Spolek NELEŽ společně s Ministerstvem pro místní rozvoj představil metodiku, která negativně dopadne na příjmy dezinformačních webů. Veřejní zadavatelé reklamy se budou nově moci při vypisování zakázek vyhnout umístění své inzerce na konspiračních webech šířících fake news.
Nová metodika podle tiskové zprávy spolku, kterou obdržel web EuroZprávy.cz, pomůže veřejným institucím zajistit, aby se jejich internetová reklama neobjevila na portálech, na kterých by mohlo být poškozeno jejich dobré jméno.
Jedná se především o konspirační a dezinformační weby, kterým díky inzerci putuje část prostředků zadavatelů reklam. Úřady a státem ovládané podniky si ale nyní budou moci stanovit konkrétní pravidla, podle kterých se jejich inzerce zobrazí pouze v médiích splňujících etické nebo žurnalistické standardy.
"Různé hoaxy a fake news neslouží jen propagandě diktátorských států. Přitahují velkou pozornost a s tím spojenou reklamu, pro dezinformační weby jsou proto velmi dobrým zdrojem příjmů. Metodika přispěje k tomu, aby mezi nimi nebyly peníze daňových poplatníků. Doporučujeme postupy, které už delší dobu praktikuje i MMR. Prostředky resortu díky tomu nekončí na účtech provozovatelů konspiračních webů," uvedl na webu ministerstva místopředseda vlády pro digitalizaci a šéf resortu Ivan Bartoš.
Podle NELEŽ jde o vyústění dlouhodobé iniciativy, která vznikla za podpory dalších subjektů. "Doplnění metodik zadávání veřejných zakázek o téma dezinformací, resp. možnost omezení inzerce státních firem a příspěvkových organizací na dezinformačních webech jsme v polovině loňského roku začali řešit s vládním zmocněncem pro média a dezinformace Michalem Klímou. V poslední fázi jednání přímo s Ministerstvem pro místní rozvoj už bylo velmi rychlé a efektivní," uvedl na dotaz serveru EuroZprávy.cz spoluzakladatel spolku Roman Číhalík.
"Jsem rád, že nám to nakonec podařilo dotáhnout a i když je to pouze doporučení, tak je to první výrazný krok vlády v boji proti dezinformacím, který má jako jeden z bodů v rámci vládního prohlášení," dodal s tím, že kromě finančních dopadů na dezinformační weby jde i o znamení toho, že stát myslí boj proti dezinformacím vážně.
Veřejné instituce přitom často nemají informace o tom, že se jimi placená reklama objevuje i na webech šířících hoaxy. Reklamní prostor jim obvykle spravují mediální agentury a státem vlastněné podniky a úřady jim nekladou žádná omezení. Jak ale upozorňuje Číhalík, největší české dezinformační weby jen na reklamě vydělávají měsíčně až stovky tisíc korun.
Dosud však byl problém v tom, že se státní instituce snažily přistupovat ke všem médiím stejně. To ale nyní metodika mění "Má pro nás velký význam ve chvíli, kdy danou značku konfrontujeme s jejich reklamou na dezinformačním médiu. V minulosti se nám bohužel stávalo, že jejich reakce byla, že musí spravedlivě utrácet mediální peníze do všech médií. Teď už tedy nemusí," uvedl pro EuroZprávy.cz Číhalík.
Nově vydaná metodika představuje soubor doporučení, které se opírá o dlouhodobou dobrou praxi soukromých zadavatelů, a podle ministerstva veřejné instituce v tomto ohledu teprve napravují vážné nedostatky. Podle NELEŽ se ale jedná pouze o pomyslný začátek boje státu proti dezinformacím. "Jednání probíhají i s dalšími úřady s cílem koordinovat aktivity a najít i jiné možnosti jak proti dezinformacím bojovat," vysvětlil Číhalík pro EuroZprávy.cz.
Související
Den D se blíží, ale volba Trump - Harrisová už běží. Expertka Patricková pro EZ řekla, co vyvolává zmatek u voličů
Jak Seznam Zprávy mystifikují čtenáře: Článkem o bombě šíří ruskou propagandu
Boj proti dezinformacím a fake news , Ministerstvo pro místní rozvoj , NELEŽ , Ivan Bartoš (Piráti)
Aktuálně se děje
před 2 minutami
Ať Macinka závěrečné varování od Lipavského klidně ignoruje. Historie ale mluví jasně
před 40 minutami
Hromadná nehoda uzavřela dálnici D1 na Vysočině. Havaroval i autobus
před 1 hodinou
Turek se podíval do kalendáře. Chce novou schůzku s prezidentem
před 1 hodinou
Trump se rozhodl přilepšit vojákům. USA mají dosud nevídaný respekt, tvrdí prezident
včera
Ani Ukrajina, ani Pásmo Gazy. Rutte prozradil, co je největším úspěchem Trumpa
včera
WHO vydala varování před masivní epidemií chřipky. Překvapivě se šíří i ve školách
včera
Falešné video odhalilo sílu AI. Smyšlená zpráva o převratu ve Francii otřásla celým světem
včera
Pavel telefonoval se Zelenským. Řešili další podporu Ukrajině
včera
Klimatická krize v Česku skončila, prohlásil Macinka. Počasí nesouhlasí
včera
Rusko dosáhne svých cílů na Ukrajině za každou cenu, prohlásil Putin. Evropské lídry označil za prasátka
včera
Venezuela uvidí něco, co ještě nikdy nespatřila, vzkázal Trump. Caracas válečné hrozby odsoudil
včera
Monumentální zrada tradic, vydírání... Fotbalové MS může být kvůli politice USA a cenám vylidněné
včera
Ústavní soud zrušil oddělené termíny zápisů pro děti z Ukrajiny. Podle něj jsou diskriminační
včera
Babiš se vrací k evropskému stolu v kritický moment. Ukrajině se neúprosně krátí čas
včera
Soud poprvé rozhodoval v případu únosu chlapce ze Zlínska. Verdikt nepřekvapil
včera
Tři soutěsky už nebudou největší. Čína hluboko v Himálajích potají buduje nejvýkonnější vodní elektrárnu na světě
včera
Rusko rozmístilo u hranic NATO 360 tisíc vojáků, píše tisk. Šíříte fake news, varuje média rozvědka a armáda
včera
Klíčové jednání se blíží. Lídři EU rozhodnou o financování půjčky pro Ukrajinu, proti je Maďarsko, Slovensko i Česko
včera
Trump nařídil úplnou námořní blokádu tankerů mířících do a z Venezuely
včera
Trump pogratuloval Babišovi. Připomněl mu letouny F-35
Donald Trump vyjádřil na své sociální síti Truth Social nadšení z návratu Andreje Babiše do čela české vlády. Ve svém příspěvku uvedl, že je skvělé vidět staronového premiéra opět v úřadu. Podle Trumpových slov čeká obě země období velkých úspěchů v klíčových oblastech.
Zdroj: Libor Novák