Při cestě do Kyjeva podle premiéra Petra Fialy (ODS) politici dodržovali všechna strategicko-bezpečnostní doporučení. V Dukovanech na Třebíčsku tak dnes premiér před novináři reagoval na vyjádření šéfa ukrajinských železnic Oleksandra Kamyšina, podle něhož byla cesta trojice evropských premiérů do Kyjeva "naivní", pro Ukrajinu ale zároveň velmi důležitá. Fiala zároveň dodal, že se setkává asi jen s pozitivními ohlasy na tuto návštěvu i od světové veřejnosti.
Fiala se do Kyjeva vydal nečekaně s polským premiérem Mateuszem Morawieckým, slovinským premiérem Janezem Janšou a polským vicepremiérem Jaroslawem Kaczyńským v úterý. Vyjádřili tak osobně podporu ukrajinské vládě a Ukrajině, kterou před třemi týdny vojensky napadlo Rusko. Osobně se setkali s prezidentem Volodymyrem Zelenským.
"Pokud jde o zveřejňování různých informací z té cesty, tak je potřeba říct, že byly vedeny strategicko-bezpečnostními doporučeními. To nebyly nějaké nápady nás politiků," řekl Fiala. Podle něj o tom svědčí dobrý průběh cesty. "Protože rizika s tím spojená nepochybně byla," dodal.
V rozhovoru s televizní stanicí CNN Kamyšin uvedl, že ho překvapilo, že ministerští předsedové o své cestě vlakem veřejně informovali dlouho předtím, než dorazili do ukrajinské metropole. Během cesty se na sociálních sítích vyjádřili jak polský premiér Morawiecki, tak Fiala.
Tomu, že si politici k cestě vybrali vlak, Kamyšin rozumí. "Každý chytrý člověk by si v těchto dnech vybral vlak spíše než auto. I když se všude bombarduje, jsou teď nádraží a vlaky nejbezpečnější místa v zemi," uvedl.
Podle Fialy je důležité to, co návštěva přinesla samotné Ukrajině, a to se podle něj projevuje ve vyjádřeních ukrajinských představitelů. "To je asi nejlepší a nejdůležitější hodnocení té cesty. To, že jsme tam byli a dali jsme Ukrajině najevo, že není sama, že se nebojíme ruské agrese, že je podporujeme," uvedl.
Související

Ukrajina usiluje o členství v EU i obnovu. Má šanci, pokud zahodí stará pravidla a reformy nebudou imitací, říká ekonomka

Příměří v nedohlednu. Rusko podniká kroky, které svědčí o touze nadále válčit
Aktuálně se děje
před 15 minutami

Kdo se podřídí jako první? Čína nemá důvod Trumpovi ustupovat, očekává se velmi tvrdá reakce
před 1 hodinou

První reakce na cla: Je to legendární, honosí se Trump. Budeme bojovat, slibuje Čína
před 1 hodinou

Je to smutné, Amerika chce vztahy pohřbívat. Nejsou ochotni slevit téměř z ničeho, řekl Zdechovský pro EZ
před 1 hodinou

Trumpova cla spustila globální otřes. Spotřebitelé se obávají zdražování, ceny vystřelí do dvou týdnů
před 2 hodinami

Evropská unie zavádí cla na americké zboží. Zaměřuje se na státy, které budou Trumpa nejvíc bolet
před 2 hodinami

Trumpova cla vstoupila v platnost. USA spadnou do recese a hrozí stagflace, obávají se ekonomové
před 4 hodinami

Jarní počasí dorazí do Česka. O víkendu bude přes 20 stupňů
včera

Propast se prohlubuje. Musk označil Trumpova poradce za kr*tena
včera

Zničíte rozvojové státy, varuje OSN Trumpa a Čínu
Aktualizováno včera

Mimořádná zpráva Trump od zítřka uvalí na Čínu 104% clo
včera

Babiš je noční můrou pro evropskou bezpečnost, řekl Lipavský pro Politico
včera

Svět se vzpamatovává z Trumpa. Akciové trhy dnes výrazně posílily
včera

Co jsou vlčí hybridi vlastně zač? Vyhynutí je navždy, přesto je to de-extinkce, neshodnou se experti
včera

Evropa se spojuje s Čínou proti Trumpovi. Hledá cestu z obchodní krize
včera

Ukrajinci zadrželi čínské občany bojující za Rusko. Zelenskyj zveřejnil video z výslechu
včera

Trumpovy kroky jako série nepromyšlených gest? Je za tím ale něco víc, říká pro EZ Shoup o amerických clech
včera

"EU vznikla, aby poškodila USA." Trumpova cla mohou způsobit ekonomický krach, varuje analýza
včera

Vědci oživili 12 tisíc let vyhynulého pravlka. Teď jdou na mamuty
včera

Trump odmítnul bezcelní dohodu s EU. Japonsko si vyjednalo přednostní přístup
včera
Budeme bojovat až do konce, vzkazuje Čína. Co to ale znamená? Podle expertů opravdu definitivní konec
Spojené státy se podle vyjádření prezidenta Donalda Trumpa chystají zítra zavést dodatečné clo ve výši 50 % na veškerý čínský dovoz. Pokud k tomuto kroku skutečně dojde, obchodní vztahy mezi dvěma největšími ekonomikami světa se mohou zcela rozpadnout. Celková celní zátěž na čínské zboží by tak přesáhla hranici 100 %, v některých případech by dosáhla až 120 %. Odborníci to označují za konec jakékoli smysluplné výměny zboží mezi Pekingem a Washingtonem.
Zdroj: Libor Novák