KOMENTÁŘ | Evropa přihlíží růstu další jednostranné závislosti. Problém představují auta z Číny

Možná se to jen zdá, ale nepřijde vám, že se na tom našem „starém“ kontinentu, pohybujeme takříkajíc z extrému do extrému? Ještě nedávno jsme se tu všichni chovali přesně jako v jedné filmem proslavené písni: „Kupovat potřebné energetické komodity z jednoho zdroje, ale levně? Nevadí!“ Jenže ruská agrese na Ukrajině ukázala, že to byl hodně špatný nápad. Mezitím se odhalily i další závislosti vyspělého světa na podobných „dodavatelích“, i když zatím ne se skutečnými válečnickými aktivitami. A to ať už u léků, čipů nebo potřebných součástek do vojenské munice. Jenže, jak se zdá, zatím jsme se z toho moc nepoučili.  

Poslední položkou, kvůli které by měl minimálně evropský svět dělat víc, ale nedělá, je neuvěřitelně rostoucí podíl čínských elektrických aut na evropském trhu. 

Agenturní zpravodajství říká, že čínské automobilky se stále více usazují na evropském trhu. A není těžké uhodnout, kdo to odnáší nejvíce. Trend ukazují data francouzské poradenské společnosti Inovev, která se zaměřuje na automobilový průmysl. Podle nich byl loni podíl čínských značek na trhu s auty v Evropě necelých deset procent. To je proti roku 2021 téměř dvojnásobek. Velkou příležitost navíc podle veřejně dostupných informací skýtá snaha Evropy o „odstřižení se“ od spalovacích motorů a tlak na to, aby se takové vozy přestaly v Evropě vyrábět. Jenže, věc má svůj háček. Vzhledem k různým okolnostem někteří odborníci tvrdí, že takový trend může přinést až několik desítek procent vysoký podíl čínských automobilek na automobilovém trhu v Evropě.  

Evropské statistiky zaměstnanosti ukazují, že v roce 2020 se počet lidí, kteří v Evropské unii pracovali pro „automotive“ segment, pohyboval nad dvanácti miliony lidí. OK, řeknete si, tak pro zjednodušení řekněme, že když by opravdu Čína a její nabídka vozů dokázala vytěsnit desetiprocentní zastoupení evropských značek, přišlo by o práci nějakých 1,2 milionu lidí. To přece nic není, ne? Možná. Tak proč z toho dělat vědu, no, ne, řekne si jistě nejeden z vás, všímavých čtenářů. Ta auta jsou přece o poznání levnější, tak ať nejen evropští výrobci ukáží, že umí udělat ještě lepší auta, když ne stejně drahá jako ty čínská, tak určitě levnější. 

Bez ohledu na cokoliv to ale připomíná běh z extrému do extrému. Místo závislosti na Rusku a jeho levných energiích, nebo závislosti na čipech z Číny a lécích z Indie si tu v tichosti zase necháváme růst další závislost. A co by se tak mělo stát, že? Automobilky z Evropy nebo USA přece jen tak nesníží kvůli čínské konkurenci cenu, nebo ano? Nebo máme žádat o větší podporu segmentu automotive z peněz daňových poplatníků? Či snad je řešením zavádění nějakého „všimného“ pro zákazníky, kteří si koupí evropské auto? Anebo snad je cestou ke snížení nezávislosti na Číně nějaká větší diverzifikace nabídkového portfolia? Ale odkud máme kupovat ta levná e-auta, když je nikdo jiný nenabízí?

Není tajemstvím, že zatímco západní automobilky náklady na výrobu zmíněných elektromobilů zvyšují, ty čínské je dokáží už nyní vyrobit zhruba o 10 tisíc eur levněji. „Několik predikcí ukazuje, že čínské automobilky do roku 2025 až 2030 mohou získat dvouciferný podíl na evropském trhu. Reálně by se mohly zavírat továrny v Evropě,“ citoval server iRozhlas.cz odhady k trendům v automobilovém segmentu vedoucího partnera poradenské společnosti EY Petra Knapa. Ještě dál jde v prognózách francouzská poradenská společnost Inovev. Ta totiž odhaduje, že by čínské automotive společnosti mohly do roku 2030 získat 20 procent evropského trhu s elektromobily. Podíl evropských značek podle jejich odhadů by tak mohl spadnout ze 66 procent na méně než polovinu. 

Možná, že nakonec to nebude tak horké, řeknete si. Jenže hrozba další závislosti na jednom zdroji, z dnešního úhlu pohledu o to víc nevyzpytatelném, je příliš silným varováním. Ať tak nebo onak, spoléhejme na to, že nejen evropské automobilky dobře vědí, co je čeká a jak se vyhnout potížím, které by mohly přinést další nejen ekonomickou závislost. Snad se tak nenaplní jedna z okřídlených a již dnes ikonických hlášek filmového klasika o tom, že „skláři, tedy pardon, evropští výrobci aut, nebudou mít co žrát.“ 

Související

Koncentrační tábor Osvětim (německy Auschwitz, polsky Oświęcim) Komentář

85 let od vzniku Auschwitzu. Zápas o lidskost není nikdy jednou provždy vyhraný

Před 85 lety začal v Auschwitzu (Osvětimi) největší známý útok na samotnou podstatu lidskosti. Mělo to být varování pro všechny budoucí generace. Přesto dnes znovu vidíme, jak snadno lidé zapomínají, opakují chyby a přehlížejí utrpení druhých. Hrůza nezmizela, žije dál; v nových konfliktech, v systematickém ponižování a potlačování menšin, v cynické lhostejnosti mocných i v tichém souhlasu těch, kteří se raději dívají jinam.
Gestapo było pod přímým velením Heinricha Himmlera. Komentář

Od Gestapa k dnešku: Historie zneužité moci, selhání práva a nebezpečí mlčící většiny

Před 92 lety bylo založeno Gestapo – nechvalně proslulý represivní nástroj nacistického režimu, bezprostředně podřízený Adolfu Hitlerovi. Během pouhých dvanácti let své existence si tato organizace vydobyla pověst symbolu teroru, systematického útlaku a bezohledného potírání jakéhokoli odporu. Gestapo se stalo zosobněním strachu, které poznamenalo celou jednu epochu evropských dějin.

Více souvisejících

komentář elektromobily automobilový průmysl auto EU (Evropská unie) Čína

Aktuálně se děje

před 48 minutami

před 1 hodinou

Armáda Indie

Napětí na hranici. Panují obavy z brutální války mezi Indií a Pákistánem

Indie a Pákistán se ocitly na hraně další eskalace po útoku na turisty v Kašmíru. Čtyři noci po sobě probíhala přestřelka na hranici, oběti zatím hlášeny nebyly. Napětí zvyšují hrozby jaderným konfliktem i varování před destabilizací regionu. Situaci komplikuje pokračující boj proti militantům na obou stranách.

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 3 hodinami

David Pastrňák

Potvrzeno. David Pastrňák oznámil, že se zúčastní letošního hokejového MS

Poté, co před pár dny hokejový Boston po konci v letošní sezóně NHL oznámil, že povoluje možnost reprezentovat na nadcházejícím hokejovém světovém šampionátu v Dánsku a ve Švédsku mimo jiné i českým legionářům Jakubu Laukovi a především největší české hvězdě a opoře národního týmu Davidu Pastrňákovi, bylo více než pravděpodobné, že se Pastrňák skutečně stane součástí národní týmu. V pondělí potvrdil svou účast generálnímu manažerovi reprezentace Jiřímu Šlégrovi.

před 3 hodinami

Medvědi, ilustrační fotografie.

Slováci nasadili vojáky proti medvědovi ve skanzenu

Slovensko poprvé úspěšně nasadilo armádu do akce proti medvědům. Oznámil to náměstek ministra životního prostředí Filip Kuffa (za SNS). Vojáci podle jeho slov pomohli s usmrcením jedince, který se pohyboval ve skanzenu. 

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 6 hodinami

Dominik Hašek

Medveděv poslal hrozbu Haškovi. Brankář může získat ochranu, Lipavský označil exprezidenta za primitiva

Legendární hokejový brankář Dominik Hašek se stal terčem výhrůžek ze strany bývalého ruského prezidenta Dmitrije Medveděva. Ten mu vzkázal, aby si „dával pozor při přecházení silnice“. Šlo o jasný vzkaz s náznakem fyzické likvidace. Ministr vnitra Vít Rakušan v reakci na incident nabídl Haškovi státní ochranu. Jak redakci EuroZprávy.cz potvrdilo ministerstvo vnitra, poskytnutí krátkodobé ochrany je standardní procedura a v minulosti byla použita například i v případě politika Tomia Okamury.

před 7 hodinami

Nábor dobrovolníků do ruské armády

Číňané bojující za Rusko varují krajany: Je to chyba, nechoďte sem

Zkušenosti čínských občanů, kteří se nechali zlákat propagandou a vstoupili do ruské armády, začínají vyplouvat na povrch. Brutální realita války na Ukrajině, špatné zacházení, šikana, korupce a zrada ideálů vedou některé z nich k tomu, že varují ostatní před stejnou cestou. CNN přináší výpovědi dvou mužů, kteří válku poznali z první ruky – na opačných stranách fronty.

před 7 hodinami

před 7 hodinami

Španělsko, ilustrační foto

Zmatek, panika, šok. Nefungovala elektřina ani signál. Lidé popisují, jak je zasáhl rozsáhlý blackout

Pondělní poledne 28. dubna 2025 přineslo do Španělska a Portugalska chaos, jaký obě země nezažily desítky let. Krátce po dvanácté hodině náhle vypadl proud po celé iberské části Evropy. Zhasla světla, zastavila se doprava, přestaly fungovat mobilní sítě a tisíce lidí zůstaly uvězněné v metru, výtazích a vlacích. Mnozí si v prvních chvílích mysleli, že jde o lokální výpadek. Brzy však bylo jasné, že se jedná o masivní kolaps energetické infrastruktury.

před 9 hodinami

před 9 hodinami

před 9 hodinami

před 13 hodinami

před 14 hodinami

před 15 hodinami

Aktualizováno před 17 hodinami

Kanadští liberálové Marka Carneyho vyhráli volby, ale ve stínu Trumpových hrozeb

Kanadská Liberální strana pod vedením premiéra Marka Carneyho podle tamních médií směřuje k vítězství ve federálních volbách. Kampaň ale poznamenaly provokace a hrozby novými cly ze strany amerického prezidenta Donalda Trumpa.

Zdroj: Radek Novotný

Další zprávy