Spolek NELEŽ společně s Ministerstvem pro místní rozvoj představil metodiku, která negativně dopadne na příjmy dezinformačních webů. Veřejní zadavatelé reklamy se budou nově moci při vypisování zakázek vyhnout umístění své inzerce na konspiračních webech šířících fake news.
Nová metodika podle tiskové zprávy spolku, kterou obdržel web EuroZprávy.cz, pomůže veřejným institucím zajistit, aby se jejich internetová reklama neobjevila na portálech, na kterých by mohlo být poškozeno jejich dobré jméno.
Jedná se především o konspirační a dezinformační weby, kterým díky inzerci putuje část prostředků zadavatelů reklam. Úřady a státem ovládané podniky si ale nyní budou moci stanovit konkrétní pravidla, podle kterých se jejich inzerce zobrazí pouze v médiích splňujících etické nebo žurnalistické standardy.
"Různé hoaxy a fake news neslouží jen propagandě diktátorských států. Přitahují velkou pozornost a s tím spojenou reklamu, pro dezinformační weby jsou proto velmi dobrým zdrojem příjmů. Metodika přispěje k tomu, aby mezi nimi nebyly peníze daňových poplatníků. Doporučujeme postupy, které už delší dobu praktikuje i MMR. Prostředky resortu díky tomu nekončí na účtech provozovatelů konspiračních webů," uvedl na webu ministerstva místopředseda vlády pro digitalizaci a šéf resortu Ivan Bartoš.
Podle NELEŽ jde o vyústění dlouhodobé iniciativy, která vznikla za podpory dalších subjektů. "Doplnění metodik zadávání veřejných zakázek o téma dezinformací, resp. možnost omezení inzerce státních firem a příspěvkových organizací na dezinformačních webech jsme v polovině loňského roku začali řešit s vládním zmocněncem pro média a dezinformace Michalem Klímou. V poslední fázi jednání přímo s Ministerstvem pro místní rozvoj už bylo velmi rychlé a efektivní," uvedl na dotaz serveru EuroZprávy.cz spoluzakladatel spolku Roman Číhalík.
"Jsem rád, že nám to nakonec podařilo dotáhnout a i když je to pouze doporučení, tak je to první výrazný krok vlády v boji proti dezinformacím, který má jako jeden z bodů v rámci vládního prohlášení," dodal s tím, že kromě finančních dopadů na dezinformační weby jde i o znamení toho, že stát myslí boj proti dezinformacím vážně.
Veřejné instituce přitom často nemají informace o tom, že se jimi placená reklama objevuje i na webech šířících hoaxy. Reklamní prostor jim obvykle spravují mediální agentury a státem vlastněné podniky a úřady jim nekladou žádná omezení. Jak ale upozorňuje Číhalík, největší české dezinformační weby jen na reklamě vydělávají měsíčně až stovky tisíc korun.
Dosud však byl problém v tom, že se státní instituce snažily přistupovat ke všem médiím stejně. To ale nyní metodika mění "Má pro nás velký význam ve chvíli, kdy danou značku konfrontujeme s jejich reklamou na dezinformačním médiu. V minulosti se nám bohužel stávalo, že jejich reakce byla, že musí spravedlivě utrácet mediální peníze do všech médií. Teď už tedy nemusí," uvedl pro EuroZprávy.cz Číhalík.
Nově vydaná metodika představuje soubor doporučení, které se opírá o dlouhodobou dobrou praxi soukromých zadavatelů, a podle ministerstva veřejné instituce v tomto ohledu teprve napravují vážné nedostatky. Podle NELEŽ se ale jedná pouze o pomyslný začátek boje státu proti dezinformacím. "Jednání probíhají i s dalšími úřady s cílem koordinovat aktivity a najít i jiné možnosti jak proti dezinformacím bojovat," vysvětlil Číhalík pro EuroZprávy.cz.
Související
Dezinformátoři a populisté budují tyranii hlouposti, říká mluvčí Elfů Bob Kartous
Vnitro na plakátech bojuje s dezinformacemi. Ale co v realitě?
Boj proti dezinformacím a fake news , Ministerstvo pro místní rozvoj , NELEŽ , Ivan Bartoš (Piráti)
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Do čela Sokola byl zvolen Martin Chlumský
před 2 hodinami
Vědce znepokojuje další nemoc. Ptačí chřipka se šíří u krav, přenesla se i na člověka
před 3 hodinami
Finský poslanec střílel opilý před nočním klubem. Policie ho zadržela
před 3 hodinami
VIDEO: Ukrajinci zaútočili na mezinárodní letiště v Moskvě
před 4 hodinami
Šéf ukrajinské armády přiznal, že situace na frontě se neustále zhoršuje
před 5 hodinami
Dopady změn počasí jsou stále ničivější. Prohlubují konflikty, ničí lidem životy, varuje UNHCR
před 6 hodinami
Kreml o mírových jednáních s Ukrajinou: Jednu věc je třeba vzít v úvahu
před 7 hodinami
WSJ: Putin pravděpodobně nenařídil vraždu Alexeje Navalného
před 7 hodinami
Dohoda, nebo útok na Rafah. Izrael dal Hamásu poslední šanci
před 8 hodinami
Misky vah se naklání. Rutte si získává podporu Turecka, v cestě do křesla šéfa NATO mu ale stojí další země
před 9 hodinami
Babišovo ANO opět prachsprostě lže. Tentokrát o důchodech
před 9 hodinami
Hamás zvažuje izraelský protinávrh na příměří v Pásmu Gazy a propuštění rukojmí
před 11 hodinami
Ukrajinské drony údajně zasáhly dvě ruské ropné rafinerie
před 11 hodinami
Rusko údajně sestřelilo desítky dronů z Ukrajiny
před 12 hodinami
Biden se postaví Trumpovi? Chce se s ním setkat tváří v tvář
před 13 hodinami
OSN spočítala, jak dlouho potrvá renovace Pásma Gazy
před 14 hodinami
Rusové provedli další útoky na energetickou infrastrukturu Ukrajiny
před 15 hodinami
Bez Číny by invaze na Ukrajinu byla pro Rusko náročná, zní z USA
před 16 hodinami
Předpověď počasí: Bude tepleji a beze srážek, míní meteorologové
před 22 hodinami
Ukrajina dostane od Španělska rakety Patriot
Španělsko pošle na Ukrajinu rakety Patriot. Na videokonferenci mezinárodní Kontaktní skupiny pro podporu Ukrajiny to dnes oznámila španělská ministryně obrany Margarita Roblesová. Informoval španělsky list El País v reakci na tlak spojenců z EU a NATO.
Zdroj: Julie Jarošová