Možná se to jen zdá, ale nepřijde vám, že se na tom našem „starém“ kontinentu, pohybujeme takříkajíc z extrému do extrému? Ještě nedávno jsme se tu všichni chovali přesně jako v jedné filmem proslavené písni: „Kupovat potřebné energetické komodity z jednoho zdroje, ale levně? Nevadí!“ Jenže ruská agrese na Ukrajině ukázala, že to byl hodně špatný nápad. Mezitím se odhalily i další závislosti vyspělého světa na podobných „dodavatelích“, i když zatím ne se skutečnými válečnickými aktivitami. A to ať už u léků, čipů nebo potřebných součástek do vojenské munice. Jenže, jak se zdá, zatím jsme se z toho moc nepoučili.
Poslední položkou, kvůli které by měl minimálně evropský svět dělat víc, ale nedělá, je neuvěřitelně rostoucí podíl čínských elektrických aut na evropském trhu.
Agenturní zpravodajství říká, že čínské automobilky se stále více usazují na evropském trhu. A není těžké uhodnout, kdo to odnáší nejvíce. Trend ukazují data francouzské poradenské společnosti Inovev, která se zaměřuje na automobilový průmysl. Podle nich byl loni podíl čínských značek na trhu s auty v Evropě necelých deset procent. To je proti roku 2021 téměř dvojnásobek. Velkou příležitost navíc podle veřejně dostupných informací skýtá snaha Evropy o „odstřižení se“ od spalovacích motorů a tlak na to, aby se takové vozy přestaly v Evropě vyrábět. Jenže, věc má svůj háček. Vzhledem k různým okolnostem někteří odborníci tvrdí, že takový trend může přinést až několik desítek procent vysoký podíl čínských automobilek na automobilovém trhu v Evropě.
Evropské statistiky zaměstnanosti ukazují, že v roce 2020 se počet lidí, kteří v Evropské unii pracovali pro „automotive“ segment, pohyboval nad dvanácti miliony lidí. OK, řeknete si, tak pro zjednodušení řekněme, že když by opravdu Čína a její nabídka vozů dokázala vytěsnit desetiprocentní zastoupení evropských značek, přišlo by o práci nějakých 1,2 milionu lidí. To přece nic není, ne? Možná. Tak proč z toho dělat vědu, no, ne, řekne si jistě nejeden z vás, všímavých čtenářů. Ta auta jsou přece o poznání levnější, tak ať nejen evropští výrobci ukáží, že umí udělat ještě lepší auta, když ne stejně drahá jako ty čínská, tak určitě levnější.
Bez ohledu na cokoliv to ale připomíná běh z extrému do extrému. Místo závislosti na Rusku a jeho levných energiích, nebo závislosti na čipech z Číny a lécích z Indie si tu v tichosti zase necháváme růst další závislost. A co by se tak mělo stát, že? Automobilky z Evropy nebo USA přece jen tak nesníží kvůli čínské konkurenci cenu, nebo ano? Nebo máme žádat o větší podporu segmentu automotive z peněz daňových poplatníků? Či snad je řešením zavádění nějakého „všimného“ pro zákazníky, kteří si koupí evropské auto? Anebo snad je cestou ke snížení nezávislosti na Číně nějaká větší diverzifikace nabídkového portfolia? Ale odkud máme kupovat ta levná e-auta, když je nikdo jiný nenabízí?
Není tajemstvím, že zatímco západní automobilky náklady na výrobu zmíněných elektromobilů zvyšují, ty čínské je dokáží už nyní vyrobit zhruba o 10 tisíc eur levněji. „Několik predikcí ukazuje, že čínské automobilky do roku 2025 až 2030 mohou získat dvouciferný podíl na evropském trhu. Reálně by se mohly zavírat továrny v Evropě,“ citoval server iRozhlas.cz odhady k trendům v automobilovém segmentu vedoucího partnera poradenské společnosti EY Petra Knapa. Ještě dál jde v prognózách francouzská poradenská společnost Inovev. Ta totiž odhaduje, že by čínské automotive společnosti mohly do roku 2030 získat 20 procent evropského trhu s elektromobily. Podíl evropských značek podle jejich odhadů by tak mohl spadnout ze 66 procent na méně než polovinu.
Možná, že nakonec to nebude tak horké, řeknete si. Jenže hrozba další závislosti na jednom zdroji, z dnešního úhlu pohledu o to víc nevyzpytatelném, je příliš silným varováním. Ať tak nebo onak, spoléhejme na to, že nejen evropské automobilky dobře vědí, co je čeká a jak se vyhnout potížím, které by mohly přinést další nejen ekonomickou závislost. Snad se tak nenaplní jedna z okřídlených a již dnes ikonických hlášek filmového klasika o tom, že „skláři, tedy pardon, evropští výrobci aut, nebudou mít co žrát.“
Související

85 let od vzniku Auschwitzu. Zápas o lidskost není nikdy jednou provždy vyhraný

Od Gestapa k dnešku: Historie zneužité moci, selhání práva a nebezpečí mlčící většiny
komentář , elektromobily , automobilový průmysl , auto , EU (Evropská unie) , Čína
Aktuálně se děje
před 48 minutami

Smrtelná nehoda na Žďársku. Střet dvou vozidel nepřežili dva lidé
před 1 hodinou

Napětí na hranici. Panují obavy z brutální války mezi Indií a Pákistánem
před 2 hodinami

Kometa Brno je zpátky na extraligovém trůnu. Postava pomohl k triumfu čistým kontem
před 2 hodinami

RECENZE: Tuctová adaptace videohry Until Dawn. Recyklovaný horor děsí do prázdna
před 3 hodinami

Potvrzeno. David Pastrňák oznámil, že se zúčastní letošního hokejového MS
před 3 hodinami

Slováci nasadili vojáky proti medvědovi ve skanzenu
před 4 hodinami

"Zcela nedostatečné." Meloniová se opřela do Putinova příměří
před 5 hodinami

Výhled počasí na květen. Předčasný start léta nečekejte
před 6 hodinami

Už to nebude jen Ukrajina s Ruskem. Experti varují, že se do války může brzy zapojit třetí země
před 6 hodinami

Medveděv poslal hrozbu Haškovi. Brankář může získat ochranu, Lipavský označil exprezidenta za primitiva
před 7 hodinami

Číňané bojující za Rusko varují krajany: Je to chyba, nechoďte sem
před 7 hodinami

Trest pro Cimického se ruší. Psychiatr uspěl s odvoláním
před 7 hodinami

Zmatek, panika, šok. Nefungovala elektřina ani signál. Lidé popisují, jak je zasáhl rozsáhlý blackout
před 9 hodinami

Trump hodlá ulevit automobilkám. Nebudou muset platit některá cla
před 9 hodinami

Ruské útoky na Ukrajinu sílí. Osm mrtvých a desítky zraněných během jediného dne
před 9 hodinami

Španělsko a Portugalsko se vzpamatovávají po blackoutu. Elektřina je zpět, ale chaos trvá
před 13 hodinami

Carney pronesl ostrý povolební projev: Trump je hrozba. Snaží se nás zlomit a podmanit
před 14 hodinami

Volby v Kanadě: Liberálové slaví nečekané vítězství, jak se jim povedlo porazit konzervativce?
před 15 hodinami

Počasí se o prodlouženém víkendu ochladí. Letní teploty vystřídá déšť a bouřky
Aktualizováno před 17 hodinami
Kanadští liberálové Marka Carneyho vyhráli volby, ale ve stínu Trumpových hrozeb
Kanadská Liberální strana pod vedením premiéra Marka Carneyho podle tamních médií směřuje k vítězství ve federálních volbách. Kampaň ale poznamenaly provokace a hrozby novými cly ze strany amerického prezidenta Donalda Trumpa.
Zdroj: Radek Novotný