KOMENTÁŘ | Spory o emisní normy a Česko proti Euro 7. Jaká auta budeme řídit?

To, že náš život ovlivňují často maličkosti, není jistě třeba připomínat. Právě probíhající vášnivé diskuse o nových emisních normách Evropské unie jsou toho dobrým příkladem. Škoda jen, že kvůli maličkostem nám mezi prsty zbytečně protékají ty „velké“ a „důležité“ skutečnosti. Připomíná to totiž jeden velmi známý „kus“: Mnoho povyku (možná) pro nic. Hodně důležitá otázka, která může člověka napadnout je, zda je skutečně nějaké to množství určitých látek z výfukových plynů motorů ve všech možných souvislostech důležitější než (nadneseně) čistší a zdravější ovzduší na planetě Zemi?

Na začátek by se hodilo říct, že v celé „hře“ jde o přijetí nové evropské emisní normy. Země Evropské unie v ní mají schválit nová pravidla o tom, jaké zplodiny budou smět vypouštět do ovzduší auta se spalovacími motory po roce 2025. A už teď je jasné, že s největší pravděpodobností neuspěl prý přísný návrh, se kterým vloni přišla Evropská komise a Česko proti němu zformovalo koalici několika zemí. Ve zkrácené verzi se tak dá říct, že maximální emise z aut by měly zůstat na úrovni stávajících pravidel – tedy Eura 6.

„Norma Euro 7 zatím ještě není finalizována a uvidíme, zda se podaří její finální dohoda. Nicméně výrazná shoda na úrovni ministrů (členských zemí EU, pozn. red.) zohlednila některé technické argumenty, v daném čase nereálné,“ řekl serveru EuroZpravy.cz Petr Knap, expert pro automobilový sektor poradenské společnosti EY Česká republika. Podle něj silné argumenty zaznívaly z pohledu znevýhodnění evropských výrobců požadovanými vývojovými náklady a koncovým zvýšením cen aut – zejména menších a dostupnějších. „Za mě byl zásadní argument také fakt, že zdražením menších vozů bychom mohli zásadně zhoršit celkové emise tím, že bychom zpomalili náhradu starých vozů, kdy i náhrada za Euro 6 za posledních několik let je významný pozitivní posun,“ doplnil Petr Knap.

Velkým problémem je, zda - zjednodušeně řečeno - je na místě přijímat normy, které jsou v některých aspektech, nyní pro život stále důležitých, „měkčí“ jen kvůli tomu, aby si evropský autosegment udržel konkurenceschopnost, zachoval zaměstnanost a tím i třeba růst dalších významných ekonomických veličin, jakou je například HDP. „Celkový přínos původně zamýšlené normy Euro 7 by vzhledem ke zpomalení náhrady starých vozů nemusel být ani z pohledu emisí pozitivní. Máme jednoznačně přímočařejší nástroje s menšími ekonomickými i sociálními náklady, jak zajistit čistší vzduch ve městech, kde emise škodí nejvíce. Konkrétní výpočty snížení emisí zastánci přísné verze normy neukazovali, naopak některé modely ukazovaly zcela marginální přínos,“ konstatoval pro server EuroZpravy.cz Petr Knap z poradenské společnosti EY Česká republika.

Faktem také je, že hodně intenzivní debata o podobě nové emisní normy probíhá v EU od letošního jara. Jenže se objevují právě i názory, které tvrdí, že spor o podobu nové emisní normy EU není v číslech, neboť zas tak o zásadní změnu přípustných limitů jednotlivých škodlivin nejde, ale spíše o dokazování plnění norem v reálném provozu. A to je hodně velká novinka, neboť dosud musely producenti aut dokazovat plnění norem tak nějak „jen“ v laboratorních podmínkách. Zastánci měkčích emisních norem pak proti tomu uvádějí, že přísnější pravidla mohou zdražit prodávaná auta, v některých případech až o deseti tisíce korun. 

„Evropské úřady stále ještě nezveřejnily konečné znění normy Euro7 což představuje problém pro automobilky, které nebudou mít dostatek času se na ni technicky připravit,“ řekla serveru EuroZpravy.cz Olíivia Lacenová, hlavní analytička společnosti Wonderinterest Trading. Podle ní je tak předčasné mluvit o tom, zda jsou přísné normy pro autosegment dobrou zprávou. „Na jednu stranu zde máme potřebné snižování CO2 s ohledem na znečištění klimatu, které vypouštějí do ovzduší zejména starší automobily, na druhou nové technické parametry, které budou znamenat výrazné zvýšení nákladů výrobců na vývoj testování a výrobu komponentů, které se nepochybně odrazí i na zvýšení cen výsledných vozidel, nemluvě o tom, že přizpůsobit se bude muset i dodavatelský sektor,“ konstatovala Olívia Lacenová. Podle ní odhady říkají, že by mohlo jít o rozdíl 2000 eur a zvyšování ceny by mohlo vést potencionálně ke snížení prodeje, což by pro ekonomiku EU v konečném důsledku nebyla dobrá zpráva, protože automotive segment je základem zdejší ekonomiky.

Člověka tak napadne: Co by se stalo, kdyby k přijetí normy EU nepřistoupila? „Rizika by spočívala ve faktické nemožnosti splnit požadavky normy v daném čase za rozumné náklady. To by znamenalo také to, že evropské automobilky místo zaměření se na investice v oblasti elektromobility, softwarizace a autonomních technologií budou investovat do vývoje pohonů, které budou uplatňovat na mizejícím trhu. Ve zkratce Euro 7 v původním návrhu v kombinaci s limitem pro vozy se spalovacím motorem v roce 2035 nedávala smysl,“ vysvětlil pro server EuroZpravy.cz Petr Knap, expert pro automobilový sektor v EY Česká republika.

Související

Válka na Ukrajině od dvojice fotografů. Komentář

Válku na Ukrajině lze vyřešit, ale ne rychle. Důkazem je příběh Německa po první světové válce

Historie varuje, že složité konflikty nelze ukončit rychlými ujednáními ani diktátem silnějšího. Stejně jako po první světové válce vedla touha po jednostranném řešení k dalšímu, ničivějšímu střetu, i dnešní válka na Ukrajině ukazuje, jak nebezpečné jsou ambice velmocí a selhání diplomacie. Ukrajina, usilující o svobodný rozvoj, se stala obětí opakujících se dějinných vzorců, které svět stále nedokáže překonat.
Andrej Babiš po setkání s prezidentem Petrem Pavlem (27.10.2025) Komentář

Babiše čekají nelehké čtyři roky. Česko se musí připravit na krušné časy

Andrej Babiš podruhé vstupuje do funkce premiéra v okamžiku, kdy se rozhoduje o dalším směřování země. Česká republika sice prošla výraznou modernizací, ale její budoucnost zůstává křehká. Nová vláda bude muset prokázat odvahu k reformám, zvládnout vlastní vnitřní rozpory a překročit logiku permanentního politického konfliktu. Bez toho hrozí, že současná prosperita rychle vyprchá a země ztratí schopnost čelit skutečným výzvám.

Více souvisejících

komentář auto automobilový průmysl emise Klimatické změny elektromobily EU (Evropská unie)

Aktuálně se děje

před 18 minutami

Nová Babišova vláda na první tiskové konferenci. (15.12.2025)

Nepotřebujeme sto dnů hájení, budeme vládou všech občanů, prohlásil Babiš

Nově jmenovaný kabinet Andreje Babiše se sešel na prvním jednání krátce po ceremonii, kde jej prezident Petr Pavel uvedl do funkce. Premiér Babiš po jednání prohlásil, že se jeho vláda hodlá stát vládou všech občanů a zdůraznil, že nebude vyžadovat obvyklých "sto dnů hájení". Ministři za ANO, SPD a Motoristy sobě dorazili na Úřad vlády autobusem.

Aktualizováno před 28 minutami

před 36 minutami

Aktualizováno před 1 hodinou

Nová Babišova vláda poprvé zasedala. (15.12.2025) Prohlédněte si galerii

OBRAZEM: Česko má novou vládu ANO, Motoristů a SPD

Prezident Petr Pavel v pondělí na Pražském hradě jmenoval vládu premiéra Andreje Babiše. Tato koaliční vláda, která se stane v pořadí třetím kabinetem pod Babišovým vedením, nahradí současnou vládu Petra Fialy, která je v demisi. Babiš byl pověřen sestavením kabinetu již koncem října a předsedou vlády byl jmenován 9. prosince.

před 1 hodinou

před 2 hodinami

Prezident Petr Pavel jmenoval Andreje Babiše předsedou vlády (foto: Tomáš Fongus)

Velká nevýhoda pro členy vlády za SPD a Motoristy. Jen aklimatizovat se na ministerstvu trvá téměř rok, říká politolog

Politolog David Jágr z Institutu politologických studií Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy zhodnotil předpokládanou podobu třetí vlády Andreje Babiše. Podle něj je důležité, že ve vládě zasednou ministři za ANO se zkušeností s exekutivy. „Jen aklimatizovat se na ministerstvu trvá téměř rok. Vládní zkušenosti jsou zkrátka neocenitelné,“ řekl Jágr. Vliv na vládnutí bude samozřejmě mít i SPD a Motoristé sobě, Babiš je ale podle politologa „natolik dominantní politickou a ekonomickou silou v naší zemi, že se bez jeho svolení nevymění ani žárovka na Úřadu vlády“.

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 5 hodinami

včera

včera

Fotbal, ilustrační fotografie.

Hledání nového trenéra národního týmu se komplikuje. FAČR dala Slavia s Trpišovským košem

Když se v říjnu rozhodla Fotbalová asociace ČR – nutno říct, že po řadě nepřesvědčivých výkonů české fotbalové reprezentace (se Saúdskou Arábií 1:1 či s Faerskými ostrovy 1:2) právem – rozloučit se s koučem Ivanem Haškem a nahradit ho dočasně dosavadním asistentem Jaroslavem Köstlem, počítalo se tehdy s tím, že tak asociace činí s dlouhodobou koncepcí a především náhradou, kterou už mají připravenou. I dva měsíce od tohoto momentu to však vypadá, že svaz neměl a stále nemá ani jedno. A hlavně stále nemá nového hlavního trenéra, kterým se po sobotě navíc nestane ani kouč pražské Slavie Jindřich Trpišovský. Klub se totiž definitivně rozhodl, že svého stratéga neuvolní.

včera

Ilustrační fotografie.

Důchody v příštím roce. Úřad shrnul, co bude od ledna jinak

Důchody v roce 2026 budou především vypláceny v nové výši, kterou stanoví pravidelná lednová valorizace. Schválené jsou ale i další změny, jedna se například týká předčasných důchodů. Upozornila na to Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ). 

včera

Filip Turek

Turka se jmenování vlády netýká, podstoupí zákrok v nemocnici

Poslanec Filip Turek, který je podle Motoristů i nadále kandidátem na ministra, se v pondělí, kdy budou jmenováni ostatní členové vlády premiéra Andreje Babiše (ANO), podrobí menšímu zákroku. V diskuzním pořadu Partie to uvedl jeho stranický kolega Matěj Gregor (Motoristé). 

včera

včera

včera

Volodymyr Zelenskyj v Praze

Jak Zelenskyj šikovně ukázal Západu, jakým problémem je konání voleb ve válce

Ukrajinský prezident Volodymyr otevřel otázku válečných voleb a zároveň názorně ukázal Západu, proč jsou prakticky neproveditelné. Bezpečnostní garance, které podmiňují jejich konání, mohou reálně poskytnout jen ti, kdo Ukrajinu ostřelují – nikoli spojenci, kteří by se tím ocitli v přímém konfliktu s Ruskem. Vše tak odhaluje podstatu dilematu. Kyjev čelí kritice za neuspořádání hlasování, ale jakmile by k němu přistoupil, riskoval by chaos, civilní oběti i další destabilizaci země.

včera

včera

včera

včera

Babiš i Fiala odsoudili teroristický útok v australském Sydney

Nového i končícího českého premiéra zasáhla zpráva o tragické střelbě v australském Sydney, kterou nepřežilo nejméně 12 lidí. Podle Andreje Babiše (ANO) došlo k odpornému a ničím neospravedlnitelnému teroristickému činu. Petr Fiala (ODS) označil útok za akt čirého zla. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy