elektromobily

Ilustrační fotografie. Komentář

Spory o emisní normy a Česko proti Euro 7. Jaká auta budeme řídit?

To, že náš život ovlivňují často maličkosti, není jistě třeba připomínat. Právě probíhající vášnivé diskuse o nových emisních normách Evropské unie jsou toho dobrým příkladem. Škoda jen, že kvůli maličkostem nám mezi prsty zbytečně protékají ty „velké“ a „důležité“ skutečnosti. Připomíná to totiž jeden velmi známý „kus“: Mnoho povyku (možná) pro nic. Hodně důležitá otázka, která může člověka napadnout je, zda je skutečně nějaké to množství určitých látek z výfukových plynů motorů ve všech možných souvislostech důležitější než (nadneseně) čistší a zdravější ovzduší na planetě Zemi?
Elektromobil, ilustrační fotografie.

Sáhneme si kvůli éře elektromobilů hlouběji do peněženek? Studie odhalují, jak se změní ceny aut

Nedávno ukončený Mnichovský autosalon, který ukázal stále se zvětšující náskok zejména čínských výrobců, a i další studie o auto segmentu, otevírají stále naléhavěji řadu otázek. Kolik vlastně budou stát auta? A obstojí evropský automobilový segment v rychle rostoucí konkurenci? Nebo může automobilový prodej potkat stejný trend jako třeba v potravinářství, kdy si lidé budou jen ve větší míře kupovat nové vozy v nějakých cenových akcích? A kdy se třeba srovnají ceny elektromobilů s cenami aut se spalovacím motorem? 
Výroba baterií do elektromobilů v mladoboleslavském závodě Škoda Auto.

EU se může stát stejně závislou na čínských bateriích, jako byla na energii z Ruska

Podle strategického dokumentu vypracovaného španělským předsednictvím Rady EU, který má k dispozici agentura Reuters, by Evropská unie do roku 2030 mohla být stejně závislá na Číně v oblasti lithium-iontových baterií a palivových článků, jako byla v oblasti energie před konfliktem na Ukrajině na Rusku. Tato závislost na Číně by mohla mít důležité důsledky pro energetickou bezpečnost a strategickou nezávislost EU.
Nákladní loď Fremantle Highway postihl požár.

Požár lodi u Nizozemí kvůli elektromobilu: Jeden mrtvý, hrozí ekologická katastrofa

Minulé úterý vzplála u nizozemského pobřeží nákladní loď Fremantle Highway převážející bezmála tři tisíce vozidel. Při tragédii zemřel jeden člověk, dalších několik se zranilo poté, co museli skočit přes palubu kvůli rychle se šířícímu požáru. Nizozemské úřady loď původně směřující do Singapuru po několika dnech hašení odtahují. 
Martin Kupka (ODS)

Kupka musel před provozovateli čerpacích stanic hájit kontroly marží

Ceny paliv už neohrožují dopravce, trh se podařilo stabilizovat, prohlásil na dnešním Kongresu Čerpačka v Čestlicích u Prahy ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Podle něj k tomu přispěly i kontroly marží. Kupka se v projevu také věnoval budoucnosti čerpacích stranic a nízkoemisní mobilitě. 
Nabíjecí stanice pro elektromobily

Počet dobíjecích stanic pro elektromobily stoupl o třetinu, v Česku je jich 1364

Počet dobíjecích stanic pro elektrická auta loni v Česku vzrostl o více než 30 procent. V závěru loňského roku stát evidoval 1364 stanic, které byly rozmístěny v celkem 1200 lokalitách. Vyplývá to ze statistik ministerstva průmyslu a obchodu (MPO). V současnosti je v ČR registrováno kolem 15.000 elektromobilů, další desetitisíce tvoří hybridy.
Elektromobil, ilustrační fotografie. Komentář

Evropa přihlíží růstu další jednostranné závislosti. Problém představují auta z Číny

Možná se to jen zdá, ale nepřijde vám, že se na tom našem „starém“ kontinentu, pohybujeme takříkajíc z extrému do extrému? Ještě nedávno jsme se tu všichni chovali přesně jako v jedné filmem proslavené písni: „Kupovat potřebné energetické komodity z jednoho zdroje, ale levně? Nevadí!“ Jenže ruská agrese na Ukrajině ukázala, že to byl hodně špatný nápad. Mezitím se odhalily i další závislosti vyspělého světa na podobných „dodavatelích“, i když zatím ne se skutečnými válečnickými aktivitami. A to ať už u léků, čipů nebo potřebných součástek do vojenské munice. Jenže, jak se zdá, zatím jsme se z toho moc nepoučili.  
Nabíjecí stanice pro elektromobily

Studie: V příštích pěti letech se počet elektrických a hybridních aut více než zdvojnásobí

V příštích pěti letech se počet elektrických a hybridních aut ve světě více než zdvojnásobí z letos odhadovaných 30 milionů na 65 milionů v roce 2028. Nejrychleji se bude rozvíjet trh čistě elektrických aut, kterých by mělo být 34 milionů proti současným 12 milionům. Brzy tak překonají prodej hybridů, kterých by za pět let mělo jezdit 25 milionů. Vyplývá z aktuální studie PwC Electric Vehicle Sales Review.
Nabíjecí stanice pro elektromobily

Prodej elektromobilů loni vzrostl o 60 procent, letos zpomalí

Celosvětový prodej elektromobilů se v loňském roce zvýšil téměř o 60 procent na 10,3 milionu vozů. Vyplývá to z údajů analytické společnosti BloombergNEF. V letošním roce však společnost očekává výrazné zpomalení růstu. Prodej se měl podle její prognózy zvýší o necelou třetinu na 13,6 milionu. Údaje zahrnují automobily s čistě elektrickým pohonem a hybridní vozy, které umožňují dobíjet baterii z elektrické sítě.
Nabíjecí stanice pro elektromobily

Západ může ukončit závislost na bateriích z Číny do roku 2030

Spojené státy a Evropa by mohly do roku 2030 ukončit svoji závislost na bateriích pro elektromobily z Číny prostřednictvím nových kapitálových výdajů více než 160 miliard USD (3,8 bilionu Kč). Uvedl to list Financial Times s odvoláním na prognózu společnosti Goldman Sachs, do které měl možnost nahlédnout.
Automobilová doprava, ilustrační fotografie. Komentář

Soumrak nad auty v Evropě? Konec motorismu, jak ho známe, nebude tak jednoduchý

Prý se rychle blíží konec aut v Evropě. Možná, že jste v tuzemském mediálním prostoru tuhle zprávu v různých variantách také zaznamenali. Po letošním Mondial de l'automobile de Paris, tedy Světové výstavě automobilů v Paříži, se tohle poselství tak nějak rozletělo domácím informačním světem. Podle některých komentářů totiž byla přehlídka posledních výdobytků automobilového segmentu po čtyřech letech útrap a potíží, způsobených hlavně koronavirovými restrikcemi, „tragická“ a jasně ukázala „absolutní úpadek evropského motorismu“. 
Joe Biden

Biden uvolní prostředky na podporu výroby baterií do elektromobilů v USA

Administrativa amerického prezidenta Joea Bidena uvolní 2,8 miliardy dolarů (přes 70 miliard Kč) ve formě grantů na rozšíření výroby baterií do elektromobilů ve Spojených státech. Podpoří i domácí produkci nerostů. Půjčky umožní americkým výrobním a zpracovatelským společnostem vytěžit a zpracovat více lithia a grafitu, ale také nikl a další materiály pro výrobu baterií.
elektromobily a domácí nabíječka

Češi domácí nabíjení elektroaut neřeší, je pro ně údajně drahé

Češi nemají kde doma nabíjet svá elektroauta a ani to neřeší. Podle aktuálního průzkumu společnosti Schneider Electric (by) si vlastní elektronabíječku pořídilo jen 7 % z nich. Hlavním důvodem je podle nich „vysoká“ cena, o které přitom mají jen mlhavou představu. Domácí nabíjecí stanice stojí od 15 tisíc korun.
Oliver Zipse

Šéf BMW varuje před výlučnou orientací na elektromobilitu

Šéf německého výrobce vozů BMW Oliver Zipse varuje před výlučnou orientací na elektromobilitu. Automobilky podle něj tlačí do přílišné závislosti na několika málo zemích, především na Číně. Trh pro automobily se spalovacím motorem tu přitom stále je, řekl podle agentury Reuters.
Nabíjecí stanice pro elektromobily.

Stát chce do dobíječek pro elektromobily za šest let dát 5,5 miliardy

Ministerstvo dopravy chce do roku 2027 investovat do budování dobíjecích stanic pro elektromobily 5,5 miliardy korun. Dalších zhruba 500 milionů půjde na vodíkové čerpací stanice. Dosud ministerstvo prostřednictvím Operačního fondu Doprava investovalo zhruba miliardu. ČTK to dnes řekl pověřenec ministerstva pro čistou mobilitu Jan Bezděkovský.

Aktuálně se děje

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 2 hodinami

Nelson Mandela, bývalý prezident Jihoafrické republiky a jeden z hlavních bojovníků proti apartheidu. Byl spoluzakladatelem ozbrojeného křídla Afrického národního kongresu Umkhonto we Sizwe, které bylo vládami Jižní Afriky a Spojených států označeno za teroristickou organizaci. Za svou činnost byl režimem apartheidu 27 let vězněn.

Mandelu jako hlavu státu uznávali prakticky všichni Jihoafričané, uvádí afrikanista Skalník

Uplynulo 30 let od chvíle, kdy se jihoafrickým prezidentem stal čelní bojovník proti rasovému apartheidu Nelson Mandela. Během pětileté vlády procházela země především transformací, kdy klíčové státní i ekonomické pozice přebírali černí Afričané, připomíná Petr Skalník v rozhovoru pro EuroZprávy.cz. Afrikanista, antropolog a bývalý diplomat v něm také upozorňuje, že Mandela byl mnohem více nacionalistou než socialistou a za jeho prezidentství Jihoafrická republika získala mezinárodní prestiž a začala hrát rozhodující politickou i hospodářskou roli na kontinentu. Mandelovo působení v čele státu tak považuje za úspěšné, navzdory tomu, že se první hlavě státu černé pleti nepodařilo zkrotit bující kriminalitu a překlenout majetkovou propast ve společnosti.

před 2 hodinami

Ilustrační fotografie.

Pro Kämpfa uvolnil místo v národním týmu Kousal, kapitánem se stal veterán Červenka

Čtvrtečního tréninku v pražské O2 Areně se zúčastnil poprvé útočník Toronta David Kämpf, který se tak připojil k týmu. Musel ho naopak opustit někdo ze stávajících nominovaných, vyšlo to na Pavla Kousala. Realizační tým v čele s Radimem Rulíkem pak počítá s Kämpfem do prvního utkání turnaje, který Češi odehrají v pátek proti Finsku. Kromě toho ve čtvrtek taktéž vybrali kapitána a jeho asistenty. Čéčko bude nosit podle očekávání ten nejzkušenější Roman Červenka a jeho pobočníky se pak stali obránce Radko Gudas (Anaheim) a útočník Ondřej Palát (New Jersey).

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

Izraelská armáda se připravuje k útoku na Hamás

Izraelské tanky obklíčily východní část Rafahu. Městem zní exploze a střelba

Podle agentury Reuters dnes izraelské tanky zablokovaly hlavní silnici oddělující východní a západní část Rafahu na jihu Pásma Gazy, což v podstatě obklíčilo celou východní část tohoto města. Obyvatelé východní a severovýchodní části města hlásí téměř nepřetržité exploze a střelbu, přičemž intenzivní boje mezi izraelskou armádou a ozbrojenci z hnutí Hamás a Palestinského islámského džihádu pokračují.

Aktualizováno před 4 hodinami

před 5 hodinami

Ruská armáda, ilustrační foto

Ruská armáda zahájila pozemní ofenzívu na severovýchodě Ukrajiny

Ruské jednotky spustily v pátek ráno pozemní ofenzívu na severovýchodě Ukrajiny v Charkovské oblasti a u města Vovčansk postoupily přibližně o jeden kilometr. Uvedla to agentura Reuters odvolávajících se na ukrajinské ministerstvo obrany a zdroj z prostředí ukrajinské armády.

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 6 hodinami

před 6 hodinami

před 7 hodinami

před 8 hodinami

před 8 hodinami

Bělorusko, Minsk

Bělorusko plánuje systematicky přesouvat stovky migrantů na hranice s Polskem

Běloruské bezpečnostní a zpravodajské služby plánují systematicky přesouvat stovky migrantů na hranice s Polskem. Organizace ByPol, sdružující bývalé představitele běloruských silových struktur, upozornila na tuto situaci na svých internetových stránkách s tím, že se jedná o skupinu 700 až 800 osob, které se mají pokusit překročit hranice Evropské unie.

před 9 hodinami

před 10 hodinami

před 10 hodinami

Co bude s Pásmem Gazy dál? Hamás dohodu odsouhlasil, teď záleží na Izraeli

Palestinská militantní skupina Hamás oznámila, že její delegace, účastnící se jednání o příměří v Pásmu Gazy v Káhiře, odcestovala do Kataru. Hamás zdůraznil, že další vývoj záleží na Izraeli.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy