KOMENTÁŘ | Spory o emisní normy a Česko proti Euro 7. Jaká auta budeme řídit?

To, že náš život ovlivňují často maličkosti, není jistě třeba připomínat. Právě probíhající vášnivé diskuse o nových emisních normách Evropské unie jsou toho dobrým příkladem. Škoda jen, že kvůli maličkostem nám mezi prsty zbytečně protékají ty „velké“ a „důležité“ skutečnosti. Připomíná to totiž jeden velmi známý „kus“: Mnoho povyku (možná) pro nic. Hodně důležitá otázka, která může člověka napadnout je, zda je skutečně nějaké to množství určitých látek z výfukových plynů motorů ve všech možných souvislostech důležitější než (nadneseně) čistší a zdravější ovzduší na planetě Zemi?

Na začátek by se hodilo říct, že v celé „hře“ jde o přijetí nové evropské emisní normy. Země Evropské unie v ní mají schválit nová pravidla o tom, jaké zplodiny budou smět vypouštět do ovzduší auta se spalovacími motory po roce 2025. A už teď je jasné, že s největší pravděpodobností neuspěl prý přísný návrh, se kterým vloni přišla Evropská komise a Česko proti němu zformovalo koalici několika zemí. Ve zkrácené verzi se tak dá říct, že maximální emise z aut by měly zůstat na úrovni stávajících pravidel – tedy Eura 6.

„Norma Euro 7 zatím ještě není finalizována a uvidíme, zda se podaří její finální dohoda. Nicméně výrazná shoda na úrovni ministrů (členských zemí EU, pozn. red.) zohlednila některé technické argumenty, v daném čase nereálné,“ řekl serveru EuroZpravy.cz Petr Knap, expert pro automobilový sektor poradenské společnosti EY Česká republika. Podle něj silné argumenty zaznívaly z pohledu znevýhodnění evropských výrobců požadovanými vývojovými náklady a koncovým zvýšením cen aut – zejména menších a dostupnějších. „Za mě byl zásadní argument také fakt, že zdražením menších vozů bychom mohli zásadně zhoršit celkové emise tím, že bychom zpomalili náhradu starých vozů, kdy i náhrada za Euro 6 za posledních několik let je významný pozitivní posun,“ doplnil Petr Knap.

Velkým problémem je, zda - zjednodušeně řečeno - je na místě přijímat normy, které jsou v některých aspektech, nyní pro život stále důležitých, „měkčí“ jen kvůli tomu, aby si evropský autosegment udržel konkurenceschopnost, zachoval zaměstnanost a tím i třeba růst dalších významných ekonomických veličin, jakou je například HDP. „Celkový přínos původně zamýšlené normy Euro 7 by vzhledem ke zpomalení náhrady starých vozů nemusel být ani z pohledu emisí pozitivní. Máme jednoznačně přímočařejší nástroje s menšími ekonomickými i sociálními náklady, jak zajistit čistší vzduch ve městech, kde emise škodí nejvíce. Konkrétní výpočty snížení emisí zastánci přísné verze normy neukazovali, naopak některé modely ukazovaly zcela marginální přínos,“ konstatoval pro server EuroZpravy.cz Petr Knap z poradenské společnosti EY Česká republika.

Faktem také je, že hodně intenzivní debata o podobě nové emisní normy probíhá v EU od letošního jara. Jenže se objevují právě i názory, které tvrdí, že spor o podobu nové emisní normy EU není v číslech, neboť zas tak o zásadní změnu přípustných limitů jednotlivých škodlivin nejde, ale spíše o dokazování plnění norem v reálném provozu. A to je hodně velká novinka, neboť dosud musely producenti aut dokazovat plnění norem tak nějak „jen“ v laboratorních podmínkách. Zastánci měkčích emisních norem pak proti tomu uvádějí, že přísnější pravidla mohou zdražit prodávaná auta, v některých případech až o deseti tisíce korun. 

„Evropské úřady stále ještě nezveřejnily konečné znění normy Euro7 což představuje problém pro automobilky, které nebudou mít dostatek času se na ni technicky připravit,“ řekla serveru EuroZpravy.cz Olíivia Lacenová, hlavní analytička společnosti Wonderinterest Trading. Podle ní je tak předčasné mluvit o tom, zda jsou přísné normy pro autosegment dobrou zprávou. „Na jednu stranu zde máme potřebné snižování CO2 s ohledem na znečištění klimatu, které vypouštějí do ovzduší zejména starší automobily, na druhou nové technické parametry, které budou znamenat výrazné zvýšení nákladů výrobců na vývoj testování a výrobu komponentů, které se nepochybně odrazí i na zvýšení cen výsledných vozidel, nemluvě o tom, že přizpůsobit se bude muset i dodavatelský sektor,“ konstatovala Olívia Lacenová. Podle ní odhady říkají, že by mohlo jít o rozdíl 2000 eur a zvyšování ceny by mohlo vést potencionálně ke snížení prodeje, což by pro ekonomiku EU v konečném důsledku nebyla dobrá zpráva, protože automotive segment je základem zdejší ekonomiky.

Člověka tak napadne: Co by se stalo, kdyby k přijetí normy EU nepřistoupila? „Rizika by spočívala ve faktické nemožnosti splnit požadavky normy v daném čase za rozumné náklady. To by znamenalo také to, že evropské automobilky místo zaměření se na investice v oblasti elektromobility, softwarizace a autonomních technologií budou investovat do vývoje pohonů, které budou uplatňovat na mizejícím trhu. Ve zkratce Euro 7 v původním návrhu v kombinaci s limitem pro vozy se spalovacím motorem v roce 2035 nedávala smysl,“ vysvětlil pro server EuroZpravy.cz Petr Knap, expert pro automobilový sektor v EY Česká republika.

Související

Volební štáb hnutí ANO Komentář

ANO lže, jako když Rudé právo tiskne. Tentokrát o důchodech

Zástupci hnutí ANO a kabinetu Petra Fialy (ODS) se shodli na nutnosti změn v prvním důchodovém pilíři, opoziční subjekt zároveň nezpochybnil nutnost zvyšování věkové hranice pro odchod do důchodu. To vyplývá z dokumentů zveřejněných prezidentskou kanceláří k březnové schůzce nad tématech důchodové reformy. Stojí za to připomenout, že onoho 28. Března se schůzky na pozvání prezidenta zůčastnili Karel Havlíček, Alena Schillerová a Aleš Juchelka. Celý zápis přidávám na konec tohoto článku. Závěr si z něj udělejte sami.  
Robert Fico, slovenský premiér Komentář

Fico otočil a podporuje Ukrajinu. Anebo ne?

Poslední dobou se mohlo zdát, že slovenský premiér Robert Fico se stal definitivně moskevskou hlásnou troubou, která neváhá veřejně prohlašovat, že Ukrajina není suverénní stát, Rusko k válce vyprovokovala, s oblibou prohlašoval, že v Kyjevě žádná válka není, že tam vládnou ukrajinští fašisté, a tak podobně. 

Více souvisejících

komentář auto automobilový průmysl emise Klimatické změny elektromobily EU (Evropská unie)

Aktuálně se děje

před 52 minutami

Volební štáb hnutí ANO

ANO lže, jako když Rudé právo tiskne. Tentokrát o důchodech

Zástupci hnutí ANO a kabinetu Petra Fialy (ODS) se shodli na nutnosti změn v prvním důchodovém pilíři, opoziční subjekt zároveň nezpochybnil nutnost zvyšování věkové hranice pro odchod do důchodu. To vyplývá z dokumentů zveřejněných prezidentskou kanceláří k březnové schůzce nad tématech důchodové reformy. Stojí za to připomenout, že onoho 28. Března se schůzky na pozvání prezidenta zůčastnili Karel Havlíček, Alena Schillerová a Aleš Juchelka. Celý zápis přidávám na konec tohoto článku. Závěr si z něj udělejte sami.  

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 7 hodinami

před 14 hodinami

raketový systém Patriot

Ukrajina dostane od Španělska rakety Patriot

Španělsko pošle na Ukrajinu rakety Patriot. Na videokonferenci mezinárodní Kontaktní skupiny pro podporu Ukrajiny to dnes oznámila španělská ministryně obrany Margarita Roblesová. Informoval španělsky list El País v reakci na tlak spojenců z EU a NATO.

včera

včera

Vinice, ilustrační fotografie.

Vinaři vyúčtovali ztráty. Mráz způsobil škody za více než dvě miliardy

Rekordní mrazy, které minulý a tento týden udeřily v České republice, ničivě zasáhly tuzemské vinohrady. V Čechách je dopad naprosto fatální, škody tam dosahují 95 procent. Na Moravě se pohybují minimálně na úrovni 23% snížení výnosu. Aktuální průzkum mezi vinaři vyčíslil celkové škody napáchané na letošní úrodě na více než 2 miliardy korun. Vinaři ale varují, že měnící se klima není jediným problémem domácího vinařství, a žádají aktivnější přístup k jejich řešení ze strany ministerstva. 

včera

Aktualizováno včera

včera

včera

Vlastimil Válek

Válek zmínil, jak české zdravotnictví těží z členství v EU

Mezi největší přínosy dvacetiletého členství Česka v Evropské unii patří například možnost čerpat zdravotní péči v kterékoliv zemi EU, společné registrace nových léků před vstupem na trh, zapojení do expertních sítí lékařů nebo sdílení expertizy Evropského centra pro prevenci a kontrolu nemocí (ECDC) ve veřejném zdraví, konstatovalo ministerstvo zdravotnictví. 

včera

včera

Jakub Voráček

Voráček pomalu zavírá dveře za svou hráčskou kariérou. Na 99 procent se na led nevrátí

Kariéra bývalého hokejového reprezentanta Jakuba Voráčka, během níž nastoupil k více než tisícovce zápasů v kanadsko-americké NHL, se nezadržitelně blíží ke svému konci. Samotný čtyřiatřicetiletý hokejista totiž v úterním rozhovoru pro CNN Prima News uvedl, že končí svou bohatou kariéru. Záhy ale svá slova mírnil, když pro server sport.cz řekl, že ještě není definitivně rozhodnut o svém konci, ale to, že se už mezi mantinely neobjeví, je podle něj na 99 procent jisté.

včera

včera

Na Mělnicku leželo bezvládné tělo u havarovaného auta. Případ řeší policie

Středočeská policie se zabývá nálezem bezvládného těla na Mělnicku. Muž se zřejmě zastřelil po předchozí dopravní nehodě, vyplývá z dosavadních informací. Tragická událost je nadále předmětem vyšetřování. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy