Možná se to jen zdá, ale nepřijde vám, že se na tom našem „starém“ kontinentu, pohybujeme takříkajíc z extrému do extrému? Ještě nedávno jsme se tu všichni chovali přesně jako v jedné filmem proslavené písni: „Kupovat potřebné energetické komodity z jednoho zdroje, ale levně? Nevadí!“ Jenže ruská agrese na Ukrajině ukázala, že to byl hodně špatný nápad. Mezitím se odhalily i další závislosti vyspělého světa na podobných „dodavatelích“, i když zatím ne se skutečnými válečnickými aktivitami. A to ať už u léků, čipů nebo potřebných součástek do vojenské munice. Jenže, jak se zdá, zatím jsme se z toho moc nepoučili.
Poslední položkou, kvůli které by měl minimálně evropský svět dělat víc, ale nedělá, je neuvěřitelně rostoucí podíl čínských elektrických aut na evropském trhu.
Agenturní zpravodajství říká, že čínské automobilky se stále více usazují na evropském trhu. A není těžké uhodnout, kdo to odnáší nejvíce. Trend ukazují data francouzské poradenské společnosti Inovev, která se zaměřuje na automobilový průmysl. Podle nich byl loni podíl čínských značek na trhu s auty v Evropě necelých deset procent. To je proti roku 2021 téměř dvojnásobek. Velkou příležitost navíc podle veřejně dostupných informací skýtá snaha Evropy o „odstřižení se“ od spalovacích motorů a tlak na to, aby se takové vozy přestaly v Evropě vyrábět. Jenže, věc má svůj háček. Vzhledem k různým okolnostem někteří odborníci tvrdí, že takový trend může přinést až několik desítek procent vysoký podíl čínských automobilek na automobilovém trhu v Evropě.
Evropské statistiky zaměstnanosti ukazují, že v roce 2020 se počet lidí, kteří v Evropské unii pracovali pro „automotive“ segment, pohyboval nad dvanácti miliony lidí. OK, řeknete si, tak pro zjednodušení řekněme, že když by opravdu Čína a její nabídka vozů dokázala vytěsnit desetiprocentní zastoupení evropských značek, přišlo by o práci nějakých 1,2 milionu lidí. To přece nic není, ne? Možná. Tak proč z toho dělat vědu, no, ne, řekne si jistě nejeden z vás, všímavých čtenářů. Ta auta jsou přece o poznání levnější, tak ať nejen evropští výrobci ukáží, že umí udělat ještě lepší auta, když ne stejně drahá jako ty čínská, tak určitě levnější.
Bez ohledu na cokoliv to ale připomíná běh z extrému do extrému. Místo závislosti na Rusku a jeho levných energiích, nebo závislosti na čipech z Číny a lécích z Indie si tu v tichosti zase necháváme růst další závislost. A co by se tak mělo stát, že? Automobilky z Evropy nebo USA přece jen tak nesníží kvůli čínské konkurenci cenu, nebo ano? Nebo máme žádat o větší podporu segmentu automotive z peněz daňových poplatníků? Či snad je řešením zavádění nějakého „všimného“ pro zákazníky, kteří si koupí evropské auto? Anebo snad je cestou ke snížení nezávislosti na Číně nějaká větší diverzifikace nabídkového portfolia? Ale odkud máme kupovat ta levná e-auta, když je nikdo jiný nenabízí?
Není tajemstvím, že zatímco západní automobilky náklady na výrobu zmíněných elektromobilů zvyšují, ty čínské je dokáží už nyní vyrobit zhruba o 10 tisíc eur levněji. „Několik predikcí ukazuje, že čínské automobilky do roku 2025 až 2030 mohou získat dvouciferný podíl na evropském trhu. Reálně by se mohly zavírat továrny v Evropě,“ citoval server iRozhlas.cz odhady k trendům v automobilovém segmentu vedoucího partnera poradenské společnosti EY Petra Knapa. Ještě dál jde v prognózách francouzská poradenská společnost Inovev. Ta totiž odhaduje, že by čínské automotive společnosti mohly do roku 2030 získat 20 procent evropského trhu s elektromobily. Podíl evropských značek podle jejich odhadů by tak mohl spadnout ze 66 procent na méně než polovinu.
Možná, že nakonec to nebude tak horké, řeknete si. Jenže hrozba další závislosti na jednom zdroji, z dnešního úhlu pohledu o to víc nevyzpytatelném, je příliš silným varováním. Ať tak nebo onak, spoléhejme na to, že nejen evropské automobilky dobře vědí, co je čeká a jak se vyhnout potížím, které by mohly přinést další nejen ekonomickou závislost. Snad se tak nenaplní jedna z okřídlených a již dnes ikonických hlášek filmového klasika o tom, že „skláři, tedy pardon, evropští výrobci aut, nebudou mít co žrát.“
Související
Fico otočil a podporuje Ukrajinu. Anebo ne?
Fiala získal srdce členů ODS, český volič ho ale odmítá. Musí přeskočit zeď a dostat se k lidem
komentář , elektromobily , automobilový průmysl , auto , EU (Evropská unie) , Čína
Aktuálně se děje
před 19 minutami
Macron varuje: Evropa může "zemřít". Je nutná robustní obrana čelící ruské agresi
před 19 minutami
EuroZprávy.cz pořádají podcast na téma války na Ukrajině a obranyschopnosti České republiky
před 21 minutami
Daň z nemovitosti v roce 2024 vzrostla. Platební údaje už míří k poplatníkům
před 31 minutami
Lipavský: Ruský imperialismus je největší hrozbou. Je v zájmu Evropy, aby se Ukrajina ubránila Rusku
před 1 hodinou
Kyjev: Ukrajinci v cizině sedí v restauracích, zatímco doma umíráme. Evropské státy začnou vracet brance do vlasti
před 1 hodinou
Důchody v květnu 2025 s jednou drobnou změnou. Peníze vám mohou přijít v jiném termínu
před 2 hodinami
Munice a rakety za miliardy. USA chystají další masivní balík pomoci Ukrajině
před 2 hodinami
Řecko odmítá tlak EU a NATO: Ukrajině nedáme ani Patrioty, ani S-300
před 3 hodinami
Izraelská invaze do Rafahu se blíží. Město opouští statisíce lidí
před 3 hodinami
Putin vyrazí poprvé od znovuzvolení na zahraniční cestu. Tentokrát si nevybral Bělorusko ani Turecko
před 4 hodinami
Školačky v Kutné Hoře rozrušila hodina s psycholožkou. Zasahovala záchranka
před 4 hodinami
Ukrajina stáhla z bojiště americké Abramsy
před 6 hodinami
Teplé počasí se vrací. O víkendu teploty výrazně porostou
včera
RECENZE: Rivalové rozehrávají drama milostného trojúhelníku na tenisovém kurtu
včera
Odvolací soud zrušil odsuzující verdikt nad Weinsteinem
včera
Dvojí kvalita potravin? Nestlé čelí vážnému obvinění, má nadržovat bohatším zemím
včera
Bělorusko obvinilo Litvu z dronového útoku. Nesmysl, reaguje Vilnius
včera
Tragická střelba na pražské FF UK zasáhla 9000 lidí. O krizovou pomoc se staraly stovky lidí
včera
Nemáte děti? Na důchody zaplatíte víc, navrhují lidovci. Piráti jsou proti
včera
Střelec, který loni zabíjel u FF UK v Praze, nebyl duševně nemocný
Podle státní zástupkyně Jany Murínové, která vystoupila na dnešním jednání sněmovního bezpečnostního výboru, není motiv pachatele loňské tragické střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy způsoben duševní poruchou.
Zdroj: Karolína Svobodová