Možná se to jen zdá, ale nepřijde vám, že se na tom našem „starém“ kontinentu, pohybujeme takříkajíc z extrému do extrému? Ještě nedávno jsme se tu všichni chovali přesně jako v jedné filmem proslavené písni: „Kupovat potřebné energetické komodity z jednoho zdroje, ale levně? Nevadí!“ Jenže ruská agrese na Ukrajině ukázala, že to byl hodně špatný nápad. Mezitím se odhalily i další závislosti vyspělého světa na podobných „dodavatelích“, i když zatím ne se skutečnými válečnickými aktivitami. A to ať už u léků, čipů nebo potřebných součástek do vojenské munice. Jenže, jak se zdá, zatím jsme se z toho moc nepoučili.
Poslední položkou, kvůli které by měl minimálně evropský svět dělat víc, ale nedělá, je neuvěřitelně rostoucí podíl čínských elektrických aut na evropském trhu.
Agenturní zpravodajství říká, že čínské automobilky se stále více usazují na evropském trhu. A není těžké uhodnout, kdo to odnáší nejvíce. Trend ukazují data francouzské poradenské společnosti Inovev, která se zaměřuje na automobilový průmysl. Podle nich byl loni podíl čínských značek na trhu s auty v Evropě necelých deset procent. To je proti roku 2021 téměř dvojnásobek. Velkou příležitost navíc podle veřejně dostupných informací skýtá snaha Evropy o „odstřižení se“ od spalovacích motorů a tlak na to, aby se takové vozy přestaly v Evropě vyrábět. Jenže, věc má svůj háček. Vzhledem k různým okolnostem někteří odborníci tvrdí, že takový trend může přinést až několik desítek procent vysoký podíl čínských automobilek na automobilovém trhu v Evropě.
Evropské statistiky zaměstnanosti ukazují, že v roce 2020 se počet lidí, kteří v Evropské unii pracovali pro „automotive“ segment, pohyboval nad dvanácti miliony lidí. OK, řeknete si, tak pro zjednodušení řekněme, že když by opravdu Čína a její nabídka vozů dokázala vytěsnit desetiprocentní zastoupení evropských značek, přišlo by o práci nějakých 1,2 milionu lidí. To přece nic není, ne? Možná. Tak proč z toho dělat vědu, no, ne, řekne si jistě nejeden z vás, všímavých čtenářů. Ta auta jsou přece o poznání levnější, tak ať nejen evropští výrobci ukáží, že umí udělat ještě lepší auta, když ne stejně drahá jako ty čínská, tak určitě levnější.
Bez ohledu na cokoliv to ale připomíná běh z extrému do extrému. Místo závislosti na Rusku a jeho levných energiích, nebo závislosti na čipech z Číny a lécích z Indie si tu v tichosti zase necháváme růst další závislost. A co by se tak mělo stát, že? Automobilky z Evropy nebo USA přece jen tak nesníží kvůli čínské konkurenci cenu, nebo ano? Nebo máme žádat o větší podporu segmentu automotive z peněz daňových poplatníků? Či snad je řešením zavádění nějakého „všimného“ pro zákazníky, kteří si koupí evropské auto? Anebo snad je cestou ke snížení nezávislosti na Číně nějaká větší diverzifikace nabídkového portfolia? Ale odkud máme kupovat ta levná e-auta, když je nikdo jiný nenabízí?
Není tajemstvím, že zatímco západní automobilky náklady na výrobu zmíněných elektromobilů zvyšují, ty čínské je dokáží už nyní vyrobit zhruba o 10 tisíc eur levněji. „Několik predikcí ukazuje, že čínské automobilky do roku 2025 až 2030 mohou získat dvouciferný podíl na evropském trhu. Reálně by se mohly zavírat továrny v Evropě,“ citoval server iRozhlas.cz odhady k trendům v automobilovém segmentu vedoucího partnera poradenské společnosti EY Petra Knapa. Ještě dál jde v prognózách francouzská poradenská společnost Inovev. Ta totiž odhaduje, že by čínské automotive společnosti mohly do roku 2030 získat 20 procent evropského trhu s elektromobily. Podíl evropských značek podle jejich odhadů by tak mohl spadnout ze 66 procent na méně než polovinu.
Možná, že nakonec to nebude tak horké, řeknete si. Jenže hrozba další závislosti na jednom zdroji, z dnešního úhlu pohledu o to víc nevyzpytatelném, je příliš silným varováním. Ať tak nebo onak, spoléhejme na to, že nejen evropské automobilky dobře vědí, co je čeká a jak se vyhnout potížím, které by mohly přinést další nejen ekonomickou závislost. Snad se tak nenaplní jedna z okřídlených a již dnes ikonických hlášek filmového klasika o tom, že „skláři, tedy pardon, evropští výrobci aut, nebudou mít co žrát.“
Související

Není spojenec jako spojenec. Máme věřit přátelství mezi Putinovým Ruskem a Kimovou KLDR?

NATO nesmí přijmout Putinův návrh. Je to past a pro Rusko další cár papíru
komentář , elektromobily , automobilový průmysl , auto , EU (Evropská unie) , Čína
Aktuálně se děje
před 37 minutami

Rusko tvrdě udeřilo. Kyjev zasypalo masivní vlnou dronů a raket
před 1 hodinou

Musk se zbláznil, prohlásil Trump. Chce mu sebrat všechny dotace
před 2 hodinami

Počasí o víkendu: Pršet bude nadále, hrozí i bouřky
včera

Blažek přednesl ve Sněmovně "nejdůležitější projev své kariéry". ANO vyvolá hlasování o nedůvěře vládě
včera

Bylo by lepší nechat Ukrajinu a Rusko bojovat, řekl Trump Merzovi
včera

Chaos a nesourodost: Trumpova administrativa si sama podráží nohy i vzájemně protiřečí
včera

Německý kancléř Merz míří do Trumpova "lvího doupěte"
včera

Musk mě zklamal. Nevím, jestli budeme mít ještě dobré vztahy, prohlásil Trump
včera

Trumpův poradce: Riziko se výrazně zvyšuje. Ukrajinci zaútočili na ruskou jadernou triádu
včera

Trumpův zákaz cestování do USA: Proč vybral zrovna těchto 12 zemí?
včera

Rusko vyhrožuje Ukrajině odvetou za útoky dronů
včera

Vědci hlásí přelomový objev v boji proti HIV
včera

Ukrajinci pouze poškodili naše bombardéry, tvrdí Moskva. Satelitní snímky ukazují opak
včera

Policie vyšetřuje násilnou smrt ženy v Pardubickém kraji. Tělo se našlo v lese
včera

USA proti všem. Američané vetovali požadavek okamžitého příměří v Gaze
včera

Rusko v závodě o nadvládu na nebi nad Ukrajinou spoléhá na Čínu
včera

Bouřky dnes udeří na východě. Hrozí supercely a intenzivní lijáky
včera

Na Příbramsku uhynulo až tisíc prasat. Může za to silná bouřka
včera

Ukrajinci změnili podobu budoucích válek. Mnohem větší roli sehrají zpravodajské služby
včera
Izraelci našli v Gaze těla dvou rukojmích. Vrátíme všechny, vzkazuje Netanjahu
Izraelská armáda ve spolupráci s bezpečnostní agenturou Šin Bet nalezla v jižní části Pásma Gazy těla dvou izraelsko-amerických rukojmích – sedmdesátileté Judy Weinstein-Haggai a jejího dvaasedmdesátiletého manžela Gadiho Haggaiho.
Zdroj: Jakub Jurek