KOMENTÁŘ | Spory o emisní normy a Česko proti Euro 7. Jaká auta budeme řídit?

To, že náš život ovlivňují často maličkosti, není jistě třeba připomínat. Právě probíhající vášnivé diskuse o nových emisních normách Evropské unie jsou toho dobrým příkladem. Škoda jen, že kvůli maličkostem nám mezi prsty zbytečně protékají ty „velké“ a „důležité“ skutečnosti. Připomíná to totiž jeden velmi známý „kus“: Mnoho povyku (možná) pro nic. Hodně důležitá otázka, která může člověka napadnout je, zda je skutečně nějaké to množství určitých látek z výfukových plynů motorů ve všech možných souvislostech důležitější než (nadneseně) čistší a zdravější ovzduší na planetě Zemi?

Na začátek by se hodilo říct, že v celé „hře“ jde o přijetí nové evropské emisní normy. Země Evropské unie v ní mají schválit nová pravidla o tom, jaké zplodiny budou smět vypouštět do ovzduší auta se spalovacími motory po roce 2025. A už teď je jasné, že s největší pravděpodobností neuspěl prý přísný návrh, se kterým vloni přišla Evropská komise a Česko proti němu zformovalo koalici několika zemí. Ve zkrácené verzi se tak dá říct, že maximální emise z aut by měly zůstat na úrovni stávajících pravidel – tedy Eura 6.

„Norma Euro 7 zatím ještě není finalizována a uvidíme, zda se podaří její finální dohoda. Nicméně výrazná shoda na úrovni ministrů (členských zemí EU, pozn. red.) zohlednila některé technické argumenty, v daném čase nereálné,“ řekl serveru EuroZpravy.cz Petr Knap, expert pro automobilový sektor poradenské společnosti EY Česká republika. Podle něj silné argumenty zaznívaly z pohledu znevýhodnění evropských výrobců požadovanými vývojovými náklady a koncovým zvýšením cen aut – zejména menších a dostupnějších. „Za mě byl zásadní argument také fakt, že zdražením menších vozů bychom mohli zásadně zhoršit celkové emise tím, že bychom zpomalili náhradu starých vozů, kdy i náhrada za Euro 6 za posledních několik let je významný pozitivní posun,“ doplnil Petr Knap.

Velkým problémem je, zda - zjednodušeně řečeno - je na místě přijímat normy, které jsou v některých aspektech, nyní pro život stále důležitých, „měkčí“ jen kvůli tomu, aby si evropský autosegment udržel konkurenceschopnost, zachoval zaměstnanost a tím i třeba růst dalších významných ekonomických veličin, jakou je například HDP. „Celkový přínos původně zamýšlené normy Euro 7 by vzhledem ke zpomalení náhrady starých vozů nemusel být ani z pohledu emisí pozitivní. Máme jednoznačně přímočařejší nástroje s menšími ekonomickými i sociálními náklady, jak zajistit čistší vzduch ve městech, kde emise škodí nejvíce. Konkrétní výpočty snížení emisí zastánci přísné verze normy neukazovali, naopak některé modely ukazovaly zcela marginální přínos,“ konstatoval pro server EuroZpravy.cz Petr Knap z poradenské společnosti EY Česká republika.

Faktem také je, že hodně intenzivní debata o podobě nové emisní normy probíhá v EU od letošního jara. Jenže se objevují právě i názory, které tvrdí, že spor o podobu nové emisní normy EU není v číslech, neboť zas tak o zásadní změnu přípustných limitů jednotlivých škodlivin nejde, ale spíše o dokazování plnění norem v reálném provozu. A to je hodně velká novinka, neboť dosud musely producenti aut dokazovat plnění norem tak nějak „jen“ v laboratorních podmínkách. Zastánci měkčích emisních norem pak proti tomu uvádějí, že přísnější pravidla mohou zdražit prodávaná auta, v některých případech až o deseti tisíce korun. 

„Evropské úřady stále ještě nezveřejnily konečné znění normy Euro7 což představuje problém pro automobilky, které nebudou mít dostatek času se na ni technicky připravit,“ řekla serveru EuroZpravy.cz Olíivia Lacenová, hlavní analytička společnosti Wonderinterest Trading. Podle ní je tak předčasné mluvit o tom, zda jsou přísné normy pro autosegment dobrou zprávou. „Na jednu stranu zde máme potřebné snižování CO2 s ohledem na znečištění klimatu, které vypouštějí do ovzduší zejména starší automobily, na druhou nové technické parametry, které budou znamenat výrazné zvýšení nákladů výrobců na vývoj testování a výrobu komponentů, které se nepochybně odrazí i na zvýšení cen výsledných vozidel, nemluvě o tom, že přizpůsobit se bude muset i dodavatelský sektor,“ konstatovala Olívia Lacenová. Podle ní odhady říkají, že by mohlo jít o rozdíl 2000 eur a zvyšování ceny by mohlo vést potencionálně ke snížení prodeje, což by pro ekonomiku EU v konečném důsledku nebyla dobrá zpráva, protože automotive segment je základem zdejší ekonomiky.

Člověka tak napadne: Co by se stalo, kdyby k přijetí normy EU nepřistoupila? „Rizika by spočívala ve faktické nemožnosti splnit požadavky normy v daném čase za rozumné náklady. To by znamenalo také to, že evropské automobilky místo zaměření se na investice v oblasti elektromobility, softwarizace a autonomních technologií budou investovat do vývoje pohonů, které budou uplatňovat na mizejícím trhu. Ve zkratce Euro 7 v původním návrhu v kombinaci s limitem pro vozy se spalovacím motorem v roce 2035 nedávala smysl,“ vysvětlil pro server EuroZpravy.cz Petr Knap, expert pro automobilový sektor v EY Česká republika.

Související

Ruský útok na ukrajinskou Oděsu Komentář

Tisíc dnů bezohledné agrese. Nová eskalace má jadernou pachuť

Válka na Ukrajině trvá už tisíc dnů. Ukázala, jak moc se změnila podoba moderní válka a způsobila, že zapomínáme na těžce vybojovanou svobodu a demokracii. Rusko pokračuje ve svém studenoválečném trendu, který začíná mít pachuť hrozící jaderné katastrofy.

Více souvisejících

komentář auto automobilový průmysl emise Klimatické změny elektromobily EU (Evropská unie)

Aktuálně se děje

před 45 minutami

COP29

Klimatická dohoda padla. Summit COP29 přinesl jen zklamání a hořkou pachuť

Předposlední den klimatického summitu COP29 v Ázerbájdžánu přinesl výrazné zklamání. Dlouho očekávaný návrh dohody, který měl stanovit konkrétní cíle pro financování klimatických opatření v rozvojových zemích, byl široce kritizován za svou nejasnost. Místo konkrétních čísel obsahoval návrh pouze symbol „X“, což vyvolalo obavy a rozhořčení mezi bohatými i chudšími státy.

před 1 hodinou

Itálie, ilustrační foto

Vadí vám Trump? Prodáme vám dům za dolar, vyzývá italská vesnice Američany

V reakci na výsledek prezidentských voleb v USA se italská vesnice Ollolai na Sardinii rozhodla nabídnout Američanům šanci začít nový život v Evropě. Tento krok je součástí dlouhodobého úsilí vesnice o revitalizaci po desetiletích depopulace, kdy se vesnice potýká s úbytkem obyvatel. Ollolai se rozhodla nabídnout zchátralé domy za cenu jednoho eura (asi 25 korun), aby přilákala nováčky, kteří by pomohli obnovit její úpadek.

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 3 hodinami

Tedros Adhanom Ghebreyesus

Generální ředitel WHO skončil v nemocnici

Generální ředitel Světové zdravotnické organizace (WHO) Tedros Adhanom Ghebreyesus byl propuštěn z nemocnice Samaritano Barra da Tijuca v Rio de Janeiru, kde strávil noc pod lékařským dohledem.

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

Benjamin Netanjahu, známý pod přezdívkou Bibi

ICC vydal zatykače na Netanjahua a Gallanta

Mezinárodní trestní soud (ICC) vydal zatykače na izraelského premiéra Benjamina Netanjahua a bývalého ministra obrany Yoava Gallanta kvůli údajným válečným zločinům. Soud, který sídlí v Nizozemsku, podle CNN uvedl, že má „rozumné důvody“ se domnívat, že Netanjahu nese trestní odpovědnost za válečné zločiny, mezi něž patří „použití hladovění jako metody války“, stejně jako za „zločiny proti lidskosti zahrnující vraždy, pronásledování a jiné nelidské činy“.

před 6 hodinami

před 6 hodinami

před 6 hodinami

před 6 hodinami

Počasí, ilustrační fotografie.

Nové varování meteorologů. Sněhu bude až 15 centimetrů, zesílí i vítr

Na Moravě a ve Slezsku může napadnout ještě o pár centimetrů více, než se původně předpokládalo. Vyplývá to z nejnovějšího znění výstrahy, v němž Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) upřesnil její časovou a územní platnost. Meteorologové zároveň přidali varování před silným větrem. 

před 7 hodinami

Teroristé Hamásu

Hamás obvinil USA z genocidy v Pásmu Gazy. Izraeli vzkázal, kdy propustí rukojmí

Představitel Hamásu Chalíl al-Hajjá prohlásil, že dokud bude pokračovat válka v Pásmu Gazy, nedojde k žádné výměně rukojmích mezi Izraelem a Hamásem. Podle al-Hajjá není důvod, aby Hamás vrátil rukojmí, dokud Izrael nezastaví vojenské operace. Tato prohlášení přicházejí uprostřed zablokovaných rozhovorů, za jejichž stagnaci obě strany vzájemně obviňují.

před 7 hodinami

zbraně, ilustrační fotografie (Foto: @ripster8)

Jak se západní zbraně dostávají do Ruska, sankcím navzdory? Stačí jedna instagramová modelka

Server BBC zjistil, jak moderní válečná technologie vyrobená ve Spojeném království končí v Rusku navzdory mezinárodním sankcím. Celkem šest zásilek optické techniky v hodnotě 2,1 milionu dolarů, kterou vyrábí britská firma Beck Optronic Solutions, bylo přepraveno do Ruska prostřednictvím společností registrovaných v Kyrgyzstánu. Tento případ znovu upozorňuje na slabiny sankčního režimu zavedeného po začátku války na Ukrajině.

před 8 hodinami

před 9 hodinami

Ruská armáda, ilustrační foto

Co je mezikontinentální balistická raketa (ICBM)?

Mezikontinentální balistické rakety (anglicky Intercontinental Ballistic Missiles, zkráceně ICBM) představují jednu z nejničivějších zbraní moderní doby. Jedná se o rakety dlouhého doletu, které jsou schopné překonat tisíce kilometrů a zasáhnout cíle s vysokou přesností. Díky své schopnosti nést jaderné hlavice patří mezi klíčové prvky strategické obrany a odstrašování.

před 9 hodinami

Rusko odpálilo mezikontinentální balistickou raketu. Poprvé v historii

Podle serveru CNN Rusko ve čtvrtek ráno podniklo útok na město Dnipro za použití mezikontinentální balistické rakety (ICBM). Útok zahrnoval také balistickou raketu X-47M2 Kinzhal a sedm řízených střel.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy