Do českých kin, v nichž je o kvalitní podívanou pro děti či rodiny dlouhodobě nouze, vstupuje další pitvořivý slepenec, který z publika dělá hlupáky. Ať už jde o tristní stav zvukového mixu, ochotnickou režii či neexistující vyprávění. Princezna na hrášku dokonale ztělesňuje vše, co je s tuzemskou filmovou pohádkou špatně.
Snímek produkovala a režírovala Martina Adamcová, tvořící pod pseudonymem Tina Adams. Ten souvisí s její tvůrčí dráhou v Kanadě, kde se stala filmovou producentkou. Dříve byla aktivní moderátorkou a herečkou, zahrála si například jednu z ústředních rolí v exploatační dvojici filmů Playgirls. Aktuálně je především spojována s Lucií Vondráčkovou, kterou obsazuje do komediálních úloh pod kanadskou produkcí. Připomenout můžeme neumětelskou romanci The Perfect Kiss, která se dočkala i české distribuce.
Princezna na hrášku je tentokrát česko-kanadskou koprodukcí a čerpá z původního díla Hanse Christiana Andersena. Nutno zmínit, že útlounká pohádka není ideální předlohou pro celovečerní film, prozatím žádná z adaptací nedopadla dobře. A nové zpracování není výjimkou. Celou stopáž 80 minut, pocitově spíš 180, sledujeme bezradnou marnost tvůrců, kteří lidovou vyprávěnku nafoukávají množstvím balastu.
Princezna Agnès tak pochází z Francie, kde zrovna probíhá revoluce. Utíká tedy na zámek v Česku, odkud pochází, jehož adresu jí dala oddaná chůva. Její dobrodružná cesta na zámek je ztvárněna formou sand artu, jež na papíře zní jako kreativní nápad. Provedení postrádá jakýkoli rytmus a působí samoúčelně i proto, že je nakombinované s redundantními hranými pasážemi. Z možnosti podnětného prvku se stává konceptuálně nevyužitý gimmick s nahodilým výskytem, což lze tvrdit i o výsledném tvaru snímku.
Ten je nesourodým slepencem rádoby vtipných situací, kdy sledujeme hysterickou hraběnku, vyhořelého hraběte, kuchtíka Buchtíka s pomocnicí Trdlem nebo výskytem neopodstatněnou skupinu dvorních dam a princezen. Všichni bezcílně bloumají neexistujícím vyprávěním, které by měl rámovat ústřední vztah domácího prince a příchozí princezny Agnès. Mezi nimi však tvůrci nebudují žádnou chemii. Nebýt jediné scény, kde se z ničeho nic políbí, aniž bychom viděli jakékoli předchozí sbližování, vůbec bychom nevěděli, že mezi nimi nějaká romance vzniká.
Okouzlený princ se na celý film zavře v knihovně, aby pátral po původu princezny, což v celkovém rámci postrádá smysl. Dochází k duplikování informací. Hned z úvodu víme, odkud princezna pochází. Skutečnost činí nesmyslné i závěrečné odhalení s hráškem, kdy ke zjištění princeznina původu dochází dvěma směry, aniž by to dějovou linii či fikční svět obohatilo. Z určitého pohledu jde sice o osvěžující prvek, když princ o lásku namísto fyzických soubojů bojuje v knihovně. Celková exekuce a roztříštěnost ale tento záblesk podnětnosti udusávají.
Jinak se utápíme v pásmech prvoplánových gagů, nadbytečných a iritujících písniček a především všudypřítomném a nadmíru otravném pitvoření. Postavy mluví jak po mozkové obrně, naprosto podceňujíc vnímání dětského publika, ke kterému opravdu není potřeba mluvit jako z hrůzostrašných divadélek po vzoru Vandy a Standy. Herecká stylizace se rozpadá totožně. Každý hraje úplně jinak, povětšinou postrádající jasné režijní vedení. Z projevu hereckého ansámblu je nevydržitelný mišmaš. Přehrávání těžko ospravedlnit pohádkovou stylizací, kterou bychom hledali jen marně.
Film nemá jednotnou poetiku. Pro pohádky příznačné společenské rozdíly se zmiňují jen v souvislosti s Francií. Načrtnutý zámecký subsvět postrádá konflikt či jasný cíl. Zápletka s odhalováním princeznina původu se rozplývá. Celý film působí jako erupce nesmyslných nápadů, jež jsou v kombinaci s naprostou neznalostí filmového řemesla zničující kombinací. Svícení a mixování barev vyloženě bolí, nesedící kostýmy jakoby kvalitou vypadly z laciných obdchodů s maškarní výbavou, střihová skladba nemá jakoukoli dynamiku či posloupnost.
Veškerou stylistickou bezradnost však s přehledem předhání otřesný zvuk a jeho mix. Zvuková postprodukce byla pravděpodobně prohnaná pofidérní umělou eliminací okolních ruchů, jež dobrou třetinu replik zdeformovala. Spoustě dialogů tak zkrátka není rozumět. Je nepředstavitelné, že se tvůrci rozhodli poslat film v takto tragickém technickém stavu do kin. Vzhledem k neexistující dramaturgii a nekompetentnímu štábu v čele s fušérskou režisérkou se asi ani není čemu divit.
Princezna na hrášku je velmi hluboko pod jakýmkoliv standardem. Skutečně hraničí s naprostým amatérismem. Jistě lze ocenit zápal tvůrců a herců, natáčení muselo být pohodovou dovolenou. Je však s podivem, že se něco takového dostane do široké distribuce. Odráží to nejen nulovou sebereflexi autorů, kteří se pravděpodobně zavírají do pochvalných bublin svého okolí, ale především absolutní rezignaci na vyžadování kvality po tvorbě pro děti. Česká hraná tvorba pro mladé oči a rodiny je absolutním bahnem, jež Princezna na hrášku prohlubuje.
Hodnocení: 5 %
Režie: Martina Adamcová
Scénář: Pavla Krečmerová
Hrají: Jasmína Houf, Dagmar Havlová, Lucie Vondráčková, Pavel Kříž, Ladislav Korbel, Zuska Velichová, Martina Adamcová, David Šír, Simonetta Hladká, Milan Enčev
Česká premiéra: 30. května 2024
Distributor: Bontonfilm
Související
RECENZE: Dekadentní Gladiátor II se ocitá mezi slastnou pokleslostí a nefunkčními emocemi
RECENZE: Ze striptérky princeznou? Anora je nekonvenční černou komedií
recenze , Princezna na hrášku (film) , Pohádky , filmy , Lucie Vondráčková
Aktuálně se děje
před 12 minutami
Generální ředitel WHO skončil v nemocnici
před 37 minutami
27 milionů obyvatel na místě, které je zabíjí. Jak se žije v nejznečištěnějším městě na světě?
před 1 hodinou
Rusko jedinou střelou zahodilo všechny snahy ze studené války. Západ nesmí polevit
před 1 hodinou
Rusko je ochotné jednat o míru na Ukrajině. Když se splní jeho požadavky
před 1 hodinou
Netanjahu podle OSN zdecimoval Pásmo Gazy. Absurdní, brání se zatykači
před 2 hodinami
EU se připravuje na obchodní válku. Podle ekonoma Kuchaře Trumpova cla pocítí hlavně Američané
před 2 hodinami
ICC vydal zatykače na Netanjahua a Gallanta
před 3 hodinami
Nástup Trumpa znervózňuje všechny. Kyjev i Moskva se snaží získat výhodu ve válce, než převezme úřad
před 3 hodinami
Rusko vypálením ICBM vyslalo signál, že má technologie a je ochotné je použít, řekl Kraus pro EZ
před 3 hodinami
Polsko je naším prioritním cílem, prohlásila Zacharovová
před 3 hodinami
Nové varování meteorologů. Sněhu bude až 15 centimetrů, zesílí i vítr
před 4 hodinami
Hamás obvinil USA z genocidy v Pásmu Gazy. Izraeli vzkázal, kdy propustí rukojmí
před 4 hodinami
Jak se západní zbraně dostávají do Ruska, sankcím navzdory? Stačí jedna instagramová modelka
před 5 hodinami
Biden poslal Ukrajině další silnou zbraň. Je zakázaná a vysoce kontroverzní
před 5 hodinami
Co je mezikontinentální balistická raketa (ICBM)?
před 6 hodinami
Rusko odpálilo mezikontinentální balistickou raketu. Poprvé v historii
před 7 hodinami
Ukrajinská fronta by mohla brzy zkolabovat, varují odborníci
před 7 hodinami
Nasazení ATACMS a Storm Shadow na ruském území: Symbolické gesto, nebo zlom ve válce na Ukrajině?
před 9 hodinami
Páteční počasí může překvapit řidiče, varovali meteorologové
včera
Vláda uvolní peníze na pomoc sportu po povodních. Podpořila také podnikání s Ukrajinou
Národní sportovní agentura dostane 850 milionů korun na pomoc sportovním organizacím, jejichž majetek zničily či poškodily zářijové povodně. Uvolnění peněz z rozpočtové rezervy schválila vláda středečním jednání. Odsouhlasila také další rozšíření pomoci českým exportérům obchodujícím s Ukrajinou, poskytované formou pojištění vývozních úvěrových rizik Exportní garanční a pojišťovací společností a schválila i spuštění úvěrového programu Národní rozvojové banky pro podnikatele postižené povodněmi.
Zdroj: Jan Hrabě