Absolutní zákaz prodeje nových osobních a naftových automobilů v Evropské unii, plánovaný na rok 2035, se má zmírnit. Oznámil to v pátek vlivný politik Evropského parlamentu, což signalizuje kontroverzní obrat, který rozzlobí ekologické aktivisty. Ti tvrdí, že jde o „vykuchání“ stěžejního Green dealu EU.
Německý kancléř Friedrich Merz v pátek potvrdil, že takové zmírnění „podporuje“, neboť po měsíce silně lobboval za změnu pravidel týkajících se konce spalovacích motorů. Uvedl, že realita je taková, že miliony automobilů se spalovacími motory budou ve světě jezdit i v letech 2035, 2040 a 2050.
Podle stávajících pravidel, schválených před dvěma lety, musela všechna nová auta uváděná na trh od roku 2035 dosahovat nulových emisí CO2. To by znamenalo konec i pro hybridní vozidla, nejen pro ta, která jezdí výhradně na fosilní paliva. Manfred Weber, europoslanec a předseda frakce Evropské lidové strany, nicméně pro německý list Bild uvedl, že termín 2035 bude příští týden změkčen.
„Technologický zákaz spalovacích motorů je smeten ze stolu,“ prohlásil Weber. „Všechny motory, které se v současné době v Německu vyrábějí, tak mohou být nadále produkovány a prodávány.“ Italská premiérka Giorgia Meloniová, Merz a většina automobilového průmyslu aktivně lobbovali za změnu zákazu, aby umožnili pokračující prodej hybridních vozidel.
Zprávy o blížícím se zmírnění zákazu vyvolaly hněv ekologických aktivistů. Colin Walker, šéf dopravy v Energy and Climate Intelligence Unit, varoval, že pokud se změny potvrdí, miliony evropských rodin zůstanou „uvězněny v jízdě špinavějšími a dražšími benzinovými auty po delší dobu“. Dále uvedl, že setrvání u hybridních vozidel jen oddálí přechod na čistě elektrická vozidla.
Někteří výrobci automobilů, například Volvo a Polestar, kritizovali volání po zmírnění lhůty 2035, protože by to zvýhodnilo čínské konkurenty. Weber však argumentoval, že změna pravidel vyšle důležitý signál „celému automobilovému průmyslu a zajistí desítky tisíc pracovních míst“, čímž reagoval na obavy o budoucnost jednoho z nejdůležitějších evropských odvětví.
Naznačil, že EU umožní pokračující prodej plug-in hybridních vozů, včetně budoucí generace výkonných hybridů s dlouhým dojezdem, které budou mít záložní spalovací motory pro dlouhé cesty, například nad 600 km. Podle Webera bude u nových registrací od roku 2035 pro výrobce automobilů povinné snížení emisí CO2 ve vozovém parku o 90 % namísto původních 100 %.
Mluvčí Evropské komise Paula Pinho v pátek uvedla, že termín 2035 je „stále předmětem diskuse“. Dodala, že předsedkyně Komise Ursula von der Leyenová již několikrát potvrdila jasnou poptávku po „větší flexibilitě v cílech emisí CO2“. Automobilky jako Volkswagen, Stellantis, Renault, Mercedes-Benz a BMW argumentují ve prospěch zrušení zákazu s tím, že spotřebitelé nepřijímají elektromobily v očekávaném počtu.
Podle zpráv má EU také navrhnout soubor opatření k podpoře výroby a nákupu malých elektromobilů vyrobených v Evropě, s cílem omezit rostoucí přítomnost čínských elektrických vozů na evropském trhu. Tyto pobídky by se mohly inspirovat Japonskem, které nabízí značné daňové úlevy a snížení pojištění pro majitele malých elektrických vozidel, takzvaných kei automobilů.
Norsko, které má nejvyšší míru přijetí elektromobilů v Evropě, dosáhlo vysokého podílu prodeje elektrických vozů 90 % nových aut v roce 2025 díky osvobození od DPH, daně z nákupu a snížení silničních poplatků. To je v ostrém kontrastu s jižní Evropou, kde pomalému přijetí brání nedostatek infrastruktury a pobídek.
Související
Ukrajina by podle mírového plánu měla vstoupit do EU v roce 2027
Krajní pravice sílí po celé Evropě. Problémy má Starmer, Merz i Macron
EU (Evropská unie) , Manfred Weber (šéf EPP) , auto
Aktuálně se děje
před 25 minutami
Írán zatkl držitelku Nobelovy ceny za mír Narges Mohammadiovou
před 30 minutami
OBRAZEM: Došlo i na úsměvy. Nejbližší a přátelé se rozloučili s Patrikem Hezuckým
před 59 minutami
Ukrajinské síly znovu dobyly osady v Charkovské oblasti
před 1 hodinou
"Zákaz spalovacích motorů v roce 2035 je smeten ze stolu." EU příští týden kontroverzní nařízení zmírní
před 2 hodinami
Česko se rozloučilo s moderátorem Hezuckým. Bouček dojemně promluvil
před 2 hodinami
Ukrajina by podle mírového plánu měla vstoupit do EU v roce 2027
Aktualizováno před 3 hodinami
Lidé se rozloučili s Theodorem Pištěkem. Na obřad dohlížela Hradní stráž
před 3 hodinami
Německo: Rusko stojí za kybernetickým útokem proti kontrole letového provozu, snažilo se i ovlivnit volby
před 4 hodinami
Po Ruttem přichází další důrazné varování: Válka klepe na dveře Evropy
před 5 hodinami
Zásadní změny od nového roku: Konec tělesných trestů i střídavé péče
před 5 hodinami
Politika SPD a Motoristů vyhovuje oligarchům, Babiš se v EU může chovat jako Meloniová, říká politoložka
před 5 hodinami
USA mají nový návrh týkající se Donbasu, oznámil Zelenskyj. Kyjev už jej nemusí předat Rusku
před 6 hodinami
Krajní pravice sílí po celé Evropě. Problémy má Starmer, Merz i Macron
před 7 hodinami
Británie čelí masivní vlně super chřipky. Nic horšího jsme od pandemie nezažili, tvrdí NHS
před 8 hodinami
Ukrajina oplácí agresorům stejnou mincí. Stupňuje útoky proti Rusku, míří na energetickou infrastrukturu
před 9 hodinami
Eurovizí zmítá největší skandál v historii. Vítěz loňského ročníku kvůli Izraeli vrací trofej
před 10 hodinami
Počasí o víkendu může ovlivnit studená fronta
včera
Obchody na Štědrý den. Další z řetězců odhalil, jak bude možné nakoupit
včera
Poslední rozhodnutí Fialovy vlády. Týkají se očkování či sociálních služeb
včera
Policie objasnila vraždu, ke které došlo již v listopadu. Mladá žena byla uškrcena
Listopadovou vraždu se v uplynulých dnech podařilo objasnit krajským kriminalistům z Moravskoslezského kraje. Násilný čin nepřežila mladá žena, podezřelému muži hrozí až 20 let za mřížemi.
Zdroj: Jan Hrabě