Nedávno ukončený Mnichovský autosalon, který ukázal stále se zvětšující náskok zejména čínských výrobců, a i další studie o auto segmentu, otevírají stále naléhavěji řadu otázek. Kolik vlastně budou stát auta? A obstojí evropský automobilový segment v rychle rostoucí konkurenci? Nebo může automobilový prodej potkat stejný trend jako třeba v potravinářství, kdy si lidé budou jen ve větší míře kupovat nové vozy v nějakých cenových akcích? A kdy se třeba srovnají ceny elektromobilů s cenami aut se spalovacím motorem?
„Trend zvyšování ceníkových cen osobních vozů v České republice je s postupně odeznívajícími překážkami v dodavatelských řetězcích na ústupu,“ konstatovala nedávno ve své studii poradenská společnost EY. Podle této zprávy dnes můžeme na trhu s novými vozidly pozorovat stagnaci cen a vzrůstající nabídku akčních modelů, které jsou pro zákazníky cenově příznivější.
Cenový index EY tak konstatuje, že při zohlednění vývoje inflace, lze v porovnání s předchozím obdobím pozorovat snížení reálných cen aut, které poklesly o procento. „Vývoj reálných cen automobilů se tak ubírá jiným směrem, než je tomu v případě řady jiných produktů, a to přesto, že výrobci a jejich dodavatelé čelí rostoucím cenám vstupů včetně materiálů, práce a energií,“ konstatuje studie.
Zpráva dále říká, že v současné době lze obecně největší nárůst cen pozorovat u plug-in hybridních vozů, dále u vozů s pohonem na LPG a méně znatelného růstu cen se dočkaly i vozy s naftovým pohonem. To ceny automobilů s benzinovými motory podle EY stagnovaly, u vozů s hybridním pohonem došlo k poklesu cen.
Poradenská společnost dále uvádí, že v posledních měsících jsme zároveň svědky přílivu nových čistě elektrických automobilů na český trh, a to napříč téměř všemi segmenty. Rostoucí konkurence má přímý vliv na snižující se ceny základních výbav v tuzemsku nabízených elektromobilů.
Vše, co je spojeno s ektromobilitou tak bude pro automobilový segment v dalším období veledůležité. Závěry zprávy výzkumné agentury Gartner, zveřejněné v září 2023 totiž říkají, že ceny automobilů s čistě elektrickým pohonem se do roku 2027 dostanou na úroveň cen srovnatelných vozů se spalovacím motorem. Gartner se opírá o závěry svých analytiků a uvádí dále, že celosvětový odbyt osobních automobilů s elektrickým pohonem se v letošním roce zvýší o zhruba 35 procent na téměř 15 milionů vozů.
V příštím roce počítá s nárůstem o zhruba 19 procent na téměř 18 milionů vozů. Zásadní informací je ale to, že podle odhadů společnosti Gartner se mají do roku 2027 průměrné ceny automobilů s čistě elektrickým pohonem dostat na úroveň vozů se spalovacím motorem s podobnou velikostí a konfigurací. Má jít tak o jeden z nejdůležitějších impulsů, na základě kterých se urychlí globální přechod k elektromobilům.
Poradenská společnost McKinsey & Company ve své analýze o tom, jak bude vypadat automobilový segment v roce 2030 a co nás vlastně všechny kvůli tomu čeká, říká: „Chování spotřebitelů v oblasti mobility se mění, což vede k tomu, že až jeden z deseti prodaných vozů v roce 2030 bude potenciálně sdíleným vozidlem, a následně dojde k nárůstu trhu pro řešení mobility vhodná pro daný účel.“ Sdílení, elektromobilita, růst objemu služeb konektivity v auto segmentu, upgrady funkcí, ale hlavně rozvoj a nástup tzv. „plně autonomních“ vozidel tak mají být snad nejsledovanějšími faktory podle kterých se bude měnit povaha auto segmentu.
Podle zprávy Bloombergu budou do roku 2030 o něco více než polovina osobních automobilů prodávaných v USA elektrická vozidla, částečně díky spotřebitelským pobídkám zahrnutým do nových výdajů na klima ve výši 374 miliard dolarů, které se právě v letošním roce podařilo prosadit prezidentu Joe Bidenovi. Tyto pobídky, mezi které patří třeba daňová úleva na nákup auta v místě prodeje ve výši až 7 500 USD na nákup nového elektrického auta (EV), pravděpodobně zvýší tempo zavádění elektromobility.
A jak se to všechno může podepsat na ceně aut? I když se o přesných (možných) číslech ve vývoji průměrné ceny auta pořád vedou ostré diskuse, jedno je jisté. Jak totiž tvrdí studie auto segmentu poradenské společnosti McKinsey & Company automobilky budou nuceny v roce 2030 aktivně přetvořit hodnotovou a cenovou nabídku. „Výrobci automobilů musí diferencovat své produkty/služby a změnit svou hodnotovou nabídku z tradičního prodeje a údržby automobilů na integrované služby mobility,“ tvrdí závěry studie.
To jim má umožnit udržet si podíl na globálně rostoucích tržbách a zisku z automobilového průmyslu, včetně nových obchodních modelů, jako je online prodej a služby mobility, a vzájemného obohacování příležitostí mezi hlavními aktéry automobilového segmentu a novými obchodními modely.
A jak by mohly vypadat ceny konkrétně? Tak třeba: Současná průměrná maloobchodní cena středně velkého elektromobilu před zdaněním je podle veřejně dostupných informací 33 300 EUR, ve srovnání s 18 600 EUR za benzínový vůz a v roce 2026 se předpokládá, že obě auta budou stát asi 19 000 EUR. Dál pak se předpokládá, že do roku 2030 bude stejný elektromobil stát 16 300 EUR před zdaněním, zatímco benzinový vůz bude stát téměř dvacet tisíc EUR.
Související

Bouří se Evropa i Čína. Neustoupíme, vzkazují Trumpovi státy

Trump uvalí 25% cla na všechna auta dovážená do USA. Američany čeká raketový nárůst cen nových vozů
Aktuálně se děje
před 31 minutami

Trumpova obchodní válka eskaluje. Svět zažívá nejhorší burzovní propad za poslední roky, dolar strmě padá
před 57 minutami

Není to jen Kanada nebo Čína. Trump v tichosti vede obchodní válku ještě s jednou zemí
před 2 hodinami

Chladné počasí dorazilo. Může napadnout až 15 centimetrů sněhu
včera

Příští zatmění Slunce bude velkolepé. Experti prozradili, kdy bude
včera

Trenérské změny v extralize. Po konci sezóny se loučí s trenéry v Liberci a Litvínově
včera

Zemřel všestranný herec Jiří Havel
včera

Trump přiznal: Jsem naštvaný na Putina. Musí udělat dobrou věc
včera

Slintavka a kulhavka se blíží k Česku. Výborný slíbil přísnější kontroly
včera

Opusťme americké korporátní sociální sítě. Variant je dost v Evropě i USA
včera

Zemřel slavný americký herec Richard Chamberlain. Bylo mu 90 let
včera

Tragédie v českém fotbale. Náhle zemřel brazilský hráč Leandro Lima
včera

Evropa by zvládla čelit Rusku i bez Američanů, naznačuje analýza
včera

Jak přežít krizi? Praktický manuál pro Čechy, kteří postrádají oficiální příručku od státu
včera

Volby se blíží a podpora ANO se nepatrně snižuje. Spolu si polepšilo
včera

Hasiči pokračují v zásahu po výbuchu v Poličce. Nasadili těžkou techniku
včera

Nové návrhy příměří v Gaze. Hamás je ochoten souhlasit, Netanjahu vyjednává
včera

Slovenskem otřásá smrt prokurátora. Našli ho zastřeleného
včera

Záhadná nemoc v Rusku. Pacienti mají vysokou horečku a kašlou krev
včera

Páteční zemětřesení v Asii nepřežilo nejméně 1600 lidí. Stovky osob se nadále pohřešují
včera
Aprílové počasí po víkendu. Meteorologové prozradili, co máme čekat
Po víkendu se v Česku očekává poměrně chladné počasí, které však dlouho nevydrží. Přijde totiž oteplení. Potvrzuje to předpověď Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ) na příští týden.
Zdroj: Jan Hrabě