Evropská komise (EK) obvinila České dráhy (ČD) a rakouského železničního dopravce ÖBB, že uzavřeli tajnou dohodu o použitých osobních železničních vagonech, která poškozovala českého provozovatele RegioJet. Komise dnes uvedla, že český podnik s rakouským uzavřely tajná ujednání s cílem narušit hospodářskou soutěž na trhu osobní železniční dopravy, oběma proto zaslala takzvané prohlášení o námitkách.
Unijní úřady případ vyšetřovaly šest let. České dráhy na dotaz ČTK odmítly, že uzavřely kartelovou dohodu. Majitel RegioJet Radim Jančura uvedl, že si počká na konec vyšetřování a přihlásí se o náhradu škody.
"ČD a ÖBB se zapojily do kolektivního bojkotu s cílem udržet si své postavení na trhu a bránit expanzi RegioJetu jak v Česku, tak na mezinárodní železniční trase mezi Prahou a Vídní," uvedla komise. Ta je exekutivním orgánem Evropské unie a má rozsáhlé pravomoci. Mimo jiné funguje i jako antimonopolní úřad EU.
Česká železniční společnost RegioJet vstoupila na trh dálkové železniční osobní dopravy v České republice v roce 2011. Aby byla schopna konkurovat společnostem ČD a ÖBB, spoléhala se při své činnosti do značné míry na použité vozy.
Komise předběžně zjistila, že mezi lety 2012 a 2016 se ČD a ÖBB účastnily kolektivního bojkotu, jehož cílem bylo udržet si své postavení na trhu a bránit rozšíření společnosti RegioJet v Česku i na trase mezi Prahou a Vídní. Ke kolektivnímu bojkotu dochází, když se skupina soutěžitelů dohodne na vyloučení skutečného nebo potenciálního konkurenta nebo na tom, že mu zkomplikuje činnost.
"České dráhy neuznávají, že by z jejich strany došlo k uzavření kartelové dohody," uvedla mluvčí ČD Vanda Rajnochová. Firma podle ní obdržela od EK takzvané sdělení výhrad, které není rozhodnutím ve věci nebo konstatováním, že by České dráhy pochybily. "Jedná se o předběžný názor EK na danou věc. Nyní proběhne podrobná analýza dokumentu a poté se k němu vyjádříme," dodala mluvčí. Komise přitom ve svém předběžném stanovisku uvádí, že ČD a ÖBB "porušily antimonopolní pravidla EU tím, že na trhu s použitými osobními železničními vagony uzavřely tajná ujednání s cílem narušit hospodářskou soutěž na trhu osobní železniční dopravy".
Naopak Jančura považuje vyjádření Evropské komise za pravdivé. "Prvních 100 vagonů jsme postupně koupili od ÖBB a začali díky nim jako první dopravce konkurovat Českým drahám počínaje zářím 2011. Najednou se něco stalo a my jsme už nekoupili ani kolo. Až časem vyplavalo na povrch, že při razii Evropské komise na ČD našla komise důkazy, které nasvědčují tomu, že se ČD a ÖBB dohodly na vzájemném postupu proti RegioJetu, což je z hlediska soutěžního práva přísně zakázané," sdělil ČTK Jančura
"Při dalších prodejích vozů, kterých bylo okolo 200, skoupily všechny ČD. Až časem jsme pochopili, proč se tak stalo. Kdyby k tomuto jednání nedošlo, RegioJet by dnes byl třikrát větší dopravce, než je, a provozovali bychom vlaky ve velké části Evropy. Musíme si počkat na výsledek šetření a pak se přihlásíme o náhradu škody. V tuto chvíli je předčasné škodu stanovit, ale naše limity růstu byly především levné a kvalitní vozy od západoevropských státních dopravců," dodal Jančura.
Pokud se předběžný názor komise potvrdí, bylo by jednání ČD a ÖBB v rozporu s článkem 101 Smlouvy o fungování Evropské unie. Ten zakazuje protisoutěžní obchodní praktiky, jako je koluze.
"V rámci zdravé hospodářské soutěže mají evropští občané prospěch z kvalitních a cenově dostupných služeb v osobní železniční dopravě. Atraktivní služby železniční osobní dopravy rovněž podněcují cestující k tomu, aby přešli ze silniční na železniční dopravu, což je zásadní pro dosažení cílů Zelené dohody pro Evropu," uvedla místopředsedkyně komise odpovědná za politiku hospodářské soutěže Margrethe Vestagerová.
Jančura, jehož firmu České dráhy přeplatily při nákupu vagonů z Rakouska, kroky ČD a ÖBB už dříve kritizoval. Konečnou kupní cenu vozů označil za nevýhodnou a už koncem roku 2014 řekl, že další peníze podle něj ČD ještě budou muset zaplatit za úpravy vagonů.
Související

Autem, nebo vlakem? Češi míří na Slovensko, za volantem sedět nemusí

Přechod na letní čas zpozdí víkendové noční vlaky, upozorňují ČD
České Dráhy , regiojet , evropská komise
Aktuálně se děje
včera

Trumpova vláda v praxi: Američan narozený v USA byl deportován do země, v níž nikdy nebyl
včera

Proč Pentagon zastavil dodávky Ukrajině? Konečně se objevil "důvod"
včera

Proč Texas zasáhly nejtragičtější povodně v historii?
včera

Smrtící povodně mohou být novým normálem, varují experti. Je to jen Boží zásah, reaguje Bílý dům
včera

Pátrání ukončeno. Tělo horolezkyně Kolouchové zůstane v Himálajích
včera

Trump odkládá nová cla a varuje 14 zemí. Půjde také po Japonsku a Jižní Koreji
včera

Národní divadlo truchlí. Zemřela někdejší sólistka opery Tattermuschová
včera

Německá vláda narazila u soudu. Zákaz krajně pravicového časopisu se ruší
včera

Fico nepřišel. Atentátník neúspěšně žádal nízký trest, u soudu vypovídat odmítl
včera

Druhá prázdninová tragédie na Semilsku. Chlapec se zřítil z vysílače
včera

Obětí povodní v Texasu je přes sto. Naděje na nalezení přeživších začíná být mizivá
včera

Pomník Jana Husa má 110 let. S dílem se pojily spory i tragédie
včera

Počasí do zítra: Na horách spadne až 180 mm. Řeky mohou stoupat na třetí stupeň
včera

Gaza před dalším příměřím: Desetitisíce mrtvých, rozvrácená infrastruktura a špatné diplomatické vyhlídky
včera

Tragédie v Nymburce. Hoch nepřežil pád z okna, případ vyšetřuje policie
včera

Sliby chyby. Epsteinův seznam neexistuje, tvrdí americká justice
včera

V Česku hrozí vydatný déšť. Hladík doporučil lidem, jak se mají chovat
včera

Netanjahu chce Nobelovu cenu pro šéfa Bílého domu. Zastavuji války, reagoval dojatý Trump
včera

Nové informace o smrti ministra, jehož odvolal Putin. Tělo se nenašlo v domě
včera
S požáry v Německu bojovaly stovky hasičů. Ohrožovaly je výbuchy munice
Kvůli lesním požárům, které sužovaly východ Německa přes uplynulý víkend, se muselo evakuovat více než sto lidí. S ohněm bojovalo pět stovek hasičů, dva z nich byli během zásahu vážně zraněni.
Zdroj: Tereza Marešová