Maďarský premiér Viktor Orbán nebyl oprávněn jednat jménem Evropské unie s prezidenty Ukrajiny, Ruska a Číny ani s kandidátem na prezidenta USA Donaldem Trumpem v rámci své "mírové mise". Je proto velmi pravděpodobné, že náklady na tyto cesty byly hrazeny z maďarského státního rozpočtu, vyplývá z analýzy serveru mfor.hu.
Aktivity maďarské vlády jsou dlouhodobě kritizovány Bruselem a většinou členských zemí EU, což se ještě zintenzivnilo po Orbánově oznámení, že podnikne mírovou misi k řešení válečné situace, uvedla autorka článku Dóra Kollárová.
Sekretariát Rady EU, které Maďarsko předsedá ve druhé polovině letošního roku, pro mfor.hu upřesnil, že Brusel hradí například účast na zasedání přípravných orgánů nebo dvouleté ministerské zasedání Světové obchodní organizace (WTO). Dále pokrývá náklady související se summity nebo setkáními na úrovni ministrů mezi EU a třetími zeměmi.
Orbánovy cesty by mohly spadat do této druhé kategorie pouze v případě, že by šlo o jednání, kde delegáti EU vystupují jménem Unie. Jelikož však Orbán neměl oprávnění jednat s ruským prezidentem ani čínským lídrem, je pravděpodobné, že tyto cesty byly financovány z maďarských veřejných prostředků.
Orbán po převzetí rotujícího předsednictví v Evropské radě v červenci navštívil Ukrajinu, Rusko, Čínu a Spojené státy, přičemž tyto zahraniční cesty označil za "mírovou misi". Lídři EU následně uvedli, že maďarský premiér při těchto jednáních nemluvil jménem celé 27členné Unie.
Související

EU prozradila, co udělá, pokud jednání s Trumpem selžou

Evropa oznámila nový vojenský balík pro Ukrajinu, Británie zvažuje rozmístění jednotek
EU (Evropská unie) , Viktor Orbán
Aktuálně se děje
před 18 minutami

Co vařit na jaře? Inspirace pro jídelníček ze starých kuchařek
před 55 minutami

Fico nepřišel na rozhovor se Zemanem. Informujte pravdivě, nabádal exprezident moderátora
před 2 hodinami

"Musíte s tím pohnout." Trump tlačí na Rusko, kam za Putinem přijel Witkoff
před 3 hodinami

Smrtelná nehoda na přejezdu v Poděbradech. Řidič auta nepřežil srážku
před 4 hodinami

Počasí příští týden: Teploty překonají 20 stupňů, pak se citelně ochladí
včera

Extraliga play off 2025: Semifinále nekončí, Sparta v Brně zavřela bránu a srovnala sérii. Game 7 rozhodne v O2 aréně
včera

USA rozjíždí další diplomatický spor. Trump vyhrožuje Mexiku kvůli vodě
včera

USA vyhodily velitelku základny v Grónsku za "podkopávání" Vanceovy autority
včera

Trump má 90 dní na uzavření 150 obchodních dohod. Finanční trhy tomu nevěří
včera

Merze čeká boj. Bez silného a akceschopného Německa je stabilita a bezpečnost Evropy nemožná
včera

Kde je slibovaný Trumpův mír? Rusko připravuje novou ofenzivu, varuje Kyjev
včera

Vlček měsíc po hromadném propouštění navštívil onsemi. Jednal o budoucnosti výroby čipů v Česku
včera

EU prozradila, co udělá, pokud jednání s Trumpem selžou
včera

Střelba ve firmě u Prahy: Muž bojuje o život, policie zadržela jednoho podezřelého
včera

Evropa oznámila nový vojenský balík pro Ukrajinu, Británie zvažuje rozmístění jednotek
včera

Exministr Gazdík po patnácti letech končí ve Sněmovně. Kandidovat už nechce
včera

Witkoff odcestoval do Ruska. S Putinem bude jednat o válce na Ukrajině
včera

Čínský protiúder: Cla vůči USA zvedá na 125 %. Nebojíme se, vzkazuje Si Ťin-pching
včera

Nejistota v obchodní politice otřásá celým světem. Co přijde nyní?
včera
Proč vysoká cla zrovna na auta? Expertka prozradila, o má Trump za problém
Hildegard Müller, šéfka vlivného německého svazu automobilového průmyslu a blízká spolupracovnice bývalé kancléřky Angely Merkelové, varovala před nebezpečím obchodních válek, které může vyvolat pokračující uvalování cel na dovoz aut do USA ze strany administrativy Donalda Trumpa.
Zdroj: Libor Novák