proti Rusku. Zaměří se na osoby, které obchází ty stávající
včera
Spor o "sestřelený" bombardér: Letadlo útočilo na Dnipro a Kryvyj Rih, tvrdí Kyjev
včera
WHO objevila virus ptačí chřipky v mléce infikovaných zvířat
včera
Von der Leyenová: Rusko chce migrací destabilizovat Finsko
včera
Andrej Babiš a Monika Babišová se po 30 letech oficiálně rozcházejí
včera
Státy NATO Ukrajině dodají více prostředků protivzdušné obrany
včera
Opravdu Ukrajina sestřelila ruský bombardér? Média zpochybňují tvrzení Kyjeva
včera
USA údajně dostaly informaci o útoku na Írán na poslední chvíli
včera
Hnutí ANO zrušilo účast na jednání o reformě důchodů. Další rozhovory nemají smysl, reagoval Pavel
včera
Češi budou mít z čeho vybírat. Do eurovoleb míří 30 stran a hnutí
včera
Lavrov: Dali jsme Izraeli jasně najevo, že Írán nechce eskalaci napětí
včera
Soud s Trumpem: Tucet porotců rozhodne. Kdo jsou ti lidé?
včera
Vražda v Praze: Policie pokročila v případu napadení v autoservisu
včera
"Je pro nás důležitým symbolem." Ukrajina udělila nejvyšší státní vyznamenání Alainu Delonovi
včera
Pavla zklamalo Babišovo ANO. O změnách v důchodech už nechce jednat
včera
Počet obětí útoku ruské armády v Dněpropetrovsku roste. Zelenskyj žádá o akutní posílení protivzdušné obrany
včera
Počasí: Zima se vrátila do Česka. Meteorologové upřesnili platná varování
včera
Írán popřel zprávy o útoku Izraele. Za výbuchy stály drony z vnitrozemí
včera
CIA: Pokud Ukrajina nedostane peníze, letos válku s Ruskem prohraje
Ukrajina může do konce letošního roku přehrát válku s Ruskem, pokud jí Spojené státy neposkytnou další vojenskou pomoc, varoval ve čtvrtek šéf americké Ústřední zpravodajské služby (CIA) Bill Burns.
Zdroj: Libor Novák