Evropský automobilový průmysl se nachází v paradoxní situaci. Na jedné straně se snaží plnit emisní cíle EU a masivně investuje do vývoje elektromobilů, na druhé straně usiluje o odklad zákazu prodeje vozů se spalovacími motory po roce 2035.
Toto napětí bylo zřetelné na mnichovském autosalonu. Například Mercedes-Benz a BMW představily nové elektrické modely s dlouhým dojezdem, které mají konkurovat čínským značkám.
Zároveň ale šéfové automobilek lobbují za větší flexibilitu a zvažují budoucnost hybridních a alternativních paliv, které by mohly spalovacím motorům prodloužit životnost.
Zatímco evropské automobilky chtějí prodávat elektromobily, prodejní čísla ukazují, že to není tak jednoduché. Poptávka po elektrických vozidlech je nižší, než se očekávalo, a celkový prodej aut v Evropě stále nedosáhl úrovně před pandemií. Problémem je také konkurence z Číny, která má náskok v technologiích i výrobě baterií.
Snahy automobilek nachází podporu u některých konzervativních politiků, jako je německý kancléř Friedrich Merz. Naopak předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyen během projevu o stavu Unie prohlásila, že „budoucnost bude elektrická a Evropa bude její součástí“, čímž vyvolala nesouhlas poslanců Evropského parlamentu.
Von der Leyen ovšem oznámila novou iniciativu zaměřenou na dostupnější elektromobily, což je kompromis, který by mohl uklidnit obě strany.
Zatímco se evropští politici a automobilky dohadují, čínské automobilky jako BYD, Changan a Xpeng se připravují na expanzi do Evropy. Přestože EU uvalila na čínské elektromobily cla, nezastavilo to jejich příchod.
Čínské značky se místo toho zaměřují na modely, které nejsou cly ovlivněny, jako jsou hybridy, a projevují tak pragmatický přístup. Výrobce BYD, který již předstihl Teslu, oznámil, že začne v Maďarsku vyrábět elektrický kombík, což je model navržený speciálně pro evropský trh.
24. října 2025 17:24
Jak si vede Evropa? Dolů ji táhne jediný stát, překvapivě jeden z těch největších
Související
"Zákaz spalovacích motorů v roce 2035 je smeten ze stolu." EU příští týden kontroverzní nařízení zmírní
Automobilovému průmysl hrozí vážná krize. Evropa žádá Čínu o urychlený zásah
Aktuálně se děje
včera
Plzeň prodloužila neporazitelnost. Sparta si zajistila pohár i na jaře, Olomouc vybouchla
Aktualizováno včera
Mnozí Ukrajinci jsou po dalším ruském útoku bez vody a elektřiny
včera
V neděli startuje nový jízdní řád. České dráhy nabídnou ještě více komfortních vlaků
včera
Kupka tepe Babiše, který nechce dát Ukrajincům už ani korunu
včera
Kmoníček má nahradit Pojara. Babiš oslovil i dalšího člověka
včera
Slavia hrála v Londýně sympaticky, kvalita soupeře ale byla jinde. Tottenham vyhrál 3:0
včera
Přes deset událostí. Na západě Čech se zase otřásá země
včera
Turek je stále kandidátem na ministra, tvrdí Motoristé
včera
Česko za Babiše nehodlá financovat Ukrajinu. Nebudeme tam dávat peníze, řekl
včera
Válku na Ukrajině lze vyřešit, ale ne rychle. Důkazem je příběh Německa po první světové válce
včera
Konečná přežila volební debakl. Komunisté nic měnit nebudou
včera
Trumpa znovu ukázali na fotkách s Epsteinem. Hoax, obořil se Bílý dům na Demokraty
včera
Další člen Babišovy vlády doplatil na zákon střetu zájmů
včera
Dlouhá historie vánočního koření. Sloužilo i jako lék
včera
Česko na prahu epidemie chřipky. Do vývoje se může promítnout nový subtyp infekce
včera
Tragédie v pražské ZOO. Populární orangutan Kawi nešťastně zahynul
včera
Policie hledá dvanáctiletého Marka. Už ve čtvrtek nedorazil do školy
včera
Počasí se příští týden výrazně ochladí. Během dne bude i mrznout
12. prosince 2025 21:28
Nezvládli krize, inklinují k neonacismu a chtějí Česko odklonit od Západu. Vžene nás nová vláda do náručí Kremlu?
12. prosince 2025 21:11
EU zmrazila ruská aktiva natrvalo, aby obešla veto Maďarska a Slovenska ohledně pomoci Ukrajině
Evropská unie se v pátek rozhodla trvale zmrazit ruská aktiva v Evropě, aby zajistila, že miliardy eur nebudou moci být zablokovány Moskvě vládami Maďarska a Slovenska. Aktiva budou zablokována, dokud Rusko neukončí svou válku na Ukrajině a neuhradí těžké škody, které za téměř čtyři roky způsobilo.
Zdroj: Libor Novák